Relithe
17-03-2013 om 20:26
Studeren in amerika na de havo, wat kost dat?
Onze zoon wil over twee jaar na zijn Havo diploma gaan studeren in New York.
Het liefst wil hij een hele studie daar volgen maar ik heb geen idee wat daar bij komt kijken en wat het allemaal kost.
We hebben al wat links bekeken over studiefinanciering e.d. Maar het is voor mij een grote brij aan informatie.
We willen graag weten of het uberhaupt wel mogelijk is wanneer je dit als ouders niet zelf kunt financieren..
En waar moet je beginnen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dirksmama
18-03-2013 om 01:55
Dat is heel duur
Studerenin de VS is heel duur. Niet voor niets beginnen veel ouders al tijdens de zwangerschap te sparen in een college fund.
Een jaar high school is goedkoper, maar dat moet hij doen voor hij examen gedaan heeft. Als je een eenmaal een HAVO diploma hebt word je niet meer op een highschool toegelaten.

Brianna F
18-03-2013 om 08:34
Klopt
Studenten daar sluiten soms bij 4-5 banken leningen af om het collegegeld te kunnen betalen.
Je zou bij het Fullbright center kunnen kijken, of je in aanmerking komt voor een beurs.

Jet
18-03-2013 om 08:43
Heel duur
Omdat een van de dochters na haar Havo naar het buitenland wilde hebben we ons daat toen ook ik verdiept. We hebben er van afgezien omdat we het echt te duur vonden. Ik kan het me niet helemaal meer herinneren maar volgens mij lag het ergens tussen de 4000 en 8000 euro, afhankelijk van wat je allemaal wil en hoelang je wilt blijven. Kijk eens bij EF.

koffiekwast
18-03-2013 om 10:08
Studeren is duur zeker in ny
Tenzij je natuurlijk een scholarship (sport?) kan krijgen.
Het leven in New York is sowieso erg duur in vergelijking met de rest van de VS. Bij Nuffic vind je meer informatie: http://www.nuffic.nl/
Ik vrees dat toelating met een Havo diploma niet mogelijk is (want is maar 5 ipv 6 jaar middelbaar)
Een uitwisselingsjaar kost inderdaad geld (is wel inclusief tickets, verzekering en begeleiding). In principe kan dat ook nog na 5 havo, als je binnen de leeftijdsgrenzen valt (dus geen late leerling bent of bent blijven zitten).
De non profit uitwisselingsorganisaties (AFS, YFU en Rotary) zijn dan goedkoper dan de commerciele taar/reisorganisaties omdat bij hen de verzekeringen ed allemaal al bij de prijs inzitten.
Maar ook na een highschooljaar in de VS blijft het duur om te studeren daar en kom je als buitenlander slechts voor een beperkt aantal beurzen in aanmerking (sport of extreem goede cijfers)
Succes

Relithe
18-03-2013 om 11:19
O jee
Daar was ik al bang voor..
Zoonlief ziet het allemaal heel rooskleurig in en kan niet wachten om naar the Big City New York te vertrekken
Als ik al iet oppermin de richting van financiën krijg ik te horen dat ik alles voor hem verpest
Ik las wel ergens dat je je Nederlandse studiefinanciering mee kunt nemen naar het buitenland maar dan zit je nog met de kosten van woon en leefgeld..
Arme jongen, hoe praten we dit een beetje uit zijn hoofd

Yvonne
18-03-2013 om 11:35
Zoeken
Hoi Eira,
Toen ik halverwege de jaren 80 (ja,ja) voor 6 maanden naar Amerika wilde voor een stageperiode was dat voor mijn ouders ook een financieel probleem. Ik heb toe gebruik kunnen maken van een stichting (verbonden aan een bedrijf) die financiele middelen beschikbaar stelde voor tijdelijke studies in het buitenland. Als ik mij goed herinner heette dat toen iets van Nufic. Dat zal niet meer bestaan. Deze stichting en het achterliggende bedrijf had helemaal geen belang bij mij, mijn studie of de plek waar ik naar toe ging. Toch kreeg ik een bijdrage. Misschien bestaan er nog steeds van dit soort stichtingen en is het de moeite waard (voor je zoon) om hier eens in te duiken?

koffiekwast
18-03-2013 om 12:08
Info fullbright
Hier nog wat extra info
http://www.fulbright.nl/?menutree=3|88|93
De meeste universiteiten zijn vaak buiten de steden (behalve de cluster in Boston)dus het idee van studeren in New York is ook niet heel erg realistisch.
Er zijn natuurlijk wel wat universiteiten in en rond de stad, maar huisvesting is hier vrij duur. Een aantal vrienden van mij hebben gestudeerd aan New York University - midden in de stad - maar konden zich dat vooral veroorloven doordat ze of heel rijke ouders hadden of toch al in de stad woonden en dus geen gebruik hoefden te maken van de huisvesting.
De dochter van mijn AFS-zus studeert nu aan Columbia University (http://www.columbia.edu/) en deelt een apartement van 1700 dollar/maand met 1 studie genoot.
(en dat is een heel klein apartement).
Veel universiteiten liggen buiten steden omdat daar ruimte is voor een campus (waar studenten wonen en studeren). Meenemen van de studiebeurs zou ik heel goed uitzoeken - dat is waarschijnlijk alleen mogelijk bij een beperkt aantal landen (bv EU).
Kortom, het kan - maar is gewoon erg duur en dus niet zo heel realistisch. Bovendien zou ik me ook afvragen hoe realistisch het beeld van NY bij je zoon is en hoe hij zich dat voorstelt. Studeren in London is waarschijnlijk iets dat meer in de buurt komt en zelfs dat is tegenwoordig duurder dan Nederland.

koffiekwast
18-03-2013 om 12:25
Chicago is ook een optie
Chicago is ook een mooie bruisende stad - veel studenten! En iets goedkoper dan New York.

Mandarijn
18-03-2013 om 18:18
Mijn oudste studeert nu in de states
Toen mijn zoon zo oud was als de jouw zoon nu hebben we ook uitgezocht of hij een tijdje in de VS kon studeren. Dat bleek financieel niet haalbaar.
Maar bij zoonlief bleef het toch borrelen en hij heeft zelf een semester studeren in de States geregeld.
Het is betaalbaar doordat hij hier een studie doet en zijn opleiding een overeenkomst heeft met een Amerikaanse Universiteit voor uitwisseling. Hij kan daar een semester studeren voor zijn Hollandse collegegeld (dus voor een prikkie) en woont op de campus. Dat laatste is redelijk te doen, je hebt een kleine kamer voor twee personen (passen precies 2 bedden, 2 bureau's en 2 kasten in) en ook alle maaltijden(wel erg amerikaans voer). Hij heeft zelf gewerkt om het geld bij elkaar te verdienen.
Maar hij studeert niet in New York of een andere grote stad, maar is wel in een aantal grote steden geweest voor zijn studie begon en ligt volgende week aan het strand in Florida. Zijn visum is na afloop van het semester nog 3 weken geldig en dan wil hij ook nog reizen.
Ik zou overigens er geen energie in steken om je zoon het plan uit zijn hoofd te praten, maar hem vragen hoe hij het praktisch voor zich ziet. En hem van meet af aan uit de droom helpen dat jullie dit voor hem gaan regelen of financieren. Hij wil op zijn eigen benen staan in een wereldstad, dan moet hij ook maar laten zien dat hij het voor elkaar kan krijgen. Wellicht wordt hij realistisch en creatief en komt er een haalbaar plan.

Brianna F
18-03-2013 om 18:53
Precies
Mijn dochter heeft haar jaar ook voor een groot deel zelf bij elkaar gespaard. Op het laatste had ze wel drie baantjes tegelijk. Ik zou hem gewoon vragen hoe hij aan het geld denkt te komen.

Relithe
18-03-2013 om 19:06
Mijn zoon
Denkt dat het allemaal zomaar gaat, er zelf iets voor doem komt nog niet in zijn hoofd op geloof ik..
We hebben hem al wel duidelijk gemaakt dat wij dit niet kunnen betalen maar volgens hem kan hij gewoon de Nederlandse studiefinanciering meenemen. Ik lees dat ook op de site van de studiefinanciering maar denk niet dat ik dat dan goed begrijp want zo makkelijk gaat het meestal niet.
Denk ook dat hij niet zo realistisch is hoor, hij wil,hier gewoon weg (is enorm gepest im het verleden), alles achter zich laten en denkt dat dat alleen in het buitenland kan volgens mij.
En studeren binnen de EU? Is dat meer haalbaar qua financiën? Want Londen ziet hij als een aardig alternatief

Maylise
18-03-2013 om 19:22
Eira
Studie financiering meenemen kan alleen binnen de EU VZIW. Daarnaast wordt de studie financiering toch afgeschaft? Muv de aanvullende beurs?
En daarnaast kom je in de VS niet echt ver met een Nederlandse studie beurs.
College geld ligt gemiddeld gezien een heel stuk hoger; zeker voor internationale studenten.
En daarnaast moet je natuurlijk ook nog leven.
Ik sprak vorige week een Amerikaanse jongeman die net klaar is met zijn studie en die heeft een schuld van rond de 100.000 dollar om maar een indicatie te geven. Hij kon dit wel onder gunstige voorwaarden lenen maar dat is omdat hij daar staatsburger is.
Om een visum te krijgen zal je zoon aan moeten kunnen tonen dat hij over voldoende geld beschikt om zijn studie te bekostigen. Dus lenen ter plekke is geen optie. Werken ter plekke mag maar een beperkt aantal uren per week en bovendien moet je van te voren aan kunnen tonen dat je dit bedrag hebt of dat je een beurs hebt.
De enige mogelijkheid is dus een beurs. Dat is op zich een redelijk realistische optie. Ik ken meerdere buitenlandse studenten die een beurs hebben gekregen. Echter dan moet je uiteraard een uitzonderlijk goede leerling zijn, zeer hoge cijfers hebben gehaald en aan een ruim scala van extra curriculaire activiteiten hebben meegedaan.
Ik zou hem zelf uit laten zoeken welke mogelijkheden er op dit gebied zijn en vervolgens kan hij kijken of hij daar realistisch gezien naar toe kan werken.
Een andere optie is inderdaad in Nederland te gaan studeren en dan mee te doen aan een uitwisselingsprogramma zoals Mandarijn schrijft. Dat is goedkoper en een realistische optie. Dat kan meestal voor 1 semester of 1 heel jaar.
Engeland is goedkoper. College geld ligt tussen de 7000 en 9000 pond per jaar waarbij bijna alle goede universiteiten die 9000 pond vragen. Daarnaast ben je natuurlijk nog geld kwijt aan accomodatie. Londen is een dure stad. De meeste universiteiten bieden wel studenten accomodatie maar omdat er in Londen uiteraard een tekort aan accomodatie is wordt meestal alleen accomodatie gegarandeerd aan eerste jaar studenten van buiten de EU. Overigens is ook universiteitsaccomodatie niet perse heel goedkoop. Reken op rond de 100 pond per week minimaal. Prive kan je in een buitenwijk een klein kamertje huren voor rond de 100 pond per week. Wil je wat centraler/ruimer zitten dan zit je zo op 150-200 pond per week. Een kamer delen is een mogelijkheid.
Kortom reken voor een jaar op rond de 17000 pond voor alleen college geld en accomodatie. Daar komt dan nog eten/transportkosten/persoonlijke uitgaven en dergelijke bij. Een voordeel, een zorgverzekering afsluiten hoeft niet. Daarnaast heb je geen restricties op hoeveel uren je kan werken per week. Dat wil zeggen dat je geen werk visum nodig hebt maar uiteraard heeft de studie ook tijd nodig dus heel realitisch is het ook niet om daarnaast nog 40 uur te willen werken.

Mandarijn
18-03-2013 om 20:14
Nog wat
Die brij aan informatie over studiefinanciering kun je links laten liggen. De kans is groot dat als je zoon zijn HAVO af heeft er geen studiefinanciering meer bestaat, alleen rentedragende leningen exclusief OV kaart. Mochten ze toch anders besluiten (het voorstel is nog niet door de kamer en stuit op veel weerstand daar) dan zal het stelsel waarschijnlijk toch ingrijpend veranderen. Zo als het nu uitziet betekent 18 jaar; een dure ziektekostenverzekering en nul inkomen of kinderbijslag, buiten wat de student zelf verdient of de ouders lappen. Zelfs studeren in Nederland wordt een financiële uitdaging
Als je gaat studeren via een uitwisselingsprogramma en op een campus woont, dan wordt je opgenomen in een programma voor internationale studenten en heb je makkelijker aansluiting. Het is op een Amerikaanse Universiteit hard werken, met een beoordeling voor participatie in de les (altijd huiswerk maken, bij zijn met de lesstof en aanwezig in de les), onverwachte mondelinge beurten (Quiz noemen ze dat), veel presentaties en praktische (groeps)opdrachten en dan nog een flink tentamen toe. Zit je in een hippe metropool en heb je nauwelijks tijd om ervan te genieten.
Het bekendste studenten uitwisselingsprogramma voor Europa is het Erasmus programma; google het eens en kijk wat daar mogelijk is.

Tinus_p
18-03-2013 om 20:39
Laat hem het uitzoeken
Eira:
"We hebben hem al wel duidelijk gemaakt dat wij dit niet kunnen betalen maar volgens hem kan hij gewoon de Nederlandse studiefinanciering meenemen. Ik lees dat ook op de site van de studiefinanciering maar denk niet dat ik dat dan goed begrijp want zo makkelijk gaat het meestal niet."
Nouja, die stufi zal hij wel kunnen meenemen, maar laat hem zelf eens uitzoeken hoe hij aan woonruimte komt, welke universiteit hem aan wil nemen, en hoe hij aan een visum moet komen. Dat visum is al een mooie hinderpaal, dus laat hem daar beginnen. En doe het niet voor hem, laat het hem zelf uitzoeken. Dat is de beste manier om hem zlef te laten inzien wat realistisch is.
Eira:
"En studeren binnen de EU? Is dat meer haalbaar qua financiën? Want Londen ziet hij als een aardig alternatief"
Pff, de duurste stad van Europa

Shonagh43
18-03-2013 om 20:52
Maar wat
wil hij dan gaan studeren ? Dat heb ik geloof ik nog niet gelezen. Studeren in Schotland is gratis voor Europese studenten, maar weer niet voor de Engelse :o) Misschien ook een optie ? En laat hij zich er niet in vergissen dat alles dus in het Engels gaat, daar verkijken veel buitenlandse studenten zich wel op, heb ik begrepen van onze kinderen hier.
Onze dochter heeft haar 3de studiejaar in Amerika gedaan, ook via een uitwisselingsprogramma, maar dat heeft toch ook veel geld gekost. Ze heeft er de eerste 2 studiejaren voor bijgewerkt en oma's erfenis gebruikt. En wij hebben ook nog bijgedragen. Ze heeft dat jaar ook wel veel gezien van Amerika, want ja als je daar bent, blijf je niet op je studentenkamertje zitten :o)

Brianna F
19-03-2013 om 09:43
Erasmusbeurs
Jongste studeert op dit moment in Grenoble met een Erasmusbeurs. Ze krijgt uitwonende studiebeurs, huursubsidie (voorwaarde was dat ze een Franse bankrekening nam) en het geld van de OV terug die ze tijdelijk heeft laten stopzetten.
Mocht dochter wilde haar Frans ophalen, maar met al die buitenlandse uitwisselingsstudenten is de voertaal buiten de universiteit Engels

Maylise
19-03-2013 om 12:16
Waarom
Waarom is het decadent om aan je toekomst te willen werken?
Eira's zoon is misschien nog niet erg realistisch over de mogelijkheden maar daar komt hij vanzelf wel achter. Verder zie ik niet in wat er decadent is aan een studie te willen volgen waar dan ook ter wereld.

Palm
19-03-2013 om 14:01
Studeren in de uk
Studeren in Engeland kost inderdaad zo'n 9000 pond per jaar, maar dat hoef je voor zover ik weet pas na je studie terug te betalen en dat is dan inkomensafhankelijk. Studeren in Schotland is gratis.
Je aanmelden in de UK bij een onderwijsinstelling is wel wat ingewikkelder dan in Nederland. Alles gaat via UCAS (http://www.ucas.ac.uk/), je kunt je bij maximaal vijf universiteiten/scholen inschrijven en dat moet voor 15 januari van het jaar waarin je wil beginnen. Het is ook niet zo dat je zonder meer aangenomen wordt op de universiteit van je keuze. Bij je inschrijving stuur je een 'personel statement', je 'predicted grades' als je nog geen diploma hebt en een referentie. Je krijgt dan van de onderwijsinstelling al dan niet een aanbod, wat meestal inhoud dat je je diploma moet halen met bepaalde cijfers. Nou ja, op de website van UCAS kun je er alles over vinden. Succes ermee.

Mandarijn
19-03-2013 om 17:34
Meerwaarde studie in het buitenland
Zoals Palm ook zegt; een semester of langer studeren in het buitenland vraagt heel veel uitzoekwerk, organisatie en administratieve discipline. Alleen dat is al een grote meerwaarde van een studie in het buitenland.
Eire, laat hem het allemaal zelf uitzoeken en laat hij zelf oplossingen zoeken voor de financiële kwesties. Het is een fantastisch leerproces en ook als het uiteindelijk niet lukt om zijn droom-studie in NYC te regelen, kan hij gegeven de omstandigheden alsnog de op één na beste keus maken. Voor mij is de meerwaarde van een periode buitenland mede gelegen in het proces naar de reis/studie toe en het feit dat een kind zelf verantwoordelijkheid neemt voor het plan en de uitvoering. Toen hij dat allemaal geheel zelfstandig geregeld had, had ik er ook alle vertrouwen in dat hij de zaken die hij onderweg ging tegenkomen ook tot een goed einde kon brengen.

Wilgenkatje-
20-03-2013 om 08:23
Hij wil alles achter zich laten
En daarom kiest hij voor studeren in New York. ( is hij daar wel een geweest trouwens, of ligt de basis voor deze droomvlucht in films en series ?)
Hij wil een heel ander leven en denkt er, zoals je schrijft, nog niet over hoe dat te realiseren is. Je schrijft dat hij dit over twee jaar wil, na de havo. Zit hij nu in klas 3 of klas 4.
Sterkte en wijsheid in elk geval. Het valt niet mee, een puber in verwarring met een moeder die niet simpelweg meedroomt over Amerika.

Fiorucci
20-03-2013 om 13:28
Bromvlieg
Waarom is een puber die wil studeren in New York in verwarring???

Primavera
20-03-2013 om 15:56
Studifinanciering in het buitenland
Zo'n 25 jaar geleden ben ik zelf in het buitenland gaan studeren met Nederlandse studiefinanciering. Dat gaat inderdaad makkelijker als je in Europa blijft, omdat de opleidingen meer op elkaar lijken en dus sneller aan de voorwaarden doen die ook in Nederland gesteld worden. Indertijd was de financiering er niet voor alle studies, maar vooral voor een aantal die in Nederland een numerus fixes hadden.
Het is inderdaad een hoop geregel, omdat je niet alleen met de nederlandse eisen van de studiefinanciering hebt te maken, maar ook met de individuele toelatingseisen van het land en de opleiding waar je gaat studeren. Sommigen kunnen zelfs maanden van te voren een toelatingsexamen vragen. Maar het is me wel gelukt om dat allemaal in het examenjaar te doen.
Ik zou zeggen, hij regelt het maar en als back-up kun je vragen of hij tenminste een alternatief in Nederland bedenkt mocht het allemaal toch niet lukken.

Wilgenkatje-
21-03-2013 om 00:18
Droomvlucht
Het komt op mij over als een droomvlucht. Hij is erg gepest geweest en wil het leven hier achter zich laten. Maar waarom perse in New York, op basis waarvan die stad, daar was ik benieuwd naar.

Shonagh43
21-03-2013 om 22:42
Ben het wel met bromvlieg eens
Mijn vraag wat hij eigenlijk wil gaan studeren staat ook nog steeds open, misschien is het wel een studie die hij alleen in NY kan doen ?!

Relithe
22-03-2013 om 09:32
Wat hij wil
Is gewoon weg uit Nederland en eerlijk gezegd denk ik ook wel een beetje aan vluchtgedrag.
Hij weet niet wat hij wil gaan studeren, de ene keer wil hij naar de modeacademie de andere keer toch maar gewoon
Economie. Maar ja, dat is wel normaal als je puber bent.
Vooralsnog is hij vooral bezig met dromen en praten over New York, dat is voor hem het beloofde land.
Waar hij dat op baseert?
Nou eigenlijk alleen maar op alle rap artiesten die er vandaan komen enzo..
Maar goed, als hij het voor elkaar kam krijgen mag hij van mij in Amerika studeren hoor..
Hoop dat hij over een tijdje weer met beide benen op de grond staat en zal inzien dat het in Nederland toch ook best leuk kan zijn

dirksmama
22-03-2013 om 17:25
Heel andere kant op, maar veel voordeliger
Als hij gewoon Nederland uit wil, en niet goed weet wat hij wil, misschien is een working holiday in Australie dan iets voor hem? Kan maximaal een jaar.
Het is wel compleet de andere kant op, maar je bent er wel helemaal uit, in een land dat erg 'makkelijk' is qua wennen en dingen doen.

Wilgenkatje-
23-03-2013 om 11:02
Dromen dan maar
en zoeken wat er mogelijk is.
Rapartiesten uit New York als inspiratie, dan weer mode, dan weer economie.
Nou ja, eerst maar een eindexamen erdoor zien te krijgen.Misschien als groot cadeau een stedentrip New York?
Kennisje van me mocht onlangs met haar vriend mee, hij ging er gastcolleges geven. Nou, New York in het echt is heel anders dan New York op TV, maar dat weten we allemaal En vakantie is heel wat anders dan dagelijks leven. Maar goed, zonder dromen kom je nergens.
De optie van Dirksmama lijkt me een mooi alternatief. Sterkte ermee!

Stenna
24-03-2013 om 22:07
Highschool
Ik geloof niet dat helemaal klopt wat iemand hier zei over een jaar highschool. Je mag best met HAVO diploma nog naar de highschool, maar je moet jonger dan 18 zijn (dus met VWO diploma gaat het niet inderdaad). Wij zijn naar een voorlichtingsavond geweest voor (ook havo-zoon, straks 17 na eindexamen). Daar gaven ze als voorwaarde alleen die leeftijdsgrens.
Highschool is wel te doen, financieel gezien, bij een gastgezin. College of university is inderdaad onbetaalbaar. Of je moet een sportbeurs kunnen krijgen oid.