Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener zwangerschap


VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 11:09:

[..]

Ik juist wel TO zegt toch dat ze steeds voorbehoedsmiddelen hebben gebruikt en zelfs een MAP gehaald te hebben. Hoe is ze dan zwanger geworden als ze met de zoon van TO het veilig heeft gedaan. De kans is dus heel klein dat ze daardoor zwanger is geworden. Of ze hebben niet zo veilig gedaan als ze zeiden

Verdiep je eens in de werking van de MAP voor je zoiets beweert. Dat luistert nogal nauw met je cyclus.

Ik kan me goed voorstellen dat een jong stel dat net wat met elkaar heeft een beetje onhandig is met een condoom en een meiske van 17 kan ook makkelijk nogal onregelmatig zijn. Dus dat het zo gegaan kan zijn zoals ze zeggen geloof ik graag. Wel heel veel pech, dat wel. Maar zeker niet onmogelijk imho.

Rosaline

Rosaline

02-08-2022 om 11:15 Topicstarter

We hebben dit in gesprek heel duidelijk gemaakt. Zoon en vriendin waren beiden bij dit gesprek aanwezig. Hebben zelfs hele whiteboard vol geschreven zodat ze duidelijk alle punten van belang konden zien. Zien zelf ook dat het niet geschikt  is momenteel. Maar verstand vs gevoel, dat blijft heen en weer gaan bij hun.

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 11:12:

[..]

Sorry als jij mij kortzichtig vindt. Maar stel dat zoon niet de verwerker is, ik denk niet dat TO dan gaat zeggen: ''Ja, hoor ik zet mijn leven en dat van mijn 18 jarige zoon op het spel voor een kind waar wij juridsch en moreel gezien niet verantwoordelijk voor zijn''

Lieve schat, je blijft wel heel erg hangen in je kortzichtigheid. Je kan gewoon verantwoording nemen voor een kind waar jij niet biologisch (groot)ouder van bent. Dat mag juridisch gezien gewoon en is echt niks geks aan. Kijk maar naar alle pleeg- en adoptieouders.
Stel dat zoon wel de verwekker is, is het kind dan anders dan jouw kleinkinderen? Nee.

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 11:12:

[..]

Sorry als jij mij kortzichtig vindt. Maar stel dat zoon niet de verwerker is, ik denk niet dat TO dan gaat zeggen: ''Ja, hoor ik zet mijn leven en dat van mijn 18 jarige zoon op het spel voor een kind waar wij juridsch en moreel gezien niet verantwoordelijk voor zijn''

Dat is nu helemaal niet aan de orde. TO, zoon en vriendin moet vòòr de geboorte al een plan hebben hoe ze dit gaan aanpakken. Ze kunnen niet wachten tot na de geboorte en dan 'eerst effe kijken of zoon wel de vader is'. Als zoon zelf twijfels heeft kan hij dat tzt evt dna test doen. Maar wij hoeven ons daar niet mee bezig te houden. Enkel ervanuitgaan dat zoon wél de vader is en TO tips geven.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 11:16

Jonagold schreef op 02-08-2022 om 11:11:

[..]

Urgentie betekent in heel veel regio's alsnog 4 jaar wachten...!

Misschien kunnen ze een studio oid huren en daar moet hij dan aan meebetalen dus een baan zal er ook moeten komen, hij heeft nog wat jaartjes om te studeren als de kleine wat groter is.

Misschien heb je het gemist, want ik heb 

Rosaline schreef op 02-08-2022 om 11:15:

We hebben dit in gesprek heel duidelijk gemaakt. Zoon en vriendin waren beiden bij dit gesprek aanwezig. Hebben zelfs hele whiteboard vol geschreven zodat ze duidelijk alle punten van belang konden zien. Zien zelf ook dat het niet geschikt is momenteel. Maar verstand vs gevoel, dat blijft heen en weer gaan bij hun.

Misschien heb je het gemist, want ik heb mijn post ge-edit; maar hier kunnen ze ook zelf hun eerste gedachten nog eens op een rijtje zetten.

https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/zwanger-wat-nu/online-keuze-oefeningen

En nogmaals; als ze de verantwoordelijkheid voor een kind denken te kunnen dragen, moeten ze dat laten zien door ook verantwoordelijk een gesprek aan te gaan met de voogd. 

poe wat een situatie, heel goed dat je ze naar de huisarts stuurt, ook achter die voogd zou ik aanzitten.

zelf zou ik haar niet in huis nemen, lijkt me een recept voor ruzie.

Zelf denk ik dat ik zoon en kleinkind eventueel wel in huis zou nemen als het moet. Mits hij de vaderrol op zich neemt en hij zo door kan gaan mn zn studie. 

Ellori schreef op 02-08-2022 om 11:16:

[..]

Lieve schat, je blijft wel heel erg hangen in je kortzichtigheid. Je kan gewoon verantwoording nemen voor een kind waar jij niet biologisch (groot)ouder van bent. Dat mag juridisch gezien gewoon en is echt niks geks aan. Kijk maar naar alle pleeg- en adoptieouders.
Stel dat zoon wel de verwekker is, is het kind dan anders dan jouw kleinkinderen? Nee.

Lieverd, er is toch een groot verschil tussen een pleeg/adoptie ouder zijn en een meisje dat liegt dat jij de vader van haar kind bent zodat jij haar financieel moet ondersteunen. Denk je nou echt dat er 18 jarige jongens zijn die hun leven overhoop gooien om een baby op te voeden die niet van hun is? 

Rosaline schreef op 02-08-2022 om 11:15:

We hebben dit in gesprek heel duidelijk gemaakt. Zoon en vriendin waren beiden bij dit gesprek aanwezig. Hebben zelfs hele whiteboard vol geschreven zodat ze duidelijk alle punten van belang konden zien. Zien zelf ook dat het niet geschikt is momenteel. Maar verstand vs gevoel, dat blijft heen en weer gaan bij hun.

Wat heel logisch is! Daar zou ik dan ook zeker begrip voor tonen. Maar toch sturen richting voogd en huisarts. En hierboven werd het FIOM genoemd. Die zou ik inderdaad ook bellen. Ik vind dat je als ouder van een net volwassen zoon en met een nog minderjarig kwetsbaar meisje daar echt wel in kunt sturen. Maar ik zou vooral de nadruk leggen op de enorme verantwoordelijkheid voor een klein mensje, die deze twee echt nog niet zouden moeten dragen. Echt niet. Een kind is zo'n enorme verantwoordelijkheid, die beslissing moet je weloverwogen nemen en niet met een enorme romantische roze bril op na twee maanden verliefdheid...

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 11:19

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 11:18:

[..]

Lieverd, er is toch een groot verschil tussen een pleeg/adoptie ouder zijn en een meisje dat liegt dat jij de vader van haar kind bent zodat jij haar financieel moet ondersteunen. Denk je nou echt dat er 18 jarige jongens zijn die hun leven overhoop gooien om een baby op te voeden die niet van hun is?

Ja die zijn er.

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 10:51:

[..]

Ik ga uit van alle opties. Het is al 3 keer in mijn omgeving voorgekomen dat het toch niet de vader bleek te zijn. En daarnaast zwanger worden na 2 maanden kan in principe wel maar dat moet betekenen dat ze seks hadden minstens een paar keer per week. Is dat niet te veel voor zo'n korte relatie. Moet je elkaar eerst niet leren kennen een paar maanden, voordat je seks hebt? Of ben ik nu hopeloos ouderwets?

Volgens mij kun je van 1 keer onveilige sex ook al zwanger raken, bovendien weten we niet of ze anticonceptie hebben gebruikt, waarmee er iets fout gegaan kan zijn, of niet. Ik was al 20 voordat ik de eerste keer met mijn toenmalige vriend (nu al jaren mijn man) naar bed ging dus ik hoor waarschijnlijk wel bij de ouderwetse meute. Maar daar heeft TO niks aan.

Rosaline schreef op 02-08-2022 om 11:15:

We hebben dit in gesprek heel duidelijk gemaakt. Zoon en vriendin waren beiden bij dit gesprek aanwezig. Hebben zelfs hele whiteboard vol geschreven zodat ze duidelijk alle punten van belang konden zien. Zien zelf ook dat het niet geschikt is momenteel. Maar verstand vs gevoel, dat blijft heen en weer gaan bij hun.

Ik hoop dat je hiermee niet hebt over abortus. Want wil je daar dan mee zeggen dat 'verstand' abortus betekent? Als zij de baby houden, betekent dat niet automatisch 'onverstandig'. Met een goed plan kunnen ze vast en zeker veel liefde aan de baby geven. 

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 11:18:

[..]

Lieverd, er is toch een groot verschil tussen een pleeg/adoptie ouder zijn en een meisje dat liegt dat jij de vader van haar kind bent zodat jij haar financieel moet ondersteunen. Denk je nou echt dat er 18 jarige jongens zijn die hun leven overhoop gooien om een baby op te voeden die niet van hun is?

Je blijft er maar in hangen dat de zoon van TO de vader niet kan zijn terwijl de kans dat hij dat is echt vele malen groter is dan niet. Misschien is het tijd de naald van de platenspeler even stofvrij te maken, dan hoeft deze niet meer te blijven hangen op hetzelfde stukje.

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 11:09:

[..]

Ik juist wel TO zegt toch dat ze steeds voorbehoedsmiddelen hebben gebruikt en zelfs een MAP gehaald te hebben. Hoe is ze dan zwanger geworden als ze met de zoon van TO het veilig heeft gedaan. De kans is dus heel klein dat ze daardoor zwanger is geworden. Of ze hebben niet zo veilig gedaan als ze zeiden

Ongelooflijk dit soort uitspraken van volwassen vrouwen. Anti conceptie is nu eenmaal niet 100% betrouwbaar, ook niet bij goed gebruik.

Wel een vooroordeel over jonge vrouwen die in zo'n moeilijke situatie zijn opgegroeid als de vriendin van je zoon; soms speelt daar "eindelijk onvoorwaardelijke liefde" (van het kind) en "nu kan hij me nooit meer verlaten" (voor je zoon) wel mee. En dat is een heel lastig en diep verlangen, dat niet helpt bij een rationele keuze maken. 

Soms werkt het, vaak niet. Ik heb met jullie allemaal te doen. Ik wens ze veel wijsheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.