Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stufi houden of afgeven


Decembermamma schreef op 22-09-2023 om 11:07:

[..]

Naast een hbo studie kan in ieder geval flink gewerkt worden ik werkte tussen de 24 en 32 uur erbij. Verschil tussen wel en niet "kunnen" werken heeft vaak te maken met in hoeverre het geld er al dan niet vanzelf wel komt.

Dat hangt echt van de soort opleiding af. Toen ik mijn hbo deed, had ik 5 dagen les en/of stage in de week. En daarnaast moest ik veel opdrachten en verslagen maken. Samen met de reistijd zat ik daarmee al op meer dan een fulltime ‘werkweek’. Ik kon er dus hooguit een paar uur naast werken en echt geen 24 tot 32 uur. 

Decembermamma schreef op 22-09-2023 om 11:07:

[..]

Naast een hbo studie kan in ieder geval flink gewerkt worden ik werkte tussen de 24 en 32 uur erbij. Verschil tussen wel en niet "kunnen" werken heeft vaak te maken met in hoeverre het geld er al dan niet vanzelf wel komt.

Dat ligt dus aan het aantal contacturen, of die wel of niet verplicht zijn, practica, stage etc. De zoon van TS heeft vijf dagen per week in de ochtend colleges en in de middag practica. En dan nog twee uur heen en twee uur terug reizen. Ik weet niet hoe jij daar nog 24-32 uur bij kan werken, maar een normaal mens kan dat niet.

Ik kreeg vroeger geen zakgeld meer volgens min toen ik stufi kreeg. Voor collegegeld en boeken kreeg ik het geld op mijn rekening om die te kunnen betalen.

Mooi moment om hem daar bijvoorbeeld zelf zijn telefoonrekening van te laten betalen als dat nog voor hem betaald wordt.

Studiefinanciering is persoonsgebonden. Verdienen je ouders te weinig voor een bijdrage dan legt duo dat bij (aanvullende beurs). M.I. Kan je dat als ouders niet innemen maar je betaalt je kind een bijdrage in de studiekosten (indien geen volledige aanvullende) en stelt je volwassen kind zelf verantwoordelijk voor de kosten die het moet betalen.
Hier begonnen we met zelf een telefoonabonnement te laten betalen, dan het schoolgeld en ziektenkostenverzekering en bij uit huis ook zelf de overige kosten te laten betalen.  

Ysenda schreef op 22-09-2023 om 10:35:

[..]

Dat vind ik altijd een raar idee, dat je dingen oormerkt voor een bepaalde uitgave.

Dat vind ik juist volkomen logisch.

Wij hebben in overleg met dochter (17 en op kamers) een begroting opgesteld op basis van het studentenbudget van DUO. Ze weet ook precies wat haar inkomsten zijn: DUO, zorgtoeslag, toelage ouders. Het geld voor huur, boodschappen en andere lopende kosten laat ze op haar lopende rekening staan, de rest gaat meteen in verschillende potjes (kleding, boeken, collegegeld, zorgverzekering enz) op haar spaarrekening. Dit jaar hebben wij haar collegegeld voor het eerste jaar en boeken voor het eerste semester betaald. Vanaf nu spaart ze zelf om alles voortaan zelf te betalen, met geoormerkt geld.

Decembermamma schreef op 22-09-2023 om 11:07:

[..]

Naast een hbo studie kan in ieder geval flink gewerkt worden ik werkte tussen de 24 en 32 uur erbij. Verschil tussen wel en niet "kunnen" werken heeft vaak te maken met in hoeverre het geld er al dan niet vanzelf wel komt.

Naast sommige HBO studies kan flink gewerkt worden, wij hadden gewoon 30 uur aan college's en praktica staan. En met een beetje pech konden we op zaterdagochtend aansluiten bij de deeltijd avondopleiding omdat het verplichte vak niet op een ander tijdstip gegeven kon worden. 

Mijn HTS en HEAO huisbewoners waren altijd erg verbaasd over onze lange dagen en dan nog de zelfstudie en de verslagen, hadden zij allemaal niet. 

IMI-x2 schreef op 22-09-2023 om 11:50:

[..]

Dat vind ik juist volkomen logisch.

Wij hebben in overleg met dochter (17 en op kamers) een begroting opgesteld op basis van het studentenbudget van DUO. Ze weet ook precies wat haar inkomsten zijn: DUO, zorgtoeslag, toelage ouders. Het geld voor huur, boodschappen en andere lopende kosten laat ze op haar lopende rekening staan, de rest gaat meteen in verschillende potjes (kleding, boeken, collegegeld, zorgverzekering enz) op haar spaarrekening. Dit jaar hebben wij haar collegegeld voor het eerste jaar en boeken voor het eerste semester betaald. Vanaf nu spaart ze zelf om alles voortaan zelf te betalen, met geoormerkt geld.

Nee, ze heeft gewoon een goede begroting en een reserveringsrekening. Zou iedereen moeten hebben. 

Maar geoormerkt geld komt op rekening A binnen en gaat van rekening A waar ook geen ander geld binnenkomt alleen naar de betaling van die kostenpost. 

Uit het totaal aan inkomsten moet gewoon het totaal aan uitgaven gedekt worden.

Ysenda schreef op 22-09-2023 om 11:54:

[..]

Nee, ze heeft gewoon een goede begroting en een reserveringsrekening. Zou iedereen moeten hebben.

Maar geoormerkt geld komt op rekening A binnen en gaat van rekening A waar ook geen ander geld binnenkomt alleen naar de betaling van die kostenpost.

Uit het totaal aan inkomsten moet gewoon het totaal aan uitgaven gedekt worden.

Wie heeft er nu voor elk doel een aparte rekening? Uiteraard moet het totaal aan inkomsten het totaal aan uitgaven dekken en als je dan iets overhoudt van je zorgtoeslag en je gebruikt dat voor je studie, helemaal prima. Maar je krijgt geld wel met een bepaald doel. Stufi voor je studie, zorgtoeslag voor je zorgverzekering, huurtoeslag voor je huur.

Stop je met studeren, valt je stufi weg. Koop je een huis, krijg je geen huurtoeslag meer. Ga je meer verdienen, dan dalen je toeslagen ook. 

En in het algemeen; laat een kind die dingen zelf regelen en daar verantwoordelijkheid voor nemen. Als je dat nu niet doet, wanneer dan wel? 

MamaE schreef op 22-09-2023 om 12:12:

[..]

Wie heeft er nu voor elk doel een aparte rekening? Uiteraard moet het totaal aan inkomsten het totaal aan uitgaven dekken en als je dan iets overhoudt van je zorgtoeslag en je gebruikt dat voor je studie, helemaal prima. Maar je krijgt geld wel met een bepaald doel. Stufi voor je studie, zorgtoeslag voor je zorgverzekering, huurtoeslag voor je huur.

Stop je met studeren, valt je stufi weg. Koop je een huis, krijg je geen huurtoeslag meer. Ga je meer verdienen, dan dalen je toeslagen ook.

En in het algemeen; laat een kind die dingen zelf regelen en daar verantwoordelijkheid voor nemen. Als je dat nu niet doet, wanneer dan wel?

Niemand heeft voor elk doel een aparte rekening maar de student heeft hier wel bij te houden wat betaald wordt van welk geld.  Collegegeld hebben wij betaald dat moest voor aanvang studiejaar.  Nu moeten ze materialen zoals boeken en collegeblokken zelf betalen.  Ze moeten dus bijhouden hoeveel erin komt en hoeveel eruit gaat. Ze moeten aan kunnen tonen voor hoeveel wij moeten bijspringen. Als oudste hier voor de tweede periode 3 boeken nodig heeft die rond de 80 euro per stuk kosten dan kan ze daar de stufi van sept en okt voor gebruiken en komt ze 20 euro tekort die wij moeten bijpassen. Als ze mazzel heeft en een tweedehandsje op de kop kan tikken komt ze misschien wel uit met dat geld. We gaan het zien. 

Ysenda schreef op 22-09-2023 om 11:54:

[..]

Nee, ze heeft gewoon een goede begroting en een reserveringsrekening. Zou iedereen moeten hebben.

Maar geoormerkt geld komt op rekening A binnen en gaat van rekening A waar ook geen ander geld binnenkomt alleen naar de betaling van die kostenpost.

Uit het totaal aan inkomsten moet gewoon het totaal aan uitgaven gedekt worden.

Dan hanteer jij een andere definitie van oormerken dan ik. Oormerken is voor mij bedragen bestemmen voor een bepaald doel.

Bij heel veel banken kan je nu potjes maken binnen je rekening. Vind het best handig

Sassenach schreef op 22-09-2023 om 11:33:

[..]

Dat hangt echt van de soort opleiding af. Toen ik mijn hbo deed, had ik 5 dagen les en/of stage in de week. En daarnaast moest ik veel opdrachten en verslagen maken. Samen met de reistijd zat ik daarmee al op meer dan een fulltime ‘werkweek’. Ik kon er dus hooguit een paar uur naast werken en echt geen 24 tot 32 uur.

Mijn stage waren in de 3e en 4e een half jaar beiden. Ik moest ook veel opdrachten en verslagen maken. Ik woonde op een uur van mijn studie, maar ging dan rechtstreeks naar mijn werk vanuit de hbo. Vaak kon ik zeker 2 keer per week van 17:00 tot 20:30 werken en een dag van 15:00 tot 20:30 daarbij 2 dagen weekend en dan zit je al 28u/ uur in de week. Ik de vakanties was het 40 uur werken en soms zelfs 48.

letterkoekje schreef op 22-09-2023 om 11:29:

Weinig reacties gelezen maar ik denk dat ze allemaal wel min of meer overeenkomen. Ofwel wordt de vergoeding door 'het kind' gehouden en betaalt hij/zij een deel van studieonkosten, ofwel houden ouders de vergoeding en betalen zij alles. Komt dat niet overeen?
Als je de lotto hebt gewonnen kan student geld houden en betalen ouders alles. Indien geen lottopot: kosten zoals hierboven omschreven.

Ook als ouders de lotto hebben gevonden zou mijn advies zijn om een maandelijks budget aan het kind te geven en het kind zijn of haar eigen kosten te laten betalen.

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:14:

[..]

Dat snap ik wel, het gaat mij erom dat hij nu álles krijgt en dan is die mini stufi opeens een ding. Zo leert hij ook niks. Hij kan best 16 u ofzo werken naast zn studie.

Jammer dat jij niet geleerd hebt om jouw situatie niet 1 op 1 te kopiëren naar iemand anders.

Andere mensen, andere omstandigheden, andere voorwaarden, andere tijd (etc).

Decembermamma schreef op 22-09-2023 om 12:32:

[..]

Mijn stage waren in de 3e en 4e een half jaar beiden. Ik moest ook veel opdrachten en verslagen maken. Ik woonde op een uur van mijn studie, maar ging dan rechtstreeks naar mijn werk vanuit de hbo. Vaak kon ik zeker 2 keer per week van 17:00 tot 20:30 werken en een dag van 15:00 tot 20:30 daarbij 2 dagen weekend en dan zit je al 28u/ uur in de week. Ik de vakanties was het 40 uur werken en soms zelfs 48.

Blijkbaar had je bovenmenselijk veel energie. Fijn dat het jou destijds lukte, maar zo'n ritme kun je toch niet van anderen verwachten? En dan vragen we ons af waarom zoveel mensen opgebrand raken...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.