Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vriendin, maar discussie over dochters


Kleinduimpje schreef op 21-03-2024 om 23:23:

Maar als jullie mijn vriendin waren kunnen jullie dus ook weken wachten en als je vriendin afspreekt en je kan niet kun je ook weken wachten? Terwijl.je weet dat je vriendin ermee zit.

Als mijn vriendin vraagt of ik zaterdag kan, ik zeg nee en ze laat vervolgens niks meer horen zou ik dat best gek vinden. Waarom geen andere datum voorstellen? Het zou oprecht niet bij me opkomen dat, omdat zij laatst vroeg om af te spreken en ik niet kon, dat ik daarom nu iets moet plannen. Onze gesprekken gaan dan ook als volgt:

Zaterdag terrasje?

Nee, ik kan niet

Jammer, ander keertje?

Ja, gezellig! Volgende week?

Nee, dan kan ik niet. Wel zondag?

Ja, prima, leuk! Hoe laat?

We zijn dan echt niet bezig met wie als eerst een datum noemde, wie wel/niet kon ed. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-03-2024 om 07:28 Topicstarter

duidelijk dat ik er toch naast zit. Hebben jullie dat dan ook niet dat als.je bv. 4 keer hebt afgesproken en dat allemaal jou initiatief was dat je dan ook vind dat de ander dan het initiatief een keer moet nemen?

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 07:28:

duidelijk dat ik er toch naast zit. Hebben jullie dat dan ook niet dat als.je bv. 4 keer hebt afgesproken en dat allemaal jou initiatief was dat je dan ook vind dat de ander dan het initiatief een keer moet nemen?

Waarom ben je zo op zoek naar jouw gelijk? 

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 07:28:

duidelijk dat ik er toch naast zit. Hebben jullie dat dan ook niet dat als.je bv. 4 keer hebt afgesproken en dat allemaal jou initiatief was dat je dan ook vind dat de ander dan het initiatief een keer moet nemen?

Nee. 

Ik heb een vriendin die me altijd voor is en het initiatief neemt. Blijkbaar voelt zij eerder de drang om weer af te spreken. Prima toch? We hebben het altijd heel gezellig.

Maar als jij het wel zo voelt, spreek dat dan uit naar je vriendin! 

Ik ben het met een van mijn voorgangers eens dat jij hier het probleem lijkt te zijn. Je lijkt nogal toxisch bezig te zijn, en zo maak je de vriendschap zelf kapot.

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 07:28:

duidelijk dat ik er toch naast zit. Hebben jullie dat dan ook niet dat als.je bv. 4 keer hebt afgesproken en dat allemaal jou initiatief was dat je dan ook vind dat de ander dan het initiatief een keer moet nemen?

Nee, ik hou sowieso niet bij wie er initiatief neemt tot afspreken. Dus het zou mij niet opvallen als ik dat 4 keer achter elkaar heb gedaan. We hebben beide een gezin, haar kinderen zijn nog wat kleiner dan die ene van mij. Ze is druk met haar baan, ik wat minder. Het loopt zoals het loopt, no hard feelings. En zo gaat het al 28 jaar op en neer, dan spreken we vaak af, dan zien we elkaar maanden niet, dan zijn we samen met de gezinnen een weekend weg etc. Geen idee wie met welk idee komt, dat is ook totaal niet belangrijk in een vriendschap vind ik als we elkaar zien is er altijd plezier, maakt niet uit of we elkaar maanden niet hebben gezien of vorige week nog. Het is altijd als vanouds kleppen en gezelligheid. Zo loopt het gewoon, gaat vanzelf.

Maar als jij vind dat vriendin te weinig initiatief neemt, zeg dat dan ipv het te verwachten. Ze kan niet in jouw hoofd kijken en maar raden wat jij vind. Ben eerlijk naar elkaar ipv in stilte wat te verwachten.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-03-2024 om 07:49 Topicstarter

joszy hoezo mijn gelijk, ik zeg toch dat ik er dus naast zit en vervolgens vraag ik me af of ik er ook naast zit als ik heel vaak het iniatief neemt en een ander niet.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-03-2024 om 07:54 Topicstarter

toxisch? Nee natuurlijk niet. Ik wil juist dat het goed is tussen ons en we het verder bij de meiden laten. Ik wil zeker mijn gelijk niet halen, de vriendschap staat me bovenaan, maar ik wil dat een ander het ook nog fijn vindt en niet dat ik achter iemand aan loop. En jullie zeggen al een paar keer dat ik het moet vragen, maar dat heb ik al gedaan, en ze heeft benoemt dat het niet tussen ons in staat, maar dan ben ik toch onzeker dat dit misschien wel zo is en ze boos op me is. Iemand kan ook boos zijn en dit niet benoemen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-03-2024 om 07:55 Topicstarter

maar goed, ik ga morgen wel contact opnemen, kijken hoe het loopt.

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 07:55:

maar goed, ik ga morgen wel contact opnemen, kijken hoe het loopt.

Eindelijk een verstandig antwoord. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-03-2024 om 08:07 Topicstarter

ik weet van mezelf dat ik.me veel te druk maak, altijd ben ik met andere mensen bezig. Ik heb altijd hele hoge verwachtingen en vaak gebeurt het dan niet wat ik verwacht en ben dan weer teleurgesteld. Ik weet niet zo goed hoe ik daarvan af kom. 

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 08:07:

ik weet van mezelf dat ik.me veel te druk maak, altijd ben ik met andere mensen bezig. Ik heb altijd hele hoge verwachtingen en vaak gebeurt het dan niet wat ik verwacht en ben dan weer teleurgesteld. Ik weet niet zo goed hoe ik daarvan af kom.

Cursussen, therapie e.d.

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 07:54:

toxisch? Nee natuurlijk niet. Ik wil juist dat het goed is tussen ons en we het verder bij de meiden laten. Ik wil zeker mijn gelijk niet halen, de vriendschap staat me bovenaan, maar ik wil dat een ander het ook nog fijn vindt en niet dat ik achter iemand aan loop. En jullie zeggen al een paar keer dat ik het moet vragen, maar dat heb ik al gedaan, en ze heeft benoemt dat het niet tussen ons in staat, maar dan ben ik toch onzeker dat dit misschien wel zo is en ze boos op me is. Iemand kan ook boos zijn en dit niet benoemen.

Maar je zou ook gewoon haar kunnen geloven op haar woord. Daar zou ik dus mee beginnen ipv te denken voor haar. Aannames en verwachtingen, laat het los. Neem gewoon contact op en dan merk je vanzelf wel hoe de vlag er bij hangt.

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 07:54:

toxisch? Nee natuurlijk niet. Ik wil juist dat het goed is tussen ons en we het verder bij de meiden laten. Ik wil zeker mijn gelijk niet halen, de vriendschap staat me bovenaan, maar ik wil dat een ander het ook nog fijn vindt en niet dat ik achter iemand aan loop. En jullie zeggen al een paar keer dat ik het moet vragen, maar dat heb ik al gedaan, en ze heeft benoemt dat het niet tussen ons in staat, maar dan ben ik toch onzeker dat dit misschien wel zo is en ze boos op me is. Iemand kan ook boos zijn en dit niet benoemen.

Ik snap dit wel hoor, dat je zelf ergens mee zit en het gevoel hebt dat er tóch iets is, ook al zegt ze van niet. Zeker als er iets relatief groots is voorgevallen (ruzie tussen de kinderen én een flinke woordenwisseling tussen jullie zelf). Ik heb dan ook niet genoeg aan 1x "het staat niet tussen ons in" maar wil dan even een tijdje aanvoelen/ontdekken hoe de vlag erbij hangt.

Dat is ook waarom ik je aanraadde het nog een keer te bespreken met haar. Want je kunt wel zeggen dat je je niet drukt wilt maken, maar je maakt je wél druk. Logisch ook. En dan heb je dus de combi: jij maakt je zelf druk én je wilt het goed doen voor haar. Dan loop je het risico om heel veel in te vullen.

Kleinduimpje schreef op 22-03-2024 om 07:28:

duidelijk dat ik er toch naast zit. Hebben jullie dat dan ook niet dat als.je bv. 4 keer hebt afgesproken en dat allemaal jou initiatief was dat je dan ook vind dat de ander dan het initiatief een keer moet nemen?

Het is dus niet enkel het gedoe tussen jullie dochters, maar er speelt (voor jou dan) duidelijk méér. Vind je jullie vriendschap ongelijkwaardig? 

Kleinduimpje ik begrijp niks van je bericht. Je geeft aan dat je niet wil dat de ruzie tussen de dochters tussen jouw en je vriendin komt te staan. Dat zou voor mij betekenen dat ik juist niet over die ruzie zou praten, maar dat inderdaad parkeren en laten bij de dochters. Maar je hebt juist met je vriendin wel nu een fikse discussie gehad over hetgeen er gebeurd is tussen de dochters en vind ook nog dat je gelijk hebt want jij was erbij. Dan doe je eigenlijk de ruzie van dochters nu dunnetjes over met je vriendin en dat was nou precies niet de bedoeling. 
Ik denk dat je vriendin bij het afspreken er vanuit ging dat jullie het niet zouden bespreken, omdat het jullie niet aangaat. Maar jij deed precies het tegenovergestelde, misschien met het idee dat je het juist moet uitspreken om de lucht te klaren? Maar daarmee heb je dus precies het tegenovergestelde bereikt. Jij bent het eens met jouw dochter, zij met de hare en jullie hebben daarover samen gekibbeld en nu heb je dus ruzie met de vriendin en is het wel degelijk iets wat jullie vriendschap nu schaadt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.