Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener op z’n kamer

MamaE schreef op 04-06-2025 om 15:49:

Ze praat op die momenten niet, dat lukt niet. Vaak dwingt ze dan af dat ze alleen is en dat is ook niet erg. Ik had dat als kind ook, dat ik dan boos naar mijn kamer ging. Dus ik snap het wel, maar ik zit niet rustig beneden als ik weet dat ze hevig huilend zichzelf ligt te slaan en te knijpen. Gelukkig is er daarna vaak wel ruimte voor troost en verbinding en heeft ze ons dan ook nodig.

De juf verbaast mij niet eens meer. Die vrouw heeft geen klik met dochter en ze snapt haar niet. Nog een maand, dan is dochter van haar af. Blij toe.

Wat een stomme juf! 

Heb je dochter nog bevestigd in dat het best een goed idee was om die aftelkalender te maken?

Mvtj schreef op 05-06-2025 om 10:13:

[..]

Wat een stomme juf!

Heb je dochter nog bevestigd in dat het best een goed idee was om die aftelkalender te maken?

Uiteraard. Ik wil mijn mening over het mens niet per se projecteren op dochter maar ze heeft al vaker shit geflikt die niet oké was. Ongevraagd en zonder overleg een diagnose de klas in slingeren, kind op de gang zetten omdat ze pijn had en moest huilen na een heftige tandartsingreep. Soms ook een misschien goedbedoelde opmerking die bij dochter niet lekker viel, kortom; geen klik en blij dat ze na twee jaar bijna van haar af is.

Zonnig77

Zonnig77

10-06-2025 om 19:00 Topicstarter

Hoe gaat het met jullie?

Hier alles rustig, een beetje té als je het mij vraagt. Zit zelf enorm in een vibe van ‘zin in leuke dingen doen’ en vind het momenteel nogal confronterend dat zoon alleen maar zin heeft in z’n eigen plan: op z’n kamer zitten, weinig verrassend. Dat klinkt in mijn beleving nu weer depri. Terwijl ik weet en zie dat dit niet speelt. Hij is oké en lijkt echt lekker te gaan.

Sprak dit weekend een paar vriendinnen met hun pubers (stuk of 8 in totaal) en die hebben het over zulke andere dingen: kinderen zijn altijd weg, buiten met vrienden, goede gesprekken voeren (tijdens het eten waar ze niet moeilijk over doen, op vakantie met leeftijdsgenoten, behoorlijk zelfstandig en is het lekker weer? Lekker zwemmen met vrienden! Ik ben dol op m’n vriendinnen en hun verhalen, maar ik kan er niet makkelijk op inhaken omdat bij ons thuis vrijwel niets van dit aan de hand is. En het is allemaal oké hoor en toch ook ergens dus pijnlijk en confronterend.

Tegelijkertijd; andere persoonlijkheid en laatbloeier… hij vroeg me trouwens vandaag of ik shot glaasjes heb en schonk daar vervolgens een (paar keer) alcoholvrij biertje in 🙃😅

Ik lees dan weer dit topic door omdat herkenning dan zo fijn is. Dat ik niet de enige ben met een soortgelijke tiener. Dat het ook allemaal nog zo in ontwikkeling is en dat we allemaal maar naar eer en geweten wat aanmodderen vanuit liefde.

Het aanmodderen herken ik heel goed, Zonnig! Net als veel andere dingen bij jou thuis. 
Je bent me net voor met een berichtje plaatsen. Hier best wel crisis wat school betreft. Ik probeer hem gerust te stellen met dat er ook andere wegen naar Rome leiden.
Eerlijk gezegd denk ik dat hij te laat de juiste begeleiding vanuit school en ambulant heeft gekregen. Het vliegt hem helemaal aan, en het schooljaar is al bijna weer voorbij: over twee weken de laatste proefwerkweek en dan nog de grotere opdrachten en boekverslagen inleveren waar hij giga mee achterloopt.
Ik gun hem een beter passende leer-route. Misschien wel met een of twee tussenjaren na dit schooljaar, zodat hij geen examen hier hoeft te doen maar over een paar jaar dmv volwassenen onderwijs of staatsexamens of iets dergelijks. 

Zonnig77

Zonnig77

10-06-2025 om 22:55 Topicstarter

Vervelend Kaas, dat het hem dan zo aanvliegt. Komt hij daarmee bij je of merk je dit aan gedrag? Fijn dat hij nu hulp heeft, maar dat is er natuurlijk ook niet voortdurend. Is het voor hem duidelijk en overzichtelijk wat er nu nog verwacht wordt? Het kan zinvol zijn om bij school na te vragen wat echt moet en wat kan geschrapt. Er zijn vaak nog zoveel dingen mogelijk.. hij zit in pre-examenjaar ook toch?

Een tussenjaar klinkt op zich goed, alhoewel ik dan wel een duidelijke invulling zou willen anders vrees ik gillend gek te worden van mogelijk nog meer gehang 🙃

Ik ben momenteel deels ziek thuis, waardoor ik mbt de kinderen meer meekrijg en meer beschikbaar ben. Het is al aan hem af te lezen als ie aan komt fietsen, en als ie binnen komt dan barst het los qua wanhoop en emotie. 

In een eerder stadium heb ik al aan de kinderen verduidelijkt dat er bij een tussenjaar gewerkt moet worden. En zoon had het laatst zelf over de sportschool (komt door z’n werk) dus dat kan dan ook mooi. En misschien zelfs autorijlessen. En dan tijdens dat jaar verder oriënteren op wat ie wil.

Maar ik zie nu in ieder geval een veel te grote druk/stress, uitputting en wanhoop. 
De schooldagen zelf putten hem uit, daar komt hij doodmoe van thuis. En als ie een afspraak met de leerlingbegeleider heeft gehad, is ie niet gerustgesteld maar in paniek over alle dingen die nog moeten en die hij (nog) niet heeft gedaan.

Ach, wat naar dat hij zoveel stress heeft kaas. Een tussenjaar kan niet zomaar als er geen startkwalificatie is. Kan hij niet eventueel het jaar overdoen? Of als hij wel overgaat gespreid examen doen? 
Bij een tussenjaar zou ik wel echt een heel duidelijk plan willen hebben met wat er dan wel gedaan wordt. Alleen op de kamer hangen wordt niemand gelukkiger van en de stap naar weer naar school gaan wordt alleen maar groter.

MamaE schreef op 04-06-2025 om 09:50:

[..]

Mijn diagnose van toen ik zes was, stond inderdaad niet meer in het systeem. Ik had toen een andere huisarts (logisch, de huidige zat toen op de basisschool en die van toen leeft al niet meer) en er werd überhaupt veel minder geregistreerd. Mijn ouders wilden dat vooral nergens gemeld hebben. Maar bij de vraag voor onderzoek dochter werd dat wel gevraagd en genoteerd. 

Ik lees hier af en toe mee.
Als ik dit lees heb je best kans dat er wel in je dochter's dossier staat dat jij een autisme diagnose hebt maar niet dat het ook in jouw eigen dossier staat.

Ze zijn inhoudelijk niet aan elkaar gekoppeld. Ik zou dat als je bij de poh of huisarts bent even checken.

Ysenda schreef op 11-06-2025 om 17:22:

[..]

Ik lees hier af en toe mee.
Als ik dit lees heb je best kans dat er wel in je dochter's dossier staat dat jij een autisme diagnose hebt maar niet dat het ook in jouw eigen dossier staat.

Ze zijn inhoudelijk niet aan elkaar gekoppeld. Ik zou dat als je bij de poh of huisarts bent even checken.

Bedankt voor de tip. Ga ik checken. 

MamaE schreef op 11-06-2025 om 14:16:

Ach, wat naar dat hij zoveel stress heeft kaas. Een tussenjaar kan niet zomaar als er geen startkwalificatie is. Kan hij niet eventueel het jaar overdoen? Of als hij wel overgaat gespreid examen doen?
Bij een tussenjaar zou ik wel echt een heel duidelijk plan willen hebben met wat er dan wel gedaan wordt. Alleen op de kamer hangen wordt niemand gelukkiger van en de stap naar weer naar school gaan wordt alleen maar groter.

Ik wist niet dat er zoiets als gespreid examen doen bestond. Ik ga eens informeren. Het probleem is vooral het plannen (daar heeft hij nu goede hulp bij, maar daardoor ziet hij ook hoeveel hij nog moet en slaat verlamt hem), het uitvoeren ervan en het werktempo. Het ‘koppie koppie’ heeft ie er wel voor.

Kaassoufflee schreef op 11-06-2025 om 18:05:

[..]

Ik wist niet dat er zoiets als gespreid examen doen bestond. Ik ga eens informeren. Het probleem is vooral het plannen (daar heeft hij nu goede hulp bij, maar daardoor ziet hij ook hoeveel hij nog moet en slaat verlamt hem), het uitvoeren ervan en het werktempo. Het ‘koppie koppie’ heeft ie er wel voor.

Kan ik me zo voorstellen dat de grote achterstand hem verlamt. Ik sluit m'n ogen als ik langs het aanrecht en de grote hoop vieze vaat loop 

Ik hoop dat je zoon in ieder geval over gaat. En dan volgend jaar met een heel jaar begeleiding het overzicht en plannen goed lukt.

Ik ben heel benieuwd hoe jongste zoon de Cito gemaakt heeft. Vooral omdat we dit jaar het begrijpend lezen extra geoefend hebben. Het viel me tijdens oefenen op dat zoon soms zo z'n eigen logica heeft. En daar niet vanaf te brengen is als het antwoord iets anders is 

En of oudste zoon de laatste toetsen goed maakt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.