Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Trainingspakken


Angela1967 schreef op 23-12-2022 om 14:00:

[..]

en dat is een hele vage definitie, want heel subjectief . Ik denk dat daar 'de schoen wringt'.

Gr Angela

Precies, daar ben ik me van bewust. Vandaar ook dat ik het een generatiekloof noem. Schoon en verzorgd is voor mij iets anders dan voor een puber....

MamaE schreef op 23-12-2022 om 11:56:

[..]

Als je op een school werkt, zie je wel vaker bepaalde groepen met bepaalde kenmerken die overeenkomen. Mensen zijn toch vaker van 'soort zoekt soort'.

Wat mij op vakantie in het zwembad altijd opvalt is dat de jongeren die in de gaten gehouden moeten worden vaak hele felle opvallende kleuren zwembroeken dragen.
Net als in de natuur een signaal van 'gevaar'.

Van die zwembroeken formaat "oksels tot enkels" en daar een merkonderbroek onder?

Daarmee kom je in Frankrijk het zwembad niet eens in. Strakke speedo'tjes moeten het zijn, omdat shorts ook als gewone (zanderige) buitenkleding kunnen worden gedragen.

Kyana schreef op 23-12-2022 om 15:03:


Daarom zeg ik ook wel eens tegen mijn kinderen dat ze goed moeten nadenken hoe ze overkomen bij mensen als ze bepaalde kleding dragen. Er zijn natuurlijk veel vooroordelen en die zijn soms ook wel eens ergens op gebaseerd. Soms ook niet maar wat je qua kleding aantrekt heeft echt wel effect op hoe je overkomt op anderen.

Ik zeg juist tegen mijn kinderen dat ze goed moeten nadenken of hun oordelen over mensen op basis van uiterlijk nou wel zo passend zijn!

De wereld op zn kop als je t mij vraagt!

Schoon en verzorgd zijn niet hetzelfde en sluiten elkaar ook niet wederzijds uit.
Ook een smoezelige joggingbroek kan net uit de was komen en schoon zijn, maar zal doorgaans niet als verzorgd geclassificeerd worden.
Zo'n trainingspak van een bepaald merk kost 220 euro schreef al iemand. Dat kies je dan wel met zorg uit. Plus, voor dat bedrag wil je het ook aan de wereld laten zien. Ik denk dat er weinig mensen huispakken of pyjama's hebben die zo duur zijn. 
Als je dat draagt is dat niet onverzorgd of niet schoon. Het kan wel een bepaalde associatie oproepen bij mensen of een bepaald beeld creëren.

Je ziet, zeker bij pubers, wel vaker dat mode ook per vriendengroep verschilt. En dat is niet iets nieuws. Mensen die vroeger gothic, punk of hippie waren, hadden waarschijnlijk ook vrienden die dat waren. 

Ik bedoel dit absoluut niet met dedain. Het is meer een soort sociologische analyse van groepen mensen. Toegegeven; dat is wel mijn guilty pleasure. Is misschien een bijwerking van het talent om buiten groepen te vallen. Dat je toch al een beetje aan de zijlijn staat en dan een beetje gaat bekijken hoe groepsprocessen werken.

Zoon draagt altijd zwart (ook sokken en ondergoed). Voor mij gemakkelijk in de was. 

Op een nieuwe stageplek niet direct je doodskop t-shirts, eerst iets neutralers, vanzelfsprekend zwart.

Doemijdieglazenbol schreef op 23-12-2022 om 11:51:

[..]

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, zo kwalijk vind ik dit. Wat is dit? fashionistisch profileren? De terloopsheid van de comment, het gebruik van het woord “inderdaad” en de smiley erachter maken het alleen maar erger.


Ik heb enorm veel hart júist voor de leerlingen op school die het lastig hebben en  die het ons regelmatig lastig maken met hun gedrag. Ik blijf positief, geef kans op kans en zorg ervoor dat deze leerlingen nooit het gevoel krijgen dat ik henzelf veroordeel om wat dan ook. 

Feit is echter wel dat de leerlingen in trainingspakken hier het groepje leerlingen is dat rokend bij het voorhek hangt op een scooter, meer niet dan wel in de les zit, liefst met jas aan en capuchon op in de klas zit en zeer regelmatig betrokken is bij akkefietjes. Geen ‘fashionistisch profileren’ (mooi gevonden trouwens), maar een observatie. Dat zal ongetwijfeld per omgeving en per school verschillen, daar ben ik me ook van bewust. 

-Nienke- schreef op 23-12-2022 om 16:22:

[..]

Ik heb enorm veel hart júist voor de leerlingen op school die het lastig hebben en die het ons regelmatig lastig maken met hun gedrag. Ik blijf positief, geef kans op kans en zorg ervoor dat deze leerlingen nooit het gevoel krijgen dat ik henzelf veroordeel om wat dan ook.

Feit is echter wel dat de leerlingen in trainingspakken hier het groepje leerlingen is dat rokend bij het voorhek hangt op een scooter, meer niet dan wel in de les zit, liefst met jas aan en capuchon op in de klas zit en zeer regelmatig betrokken is bij akkefietjes. Geen ‘fashionistisch profileren’ (mooi gevonden trouwens), maar een observatie. Dat zal ongetwijfeld per omgeving en per school verschillen, daar ben ik me ook van bewust.

Behalve generaliserend is het ook behoorlijk off topic.

To vraagt enkel of er meer ouders zijn die herkennen dat hun kroost in trainingspak loopt. Niet of ze tot de groep behoren die rottigheid uithaalt.

Zilver_gray schreef op 23-12-2022 om 16:39:

[..]

Behalve generaliserend is het ook behoorlijk off topic.

To vraagt enkel of er meer ouders zijn die herkennen dat hun kroost in trainingspak loopt. Niet of ze tot de groep behoren die rottigheid uithaalt.

Hoezo is het off-topic? 

Sommige ouders hebben niet door dat een bepaalde kledingstijl gelinkt kan worden aan een groep. Of dat nou positief of negatief is.  

Als er hier over gepraat wordt kunnen ze dat aan hun kind meegeven. Kunnen ze hun kinderen vertellen dat die zich bewust moeten zijn welke associaties het dragen van een trainingspak kan oproepen bij anderen. 

Naar iemand die niet gekleed is voor de gelegenheid kijk ik toch anders dan naar iemand die zijn best heeft gedaan om passend gekleed te gaan.  Ik zal het niet zeggen maar heb er wel een stille mening over. 

Pattie

Pattie

01-01-2023 om 20:31 Topicstarter

Zo te zien zijn er dus diverse opvattingen over trainings- en joggingpakken dragen, los van het dragen bij sport. Ik was me er niet bewust van dat er ook aardig wat negativiteit aan hangt. Ik ben vorige week wel het gesprek aangegaan met mijn zoon hierover. Hij was zich hier niet van bewust. Hij heeft zelf ook nog niet deze negativiteit ervaren. Hij draagt het dan ook niet omdat hij niet gemotiveerd is. Meer omdat hij het lekker/comfortabel vindt zitten.

Flanagan schreef op 23-12-2022 om 11:40:

Hier op school ook een trainingsbroek verbod, top!
Maar sommige joggingsbroeken, die met cargo broekzakken opzij en broekzak op achterwerk, zie er beter uit dan een jeans met scheuren of bleekvlekken. Geef hem met Kerst een ‘aparte’ jogging broek, misschien dat zijn vrienden het gaan overnemen 😉.
Vb van aparte jogging broek:

https://www.thesting.com/nl-nl/sweatpants-zwart-355085

Waarom is dat top? 

Bakblik schreef op 23-12-2022 om 17:17:

[..]

Hoezo is het off-topic?

Sommige ouders hebben niet door dat een bepaalde kledingstijl gelinkt kan worden aan een groep. Of dat nou positief of negatief is.

Als er hier over gepraat wordt kunnen ze dat aan hun kind meegeven. Kunnen ze hun kinderen vertellen dat die zich bewust moeten zijn welke associaties het dragen van een trainingspak kan oproepen bij anderen.

Naar iemand die niet gekleed is voor de gelegenheid kijk ik toch anders dan naar iemand die zijn best heeft gedaan om passend gekleed te gaan. Ik zal het niet zeggen maar heb er wel een stille mening over.

Eigenlijk heel erg fout van jou en de oplossing leg je ook nog bij een ander neer. 

Ik had me nooit gerealiseerd dat joggingsbroek/hoodie een ding zou zijn waarop werd neergekeken.  Nog geen pubers hier, maar ik heb een lichte hoop dat ze de alternatieve/punk/goth-kant op gaan. Wordt daar niet (meer) op neergekeken? Is de joggingbroek de nieuwe veiligheidsspeld geworden? 

Mevrouw75 schreef op 01-01-2023 om 21:22:

[..]

Eigenlijk heel erg fout van jou en de oplossing leg je ook nog bij een ander neer.

Er zijn zoveel ongeschreven regels in de samenleving, en als je je daar niet aan houdt worden daar conclusies uit getrokken. Je gaat neem ik aan ook niet in een joggingpak naar je werk, tenzij je beroepshalve sportkleding draagt. Maar het verschilt vast per school wat de kledingnorm is. 

Ha, wat mij betreft wordt het juist helemaal in. Hartstikke gezond juist voor onze jongeren om te leren dat goed voor jezelf zorgen (comfortabele kleding!) gezond en/of fijn is. Dochter hier droeg een hele poos alleen de skinny en zo blij was ik daar  niet mee. (Zo gezond is altijd strakke kleding helemaal niet) 

Bovendien lijkt het me alleen maar toe te juichen dat juist bij onze jongeren kleding een wat meer functionele betekenis krijgt. Zolang we zoveel waarde blijven hechten aan uiterlijk vertoon betekent dat ook een totaal onverantwoorde kostenpost wb milieu impact. 
(of ontgaat het jullie dat we absurd waanzinnig veel kleding consumeren??

Hoewel het natuurlijk ook zo is dat een trainingspak in bepaalde kringen juist een statussymbool is. 

LydiaDietz schreef op 01-01-2023 om 21:29:

Ik had me nooit gerealiseerd dat joggingsbroek/hoodie een ding zou zijn waarop werd neergekeken. Nog geen pubers hier, maar ik heb een lichte hoop dat ze de alternatieve/punk/goth-kant op gaan. Wordt daar niet (meer) op neergekeken? Is de joggingbroek de nieuwe veiligheidsspeld geworden?

Bij ons op school dragen heel veel leerlingen hoodies. Is ook geen probleem, we hebben alleen de regel dat ze de capuchon niet op hun hoofd mogen hebben. En bij een scheikundepracticum moet de hoodie onder de labjas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.