Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
APw

APw

18-07-2022 om 17:59

Snuss...


Thursday schreef op 19-07-2022 om 08:53:

[..]

Maar het kind is 14, voor hem is het sowieso illegaal.

Puur uit interesse: heb je hier een bron voor?

JohnnyC. schreef op 19-07-2022 om 12:53:

[..]

Puur uit interesse: heb je hier een bron voor?

Onder de 18 mag niemand tabakswaren kopen. Ook geen vapes of snus dus.

Als hij het zelf mocht kopen hoefde hij dat ook niet door een ander te laten doen.

Maar zijn zakjes snuf zonder tabak met nauwelijks nicotine tabakswaren?

Daglichtlamp schreef op 19-07-2022 om 12:58:

Maar zijn zakjes snuf zonder tabak met nauwelijks nicotine tabakswaren?

Nicotine is een verslavende en kankerverwekkende stof. Het lijkt me sterk dat dit verkocht mag worden aan kinderen, ook in kleine hoeveelheden.
En dan kun je het ook nog hebben over de wenselijkheid ervan. 
Je rust vinden in verslavende middelen is nooit een oplossing, eerder een probleem erbij.

MamaE schreef op 19-07-2022 om 12:57:

[..]

Onder de 18 mag niemand tabakswaren kopen. Ook geen vapes of snus dus.

Als hij het zelf mocht kopen hoefde hij dat ook niet door een ander te laten doen.

Maar het spul wat hier verkocht wordt is geen tabak(swaar)!

Ik vind ook dat het niet verkocht hoort te worden aan kinderen, maar dat maakt het nog niet illegaal voor 14-jarigen.

Bijtje82

Bijtje82

19-07-2022 om 14:11

JohnnyC. schreef op 19-07-2022 om 13:07:

[..]

Maar het spul wat hier verkocht wordt is geen tabak(swaar)!

Ik vind ook dat het niet verkocht hoort te worden aan kinderen, maar dat maakt het nog niet illegaal voor 14-jarigen.

Bier is ook geen tabak.. Maar mag ook niet onder 18 worden verkocht. Regels zijn nu eenmaal regels. 

Illegaal is het niet, verboden wel. Niet alles wat verboden is, is illegaal natuurlijk 

Bijtje82 schreef op 19-07-2022 om 14:11:

[..]

Bier is ook geen tabak.. Maar mag ook niet onder 18 worden verkocht. Regels zijn nu eenmaal regels.

Illegaal is het niet, verboden wel. Niet alles wat verboden is, is illegaal natuurlijk

Maar als er geen nicotine en geen tabak in zit, waar staat dan dat het niet aan kinderen mag worden verkocht? Ik kan het niet vinden.

Daglichtlamp schreef op 19-07-2022 om 14:23:

[..]

Maar als er geen nicotine en geen tabak in zit, waar staat dan dat het niet aan kinderen mag worden verkocht? Ik kan het niet vinden.

Er stond lage dosis. Dus wel nicotine. Er is iemand van 18+ die deze shit voor de zoon van TS koopt. Als die zoon het zelf kon/mocht kopen, dan was dat niet nodig.

En nog los van of hij het wel of niet mag kopen, het is niet gezond en geen oplossing voor stress. Het lijkt me goed om het als ouders vooral daar over te hebben.

MamaE schreef op 19-07-2022 om 14:44:

[..]

Er stond lage dosis. Dus wel nicotine. Er is iemand van 18+ die deze shit voor de zoon van TS koopt. Als die zoon het zelf kon/mocht kopen, dan was dat niet nodig.

En nog los van of hij het wel of niet mag kopen, het is niet gezond en geen oplossing voor stress. Het lijkt me goed om het als ouders vooral daar over te hebben.

Ik heb gezocht, maar ik heb geen enkel merk gevonden met een nicotinegehalte onder de grens. Dus wat in Nederland legaal wordt verkocht zal snuss zijn zonder tabak en zonder nicotine. Snuss zonder tabak valt nog niet onder de tabaks- en rookwarenwet. Vandaar dat er nu een verbod is via de Warenwet. (wat dus een maximaal gehalte aan nicotine voorschrijft). Aangezien er geen merken zijn met een nicotinegehalte die voldoen aan de strenge regels uit de Warenwet wordt er dus momenteel legaal alleen maar snuss verkocht zonder nicotine en tabak. Ik kan niet vinden onder welke regel dat niet aan kinderen verkocht zou mogen worden.

(dat het niet wenselijk is, daar ben ik het wel mee eens, als opwekkende stof zit er dan vaak een hoog gehalte cafeïne in, een soort redbull dus).

Bijtje82 schreef op 19-07-2022 om 14:11:

[..]

Bier is ook geen tabak.. Maar mag ook niet onder 18 worden verkocht. Regels zijn nu eenmaal regels.

Illegaal is het niet, verboden wel. Niet alles wat verboden is, is illegaal natuurlijk

En snus is geen bier..

Nogmaals, waar staat dat het verboden is? Ik spreek je niet tegen, ik vraag gewoon naar je bron. Welke regels?

Hoe open kun je met jouw zoon hierover praten? Je kan natuurlijk zeggen dat je hebt gehoord dat er op zijn school gebruikt wordt en van daaruit het gesprek beginnen. Kijk, op de middelbare school drugs gebruiken is niet zo heel bijzonder. Hoort het beetje bij opgroeien: experimenteren. 

Een probleem ontstaat pas als het meer wordt dan experimenteren. 

Mijn advies zou zijn om te zorgen dat je zoveel mogelijk een open conversatie hierover kan hebben. Dan kun je het een beetje in goede banen leiden.

Drugs??

JohnnyC. schreef op 19-07-2022 om 15:16:

Drugs??

Strafrechtelijk gezien niet, maar in de praktijk is het dat wel. Net als alcohol dat is. 

DS1971 schreef op 19-07-2022 om 15:29:

[..]

Strafrechtelijk gezien niet, maar in de praktijk is het dat wel. Net als alcohol dat is.

Tsja..

Als het om de illegale variant blijkt te gaan (met meer dan 0,035 gram nicotine) dan kan ik daar in meekomen.

Maar voor de goede orde, ik zou er ook niet blij van worden als mijn kind 'aan de snus' zou gaan en zeker niet als het illegaal spul betreft.

Ik heb gehoord dat zowel deze nicotinezakjes als vapes gekocht kunnen worden bij Ali Express. Er zijn kinderen (en vast ook volwassenen) die dit in grote hoeveelheden inkopen en verkopen op het schoolplein, via Insta en andere sociale media kanalen. Volgens mijn kinderen is het heel makkelijk aan te komen en gebruikt bijna iedereen het. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.