Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 19:52

Spaargeld

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, als jullie niet precies willen antwoorden is het niet erg ( ik heb een kleine indicatie nodig). Ik ben namelijk heel benieuwd hoeveel spaargeld een 16/17/18 jarige ongeveer heeft. Gewoon nieuwsgierigheid, verder niks bijzonders. Ik weet dat geld vaak een gevoelig onderwerp is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
GinnyTwijfelvuur schreef op 11-01-2022 om 21:39:

[..]

Net zo weinig is mijn ervaring. Folderwijk tenminste. Krantenwijk is toch pas voor boven de 18?

Krantenwijk als in woensdag middag de plaatselijke krant rondbrengen. 30 min vouwen en 1,5 uur wegbrengen 25 euro.

12345678910 schreef op 04-01-2022 om 08:29:

mijn dochter is 2 maanden geleden 16 geworden en heeft nu 16.000 euro op haar spaarrekening staan. (Nadat ze salaris gestort heeft boekt ze het over naar haar spaarrekening zodat ze nooit meer dan €100 euro op haar betaalrekening heeft) Wij hebben daar elk jaar 100 euro op gezet en geven haar 5 euro zakgeld per week (beginnend met 50 cent op haar 6e en dan elk jaar er 50 cent bij). Nu is ze 16 en hebben we het verhoogd naar 5 euro. Laten we zeggen dat ze dus 2000 van ons heeft. De rest heeft ze zelf verdiend met eerst krantenwijken en nu een halfjaar in de Aldi. Ze spaart alles wat ze uitgeeft, als ze iets wilt kopen (wat bijna nooit voor komt) betalen wij het voor haar. Behalve als het echt onnodig is. Als zij bijv even langs de Mac gaat met vriendinnen betaalt ze dat natuurlijk gewoon zelf.
kleedgeld krijgt ze niet. En verder hoeft ze haar geld ook nergens aan uit te geven, dus zoveel financiële steun krijgt ze eigenlijk ook niet. Ze verdient nu in een schoolweek €115. En in de vakanties werkt ze extra. Verder zit ze in 5 vwo en heeft ze haar cijfers keurig op orde. Heeft verder de tijd om te voetballen en andere leuke dingen doen.

Ontzettend leuk om dit te lezen (nadat mijn dochter van 16 heeft opgebiecht dat ze dit geplaatst heeft 😉)🤣🤣

Al die reacties van Jan en alleman over dat het niet zou kunnen en dat ze geen leven zou hebben 🙃

Alles klopt wat ze zegt, ze brengt al jaren folders en kranten rond, traint 2x in de week en speelt zaterdag een wedstrijd (normaal gesproken), werkt standaard 3 avonden bij de Aldi, en heeft dus het hele verdere weekend vrij (behalve dan een paar uurtjes folders lopen tussendoor wanneer het uitkomt).

Gaat 4-5 weken per jaar op vakantie en is al een aantal keren met een jeugdgroep weggeweest naar het buitenland. 

Trakteert bv broertjes op wat te eten en te drinken bij de voetbal, koopt zelf cadeautjes voor verjaardagen, doet genoeg gezellige dingen met vriendinnen/neven/nichten én: heeft vrije tijd genoeg over (mede omdat er niet uren aan huiswerk gespendeerd hoeven te worden omdat haar dit (5vwo) goed afgaat.

Dus echt mensen, het is gewoon een gezellige, intelligente, hardwerkende meid, die ik graag als oudste dochter heb en een prima voorbeeld vindt voor haar zusje en 4 broertjes die er na haar komen.

En wel in is voor een geintje door deze berichten te plaatsen 🤣🤣🤣

@123etc.., waarom deel je mede hoeveel je kind verdient? Laat toch gaan; ik geloof dat mijn kind het helemaal niet op prijs  zou stellen als ik, op welk forum dan ook, zo over haar verdienste zou gaan uit wijden. Gun haar die privacy! Je bent m.i. veel te mededeelzaam. Gas terug..

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 21:28:

[..]

Dat is niet alles, van 11-12 1 krantenwijk per week. 12-14 2. 15 tot nu 4, is ze overigens per week maar 6,5 uur mee bezig en verdient er 55 euro per week mee gemiddeld. Nu sinds zomervakantie bij de Aldi 9 uur per week 6 euro per uur.

Ik denk dat je de ironie mist. Je geeft aan dat je dochter zoveel werkt om later minder te hoeven werken maar dan gaat ze nu wel fulltime naar school (elke dag tot een uur of drie) plus 4 krantenwijken en 9 uur bij de aldi. 

Ik had tegen mijn dochter gezegd dat als ze bij de aldi wil werken de krantenwijken opgezegd moeten worden. Je kan altijd wel wat extra werken in een supermarkt als je wil en tijd hebt. Zo'n obsessie met geld verdienen zou ik niet goed vinden. Er is meer in het leven dan elke middag een krantje bezorgen en in het weekend werken  

Flanagan schreef op 11-01-2022 om 22:17:

@123etc.., waarom deel je mede hoeveel je kind verdient? Laat toch gaan; ik geloof dat mijn kind het helemaal niet op prijs zou stellen als ik, op welk forum dan ook, zo over haar verdienste zou gaan uit wijden. Gun haar die privacy! Je bent m.i. veel te mededeelzaam. Gas terug..

Beter lezen, mijn dochter heeft dus gedaan alsof ze mij is 😉

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 21:35:

[..]

Krantenwijk is op elke leeftijd net zoveel

Hij wil geen krantenwijkfolders rondbrengen. Dat verdient ook slecht trouwens (veel werk - weinig opbrengsten. Zeker in het begin als je nog moet wennen).

Ohh, net bericht van haar moeder gekruist. 
En ik wilde net schrijven dat veel werken prima is als je school er maar niet onder gaat lijden.🤭

Jesse_1 schreef op 11-01-2022 om 22:21:

[..]

Hij wil geen krantenwijkfolders rondbrengen. Dat verdient ook slecht trouwens (veel werk - weinig opbrengsten. Zeker in het begin als je nog moet wennen).

Ik loop woensdag middag bijv voor gemiddeld 12,50 een krantenwijkje van een halfuurtje, 3 flats volgooien en 2 kleine straten.

Plantenbak schreef op 11-01-2022 om 22:19:

[..]

Ik denk dat je de ironie mist. Je geeft aan dat je dochter zoveel werkt om later minder te hoeven werken maar dan gaat ze nu wel fulltime naar school (elke dag tot een uur of drie) plus 4 krantenwijken en 9 uur bij de aldi.

Ik had tegen mijn dochter gezegd dat als ze bij de aldi wil werken de krantenwijken opgezegd moeten worden. Je kan altijd wel wat extra werken in een supermarkt als je wil en tijd hebt. Zo'n obsessie met geld verdienen zou ik niet goed vinden. Er is meer in het leven dan elke middag een krantje bezorgen en in het weekend werken

Zie bericht van m’n moeder. Ik werk alleen doordeweeks 3 avonden. Woensdagmiddag kranten. En verdeeld over vrijdag-maandag 5 uur aan foldereijken tussendoor. Gw trouwens wel stoppen met 1 folderwijk nu.

Plantenbak schreef op 11-01-2022 om 22:19:

[..]

Ik denk dat je de ironie mist. Je geeft aan dat je dochter zoveel werkt om later minder te hoeven werken maar dan gaat ze nu wel fulltime naar school (elke dag tot een uur of drie) plus 4 krantenwijken en 9 uur bij de aldi.

Ik had tegen mijn dochter gezegd dat als ze bij de aldi wil werken de krantenwijken opgezegd moeten worden. Je kan altijd wel wat extra werken in een supermarkt als je wil en tijd hebt. Zo'n obsessie met geld verdienen zou ik niet goed vinden. Er is meer in het leven dan elke middag een krantje bezorgen en in het weekend werken

Ze zit echt niet alle dagen tot 15 uur op school, en wonen ongeveer naast de school, ze snapt echt wel dat er later nog gewerkt moet worden hoor 😉, en ook fulltime om een onderdak te kunnen bekostigen.

Folders en krantenlopen kost per week 6,5 uur, bij de Aldi 9 uur, is maar 16 uur per week 😉

Ze houdt echt bergen tijd over, maar misschien leuk om bij te vermelden, ze houdt niet van uitslapen zoals de meeste pubers doen in het weekend tot weet ik veel hoelaat. In de tijd dat andere pubers slapen brengt zij folders en kranten weg, ieder zo zijn ding 😉 en ze zet geen wekker 😊

Weeromstuit schreef op 11-01-2022 om 19:59:

[..]

En moet ze het geld om "het huis uit te kunnen" dan al pakweg tien jaar voor die tijd bij elkaar verzamelen?

Tja, het kan. Je kan ook al op de middelbare school je uitzet bij elkaar sparen via verjaardagen en sinterklaas.

Het kan. Maar de lol van jong zijn lijkt mij toch vooral dat je je níet met dat soort dingen bezig houdt. Het hoeft juist allemaal nog niet zo verstandig.

Nee zo streng hoeft het natuurlijk niet maar als je op je 24e pas 1000 euro hebt, heb je of geen reet uitgevoerd of alles er als een malle doorheen gejaagd, of je hebt een studieschuld (gehad). Studieschuld kan je niet altijd helpen, maar die andere twee vind ik dus niet verstandig. Maar ik lees dat dochter al huurt met een vriend dus dat scheelt al, dan is de uitzet sowieso al gedeeld en al van het spaargeld af. Dan vind ik 1000 euro zo gek nog niet als je lekker weinig hebt gewerkt in je studententijd of hebt lopen geldstrooien.

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 22:24:

[..]

Ik loop woensdag middag bijv voor gemiddeld 12,50 een krantenwijkje van een halfuurtje, 3 flats volgooien en 2 kleine straten.

Zo slecht verdient het niet hoor, tel de nieuwjaarsbonus die je verdiend met aanbellen en je kunt het verdubbelen, voor dat uurtje per week.... vergt wel doorzettingsvermogen, als ze dat bezitten heb je er geen omkijken naar.

Groot voordeel is ook dat ze lekker bewegen en in de buitenlucht lopen, iets met vitamine D die je niet aanmaakt achter een computerscherm 🥳

het is natuurlijk ook maar net hoe fijn je rooster is.  Mijn zoon zit ook in 5 VWO en zit 4x per week tot 16.00 op school.  Hij moet dan nog 45 minuten fietsen.  Op zaterdag werkt hij bij de Pets Place voor 3,60 per uur.  Hiermee verdient hij dan iets meer dan 100 per maand. Meer zit er gewoon niet in.  En als jij volgend jaar examen doet is zelfs door zaterdag nog niet zeker.  Maar goed ik vind enorm veel geld verdienen nu ook niet nodig.  Lekker genieten,  werken kan nog de rest van je leven. 

Kimdekim schreef op 11-01-2022 om 22:44:

het is natuurlijk ook maar net hoe fijn je rooster is. Mijn zoon zit ook in 5 VWO en zit 4x per week tot 16.00 op school. Hij moet dan nog 45 minuten fietsen. Op zaterdag werkt hij bij de Pets Place voor 3,60 per uur. Hiermee verdient hij dan iets meer dan 100 per maand. Meer zit er gewoon niet in. En als jij volgend jaar examen doet is zelfs door zaterdag nog niet zeker. Maar goed ik vind enorm veel geld verdienen nu ook niet nodig. Lekker genieten, werken kan nog de rest van je leven.

Je zou maar voor 3,60 per uur werken


Pieperd schreef op 11-01-2022 om 22:21:

[..]

Beter lezen, mijn dochter heeft dus gedaan alsof ze mij is 😉

Dat mag niet. Er is eerder een account geblokkeerd omdat een kind ging meeschrijven op het account van een ouder. Dat is namelijk heel verwarrend en sommige reacties zijn voor een ouder en niet geschikt voor een meeschrijvende puber. 

Als een kind zoveel wil werken (Ik vind 16 uur veel te veel maar ja) dat is de keus van de ouder en het kind zelf maar het is niet standaard, niet geschikt voor iedereen en het maakt je kind niet de perfecte, brave puber.

Dan maar wat minder spaargeld. Mijn kinderen hebben allevier een paar honderd euro want ze geven ook geld uit maar ze hebben ook een spaarrekening waar ze niet aan kunnen komen. 

Kimdekim schreef op 11-01-2022 om 22:44:

het is natuurlijk ook maar net hoe fijn je rooster is. Mijn zoon zit ook in 5 VWO en zit 4x per week tot 16.00 op school. Hij moet dan nog 45 minuten fietsen. Op zaterdag werkt hij bij de Pets Place voor 3,60 per uur. Hiermee verdient hij dan iets meer dan 100 per maand. Meer zit er gewoon niet in. En als jij volgend jaar examen doet is zelfs door zaterdag nog niet zeker. Maar goed ik vind enorm veel geld verdienen nu ook niet nodig. Lekker genieten, werken kan nog de rest van je leven.

Dat is idd een heel ander verhaal met deze lestijden en 45 minuten fietsen (bij de aldi verdien je trouwens €6 als je 16 jaar bent).

Wat ik mij wel afvraag en waar misschien wat ouders antwoord op kunnen geven wat voor een bezigheden jullie pubers hebben wat dan "zo meer genieten" zou zijn? Dus wat doen jullie pubers doordeweeks na schooltijd 5 dagenlang voor ervaringen op?

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 22:46:

[..]

Je zou maar voor 3,60 per uur werken


Beetje vriendelijker mag wel dochterlief

Kimdekim schreef op 11-01-2022 om 22:44:

het is natuurlijk ook maar net hoe fijn je rooster is. Mijn zoon zit ook in 5 VWO en zit 4x per week tot 16.00 op school. Hij moet dan nog 45 minuten fietsen. Op zaterdag werkt hij bij de Pets Place voor 3,60 per uur. Hiermee verdient hij dan iets meer dan 100 per maand. Meer zit er gewoon niet in. En als jij volgend jaar examen doet is zelfs door zaterdag nog niet zeker. Maar goed ik vind enorm veel geld verdienen nu ook niet nodig. Lekker genieten, werken kan nog de rest van je leven.

Klopt wel, ik heb 1x tot 11, 1x tot 13, 2x tot 15  en 1x tot 16 dus opzich best fijn. Heb die 2 korte dagen ook heel veel tijd over 

Plantenbak schreef op 11-01-2022 om 22:49:

[..]

Dat mag niet. Er is eerder een account geblokkeerd omdat een kind ging meeschrijven op het account van een ouder. Dat is namelijk heel verwarrend en sommige reacties zijn voor een ouder en niet geschikt voor een meeschrijvende puber.

Als een kind zoveel wil werken (Ik vind 16 uur veel te veel maar ja) dat is de keus van de ouder en het kind zelf maar het is niet standaard, niet geschikt voor iedereen en het maakt je kind niet de perfecte, brave puber.

Dan maar wat minder spaargeld. Mijn kinderen hebben allevier een paar honderd euro want ze geven ook geld uit maar ze hebben ook een spaarrekening waar ze niet aan kunnen komen.

Ik schrijf op mijn eigen account, doe alleen alsof ik m’n moeder ben. Ik kies zelf hoeveel ik wil werken toch? En heb ik gezegd dat ik de perfecte puber ben? 😂

Pieperd schreef op 11-01-2022 om 22:49:

[..]

Dat is idd een heel ander verhaal met deze lestijden en 45 minuten fietsen (bij de aldi verdien je trouwens €6 als je 16 jaar bent).

Wat ik mij wel afvraag en waar misschien wat ouders antwoord op kunnen geven wat voor een bezigheden jullie pubers hebben wat dan "zo meer genieten" zou zijn? Dus wat doen jullie pubers doordeweeks na schooltijd 5 dagenlang voor ervaringen op?

Huiswerk, kletsen met vrienden, rijles, sporten, gamen, netflixen. Ze zijn echt niet elke middag vroeg uit. Mijn kinderen hoeven ook niet ver te fietsen maar zijn meestal rond 15.00 - 16.00 uur thuis. 

Werken doen ze in het weekend en mijn dochter ook op 1 middag.

Plantenbak schreef op 11-01-2022 om 22:56:

[..]

Huiswerk, kletsen met vrienden, rijles, sporten, gamen, netflixen. Ze zijn echt niet elke middag vroeg uit. Mijn kinderen hoeven ook niet ver te fietsen maar zijn meestal rond 15.00 - 16.00 uur thuis.

Werken doen ze in het weekend en mijn dochter ook op 1 middag.

Rijles heeft ze nog niet maar de rest doet ze hier ook.

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 22:46:

[..]

Je zou maar voor 3,60 per uur werken


Wat een flauwe reactie. 

Hij werkt hier omdat zijn vervolg-studie een numerus fixus heeft en decentrale selectie en dit goed op zijn aanvraag staat ( ivm bijscholing en cursussen die hij dat kan doen).  En dat vindt hij nu belangrijker.


Kimdekim schreef op 11-01-2022 om 23:00:

[..]

Wat een flauwe reactie.

Hij werkt hier omdat zijn vervolg-studie een numerus fixus heeft en decentrale selectie en dit goed op zijn aanvraag staat ( ivm bijscholing en cursussen die hij dat kan doen). En dat vindt hij nu belangrijker.


Was idd beetjeflauw. Maar 3,60 per uur als 16-jarige is echt niet eerlijk. Minimumloon is vgm 4,30. 

Snap dat hij focust op z’n studie, maar dat kan je ook met even veel uren werken  ergens anders, met hoger uurloon

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 23:03:

[..]

Was idd beetjeflauw. Maar 3,60 per uur als 16-jarige is echt niet eerlijk. Minimumloon is vgm 4,30.

Snap dat hij focust op z’n studie, maar dat kan je ook met even veel uren werken ergens anders, met hoger uurloon

Denk niet dat dit veel verschil maakt

Mijn zijn doet overigens in 10 vakken eindexamen,  dus die besteed redelijk wat tijd aan school.  Verder sporten en gamen met vrienden.

Mijn dochter heeft een folderwijk maar die sport heel veel.  Heeft een paard ( en rijdt vrij serieus wedstrijden) en voetbalt in het eerste elftal ( dus verplicht 2x per week trainen en op zaterdag wedstrijd) . Heeft een berg vriendinnen en als de maatregelen het toestaan veel feestjes.  Ze zit in 3 vwo dus ook redelijkwat huiswerk.  Die heeft helemaal geen tijd voor een baan waarbij ze meer dan 2 uur bezig is.  En ik zou niet willen dat ze iets van haar hobby's laat schieten voor werk. 

ik kan mij nog herinneren dat tijdens een bijeenkomst van mijn zoon op school ook heel duidelijk werd gemaakt dat school eerst komt. Soms gaven leerlingen namelijk aan dat ze 's middags iets niet konden doen op school want dat vond hun baas niet goed want ze moesten werken. Zijn reactie was dat de school de baas was. Je moet beschikbaar zijn voor school overdag en school komt voor een baantje. 

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 23:03:

[..]

Was idd beetjeflauw. Maar 3,60 per uur als 16-jarige is echt niet eerlijk. Minimumloon is vgm 4,30.

Snap dat hij focust op z’n studie, maar dat kan je ook met even veel uren werken ergens anders, met hoger uurloon

Hij is 23-12 16 geworden dus mss is het nu iets omhoog gegaan. Zou kunnen hoor.  Voor zijn studie is het een pre dat hij nu met dieren kan werken en bijvoorbeeld cursussen over diervoeding kan volgen.  Het is allemaal niet hoogdravend maar staat beter op zijn cv dan de Appie denkt hij.  

En het heeft ook wel voordelen want voor zijn profielwerkstuk wel hij iets met genetica en populaties doen en ze gaan nu een bepaalde soort guppen appart houden ( met afwijkende vinnen) zodat hij daar iets mee kan.  Ik vind dat wel geinig dat hij dat zo regelt.

“Ik doe alsof ik mijn moeder ben.” Waarom in vredesnaam? Welke behoefte van jou wordt vervuld door steeds maar te vertellen hoeveel je verdient? Ik vind dat in ieder geval totaal niet interessant. 
Je hebt een relatief korte schoolweek, hoeft blijkbaar niet veel tijd aan schoolwerk te besteden, vindt werk en geld verdienen belangrijk. Prima. Maar het maakt je geen beter of slechter mens dan iemand die andere keuzes maakt of door omstandigheden moet maken. 

Plantenbak schreef op 11-01-2022 om 23:13:

ik kan mij nog herinneren dat tijdens een bijeenkomst van mijn zoon op school ook heel duidelijk werd gemaakt dat school eerst komt. Soms gaven leerlingen namelijk aan dat ze 's middags iets niet konden doen op school want dat vond hun baas niet goed want ze moesten werken. Zijn reactie was dat de school de baas was. Je moet beschikbaar zijn voor school overdag en school komt voor een baantje.

Ik ben overdag beschikbaar voor school, als ik te weinig tijd zou hebben voor school ga ik minder werken, maar dat is niet het geval. Verder gaat bij mij voetbal boven alles😂🙂

Kimdekim schreef op 11-01-2022 om 23:07:

Mijn zijn doet overigens in 10 vakken eindexamen, dus die besteed redelijk wat tijd aan school. Verder sporten en gamen met vrienden.

Mijn dochter heeft een folderwijk maar die sport heel veel. Heeft een paard ( en rijdt vrij serieus wedstrijden) en voetbalt in het eerste elftal ( dus verplicht 2x per week trainen en op zaterdag wedstrijd) . Heeft een berg vriendinnen en als de maatregelen het toestaan veel feestjes. Ze zit in 3 vwo dus ook redelijkwat huiswerk. Die heeft helemaal geen tijd voor een baan waarbij ze meer dan 2 uur bezig is. En ik zou niet willen dat ze iets van haar hobby's laat schieten voor werk.

Leuk om te lezen 😊, lekker bezig allebei! En met een eigen paard erbij hou je idd weinig tijd over.

Hier is voetballen haar lust en haar leven, ook 2x per week trainen en op zaterdag wedstrijd, speelt ook in het 1e in de hoofdklasse, daar tussendoor ook voetballen wanneer het kan doordeweeks.

Andere dochter rijdt paard en werkt op zaterdag op de markt en is meer tijd aan school kwijt.

De één is de ander ook niet, en daar is niets mis mee.

Wat belangrijk is is dat ze lekker in hun vel zitten, mee komen op school, lekker bezig zijn én tijd over houden voor dingen die ze leuk vinden, en dat is voor iedereen verschillend én dat mag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.