Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stufi houden of afgeven


Moradora schreef op 22-09-2023 om 08:59:

io zou het niet eens in mijn hood halen om de stufi van mijn kind "af te pakken"' het is zijn geld dat hij krijgt omdat hij studeert. Dat jullie er voor kiezen alles voor hem te betalen, is aan jullie maar daar hoeft hij niet de dupe van te worden. Als hij op kamers gaat kan hij daar zijn huur van betalen (eventueel met geld bijbaantje) ef is niks mis mee om hem zijn eigen boontjes te laten doppen. Vind je dat niet nodig prima, maar zijn geld is zijn geld. Dat jullie dit niet eerder met hem besproken hebben en er vanuit gaan dat hij het zomaar aan jullie geeft vind ik al bijzonder.

Er de dupe van worden? Als ik het goed begrijp betaalt deze jongen helemaal niks zelf, niet eens eten. Dat is maandelijks al meer dan die luttele 110 euro.

Zou lachen worden als hij het geld mag houden en er vervolgens niks meer betaald wordt, of alleen het aanvullende stukje tot maximale beurs. 

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:02:

[..]

Er de dupe van worden? Als ik het goed begrijp betaalt deze jongen helemaal niks zelf, niet eens eten. Dat is maandelijks al meer dan die luttele 110 euro.

Ik bedoelde het stuk over zijn stufi afstaan. Dat hij zijn geld waar hij niet we kan dan doen wat hij zou moeten doen of willen doen. Dat zijn ouders alles betalen prima maar blijf dan ook van zijn geld af. Of laat hem dingen daar zelf van betalen. Maar niet en alles betalen en de stufi afnemen ook al komt het op een spaarrekening.

Alszijn ouders alles betalen (incl leefgeld) wordt hij daar ook de dupe van want hij leert niet hoe duur het leven is. Stopt de toelage van zijn ouders na zijn studie dan heeft hij niet geleerd met geld om te gaan. Dus wordt hij dus de dupe van hun opvoeding of pampering.

Moradora schreef op 22-09-2023 om 09:08:

[..]

Ik bedoelde het stuk over zijn stufi afstaan. Dat hij zijn geld waar hij niet we kan dan doen wat hij zou moeten doen of willen doen. Dat zijn ouders alles betalen prima maar blijf dan ook van zijn geld af. Of laat hem dingen daar zelf van betalen. Maar niet en alles betalen en de stufi afnemen ook al komt het op een spaarrekening.

Alszijn ouders alles betalen (incl leefgeld) wordt hij daar ook de dupe van want hij leert niet hoe duur het leven is. Stopt de toelage van zijn ouders na zijn studie dan heeft hij niet geleerd met geld om te gaan. Dus wordt hij dus de dupe van hun opvoeding of pampering.

Hiermee ben ik het wel eens. 

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:01:

Ik mocht mn stufi zelf houden maar ik betaalde dan ook alles zelf. Als zoon stufi zelf houdt zou ik als moeder dus ook niet alles betalen. Zelfs leefgeld wil je betalen? Zijn dat boodschappen? Vind ik wel erg veel hoor voor een volwassene. Kan die geen baan naast zn studie zoeken?

Als je studeert kun je niet fulltime werken. Dan heb je nooit geld genoeg, dus naast stufi en bijbaan leefgeld nodig van je ouders óf lenen.

Laten we wel wezen, stufi is niet kostendekkend.  Als mijn kind een boek moet kopen voor haar nieuwe semester is er al €80 van de €110 op. Met een beetje pech moet het boek uit Amerika komen en komen dat nog inklaringskosten bij en is alles op. Ze heeft een te gekke bijbaan in het toekomstige werkveld maar geen stabiel inkomen.  Wij moeten dus bijdragen.  Voor de stufi betalen wij alles nu gaan we alleen bijdragen als ze tekort komt. 

Wij hebben met beide kinderen ruim voordat ze gingen studeren een gesprek gehad hoe we de studie gingen bekostigen wat wij betaalde en wat ze zelf moesten betalen.
Wij betaalde de eerste vijf jaar zelf direct het collegegeld maar de rest van hun kosten regelden ze zelf. Ze kregen beide wel een toelage en woonden op kamers.
Oudste kreeg basis beurs maar jongste is van de pech generatie dus die heeft ons een stuk meer gekost.

Je kunt best als ouder aangeven dat je verwacht dat hij die 110 euro per maand spaart voor de inrichting van zijn kamer dat jullie dat niet gaan betalen, maar zelf laten sparen hij moet tenslotte wel financieel volwassen worden. Als hij het toch uitgeeft heeft hij in het begin niet alles dat is alleen maar leerzaam.

EmmaT schreef op 22-09-2023 om 09:10:

[..]

Als je studeert kun je niet fulltime werken. Dan heb je nooit geld genoeg, dus naast stufi en bijbaan leefgeld nodig van je ouders óf lenen.

Dat snap ik wel, het gaat mij erom dat hij nu álles krijgt en dan is die mini stufi opeens een ding. Zo leert hij ook niks. Hij kan best 16 u ofzo werken naast zn studie.

Mijn ouders betaalden collegegeld, boeken en kamer. Mijn stufi gebruikte ik als leefgeld. In mijn eerste jaar heb ik regelmatig nog wat extra gekregen van mijn ouders omdat mijn studie veeleisend was en geen ruimte voor een baantje liet. Later had ik een klein baantje en gebeurde dat niet meer. Een grotere baan mocht niet want studie stond op 1. Ik was het daarmee eens. 
Ik had geen geld om uitgebreid te gaan feesten of meer dan de basis te kopen maar dat hadden mijn studievrienden ook niet. Je leefde zuinig. Het was leerzaam.

Ik zou het ook zo doen met mijn eigen kind. Genoeg ondersteunen zodat de studie serieus gedaan kan worden maar niet verwennen.

Dus ik zou de studie laten houden maar dat aftrekker van het leefgeld dat je wilt geven.

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:14:

[..]

Dat snap ik wel, het gaat mij erom dat hij nu álles krijgt en dan is die mini stufi opeens een ding. Zo leert hij ook niks. Hij kan best 16 u ofzo werken naast zn studie.

16 uur? Dat zijn 2 hele dagen!  Er moet ook nog gestudeerd worden voor tentamens, verslagen gemaakt worden, presentaties voorbereid en sociaal gedaan worden met vrienden en sport hoort er ook bij. Alleen op de studie focussen maakt eenzaam. 

Mijn jongste doet mbo en werkt 1 dag van 9 uur in de week en onze oudste onregelmatig soms veel en dan weer wat minder. 

Bakblik schreef op 22-09-2023 om 09:20:

[..]

16 uur? Dat zijn 2 hele dagen! Er moet ook nog gestudeerd worden voor tentamens, verslagen gemaakt worden, presentaties voorbereid en sociaal gedaan worden met vrienden en sport hoort er ook bij. Alleen op de studie focussen maakt eenzaam.

Mijn jongste doet mbo en werkt 1 dag van 9 uur in de week en onze oudste onregelmatig soms veel en dan weer wat minder.

Op de universiteit heb je maar een paar uur per dag les en ik kon makkelijk 16 u werken en studeren en heel veel uitgaan. Verder sociaal doen is ook in de vorm van samen eten en studeren. Het was eigenlijk de chillste tijd van mn leven. Misschien is hbo/mbo anders omdat het meer klassikaal is en je er de hele dag moet zitten?

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:24:

[..]

Op de universiteit heb je maar een paar uur per dag les en ik kon makkelijk 16 u werken en studeren en heel veel uitgaan. Het was eigenlijk de chillste tijd van mn leven. Misschien is hbo/mbo anders omdat het meer klassikaal is en je er de hele dag moet zitten?

Mijn oudste doet uni en er zijn periodes dat ze maar weinig colleges heeft maar ook periodes die best vol gepland worden en sowieso had ze de eerste 2 jaar een hele dag praktijk op het lab. Plus iedere dag ruim 2 uur en 10 minuten reistijd, omdat op kamers in Amsterdam niet te betalen is. 

Hier houdt zoon het zelf. Hij betaald hier mee de kosten die nog overblijven van de zorgverzekering na zorg toeslag terug gave.Wat overblijft  spaart hij op.

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:24:

[..]

Op de universiteit heb je maar een paar uur per dag les en ik kon makkelijk 16 u werken en studeren en heel veel uitgaan. Verder sociaal doen is ook in de vorm van samen eten en studeren. Het was eigenlijk de chillste tijd van mn leven. Misschien is hbo/mbo anders omdat het meer klassikaal is en je er de hele dag moet zitten?

Ik vermoed dat jij geen exacte studie, geneeskunde oid hebt gestudeerd.  Als je practica hebt hoor- en werkcolleges zit je al snel aan 30 uur op de uni en dan moet je nog verslagen schrijven en tentamens leren.

Niet elke universitair studie kent weinig contact uren.

Kimdekim

Kimdekim

22-09-2023 om 09:48 Topicstarter

Envelop schreef op 22-09-2023 om 08:34:

[..]

Dit. Hij is technisch volwassen en hoort ook te leren hoe het werkt met rekeningen betalen, omgaan met geld etc. Natuurlijk heel luxe dat jullie alles voor hem voldoen en hij geen stress hoeft te ervaren of het hem wel lukt om rond te komen of niet. Maar het is altijd goed om hem al wel meer te leren over wat alles kost, dus jullie geven een bijdrage en hij regelt zelf de financiën verder zou mijn advies zijn.

Hij is niet volwassen.  Hij is 17. Collegegeld is al betaald.  Dus dat mag hij nu aan ons terugbetalen

Zoon houdt zijn stufi, maar moet zelf zijn schoolgeld etc. betalen. Indien nodig leggen wij bij. (woont thuis).

Zijn zorgtoeslag moet wel naar ons toe, omdat wij de ziektekostenverzekering betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.