Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stufi houden of afgeven


Mijn zoon mag het houden. Zolang hij studeert betalen wij alles wat met zijn studie of onderhoud te maken heeft. Dat is hier thuis de afspraak.
Zorgverzekering betaald hij wel zelf omdat hij zorgtoeslag ontvangt. 
Zijn eigen risico, eigen bijdrage voor medicatie en tandarts betalen wij. 

Uitjes zijn voor eigen rekening. Hij spaart eigenlijk alles op maar dat is gewoon nodig i.v.m. dat het bijna onmogelijk is om als alleenstaande een huis te kunnen kopen. Dus zijn studiefinanciering kan ook mooi gespaard worden. 

Kimdekim

Kimdekim

22-09-2023 om 09:52 Topicstarter

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:24:

[..]

Op de universiteit heb je maar een paar uur per dag les en ik kon makkelijk 16 u werken en studeren en heel veel uitgaan. Verder sociaal doen is ook in de vorm van samen eten en studeren. Het was eigenlijk de chillste tijd van mn leven. Misschien is hbo/mbo anders omdat het meer klassikaal is en je er de hele dag moet zitten?

Dat is dus echt niet bij elke studie zo.  Mijn zoon heeft elke dag college van 8.30-13.00 ( 2x van 10.30) en van 14:00 tot 17.15 practicum wat verplicht is.  Zijn studie zit in Nijmegen en wij wonen op bijna 2 uur reizen afstand.  Hij kan door de week nauwelijks werken.  

Mijn oudste doet MBO en woont thuis. Wij betalen nog alles voor hem als in lesgeld, boeken, kleding, telefoon, sportabbo, medische kosten. 
Zorgtoeslag ontvang hij zelf en betaalt hij dus ook zelf maar dat is vrijwel gelijk. Die paar euro verschil is wel voor zijn rekening.
Maar vanaf het moment dat hij stufi kreeg, stopte uiteraard het zakgeld. Dat is dus nu zijn leefgeld naast het geld dat hij met bijbaan verdient. Uitjes, iets lekkers onderweg, een cursus of spullen die hij leuk vindt etc is dus voor hem zelf.
Ik betaal kleding tot een max bedrag, wil hij een keer iets anders of een duur merk dan moet hij meebetalen. Maar zoveel is dat niet meer, want hij is wel uitgegroeid en doet nu dus echt wel lang met kleding.  Telefoon hetzelfde principe en dat heeft hij dus ook grotendeels zelf betaald want hij wilde de nieuwste IPhone toen.
Als hij op buitenlandse stage zou gaan, draagt hij ook daaraan bij.
Hij geeft verder echter nauwelijks iets uit, werkt en in vakanties ook nog extra en spaart dus hard. Maar kent echt wel de waarde van geld, beseft hoe duur dingen zijn en ziet ook wel de prijsverhogingen en denkt goed na over wat hij wil kopen.
Ik ben alleen maar blij dat hij straks met een fijne spaarpot op zichzelf kan gaan.

Eigenlijk hetzelfde als Bloem zie ik. 

Het lijkt me tijd voor een goed gesprek. Jij vindt het gek dat hij denkt dat hij alles kan houden, hij vindt het gek dat hij het zou moeten inleveren. Blijkbaar heel verschillende ideeën? Tijd om eens rustig alles te bespreken. Heeft hij enig idee wat alles kost? Een tas boodschappen, boeken, verzekeringen, verwarming... hoe zou hij alles voor zich zien? En jullie? En waar kun je elkaar dan vinden?

MBO is niet meer wat het geweest is. 15 lesuren in de week die ook nog dóórgaan is veel. Dit is MBO Techniek niveau 4...

Tuinfluiter schreef op 22-09-2023 om 09:43:

[..]

Ik vermoed dat jij geen exacte studie, geneeskunde oid hebt gestudeerd. Als je practica hebt hoor- en werkcolleges zit je al snel aan 30 uur op de uni en dan moet je nog verslagen schrijven en tentamens leren.

Niet elke universitair studie kent weinig contact uren.

Dit dus. 

Envelop schreef op 22-09-2023 om 08:34:

[..]

Dit. Hij is technisch volwassen en hoort ook te leren hoe het werkt met rekeningen betalen, omgaan met geld etc. Natuurlijk heel luxe dat jullie alles voor hem voldoen en hij geen stress hoeft te ervaren of het hem wel lukt om rond te komen of niet. Maar het is altijd goed om hem al wel meer te leren over wat alles kost, dus jullie geven een bijdrage en hij regelt zelf de financiën verder zou mijn advies zijn.

Hier krijgt zoon vandaag ook zijn eerste studiefinanciering en ook zijn eerste zorgtoeslag is gestort. Natuurlijk houd hij dat zelf. Net als het geld dat hij verdient. Hij krijgt nog een bijdrage van zijn vader en van mij en dan mag hij zijn financiële zaakjes zelf helemaal regelen. En daar hoort sparen voor je collegegeld, voor als je op kamers wilt etc gewoon bij. 

Natuurlijk hoeft hij dat niet alleen te doen. We hebben samen een begroting gemaakt en op zijn verzoek mag ik nog meekijken met zijn bankrekening maar hij is verantwoordelijk.

Poezenmeisje schreef op 22-09-2023 om 09:58:

MBO is niet meer wat het geweest is. 15 lesuren in de week die ook nog dóórgaan is veel. Dit is MBO Techniek niveau 4...

Zoon doet ook MBO 4, geen techniek, maar 3 dagen van half 9 tot 4 en 2 volle dagen stage. Ze gaan uit van 30 contact uren per week. 

Ik deed inderdaad geen exacte studie, en had een goedkope kamer van 6m2 in de stad zelf dus doordeweeks ook geen reistijd

Stufi is een bijdrage van de overheid voor je studiekosten. Ik zou niet met terugbetalen gaan werken, maar zijn bijdrage die jullie geven laten afhangen van wat er nog meer binnenkomt vanuit de overheid.
Wij moesten vroeger bijhouden wat er maandelijks binnenkwam en wat we uitgaven voor studie, zelf voorschieten en aan het einde van het jaar werd het verrekend.
Mijn zus woonde op kamers en die kreeg ook nog elke maand een bijdrage voor de huur en boodschappen. Zo leert hij ook wat alles kost en dat kan ook als je 17 bent. Studeren vergt nu eenmaal bepaalde stappen in volwassen worden. 

Ik zou de stufi niet gebruiken als geld 'voor de leuke dingen', maar voor de studie. Daar is het voor en het is allemaal al duur genoeg. Net als dat je de zorgtoeslag voor de zorgverzekering gebruikt en het verschil eventueel bijbetaald.

MamaE schreef op 22-09-2023 om 10:25:

Stufi is een bijdrage van de overheid voor je studiekosten. Ik zou niet met terugbetalen gaan werken, maar zijn bijdrage die jullie geven laten afhangen van wat er nog meer binnenkomt vanuit de overheid.
Wij moesten vroeger bijhouden wat er maandelijks binnenkwam en wat we uitgaven voor studie, zelf voorschieten en aan het einde van het jaar werd het verrekend.
Mijn zus woonde op kamers en die kreeg ook nog elke maand een bijdrage voor de huur en boodschappen. Zo leert hij ook wat alles kost en dat kan ook als je 17 bent. Studeren vergt nu eenmaal bepaalde stappen in volwassen worden.

Ik zou de stufi niet gebruiken als geld 'voor de leuke dingen', maar voor de studie. Daar is het voor en het is allemaal al duur genoeg. Net als dat je de zorgtoeslag voor de zorgverzekering gebruikt en het verschil eventueel bijbetaald.

Dat vind ik altijd een raar idee, dat je dingen oormerkt voor een bepaalde uitgave.

Je maakt toch een totale begroting waar dit gewoon onderdeel van de inkomsten is en van het totaal aan inkomsten moet je al je uitgaven betalen, te verdelen in vaste lasten die je ook niet kunt skippen en variabele lasten. 

Zorgtoeslag komt maar 1x per maand terwijl wij de zorgverzekering in 1x per jaar betalen dat scheelt ook weer 2% in kosten. 


Ysenda schreef op 22-09-2023 om 10:35:

[..]

Dat vind ik altijd een raar idee, dat je dingen oormerkt voor een bepaalde uitgave.

Je maakt toch een totale begroting waar dit gewoon onderdeel van de inkomsten is en van het totaal aan inkomsten moet je al je uitgaven betalen, te verdelen in vaste lasten die je ook niet kunt skippen en variabele lasten.

Zorgtoeslag komt maar 1x per maand terwijl wij de zorgverzekering in 1x per jaar betalen dat scheelt ook weer 2% in kosten.


De overheid geeft jongeren geen geld om lekker te gaan stappen, maar een bijdrage in de kosten die ze maken.

Die inkomsten zet je onder elkaar;

-stufi
-zorgtoeslag
-eventuele huurtoeslag?

En dan de uitgaven;

-collegegeld
-boeken
-huur
-boodschappen

Dan kun je een bijdrage vanuit de ouders geven om de kosten nog wat meer of geheel te dekken. 

TS had een paar weken geleden ook al een topic over eventuele huurtoeslag en of zij dan de kamerhuur zouden betalen en zoon de toeslag moest overmaken.
Als algemeen advies zou ik dan, net als jij, zeggen; laat hem zelf zijn financiën regelen. Dat ouders alles betalen en alle stufi en toeslagen dan door kind moeten worden overgemaakt vind ik erg omslachtig en ook heel onvolwassen. Dus hoe jij en je ex het met zoon hebben geregeld, dat is wat ik bedoel.

Ysenda schreef op 22-09-2023 om 10:35:

[..]

Dat vind ik altijd een raar idee, dat je dingen oormerkt voor een bepaalde uitgave.

Je maakt toch een totale begroting waar dit gewoon onderdeel van de inkomsten is en van het totaal aan inkomsten moet je al je uitgaven betalen, te verdelen in vaste lasten die je ook niet kunt skippen en variabele lasten.

Zorgtoeslag komt maar 1x per maand terwijl wij de zorgverzekering in 1x per jaar betalen dat scheelt ook weer 2% in kosten.


Dat vind ik nou geen raar idee.  De zorgtoeslag sluizen ze bij ons door naar onze rekening, omdat ze nog bij ons meeverzekerd zijn als thuiswonende studenten. 

De €110 studiefinanciering is voor henzelf om kosten voor de studie van te betalen.

De €60 kleedgeld die ze krijgen is voor kleding. 

Het geld dat ze verdienen kunnen ze gebruiken voor wat duurdere kleding, een uitstapje en wat extra's te eten of stinken tijdens een studiedag. Ze mogen brood meenemen en wat te drinken maar gezellig met de hele groep cola gaan drinken op een terras is eigen kosten. 

Vorig studiejaar voor de stufi is dochter 2x gestrand met het ov en moest ze iets te eten kopen. De keer dat ze frites met een frikadel had gehaald heb ik gecompenseerd.  De tweede keer was ze met een hele groep pizza's gaan eten en daarvoor compenseerde ik niet. 

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:14:

[..]

Dat snap ik wel, het gaat mij erom dat hij nu álles krijgt en dan is die mini stufi opeens een ding. Zo leert hij ook niks. Hij kan best 16 u ofzo werken naast zn studie.

Naast een hbo studie kan in ieder geval flink gewerkt worden ik werkte tussen de 24 en 32 uur erbij. Verschil tussen wel en niet "kunnen" werken heeft vaak te maken met in hoeverre het geld er al dan niet vanzelf wel komt.

Weinig reacties gelezen maar ik denk dat ze allemaal wel min of meer overeenkomen. Ofwel wordt de vergoeding door 'het kind' gehouden en betaalt hij/zij een deel van studieonkosten, ofwel houden ouders de vergoeding en betalen zij alles. Komt dat niet overeen? 
Als je de lotto hebt gewonnen kan student geld houden en betalen ouders alles. Indien geen lottopot: kosten zoals hierboven omschreven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.