Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verdeling slaapkamers


ik had drie broers en kreeg als ‘enige’ meisje de grootste kamer (zolderverdieping)  vroeger.  Dat vond ik altijd wel een goede verdeling 😁.   Broers interesseerde het ook helemaal niets hoor dus was goed ingeschat.  En toen ik uit huis ging heeft de zolder nog een jaar leeggestaan voordat een broertje intrek nam, en dat terwijl hij een kamer deelde

AlisonH schreef op 06-05-2023 om 10:05:

[..]

Nee hoor, kostte twee uurtjes.

Even los van alles spullen verplaatsen zullen toch ook de meubels moeten verhuizen, de muren opnieuw geschilderd in de gewenste kleur, decoraties ophangen (dus boren etc) , en wat met gordijnen, vloer etc?

Tijgeroog schreef op 06-05-2023 om 11:02:

[..]

Even los van alles spullen verplaatsen zullen toch ook de meubels moeten verhuizen, de muren opnieuw geschilderd in de gewenste kleur, decoraties ophangen (dus boren etc) , en wat met gordijnen, vloer etc?

Je kunt ook de basis van de kamer (vloerbedekking, muren, gordijnen) neutraal houden. En in de aankleding de eigen stijl, die verhuis je dan zo mee.

Wat maakt dat zij voorkeur hebben voor die kamer? Heeft dit te maken met de grote? 
Wat maakt dat jullie als ouders niet voor die specifieke kamer gaan? Of jullie als ouders de kleinste kamer nemen? 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-05-2023 om 11:24

Of zelf juist die kamer kiezen, waar onenigheid over is. En kijken of er consensus kan worden bereikt over de twee overgebleven kamers.

Om de twee jaar wisselen, vind ik ook een goeie tip!

Tijgeroog schreef op 06-05-2023 om 11:02:

[..]

Even los van alles spullen verplaatsen zullen toch ook de meubels moeten verhuizen, de muren opnieuw geschilderd in de gewenste kleur, decoraties ophangen (dus boren etc) , en wat met gordijnen, vloer etc?

Boren voorkom je door aan alle muren bij het plafond een schilderij-rail op te hangen. Nooit gaten in de muur en heel flexibel. En overschilderbaar.

https://www.hornbach.nl/p/artiteq-schilderij-ophangsysteem-wand-click-rail-overschilderbaar-wit-ral-9016-6-m-3x2-m/6648960/

Ik zou ze het zoveel mogelijk zelf uit laten vechten. Of kijken naar alternatieven; bijvoorbeeld jullie beoogde kamer naar een kind. 
Wat is er zo voordelig aan die ene kamer? Een extra voordeeltje voor de ander als compromis valt ook nog wel te overwegen.

Oudste laten kiezen zou ik niet doen met een klein leeftijdsverschil. Wij woonden vroeger in een huis met twee grote slaapkamers en één van 6m2. Dat was de babykamer en toen mijn zus werd geboren ging ik naar de andere grote kamer. Dat bleef zo totdat we gingen verhuizen. Toen waren er twee nagenoeg even grote kamers (scheelde een halve vierkante meter of zo), maar eentje was vierkant en de ander rechthoekig. Toen heb ik mijn zus laten kiezen omdat zij al die jaren zo'n bezemkast had gehad. Ze koos voor de vierkante terwijl ik stiekem al een voorkeur had voor de rechthoekige dus iedereen blij.

Om de twee jaar wisselen kan best. De meeste mensen hebben toch niet op elke kamer een andere vloer en gordijnen etc? Het enige lastige is met grote kasten dat je ze dan uit elkaar moet halen en weer in elkaar moet zetten. Dat zou voor mij wel een bezwaar zijn.

Wij hebben zelf beslist. Met inderdaad de belofte: over twee jaar wisselen. Die twee jaar zijn alláng voorbij, maar elk kind is inmiddels helemaal tevreden met z’n eigen kamer. We hebben de zoon met de kleinere kamer overigens inderdaad een mooi nieuw bed (met lades eronder voor extra opbergruimte) cadeau gedaan.

Kunnen ze beide kamers niet delen? Dan maak je van de ene een slaap/studeer-kamer en van de ander een chill/game-kamer? 

Ik zou zelf de keus maken en dan inderdaad degene met de kleinere kamer een extra kado geven, zoals een nieuw bed bijvoorbeeld. Zelf hebben we hier maar 1 kind, maar die heeft wel de grootste kamer gekregen (buiten de zolder). Zelf hebben we de middelste kamer, daar past een bed in, 2 nachtkastjes en een ladenkast. Meer heb ik niet nodig. Dochter heeft meer plek nodig met logeetjes, kledingkast, bureau, speelgoed enz.
Ik zou dus zelf de minst grote kamer nemen en de 2 grootste kamers laten uitvechten door de 2 kinderen samen. En dan dus inderdaad net iets extra’s erbij voor de iets kleinere kamer.

Wij hebben dit probleem ook gehad en, zoals hierboven al een paar keer geadviseerd, een voordeel gekoppeld aan de minst populaire kamer. Middelste heeft uiteindelijk de kleine kamer gekozen en kreeg ik ruil daarvoor een nieuw hoekbureau en een leuk bankje. En we hebben haar een beetje extra geholpen met het maken van een tof plan voor haar kamer zodat ze uiteindelijk ook echt blij was met deze kamer. 

Hoe is de huidige verdeling van de slaapkamers? In ons vorige huis had de oudste de kleinste kamer, dus vonden ze het beiden wel eerlijk dat hij in ons nieuwe huis de grootste kreeg. De masterbedroom is voor ons (in de overige slaapkamers past geen 2 persoonsbed).

Wasgij

Wasgij

06-05-2023 om 16:56 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties.
Ik zal proberen op alles te antwoorden!
In het huidige huis zijn de kamers ongeveer even groot.
In het nieuwe huis is mijn kamer heel groot, dan de middelste en nog een kleinere kamer.
Er is ook nog een mooie grote zolderkamer.

Ze willen beiden niet naar zolder, ondanks dat dat echt een mooie ruime kamer is.
Ikzelf kan niet de zolderkamer nemen, omdat ik een slechte knie heb, en met elke nacht wel naar het toilet moeten is dat niet prettig.

Ik heb ook geopperd dat ik dan wel die 'favoriete' kamer zelf neem en dat ze samen de grootste kamer (waar ik in principe zou gaan slapen) nemen.
Willen ze ook niet, willen ieder een eigen kamer, omdat ze bij hun vader ook al een kamer moeten delen.

Het enige voordeel van de kamer die ze beiden willen, is dat het de grootste van die 2 kamers is. 
Qua nieuwe meubels, dat ga ik niet doen.
Toen we hier (in het huidige huis) kwamen wonen een jaar of 5 geleden. (na de scheiding) hebben ze beide een nieuw bed, kast en bureau uitgezocht en gekregen.
Beetje zonde om goede meubels nu weer weg te doen.

Loten of een spel oid hebben we inderdaad over gehad, maar dat vind eentje oneerlijk omdat die van mening is dat de ander altijd meer geluk heeft met zulke dingen.

Ik zou het zelf het fijnste vinden als ze er samen uitkomen, hopelijk gebeurt dat nog binnen de maand.

Kun jij dan niet de kleine kamer nemen?

Of kun je de zolderkamer niet op een of andere manier extra aantrekkelijk maken?

Misschien nog de zon die invloed kan hebben? En dan de minst aantrekkelijke kamer promoten. Afhankelijk van de stand dus heerlijk koel in de zomer, of lekker vrolijk de zomer in je kamer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.