Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verjaardagsfeestje

mijn dochter is 15 geworden en heeft 12 meisjes ( vriendinnen) uitgenodigd om er samen een leuke avond van te maken bij ons thuis. Enkelen hebben niet eens gereageerd op de uitnodiging en in totaal hebben er maar 2 toegezegd. Sommigen hebben een hobby die avond wat ik begrijp maar de hobby duurt tot 20h en feestje tot 22h, hobby is 1 straat verder en ze komen toch niet verder. Ik begrijp dat je niet elke hobby zoals een teamsport kan afzeggen maar ik krijg ook berichten dat ze een recreatieve zwemtraining verkiezen boven feestje. Mijn dochter zit er nu helemaal mee in dat er maar 2 personen komen. Ipv feestje thuis denk ik dat ze nu samen naar cinema ofzo gaan. Ik vind dit zo erg .. jeugd lijkt me te lui om naar feestje te gaan of zie ik dat fout ?

Oh wat sneu. 

Ik heb ook zoiets gehad, denk dat ik toen 17 was. We hadden een bijbaantje met een hele leuke groep en ik had een avond in de zomer gereserveerd  om het met die meiden te vieren. Toen kwamen er ook maar 2 of 3. Ik nam het niet echt persoonlijk want ons werk was in de avond dus er waren er al een aantal aan het werk. Verder mensen met andere plannen. 

Inderdaad leuk als ze iets kan ondernemen zoals bioscoop.

Op welke avond is het feestje? Trainingen zijn vaak doordeweeks, op een zaterdag meer kans dat mensen wel vrij zijn. Verder vind ik 22:00 uur bij 15 jaar best vroeg. Tien jaar geleden hadden mijn kinderen al feestjes tot minstens 23:00 uur of middernacht. Kan het zijn dat genodigden vinden dat het een te kinderlijk feestje wordt een dat ze daarom niet komen? 

Als mijn puberzoon een feest heeft en hij heeft daarvoor andere verplichtingen, gaat hij daarna wel naar het feest. Dit zijn wel feesten die tot in de nacht duren. Dat was al toen hij 16 was. Ik vind tien uur klaar ook vroeg voor een vijftienjarige. 

Heeft je dochter de mensen die niet hebben gereageerd, nog even gevraagd of ze komen? Best kans dat ze alleen vergeten zijn om te zeggen dat ze komen?

Dochter moet gewoon even een reminder sturen aan haar vriendinnen. Ik stuur zelf ook nooit een berichtje als ik word uitgenodigd en gewoon er naar toe ging. Stond er in de uitnodiging dat ze moesten reageren als ze kwamen of alleen als ze afzeggen? 

Soccer-Mom schreef op 07-09-2026 om 09:35:

Als mijn puberzoon een feest heeft en hij heeft daarvoor andere verplichtingen, gaat hij daarna wel naar het feest. Dit zijn wel feesten die tot in de nacht duren. Dat was al toen hij 16 was. Ik vind tien uur klaar ook vroeg voor een vijftienjarige.

15 is nog best jong. Als die vriendinnen zijn vast 13/14. Dan is 22:00 echt een prima tijd.

FruitMoeder schreef op 07-09-2026 om 10:52:

[..]

15 is nog best jong. Als die vriendinnen zijn vast 13/14. Dan is 22:00 echt een prima tijd.

Over het algemeen heeft iemand die 15 wordt ook vriendinnen die al vijftien zijn. 

FruitMoeder schreef op 07-09-2026 om 10:52:

[..]

22:00 vind ik zelf ook een prima tijd. Bij 15 neig ik ook eerder naar 14 dan 16.

Het is natuurlijk niet netjes dat veel genodigden niets van zich hebben laten horen.
Verder bepaalt iedereen zelf of ze wel/niet naar een feestje gaan. Doordeweeks is ook niet altijd handig; veel activiteiten zijn ook op vrijdagavond. Je kunt dan beter je feestje op zaterdag geven. Als je een activiteit hebt die tot 20 uur duurt en je misschien nog even langs huis moet om om te kleden o.i.d. en het feestje duurt maar tot 22 uur, dat sommigen dan niet meer gaan.

Hier zijn feestjes op die leeftijd meestal wel wat later afgelopen of ze beginnen eerder bv tot 22 uur maar dan eerder komen met eten erbij. Hoe laat start jullie feestje?

Ik vind tot 22 uur ook vrij vroeg als eindtijd voor 15-jarigen. Toen ik die leeftijd had gingen veel klasgenoten al naar de discotheek tot een uur of 2 in de nacht. 

Ik vind het zelf wel netjes om te laten weten of je komt. Sommige mensen bepalen dat pas op de dag zelf, maar is wel irritant als je halve vriendengroep zo is.

Ik vind een wedstrijd anders dan een training, een training zou ik wel een keer afzeggen voor een feestje. Of daarna nog aansluiten. Moet het wel nog zin hebben, als je tot 20.30 sport en nog moet douchen en omkleden wordt het wel heel kort.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.