Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Trainingspakken


Lieveheersbeest schreef op 02-01-2023 om 12:52:

[..]

En daar zit de crux. Want veruit de meeste mensen weten heus wel dat je niet in een trainingspak naar een begrafenis gaat. Maar ben jij dan van mening dat jouw zoon in een overhemd en een spijkerbroek naar de winkel moet, om in ieder geval neutraal behandeld te worden?

En vinden we school één van de opsmuk gelegenheden?

Nee, mijn zoon hoeft niet in overhemd naar de winkel maar hij moet zich er wel bewust van zijn hoe anderen misschien over hem zullen denken. Vooroordelen zijn er genoeg van mensen en hoe fout dat ook is het is nu eenmaal zo en hij zal daar toch zijn weg in moeten zien te vinden.  Mijn pleegzoon die een veel lichter uiterlijk heeft dan mijn zoon heeft minder last van dat soort vooroordelen maar toch merkt hij ook verschil in hoe serieus hij wordt genomen gebaseerd op hoe hij zich kleedt en presenteert. 

School vind ik wel een gelegenheid waarbij je redelijk netjes gekleed gaat. Niet een heel trainingspak, desnoods een wat neutralere trainingsbroek/jogging broek met een shirt of een spijkerbroek met een hoodie. Maar je niet kleden alsof je naar de sportschool of het strand gaat. En ook bewust zijn hoe je overkomt. Word je bijvoorbeeld voor een gesprek bij de directeur of leraar geroepen dan ga je daar niet onderuitgezakt weggedoken in je hoodie zitten terwijl je mompelend vragen beantwoord maar zit je rechtop, praat je duidelijk en open en draag je net iets nettere kleding (en dat kan gewoon een spijkerbroek zijn.) Dat is helemaal in je eigen belang want dan krijg je echt veel meer voor elkaar en zal je veel eerder het voordeel van de twijfel worden gegeven als je je hebt misdragen. 

IngridT schreef op 02-01-2023 om 13:28:

[..]

Tja. Das waar. Maar zijn er dan ueberhaupt plekken waar je outfit er wel toe doet? Een dominee in joggingpak? De hypotheekadviseur op slippers? De tandarts met de capuchon van z’n hoodie op? Allemaal ok?

Een vakkenvullende of kassa-puber mag geen broek vol gaten aan. Geen jogging broek. Geen 10 centimeter blote buik tussen shirt en broek. Dat wordt heel normaal gevonden, dat daar regels voor zijn. Terwijl vakken vullen echt net zo goed gaat in een joggingbroek. Of met zichtbare knieën door de gaten.

School is (net als werk) geen vrije tijd. Dat er een bepaalde grens zit aan wat daar acceptabel is als kleding lijkt me niet meer dan normaal. Alleen waar die grens ligt lijkt soms wel erg diffuus. Even heel extreem…ik denk dat iedereen snapt dat je niet in je zwembroek met ontbloot bovenlijf verschijnt. Maar mag je wel verschijnen in een topje dat eigenlijk meer weg heeft van een bh dan een t shirt?


Waarom mag de supermarkt wel een ondergrens stellen aan wat ok / passend is qua kleding, maar een school niet?

Mijn oudste heeft op een school gezeten met duidelijke regels die na eerste invoering en veel protest uiteindelijk in overleg met leerlingen werden aangepast.

De eerste versie met geen naveltruitjes voor meisjes en rokjes/ korte broeken tot net boven de knie gaf jongens de gelegenheid om met hemden te komen waar je via de wijde armsgaten het borsthaar kon zien.  Dat vonden de meisjes niet oké en terecht ook.

Uiteindelijk is het iets geworden met als finale regel:

Als je naar het oordeel van docenten niet passend gekleed bent kun je naar huis gestuurd worden om je om te kleden.  Gemiste uren worden geregistreerd als ongeoorloofd verzuim.  Bij een verschil van mening geeft de directie het definitieve oordeel. 

Bakblik schreef op 02-01-2023 om 14:57:

[..]

Mijn oudste heeft op een school gezeten met duidelijke regels die na eerste invoering en veel protest uiteindelijk in overleg met leerlingen werden aangepast.

De eerste versie met geen naveltruitjes voor meisjes en rokjes/ korte broeken tot net boven de knie gaf jongens de gelegenheid om met hemden te komen waar je via de wijde armsgaten het borsthaar kon zien. Dat vonden de meisjes niet oké en terecht ook.

Uiteindelijk is het iets geworden met als finale regel:

Als je naar het oordeel van docenten niet passend gekleed bent kun je naar huis gestuurd worden om je om te kleden. Gemiste uren worden geregistreerd als ongeoorloofd verzuim. Bij een verschil van mening geeft de directie het definitieve oordeel.

Oh wow. Dat lijkt  me fantastisch. Heb het anderhalf jaar terug samen met een collega eigenhandig ( en tegen de wil van de  veel te softe schoolleiding) voor elkaar gekregen dat we een helder telefoonbeleid hebben. Geen telefoons meer in de lokalen en gangen. Misschien is dit een leuk vervolgprojectje.


vraagje: komt t vaak voor dat een  leerling daadwerkelijk naar huis wordt gestuurd? Ik heb zo’n gevoel dat het simpele bestaan van zo’n schoolregel er eigenlijk  al voor zorgt dat ie eigenlijk maar zelden gebruikt hoeft te worden…( net als met onze telefoon regels  trouwens…) 
  

IngridT schreef op 02-01-2023 om 15:08:

[..]

Oh wow. Dat lijkt me fantastisch. Heb het anderhalf jaar terug samen met een collega eigenhandig ( en tegen de wil van de veel te softe schoolleiding) voor elkaar gekregen dat we een helder telefoonbeleid hebben. Geen telefoons meer in de lokalen en gangen. Misschien is dit een leuk vervolgprojectje.


vraagje: komt t vaak voor dat een leerling daadwerkelijk naar huis wordt gestuurd? Ik heb zo’n gevoel dat het simpele bestaan van zo’n schoolregel er eigenlijk al voor zorgt dat ie eigenlijk maar zelden gebruikt hoeft te worden…( net als met onze telefoon regels trouwens…)

Als ouder heb ik altijd mee helpen handhaven voor zover dat nodig was. 

Kwam dochter beneden in een korte broek die ik op het randje vond dan zei ik: zou je dat wel doen?  Je weet dat ik niet ga halen en brengen he als mevrouw S het niet goed vind.  Verwijderd worden uit de les, naar huis fietsen en omkleden zou dochter minstens 3 lesuren ongeoorloofd verzuim opleveren. Ze nam dat risico dan liever niet. 

Ik heb dochter nooit horen vertellen dat er iemand naar huis heeft gemoeten om zich om te kleden.  Of het überhaupt weleens gebeurde heb ik geen zicht (meer) op.

Edit: je hebt pb.

Bakblik schreef op 02-01-2023 om 14:57:

[..]

Mijn oudste heeft op een school gezeten met duidelijke regels die na eerste invoering en veel protest uiteindelijk in overleg met leerlingen werden aangepast.

De eerste versie met geen naveltruitjes voor meisjes en rokjes/ korte broeken tot net boven de knie gaf jongens de gelegenheid om met hemden te komen waar je via de wijde armsgaten het borsthaar kon zien. Dat vonden de meisjes niet oké en terecht ook.

Uiteindelijk is het iets geworden met als finale regel:

Als je naar het oordeel van docenten niet passend gekleed bent kun je naar huis gestuurd worden om je om te kleden. Gemiste uren worden geregistreerd als ongeoorloofd verzuim. Bij een verschil van mening geeft de directie het definitieve oordeel.

Dus de meest conservatieve docent geeft de doorslag? 

Gezien Mevrouw S. 
Ik zie daar meteen een bepaalde collega bij die er volslagen ouderwetse kledingnormen op na houdt. 

IngridT schreef op 02-01-2023 om 13:28:

[..]

Tja. Das waar. Maar zijn er dan ueberhaupt plekken waar je outfit er wel toe doet? Een dominee in joggingpak? De hypotheekadviseur op slippers? De tandarts met de capuchon van z’n hoodie op? Allemaal ok?

Een vakkenvullende of kassa-puber mag geen broek vol gaten aan. Geen jogging broek. Geen 10 centimeter blote buik tussen shirt en broek. Dat wordt heel normaal gevonden, dat daar regels voor zijn. Terwijl vakken vullen echt net zo goed gaat in een joggingbroek. Of met zichtbare knieën door de gaten.

School is (net als werk) geen vrije tijd. Dat er een bepaalde grens zit aan wat daar acceptabel is als kleding lijkt me niet meer dan normaal. Alleen waar die grens ligt lijkt soms wel erg diffuus. Even heel extreem…ik denk dat iedereen snapt dat je niet in je zwembroek met ontbloot bovenlijf verschijnt. Maar mag je wel verschijnen in een topje dat eigenlijk meer weg heeft van een bh dan een t shirt?


Waarom mag de supermarkt wel een ondergrens stellen aan wat ok / passend is qua kleding, maar een school niet?





Je kunt als bedrijf of als werkzaam in een bepaald beroep best kledingeisen hebben, wegens herkenbaarheid, veiligheid of (uniforme) uitstraling richting een bepaalde doelgroep. Dat geldt allemaal echter niet op school. Je kunt het er op school best over hebben met die kinderen hoor, daar niet van. 

Mevrouw75 schreef op 02-01-2023 om 16:50:

[..]

Dus de meest conservatieve docent geeft de doorslag?

Gezien Mevrouw S.
Ik zie daar meteen een bepaalde collega bij die er volslagen ouderwetse kledingnormen op na houdt.

Nee, de directie doet aan hoor en wederhoor en geeft een onafhankelijk oordeel of de regels juist geïnterpreteerd zijn. 

Als jij zegt dat je mensen niet op grond van hun kledingstijl in hokjes mag stoppen dan moet je nu niet op grond van de functie oordelen dat een directielid dus wel conservatief zal zijn.  Dat is namelijk niet zo. 

De directeur was,  hoewel bijna aan pensioen toe, minder conservatief dan sommige jonge docenten. 

Bakblik schreef op 02-01-2023 om 17:02:

[..]

Nee, de directie doet aan hoor en wederhoor en geeft een onafhankelijk oordeel of de regels juist geïnterpreteerd zijn.

Als jij zegt dat je mensen niet op grond van hun kledingstijl in hokjes mag stippen dan moet je nu niet op grond van de functie oordelen dat een directielid dus wel conservatief zal zijn. Dat is namelijk niet zo.

De directeur was, hoewel bijna aan pensioen toe, minder conservatief dan sommige jonge docenten.

Ik oordeel niet, ik stel een vraag. Gewoon om de situatie te duiden. En precies je laatste zin: ik zie dus niet mijn directie voor me, qua kledingvoorkeuren. Ik schrijf dus niet over de directie. 

Mevrouw75 schreef op 02-01-2023 om 16:56:

[..]

Je kunt als bedrijf of als werkzaam in een bepaald beroep best kledingeisen hebben, wegens herkenbaarheid, veiligheid of (uniforme) uitstraling richting een bepaalde doelgroep. Dat geldt allemaal echter niet op school. Je kunt het er op school best over hebben met die kinderen hoor, daar niet van.

Ik vind dat je op school ook wel naar elkaar mag uitstralen dat je je in een soort van professionele setting  bevindt. En dat je dus geen sportschool of strand outfit draagt.  Dat geldt (vind ik)  overigens ook voor docenten.  Daar zijn  bij ons evenmin echte regels voor, maar die lopen niet in jogging of trainingsbroeken ( uitgezonderd de sportdocenten natuurlijk) en de dames ook niet t shirts met stukken blote  buik.   Overigens  verder geen eenheidsworst hoor,  de outfits variëren van colbertjes en overhemden tot  hoodies  ( capuchon niet op 😀) met omgerolde  spijkerbroeken en  limited edition designer sneakers eronder.  We hebben een docente met  gothic trekjes  en hele bijzondere kleuren lipstick, en eentje die meestal in vrij extravagante Karin Bloemen achtige outfits vol kleur en tierlantijntjes rondloopt. allemaal prima wat mij betreft…



Mevrouw75 schreef op 02-01-2023 om 17:05:

[..]

Ik oordeel niet, ik stel een vraag. Gewoon om de situatie te duiden. En precies je laatste zin: ik zie dus niet mijn directie voor me, qua kledingvoorkeuren. Ik schrijf dus niet over de directie.

Als je alleen een vraag stelt hoef je niet het woord conservatief te gebruiken. Door dat woord in de vraag te zetten maak je de vraag suggestief, nare manier van discussiëren. 

IngridT schreef op 02-01-2023 om 17:12:

[..]

Ik vind dat je op school ook wel naar elkaar mag uitstralen dat je je in een soort van professionele setting bevindt. En dat je dus geen sportschool of strand outfit draagt. Dat geldt (vind ik) overigens ook voor docenten. Daar zijn bij ons evenmin echte regels voor, maar die lopen niet in jogging of trainingsbroeken ( uitgezonderd de sportdocenten natuurlijk) en de dames ook niet t shirts met stukken blote buik. Overigens verder geen eenheidsworst hoor, de outfits variëren van colbertjes en overhemden tot hoodies ( capuchon niet op 😀) met omgerolde spijkerbroeken en limited edition designer sneakers eronder. We hebben een docente met gothic trekjes en hele bijzondere kleuren lipstick, en eentje die meestal in vrij extravagante Karin Bloemen achtige outfits vol kleur en tierlantijntjes rondloopt. allemaal prima wat mij betreft…



Ik vind dat dus totaal niet. Ik vind een middelbare school een setting waar je je persoonlijkheid ontdekt en ontwikkelt. Cognitief maar ook in sociaal opzicht. Zelfexpressie en bij een bepaalde groep willen horen hoort daar ook bij. En dan kan je zelf wel ervaren of er anders op je gereageerd wordt als je zwarte lippenstift draagt, of als je in een trainingsbroek loopt. En kan je ook ontdekken of je het belangrijk vindt, die reacties. 

Tieners hebben een verschillende smaak in mode

LydiaDietz schreef op 02-01-2023 om 17:27:

[..]

Ik vind dat dus totaal niet. Ik vind een middelbare school een setting waar je je persoonlijkheid ontdekt en ontwikkelt. Cognitief maar ook in sociaal opzicht. Zelfexpressie en bij een bepaalde groep willen horen hoort daar ook bij. En dan kan je zelf wel ervaren of er anders op je gereageerd wordt als je zwarte lippenstift draagt, of als je in een trainingsbroek loopt. En kan je ook ontdekken of je het belangrijk vindt, die reacties.

Een professionele setting kan ook een belastingdienstkantoor of gemeente zijn. Daar lopen mensen zonder klantcontact, of zelfs met, ook in trainingsbroeken of sociaal werker outfits Ik weet dat bij sommige overheidsdiensten de grens ligt bij ‘heel en schoon’, en geen korte broek.

Bakblik schreef op 02-01-2023 om 17:15:

[..]

Als je alleen een vraag stelt hoef je niet het woord conservatief te gebruiken. Door dat woord in de vraag te zetten maak je de vraag suggestief, nare manier van discussiëren.

Ik discussieer niet en dat ik toevallig het woord conservatief in mijn vraag zette, tsja. 

Je antwoord was dus gewoon: nee, de directie bepaalt na hoor en wederhoor. Dat is verder prima hoor. 

MMcGonagall schreef op 02-01-2023 om 17:31:

[..]

Een professionele setting kan ook een belastingdienstkantoor of gemeente zijn. Daar lopen mensen zonder klantcontact, of zelfs met, ook in trainingsbroeken of sociaal werker outfits Ik weet dat bij sommige overheidsdiensten de grens ligt bij ‘heel en schoon’, en geen korte broek.

De schoonmaak is ook een professionele setting. Of it, waar je in je uitgelubberde t-shirt en ongekamde haren kan verschijnen, om maar eens een stereotype te noemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.