Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verdeling slaapkamers


SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-05-2023 om 17:26

Tja, genoeg opties voor de beide pubers dus... maar ze willen alleen beide de middelste kamers. Ik zou er klaar mee zijn als ouder en een deadline stellen wanneer ze het onderling hebben uitgevochten.

Of bepalen dat de oudste nu de middelste krijgt (en verf en behang mag uitzoeken -- indien nodig) en dat ze over twee jaar mogen ruilen van kamer. Als dat voor de jongste niet acceptabel is, rest de zolderkamer => problem solved.

Samen eruit komen. Zo niet, munt opgooien en dan over 2 jaar wisselen. Klaar.

is het een optie dat kleinste kamer kind een zithoekje kan creeeren op zolder?
Dus niet heel de zolder maar wel een eigen chillplekje daar? Wie weet gaat ze dan toch helemaal over.

of de zolder aanpassen zodat jij er wel kunt slapen: sanibroyeur toilet denk ik dan aan.

Ysenda schreef op 06-05-2023 om 17:58:

of de zolder aanpassen zodat jij er wel kunt slapen: sanibroyeur toilet denk ik dan aan.

En dan zul je zien dat de pubers  heibel krijgen over wie de ‘hele grote’ en wie de ‘iets minder grote’ kamer mag…….

Zoals zo vaak denk ik dat het maar goed is dat ik geen kinderen heb. Met een slechte knie een extra trap op en een sanibroyeur toilet bouwen zou ik alleen overwegen als ze anders in de schuur moesten slapen.

Willen ze de zolderkamer soms niet, omdat deze niet afgesloten is met een deur? Naar mijn idee zijn zolderkamers meestal wel geliefd door tieners, maar dan zou het ook wel echt een kamer moeten zijn en geen open ruimte ivm privacy.

Er zijn dus twee grote kamers naast de zolder? Waarom neem jij dan niet de kleine kamer en dochters dan de twee grote kamers op de eerste verdieping. Je slaapt er toch alleen?
Wij slapen ook in de kleinste kamer. De kinderen hebben de grotere kamers gekregen. Zij zitten veel meer in hun kamer dan wij. 

Anders: ik zou ze een datum geven en als ze er dan niet uit zijn loten. De loting bepaalt. Klaar. En wellicht erbij dat ze na 2 jaar moeten wisselen indien dan nog gewenst.

Wasgij

Wasgij

06-05-2023 om 19:23 Topicstarter

Mijn bed past niet op die kamer.

Nou sorry, maar het is toch van de zotte dat je zelf (waarschijnlijk met tweepersoonsbed) in de kleinste kamer moet gaan liggen - terwijl beide pubers er niet eens fulltime zijn! - omdat ze er niet uit willen komen?! Ook de suggestie dat je dan zelf maar naar zolder moet verhuizen vind ik echt een idiote. Sorry, maar ik vind het klinken als verwend pubergedrag. Beslis zelf gewoon wie waar slaapt en finito. Bij geklaag: over twee jaar wisselen. 

Hier wilden ze juist graag op zolder, maar dat was geen optie ivm schotten aan 3 zijden die regelmatig gebruikt worden en dan staat er dus al gauw een bed voor en/of je stoort een puber die privacy wil 

-Nienke- schreef op 06-05-2023 om 19:35:

Nou sorry, maar het is toch van de zotte dat je zelf (waarschijnlijk met tweepersoonsbed) in de kleinste kamer moet gaan liggen - terwijl beide pubers er niet eens fulltime zijn! - omdat ze er niet uit willen komen?! Ook de suggestie dat je dan zelf maar naar zolder moet verhuizen vind ik echt een idiote. Sorry, maar ik vind het klinken als verwend pubergedrag. Beslis zelf gewoon wie waar slaapt en finito. Bij geklaag: over twee jaar wisselen.

Waarom is het van de zotte om je kinderen de grootste kamer te geven? Als ouder kun je kiezen wat je wilt, maar als je als kind 'strijd' voor wat jij fijn vindt ben je verwend? Ik vind het niet meer dan logisch dat ze daar over kibbelen. To heeft haar redenen voor het willen van een bepaalde kamer en de kinderen hebben die ook.

Zeker bij een scheiding lijkt het me juist enorm belangrijk om de kinderen een fijne plek te geven waar ze allebei blij mee zijn. Als ouder zit je toch meestal (altijd buiten slapen?) in de woonkamer?

Als het niet past ok...Dan houdt het op. Maar dan is die kamer blijkbaar zo klein dat ik wel snap dat er ruzie van komt. Dan komen ze er nooit uit en zou ik dus zelf de keuze maken dmv loting. 

’Kibbelen’ is wat anders dan niet met elkaar tot een oplossing komen. Hier hebben wij alle voorkeuren van de kinderen geïnventariseerd (wel/niet op zolder, wel/niet naast ..) en op basis daarvan beslist. Ik ga ervanuit dat álle kinderen gewoon een fijne plek hebben/krijgen in het nieuwe huis. Ze hoeven geen kamer te delen (zoals bij vader) en niemand hoeft in de bezemkast. Dus ja, ik vind het verwend gedrag. 

Natuurlijk kunnen ze niet tot een oplossing komen. Dat vraagt om een iemand die toegeeft en blijkbaar willen ze dat beiden niet. Dat is pubergedrag. Egocentrisch denken en niet het langetermijn kunnen meewegen. Het heeft niks met verwend te maken. TO moet hierin gewoon de leiding nemen en niet verwachten van pubers dat ze er zelf uitkomen.

Maar 1 kind krijgt dan dus een heel klein kamertje waar geen tweepersoons bed in kan? Ik snap dan wel dat er heibel is. Als je er zelf al niet in kan met je bed, hoe moet een puber er dan in passen met een bed, bureau, kledingkast enz?
Ik zou dus de grootste kamer en de zolder geven als optie voor de kinderen. En inderdaad zorgen dat die afgesloten kan worden. Zelf op de middelste kamer slapen en eventueel je kledingkast in de kleinste kamer als die niet bij het tweepersoons bed in de middelste kamer past. En ze zien dan maar hoe ze er uit komen, meer opties zijn er niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.