Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Van welke leeftijd dagje Amsterdam

Vanaf welke leeftijd zonder jullie je dochter alleen met een vriendin (van dezelfde leeftijd) met de trein naar Amsterdam laten gaan om te shoppen. Vertrek is vanuit de regio Utrecht.

Peiling

Vanaf welke leeftijd dagje Amsterdam met de trein?
99 stemmen
10%
8%
30%
24%
22%
3%
2%

Ysenda schreef op 17-09-2025 om 07:41:

[..]

Ik heb het idee dat velen er gewoon om de naam heen gaan, achter de kudde aan. Want ik ken maar weinig mensen die heel enthousiast zijn.

Mijn internationale collega's zijn meestal nogal teleurgesteld, wij stellen tegenwoordig meestal Zwolle of Breda voor aan ze. Dat doen ze dan op hun 2e dag in het weekend. En daar komen ze wel enthousiast over terug, vooral omdat het niet zo idioot druk is.

Dat was vroeger ook al zo. Studenten ov was binnen en we gingen naar Amsterdam. Was niks aan, toch maar naar Utrecht gegaan. Dat is ongeveer 30 jaar geleden.

Ik laat mijn dochter eerder naar Rotterdam gaan, maar dat komt omdat we in die regio wonen en ze die stad dus kent. Ze heeft daar nog niet naar gevraagd (net gestart in brugklas). Wel reist ze met de trein naar school. Maar alleen met de trein naar opa en oma vindt ze nog te spannend. (Lange reis en overstap in Utrecht).

[..]

Ik heb het idee dat velen er gewoon om de naam heen gaan, achter de kudde aan. Want ik ken maar weinig mensen die heel enthousiast zijn.

Ik vind Amsterdam ook niet zo leuk. Maar je wil als je jong bent toch de dingen een keer zelf gezien en gedaan hebben. 
Weinig pubers zullen zeggen “nah, ik hoef niet naar Amsterdam, mijn moeder zegt dat er weinig aan is”. 
Bovendien moet je toch in het leven zelf ervaren dat populaire dingen tegen kunnen vallen. Nou, dat heb je dan ook een keer meegemaakt. 

Ik ben in de buurt van Amsterdam opgegroeid. Ik vond het toen echt een gore stinkstad.

[..]

Mijn internationale collega's zijn meestal nogal teleurgesteld, wij stellen tegenwoordig meestal Zwolle of Breda voor aan ze. Dat doen ze dan op hun 2e dag in het weekend. En daar komen ze wel enthousiast over terug, vooral omdat het niet zo idioot druk is.

Maar het gaat hier in het topic over meisjes van 15 niet over volwassenen. Pubers ervaren dat weer anders en hebben lang niet allemaal last van de drukte maar zoeken het juist op. Ieder zijn ervaring ik hoor juist veel enthousiaste mensen, het is maar net wie je tegenkomt. Ik hoor ook weleens negatieve verhalen maar dan meestal van mensen die zo wie zo grote steden vermijden.

Als mijn dochter iets wil doen, gaat het er toch niet om of ik dat leuk vind? Ik vind Amsterdam ook veel te druk en te toeristisch tegenwoordig. Als ik er kom, is dat meestal voor een specifiek museum waar ik dan naartoe wil. 
Maar als mijn dochter op haar 15e twee uur in de rij wil staan voor een veel te dure pistache croissant of whatever er tegen die tijd een hype is op tiktok, dan moet ze dat vooral doen. Hopelijk komt ze er dan snel achter dat ze haar tijd en geld beter kan besteden. 

En als Amsterdam toch niet leuk is, dan neemt ze de trein naar Haarlem of Utrecht of zo. Daar ga ik me echt niet meer mee bemoeien dan. 

Amsterdam heeft een enorme Primark, een Zara, Berschka, idioot veel H&M's en 2 Uniqlos. En dat zijn dan alleen nog maar de merken die ik onthouden heb. 

Dus ook los van TikTokrijen: best een logische bestemming voor tienermeisjes 😊

Mijn dochters deden dat op hun 14e ( 30 minuten , directe trein ).
En wij hebben familie wonen in Amsterdam, telt ook mee denk ik.
Hangt denk ik wel van het kind af.

Temet schreef op 17-09-2025 om 12:40:

Amsterdam heeft een enorme Primark, een Zara, Berschka, idioot veel H&M's en 2 Uniqlos. En dat zijn dan alleen nog maar de merken die ik onthouden heb.

Dus ook los van TikTokrijen: best een logische bestemming voor tienermeisjes 😊

Precies! Bij mijn oudste kids was naast shoppen ook Madame Tussauds en the Amsterdam dungeon favoriet.

mijn oudste mocht dit met 15, zij is verantwoordelijk en kan goed handelen indien nodig. Mijn middelste is bijna 18 en die vindt het al ingewikkeld als ze in een provinciestad op een bus over moet stappen en is ook wat eerder in paniek dan haar oudere zus. Mijn jongste is 15 en die zou het wel mogen mits ze een keer geoefend heeft met het OV want dat heeft ze nog nooit alleen gedaan. 
moraal van dit verhaal: kijk naar je kind! 

MissBobby schreef op 17-09-2025 om 13:28:

Mijn jongste is 15 en die zou het wel mogen mits ze een keer geoefend heeft met het OV want dat heeft ze nog nooit alleen gedaan.
moraal van dit verhaal: kijk naar je kind!

Dan zou ik denken dat de moraal van dit verhaal is: leer je kind reizen met het OV. Het is toch handig als een kind een beetje zelfstandig is en zichzelf kan redden? Als je 15 bent en je bent nog nooit zelf met de bus of met de trein geweest, dan ben je wel een beetje laat. Wanneer vind je dan dat het tijd wordt om kinderen te leren zelfstandig te reizen? Als ze 18 zijn? 

Ginevra schreef op 17-09-2025 om 13:35:

[..]

Dan zou ik denken dat de moraal van dit verhaal is: leer je kind reizen met het OV. Het is toch handig als een kind een beetje zelfstandig is en zichzelf kan redden? Als je 15 bent en je bent nog nooit zelf met de bus of met de trein geweest, dan ben je wel een beetje laat. Wanneer vind je dan dat het tijd wordt om kinderen te leren zelfstandig te reizen? Als ze 18 zijn?

Maar dat verwachten ze toch al van je in de 2e van de middelbare dat je dat kan.

Annaniem2023 schreef op 17-09-2025 om 08:09:

In Amsterdam zijn de fietsers en zakkenrollers gevaarlijk. Zakkenrollers zijn niet geïnteresseerd in pubermeisjes, die zoeken dikke buitenlandse portemonnees en met oversteken moeten ze goed uitkijken. Hier rijden de fietsers ook aan de verkeerde kant van de weg, dus dubbel kijken.
en als ze lastiggevallen worden door gefrustreerde moslimjongetjes, moeten ze gewoon weglopen. Dat laatste zal in de binnenstad wel meevallen, te veel mensen in de buurt.

Ik was laatst voetganger in Amsterdam en was stomverbaasd dat ik van fietsers voorrang kreeg op het zebrapad. Dat kenbik niet zo van thuis. Dat beeld werd weer enigszins genormaliseerd toen ik twee voetgangers die totaal in hun eigen wereld opeens het zebrapad opstapten en op een haar na geraakt werden door een snelle (gewone) fietser die net op tijd wist te stoppen. De fietser werd op z'n Amsterdams uitgescholden omdat ze wel op het zebrapad stonden.

Ysenda schreef op 17-09-2025 om 14:26:

[..]

Maar dat verwachten ze toch al van je in de 2e van de middelbare dat je dat kan.

Niet overal. Wij wonen bijvoorbeeld op het platteland waar het OV nogal belabberd is. Stel je moet naar een dorp zo'n 10-15 km verderop, dan moet je eerst met de bus naar de stad en dan met een andere bus. En sommige bussen rijden twee keer per uur, andere één keer per uur. Met een beetje pech qua overstaptijd ben je dan zo 1,5 uur onderweg. Kun je nog beter fietsen. Als kinderen voor school ergens heen moeten, gaan ze of op de fiets, of ouders brengen ze. Veel volwassenen reizen zelf ook nooit met het OV. Ook oudere mensen niet. Die vragen een eventuele partner, kind, kleinkind, buurvrouw om te rijden of bellen zo´n ouderentaxi om te rijden. Mensen zijn het zo gewend om alles met de auto te doen, dat bijna niemand bedenkt dat ze ook met de bus kunnen gaan.

En als ouders het zelf niet doen, dat allemaal ´niet snappen´, dan leren ze het hun kinderen ook niet.
Als ze bij mijn man op school op excursie gaan, gaan ze met een bus. Gaan ze met een klein groepje, bijvoorbeeld met een keuzevak als tekenen of muziek in de bovenbouw, dan gaan ze met de trein, maar dan reizen ze wel als groep samen en verzamelen ze op het dichtstbijzijnde station vanaf school.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.