Kay1976
29-07-2025 om 18:14
Twijfelachtig vriendje
mijn lieve en hardwerkende, en onzekere, muzikale dochter van 17 (mijn middelste) heeft sinds ongeveer een jaar een vriendje. Ook muzikaal, en erg sociaal terwijl zij introvert is. Mijn dochter heeft geen goed contact met haar vader, mijn ex-man, die nooit haar haar omkeek en daaronder geleden.
Haar vriendje komt sociaal en positief over, maar erg op zichzelf gericht. Mijn oudste en jongste zoon vinden hem maar 'een macho'. Enerzijds zie ik dat hij haar uit haar schulp trekt en socialer maakt. Anderzijds heeft hij nooit tijd voor haar, heeft altijd wat anders te doen en vergeet hij haar vaak. Ze moet knokken voor zijn tijd en interesse, die er in het begin wel was. Ze is dapper en hoe lastig ook blijft ze haar hart uitspreken. De keren dat ze verdrietig thuiskomt zijn echter meer dan de positieve momenten. Mijn dochter is (godzijdank) open naar mij en vertelt me alles waar ze mee zit.
Het punt is dat hij nu voor de tweede keer sexueel iets gedaan heeft wat zij niet wil. Daarna zegt hij sorrie en huilt en zal het nooit meer doen. Ze wil hem dan weer vertrouwen en verder gaan.
Ook heeft een jonger meisje op hun school voor hun verkering de hele school verteld dat ze door hem sexueel gedwongen is. Hier is niets mee gedaan, het meisje was toch al ' een rare'
De jongen heeft geen open relatie met zijn erg strenge ouders en zij weten nergens van.
Ik probeer mijn dochter duidelijk te maken dat het niet ok is als haar grenzen overschreden worden. Ik vraag hoe ze zich voelt en wat ze ervan denkt. Ik bedank haar voor het delen.
Ik wil boven alles dat ons contact open blijft.
Tegelijkertijd wenst mijn hart dat ze het uitmaakt met deze jongen
Het liefst zou ik hem zien en hem zeggen dat ik zijn oogballen eruit ruk als hij nog eens zoiets flikt. Maar dat lijkt me sociaal en juridisch gezien niet handig.
Wat zouden jullie doen? Ajb alleen serieuze reacties, knoop in mijn buik

Kersje
29-07-2025 om 18:25
Erg lastig Kay, maar zorg er inderdaad voor dat je nooit het vertrouwen van je dochter beschaamd!
Blijf zoveel mogelijk met haar in gesprek en haar steunen daar waar kan. Dus niet haar proberen over te halen het met hem uit te maken, want dat werkt averechts.

Kay1976
29-07-2025 om 18:36
Kersje schreef op 29-07-2025 om 18:25:
Erg lastig Kay, maar zorg er inderdaad voor dat je nooit het vertrouwen van je dochter beschaamd!
Blijf zoveel mogelijk met haar in gesprek en haar steunen daar waar kan. Dus niet haar proberen over te halen het met hem uit te maken, want dat werkt averechts.
Dat snap ik allemaal ook wel. Maar wat dan WEL? Het zo laten aanmodderen

Kersje
29-07-2025 om 18:47
Kay1976 schreef op 29-07-2025 om 18:36:
[..]
Dat snap ik allemaal ook wel. Maar wat dan WEL? Het zo laten aanmodderen
Nee, naar haar blijven luisteren en proberen zo min mogelijk haar te veroordelen (doe je nu niet hoor). Zij moet het zélf gaan inzien namelijk.

Kay1976
29-07-2025 om 18:49
Kersje schreef op 29-07-2025 om 18:47:
[..]
Nee, naar haar blijven luisteren en proberen zo min mogelijk haar te veroordelen (doe je nu niet hoor). Zij moet het zélf gaan inzien namelijk.
Ja, dat weet ik. Maar ze is jong en kwetsbaar

Marty1984
29-07-2025 om 18:52
Wat zijn haar plannen qua studies?
Ik zou zelf hopen dat de boel ten laatste volgend jaar strandt als ze bijvoorbeeld gaat studeren aan de unief op haar 18de.
Heeft ze vriendinnen? Valt het te stimuleren dat ze daar vaker mee afspreekt?
Haar voor alles beschermen kan je niet. Je kan hoogstens luisteren, vertellen dat je je vragen hebt bij bepaalde dingen en kijken of het je lukt haar af en toe een andere richting uit te duwen.

Kersje
29-07-2025 om 18:59
Kay1976 schreef op 29-07-2025 om 18:49:
[..]
Ja, dat weet ik. Maar ze is jong en kwetsbaar
I know, maar je kunt haar helaas niet voor alles behoeden, hoe moeilijk ook.

Roos57
29-07-2025 om 19:02
Wat je nu doet . In contact blijven . Ik zou wel benoemen wat ik zie. Je komt huilend thuis . Relatie hoort leuk te zijn
Benoemen dat seks leuk hoort te zijn . Niet dat je er verdrietig van wordt.

snoepjeharibo22
29-07-2025 om 19:06
Kersje schreef op 29-07-2025 om 18:59:
[..]
I know, maar je kunt haar helaas niet voor alles behoeden, hoe moeilijk ook.
ja, hier ben ik het niet mee eens. Je bent en draagt verantwoordelijkheid voor je nog niet volwassen kind en zelfs dan nog. Dus je moet maar toekijken en hopen op het beste? Nee niet mijn manier van opvoeden..
Ik zou toch heel subtiel het gesprek aangaan, in de openheid die jullie hebben. Deze jongen op zijn plaatst wijzen “eventueel in haar bijzijn” laten weten dat alles open is eerlijk is, hij een spontane goeie muzikale jongen is, hij een leuk jong is maar je dingen opvallen “ofzo”, dar er wel grenzen en morele codes zijn. Als hij die niet heeft geleerd, kan je hem er wel op attenderen. Dan voedt je ze maar beiden op 🤷🏻♀️

Kersje
29-07-2025 om 19:13
snoepjeharibo22 schreef op 29-07-2025 om 19:06:
[..]
ja, hier ben ik het niet mee eens. Je bent en draagt verantwoordelijkheid voor je nog niet volwassen kind en zelfs dan nog. Dus je moet maar toekijken en hopen op het beste? Nee niet mijn manier van opvoeden..
Ik zou toch heel subtiel het gesprek aangaan, in de openheid die jullie hebben. Deze jongen op zijn plaatst wijzen “eventueel in haar bijzijn” laten weten dat alles open is eerlijk is, hij een spontane goeie muzikale jongen is, hij een leuk jong is maar je dingen opvallen “ofzo”, dar er wel grenzen en morele codes zijn. Als hij die niet heeft geleerd, kan je hem er wel op attenderen. Dan voedt je ze maar beiden op 🤷🏻♀️
Dat zeg ik ook nergens, maar wees er wel alert op dat zij (dochter) niet minder open wordt als jij je als moeder mengt in haar relatie.

Marty1984
29-07-2025 om 19:14
Kan je de "ogen eruit krabben" overigens overlaten aan haar broers ?
Ik gok dat die met veel liefde staan te springen om die kerel eens goed de waarheid te vertellen over wat-als-hij-nog-één-keer iets flikt met hun zus.
Zijn ogen uitkrabben hoeft niet persé, hem van man tot man heel duidelijk maken dat hij geen stap verkeerd meer moet zetten wel.

Kay1976
29-07-2025 om 20:12
Roos57 schreef op 29-07-2025 om 19:03:
Heeft ze ook vriendinnen waar ze dit mee bespreekt?
Helaas nee....

Kay1976
29-07-2025 om 20:13
Roos57 schreef op 29-07-2025 om 19:02:
Wat je nu doet . In contact blijven . Ik zou wel benoemen wat ik zie. Je komt huilend thuis . Relatie hoort leuk te zijn
Benoemen dat seks leuk hoort te zijn . Niet dat je er verdrietig van wordt.
Dat is precies wat ik doe

Kay1976
29-07-2025 om 20:16
Marty1984 schreef op 29-07-2025 om 18:52:
Wat zijn haar plannen qua studies?
Ik zou zelf hopen dat de boel ten laatste volgend jaar strandt als ze bijvoorbeeld gaat studeren aan de unief op haar 18de.
Heeft ze vriendinnen? Valt het te stimuleren dat ze daar vaker mee afspreekt?Haar voor alles beschermen kan je niet. Je kan hoogstens luisteren, vertellen dat je je vragen hebt bij bepaalde dingen en kijken of het je lukt haar af en toe een andere richting uit te duwen.
Zeker! Nu een tussenjaar, rijbewijs halen, werken voor studeren, leren koken etc, muzieklessen, optredens. Ze zingt. Een muziekstudie. Geen vriendinnen helaas

Kay1976
29-07-2025 om 20:19
Marty1984 schreef op 29-07-2025 om 19:14:
Kan je de "ogen eruit krabben" overigens overlaten aan haar broers
?
Ik gok dat die met veel liefde staan te springen om die kerel eens goed de waarheid te vertellen over wat-als-hij-nog-één-keer iets flikt met hun zus.
Zijn ogen uitkrabben hoeft niet persé, hem van man tot man heel duidelijk maken dat hij geen stap verkeerd meer moet zetten wel.
Mijn zoons zijn daar echt te zacht voor... mijn oudste helpt haar, maar zou nooit zijn stem verheffen tegen een vlieg. Ik ben de man in huis, en de vrouw.