Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
APw

APw

18-07-2022 om 17:59

Snuss...


Van echte snus heb je grotere kans op mond- of keelkanker. Ik weet niet hoe het met die nicotinezakjes zit, maar ik gok zomaar dat nix-18 daar ook voor geldt. 

Zilver_gray schreef op 18-07-2022 om 21:22:

[..]

Echt?

Serieus ik heb nog nooit gecheckt. Terwijl ze al best jong alledrie een mobiel hadden.

Heb je wel eens wat gevonden dat niet door de beugel kon?

Mijn dochter van tien had een appgroep aangemaakt met een niet zo leuke naam. Dat was op school ook opgevallen dus daar heeft ze toen ook een preek gehad.


En verder is het ook om te leren hoe ze op een goede manier kunnen communiceren en een beetje in de gaten houden hoe anderen op ze reageren. Vooral voor twee van de stiefkinderen belangrijk. We doen er niet per se iets mee maar leren ze wel hoe ze in bepaalde situaties kunnen reageren. 

JohnnyC. schreef op 19-07-2022 om 15:42:

[..]

Tsja..

Als het om de illegale variant blijkt te gaan (met meer dan 0,035 gram nicotine) dan kan ik daar in meekomen.

Maar voor de goede orde, ik zou er ook niet blij van worden als mijn kind 'aan de snus' zou gaan en zeker niet als het illegaal spul betreft.

Hoe je het ook wil noemen: in gesprek blijven lijkt mij het beste.

Bijtje82

Bijtje82

19-07-2022 om 16:19

JohnnyC. schreef op 19-07-2022 om 15:06:

[..]

En snus is geen bier..

Nogmaals, waar staat dat het verboden is? Ik spreek je niet tegen, ik vraag gewoon naar je bron. Welke regels?

Verboden voor zijn leeftijd. De snus die in Nederland wordt verkocht zonder tabak maar met een of ander poeder en nicotine, mag wel worden verkocht. Maar dus net als sigaretten niet aan jongeren.

Net als vakpers dus. 

Bijtje82 schreef op 19-07-2022 om 16:19:

[..]

Verboden voor zijn leeftijd. De snus die in Nederland wordt verkocht zonder tabak maar met een of ander poeder en nicotine, mag wel worden verkocht. Maar dus net als sigaretten niet aan jongeren.

Net als vakpers dus.

Nee die mag dus niet verkocht worden. In Nederland ligt de toegestane hoeveelheid nicotine in snuss zo laag dat er geen enkel bestaand merk legaal verkocht kan worden. Wat dus legaal verkocht wordt is snuss zonder tabak en zonder nicotine.

SuzyQFive schreef op 19-07-2022 om 15:49:

[..]

Mijn dochter van tien had een appgroep aangemaakt met een niet zo leuke naam. Dat was op school ook opgevallen dus daar heeft ze toen ook een preek gehad.


En verder is het ook om te leren hoe ze op een goede manier kunnen communiceren en een beetje in de gaten houden hoe anderen op ze reageren. Vooral voor twee van de stiefkinderen belangrijk. We doen er niet per se iets mee maar leren ze wel hoe ze in bepaalde situaties kunnen reageren.

Ah ok duidelijk! Thnks!

Daglichtlamp schreef op 19-07-2022 om 16:24:

[..]

Nee die mag dus niet verkocht worden. In Nederland ligt de toegestane hoeveelheid nicotine in snuss zo laag dat er geen enkel bestaand merk legaal verkocht kan worden. Wat dus legaal verkocht wordt is snuss zonder tabak en zonder nicotine.

Ik ben benieuwd wat er dan wel in zit.

Biscuitje schreef op 19-07-2022 om 16:27:

[..]

Ik ben benieuwd wat er dan wel in zit.

hier een voorbeeld: https://zweedsesnus.nl/products/zeronito-melon-rush helaas zonder uitgebreide ingrediënten lijst.

https://www.snussie.com/nl/zeronito-melon-rush.html


INGREDIËNTEN
Water, plantaardige vezels, keukenzout, aroma's, xylitol, magnesium, vitamine C zuurteregelaar (E500), verdikkingsmiddel (E401), guarana, calciumcarbonaat.



Daglichtlamp schreef op 19-07-2022 om 16:31:

[..]

hier een voorbeeld: https://zweedsesnus.nl/products/zeronito-melon-rush helaas zonder uitgebreide ingrediënten lijst.

https://www.snussie.com/nl/zeronito-melon-rush.html


INGREDIËNTEN
Water, plantaardige vezels, keukenzout, aroma's, xylitol, magnesium, vitamine C zuurteregelaar (E500), verdikkingsmiddel (E401), guarana, calciumcarbonaat

Tabak is ook plantaardige vezels lijkt mij...

APw

APw

19-07-2022 om 16:40 Topicstarter

Thursday schreef op 19-07-2022 om 00:59:

Zeker mee confronteren. Van mijn eigen 14-jarige weet ik dat de jongeren die dit gebruiken niet de jongeren zijn die je in de buurt van je kind wilt hebben. Vapen idem dito! Ik zou ook net zolang doorvragen totdat je weet waarvan hij het betaalt. Beide zaken zijn zeker niet normaal voor een 14-jarige, zoals hier gesuggereerd lijkt te worden.

Hoe kan het überhaupt dat hij omgaat met volwassenen die dit voor hem kopen? Hij is 14.

Een vriend van een jaar ouder koopt het

APw

APw

19-07-2022 om 16:46 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 18-07-2022 om 18:36:

[..]

De originele snus (met tabak) is in Nederland al verboden. Voor de nicotinezakjes hangt het nu nog af van hoeveel nicotine er in zit of het verboden is.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/roken-en-tabak/verbod-op-nicotinezakjes-snus-zonder-tabak

Hij beweert dat het zonder nicotine is. Ik ken er dus hélemaal niks van...

APw

APw

19-07-2022 om 16:47 Topicstarter

MamaE schreef op 19-07-2022 om 12:57:

[..]

Onder de 18 mag niemand tabakswaren kopen. Ook geen vapes of snus dus.

Als hij het zelf mocht kopen hoefde hij dat ook niet door een ander te laten doen.

Bij mijn dochter heb ik ook eens een vape gevonden. Ze was toen 15. 
Hoewel het niet aan hen verkocht mag worden, doen vape-winkels dat blijkbaar toch.

APw

APw

19-07-2022 om 16:50 Topicstarter

Biscuitje schreef op 19-07-2022 om 15:47:

Ik heb gehoord dat zowel deze nicotinezakjes als vapes gekocht kunnen worden bij Ali Express. Er zijn kinderen (en vast ook volwassenen) die dit in grote hoeveelheden inkopen en verkopen op het schoolplein, via Insta en andere sociale media kanalen. Volgens mijn kinderen is het heel makkelijk aan te komen en gebruikt bijna iedereen het.

Zegt mijn zoon ook, dat echt héél veel jongeren, al vanaf het eerste middelbaar, vapen of snus gebruiken. 

APw schreef op 19-07-2022 om 16:50:

[..]

Zegt mijn zoon ook, dat echt héél veel jongeren, al vanaf het eerste middelbaar, vapen of snus gebruiken.

Dat heel veel jongeren het doen wil nog niet zeggen dat het dan een goed idee of niet schadelijk is. In de tijd van mijn ouders rookten ook hele volksstammen al met dertien jaar en ook alcohol drinken op die leeftijd werd toen normaal gevonden. Net als roken tijdens de zwangerschap, geen gordels dragen in de auto, met drank op rijden etc. 

Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Had een beetje gegoogled en het schijnt in sommige regio's al normaal te zijn om te vapen vanaf groep 7/8 van de basisschool.
Ik vraag me echt af wat daar dan mis gaat qua opvoeding en groepsdruk. Ik kan me niet voorstellen dat al die ouders dat niet weten. 

APw schreef op 19-07-2022 om 16:50:

[..]

Zegt mijn zoon ook, dat echt héél veel jongeren, al vanaf het eerste middelbaar, vapen of snus gebruiken.

Ja dit hoor ik ook van mijn zoon hoor, van het vapen dan. Maar zal voor snuss niet anders zijn. 

Iemand noemde dat experimenteren er ook een beetje bij hoort. Ben ik het wel mee eens, het is ook een beetje wat jongeren doen. Niet om het goed te praten overigens, ik zou er voor mijn zoons ook niet blij mee zijn en het ook niet goedkeuren. 

Fijn dat je er een gesprek over hebt kunnen hebben! Hopelijk brengt dat je zoon ook wat inzicht in het waarom hij dit doet en waarom het niet handig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.