Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

spijt van keuze voor middelbare school

Dochter van 12 zit nu 3 maanden op de middelbare school, in een klas van 33, vmbo tl. Er is van alles gaande in de klas, pesterijen, plagerijen, groepsapp die bol staat van schelden (ze is er uit gestapt) De klas kan niet kleiner, daar is school helder in. Ze voelt zich er niet thuis, niet op haar gemak, heeft wel wat aansluiting maar (nog) geen vrienden. In de klas veel ruzie, mentoren noemen dit de stormingfase, wie heeft welke rang op de apenrots, noemen ze het. We hebben een slecht gevoel over deze school. Gesprek aangevraagd met mentor. Herkenbaar? Tips?


Heel vervelend! In mijn omgeving zijn best veel kinderen die na de brugklas naar een andere school zijn gegaan. Soms kom je er pas achter dat een school niet bij je past als je erop zit.

Op welke manier worden de kinderen begeleid bij deze storm fase? 

Na negen weken kun je het geen stormingsfase meer noemen...
Wat wil je dochter zelf? Ik zelf zou laten overstappen als kind dat zou willen. Ook gewoon per wanneer mogelijk en niet een jaar uit laten zitten...

En denk je dat het op andere scholen beter is? Vergeet t maar. Daar is t nog veel erger.

Madeliefjees schreef op 02-11-2022 om 23:03:

En denk je dat het op andere scholen beter is? Vergeet t maar. Daar is t nog veel erger.

Dat hoeft helemaal niet. Er zijn genoeg VMBO scholen met kleinere klassen en een fijne sfeer.

Wat was de reden waarom jullie voor deze school hebben gekozen ?

Luister naar je dochter. Wil zij overstappen, doe dat dan

ik ben zelf ooit na een paar weken brugklas al over gestapt naar een kleinere school wat veel verder weg was. Dit was echt een heel goede keus. Ik zou dat zeker overwegen als deze school niet goed voelt. Succes 

Is er een andere school in de buurt?
Of staat de eerstvolgende 25 kilometer verder?

Anders zou ik zo snel mogelijk switchen.
Het jaar is nog jong, in pakweg februari zou ik niet meer (midden in 't jaar) veranderen.

Dit is wel lang voor de storming fase, die in een totaal nieuwe groep rond de 8 weken duurt. Als je dit soort gedrag in die fase wegwuift onder “hoort erbij” krijg je een klas die nooit in de volgende fase terechtkomt, namelijk die van performing, waarin iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. 
Als er een andere school in de buurt was ging ik kijken of er nog een overstap mogelijk is. Dat het overal zo is, of erger, is niet waar. Bij mij op school zijn de eerste klassen vmbo-t maximaal 22 leerlingen, en de beste mentoren van de school staan erop. Natuurlijk is daar ook gedoe - maar niet zo extreem als hier. 

stormingsfase? Dat ze dit normaal vinden zeg, ik zou haar weghalen daar.

Dat de rangorde in de klas nu nog gesteld zou worden, klinkt me naïef optimistisch in de oren. Of school probeert het goed te praten. Ik denk dat je ervan uit kan gaan dat de huidige situatie wel zo'n beetje is wat je verder dit jaar mag verwachten. 

Onze jongste trok het niet in de brugklas. Kon niet overweg met de drukte en verantwoordelijkheid. Al toen in de eerste weken de rangorde werd bepaald, trok hij zich terug. We dachten aanvankelijk dat het een kwestie van wennen en doorzetten was. Maar van een vrolijke knul met vrienden, veranderde hij in een onzeker labiel hoopje. Hij werd er rond de herfst zelfs fysiek beroerd van. Wat de haantjes uit de klas natuurlijk niet ontging. Gelukkig zat hij op een school waar het probleem erkend werd. Er is door school vanalles geprobeerd om het te laten werken. Maar het kwaad was al geschied. Hij was 12 en overspannen. 

Na de kerst, ergens in februari, stelde school voor om hem naar een soort schakelklas te laten gaan. Dat is een voorziening op speciaal onderwijs waar uitvallers gedurende een paar maanden/half jaar tot rust kunnen komen terwijl er gezocht wordt naar de reden van uitval en een vervolgtraject - terug naar de oude school of iets heel anders. Onze zoon kwam daar in een havo-klasje van nog geen 10 leerlingen die ieder werkten aan de lesstof van de scholen waar ze vandaan kwamen. Wat een verademing! Na deze schakelperiode mocht hij, vanwege zijn sociaal-emotionele toestand, op speciaal onderwijs blijven. Net als een deel van de rest van zijn klas. Hadden we niet zien aankomen, maar we besloten het te doen. We zijn inmiddels 5 jaar verder. Eindexamens dus! Hij gaat nog steeds met plezier naar school. Zijn klas bestaat inmiddels uit 12 leerlingen. De chemie is prima. Door gebrek aan vakdocenten, moeten ze wel veel zelfstandiger werken dan in regulier onderwijs. Hij heeft slechts 2 dagen per week ècht les. Het lijkt daardoor een beetje op volwassen-onderwijs. Maar het gaat super. Als ik dit eerder had geweten ... 

Heel goed in elk geval om jullie zorgen met school te delen. Want je wil natuurlijk eerst naar een interne oplossing zoeken. Mocht school met plannen komen, dan zou ik wel een limiet stellen. Ik vind dat wij mbt onze jongste lang hebben getwijfeld.

Zijn er bij jullie dochter op school meer leerlingen die zich niet prettig voelen bij de gang van zaken? 

het is niet normaal wat je beschrijft, het lijkt eerder alsof de school de "straatcultuur" het laat overnemen van wat wenselijk is. Is er geen andere school in de omgeving waar hij beter op zijn plaats zou zijn? Als docent in het VO klinkt me dit zorgelijk in de oren.
Sterkte
Sini

Dit lijkt me niet normaal. Die klas vind ik ook erg groot voor een vmbo brugklas, maar dat is niet het grootste probleem. Een school dient grenzen te stellen aan gedrag. Ze doen nu net alsof dit normaal is en erbij hoort. Het is niet zo dat omdat het pubers zijn en omdat ze nog zoekende zijn naar hun plekje in de klas, dat ze dan alles mogen en alles geaccepteerd moet worden. Zeker niet als het ten koste van anderen gaat.
Als je dochter zich hier niet prettig bij voelt, zou ik dat snappen en zou ik een andere school ook wel overwegen. Of een andere klas op dezelfde school, als dat een optie zou zijn.

Leene

Leene

03-11-2022 om 12:05

33 leerlingen is echt heel heel veel!
Ik zou zeker gaat praten en vragen hoe lang zij denken dat dit gaat duren, wat zij zelf zien.. Als je merkt dat ze het wegwuiven dan zou ik een overstap overwegen. 
Het is gewoon eerlijker als ze toegeven "we merken dat de chemie in deze klas slecht is, de klas is eigenlijk te groot maar er zijn geen andere oplossingen" en als je merkt dat ze mee willen denken.  
Soms loopt het niet en kan je kind een klas gewoon "niet aan" niet te lang doormodderen zou ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.