Privé
17-02-2015 om 11:49
Vriendje dochter wil dochter niet los laten
Onze dochter van 15 heeft bijna acht maanden verkering met een jongen van bijna 18. Eigenlijk hebben ze vanaf het begin al steeds ruzie. Onze dochter is een flierefluiter, een levensgenieter en ze geniet van aandacht. Haar vriend vindt dat maar niks, hij is bang dat ze met een ander zoent en dat heeft ze ook al drie keer gedaan.
Hij probeert van alles om haar contacten met anderen te beperken. Hij heeft liever niet dat ze met anderen praat, al helemaal niet met jongens. Nu trekt onze dochter zich daar weinig van aan en doet daar gewoon, ze trekt ook veel op met anderen, jongens en meisjes. Haar beste vriend is een jongen, ze ziet daar echt geen kwaad in. Haar vriend wel, die probeert dat te saboteren.
Zo waren ze laatst bij ons. Haar vriend was er ook en de beste vriend was jarig. Onze dochter wilde daar natuurlijk heen. Plots werd haar vriend 'ziek', hij voelde zich niet goed en had last van zijn hart (dit zegt hij wel vaker te hebben). Ik bood aan hem naar huis te brengen, ziek zijn kun je beter thuis doen. Dat wilde hij niet, want dan zou onze dochter alleen naar de verjaardag gaan, zonder hem. Hij bleef wel bij ons. Hij ging op bed liggen en onze dochter baalde best wel, want zij wilde naar de verjaardag.
Wij hebben tegen haar vriend gezegd dat hij kon kiezen: Of naar huis als hij ziek was, of mee naar de verjaardag. Naar huis gaan was geen optie voor hem, want dan ging onze dochter alleen weg. Dus hij besloot wel mee te gaan.
Vanaf het moment dat ze weer thuis waren van de verjaardag, was zijn ziekte als sneeuw voor de zon verdwenen, hij had nergens meer last van.
Nu heeft onze dochter het vorige week uit gemaakt. Hij is erg jaloers en loopt haar op feestjes als een hondje achterna, omdat hij bang is dat ze wat met een ander doet. Onze dochter vindt dit vreselijk en heeft hem er meerdere keren op gewezen. Hij zegt eerlijk dat hij haar niet vertrouwt, maar hij zal haar niet meer zo controleren. Natuurlijk doet hij dat wel weer, de volgende keer. Onze dochter heeft me verteld dat ze eigenlijk niet meer verliefd op hem is, dat ze eigenlijk wil feesten en andere vriendjes wil hebben. Maar ze vindt het zo zielig om het uit te maken.
Toch heeft ze dat dus gedaan vorige week, toen ze het weer eens zat was.
Sindsdien heeft hij, ruw geschat, 200 berichten gestuurd. Hij zegt dat hij van haar houdt, dat hij weet dat zij van hem houdt en dat ze voor de rest van hun leven bij elkaar horen. Dat weet hij zeker een onze dochter moet gewoon bij hem terug komen. Hij zal nooit opgeven en hij zal wachten tot ze terug komt. Dat soort berichten stuurt hij de hele dag door. Onze dochter zat op een gegeven moment huilend aan tafel omdat de berichten maar bleven komen.
Hij ligt sinds vorige week in bed. Hij is er letterlijk ziek van geworden en moest in het weekend naar de noodarts, hij is de hele week ziek gemeld, hij kan niet werken. Hij eet niet, is al vier kilo afgevallen en het heeft geen zin meer voor hem. Zegt hij. En dat wrijft hij onze dochter continue onder de neus.
Ook zijn vrienden, die het zielig voor hem vinden, praten op onze dochter in. Ze moet naar hem terug gaan, hij heeft alles voor haar over, wie wil nou niet zo'n vriend? Hij heeft alles voor haar over, zal zijn hele leven veranderen, hij zou sterven voor haar, heeft hij gezegd.
Onze dochter weet inmiddels niet meer wat te doen. Ze heeft medelijden met hem, geeft zichzelf er de schuld van dat hij bijna naar het ziekenhuis moest (volgens hem) en ze wil dus weer naar hem toe, want ze kan hem niet alleen laten, zegt ze.
Wat moeten we hier nou mee?

Mama
01-04-2015 om 21:45
Nee joh
Ook hier is wel eens een kind na een relatiebreuk een tijdje wat buiten een groep gemanoevreerd. Maar mijn ervaring is dat dat na een week of wat weer bijtrekt of dat er een wat andere groepssamenstelling ontstaat.
En nogmaals: het ging helemaal niet (alleen) over TS. Maar ook heel erg over de reacties die zo ongeveer het hele psychiatrisch handboek DSM5 uitplozen om en de jongen en het meisje te framen.
Niet doen. Deze eindigende relatie is een eindigende relatie op de puberleeftijd met liefdesverdriet.

Evanlyn
02-04-2015 om 10:26
DSM 5
Dat vind ik ook onzin, ben ik met je eens.
Maar je kent de situatie niet, dus om dan meteen de moeder te beoordelen als iemand die er een drama van maakt vind ik onzin. Fijn dat die sociale uitsluiting bij jou snel bijtrok, dat was bij ons dus niet zo, het liep echt uit op pesten. En daar moet je dan wat mee als moeder, vind ik. Dat kun je wel wegzetten als "liefdesverdriet", maar daar was geen sprake van, niet in dit draadje en ook niet bij ons. Wel bij de jongens natuurlijk.
Je kan zeggen: deal with it, je zult nog wel ergere dingen meemaken in je leven, maar ik vind dat kinderen op deze prille leeftijd best wat hulp en aandacht kunnen gebruiken als ze daar om vragen. Bovendien loopt er bij echtscheiding ook een draadje over een vriendengroep die met dit probleem zit, dus van de andere kant gezien. En daar zegt niemand "deal with it".

Privé
02-04-2015 om 12:45
Drama
Het lijkt misschien of we er een drama over maken, maar dat is niet zo. Hier misschien wel, maar dat is omdat ik mijn ei kwijt moet. En als een jongen herhaaldelijk dreigt met zelfmoord om een meiske van 15 terug te krijgen, zeg ik inderdaad niet: Ach, komt wel goed. Ik zou het mezelf nooit vergeben als het wel fout zou gaan.
Mijn kinderen (Ik heb er meer, ook pubers, dus het is niet zo dat dit allemaal nieuw voor ons is) vertellen inderdaad heel veel aan ons en ze kunnen met alles bij ons terecht. Dat is ook de reden dat ik precies wist wat er speelde. Daar kan iedereen een mening over hebben, ik ben blij dat mijn dochter zo'n band met mij heeft dat ze het vertrouwen heeft dat ze het allemaal bij me kwijt kan.
En ja, ze gaat/ging naar een hoop feestjes, net als haar vrienden. De groep was groot, er waren veel verjaardagen en ach, er worden veel redenen bedacht voor een feestje.
Thuis zitten doet ze nu wel. Feesten wordt nu zonder haar gedaan.

Jippox
02-04-2015 om 12:51
dramatisch
Maar als je het zo opschrijft klinkt het wel heel dramatisch natuurlijk:
"Feesten wordt nu zonder haar gedaan"
Alsof haar leven voorbij is.
Ik neem toch aan dat er meer is dat die feestjes. School, werk, sport, hobby, familie... Is ze nu overal volkomen geïsoleerd dan? Helemaal niemand meer die met haar omgaat?

Privé
02-04-2015 om 13:02
Drama
Bij ons is het vakantie, dus even geen school inderdaad. Haar bijbaantje is een krantenwijk, dus die doet ze alleen. Natuurlijk heeft ze haar familie, daar kan ze altijd op bouwen. Haar vriendengroep was een groot deel van haar klas, dus dat is lastig.
Ze is trouwens wel weer vrolijk thuis hoor, gelukkig. Maar ze is inderdaad alleen.

Mama
02-04-2015 om 13:12
Prive
Beschouw het als een week om bij te komen. Volgende week weer zien. En vriendje Zat niet op de school toch?
En Zoals ik al zei: mijn opmerkingen gingen ook veel over alle reacties en diagnoses die langs kwame.

sarah
02-04-2015 om 13:28
komt wel goed
Natuurlijk moet je een kind serieus nemen en naar kind luisteren enz. Tegelijkertijd kun je uitstralen (meestal niet letterlijk zeggen nee); komt wel goed.
Ik leef soms ook wel net teveel mee, dan tik ik mezelf weer op mn vingers, zo belangrijk is het allemaal niet. Vallen en opstaan, het is gewoon het leven.

marina
02-04-2015 om 15:17
Feestjes
15 en feestjes vind ik nou net niet raar. Ondanks dat er behalve brommer rijden en veranderingen met werktijden etc niks meer aan vast hangt, wordt de 16e verjaardag uitgebereid gevierd. En vaak worden daar grote groepen voor uitgenodigd. 15 is bijna 16 dus ....

Privé
16-04-2015 om 11:15
Jarig
Onze dochter is vandaag jarig! Hier is het de gewoonte dat de avond voor de verjaardag vrienden langs komen om een laken met een spreuk voor de jarige op te hangen en daarna is het feesten natuurlijk.
Er zijn een aantal goede vrienden geweest en ze hebben het heel gezellig gehad.
Haar ex vriendje laat zich niet rechtstreeks meer horen, dat is hem verboden. Hij probeert het nog wel via omwegen, maar onze dochter negeert het.
Hij heeft haar vandaag een appje geschreven om haar te feliciteren en om te zeggen dat hij heel veel van haar houdt. Ze heeft dank je wel gezegd.

sarah
16-04-2015 om 11:19
prive
Dat zou ik haar nu weer ontraden, die laatste reactie. Als hij alleen feliciteerde dan was het oke. Nu is hij weer grensoverschrijdend bezig door zijn gevoel op te dringen. Daar moet ze hem niet voor bedanken! (als ze tenminste van hem af wil..)

Mama
16-04-2015 om 16:41
Met sarah eens
En blijkbaar viel het met die vrienden nogal mee. Er was een stel en het was gezellig. Ze is niet zielig en eenzaam geworden.

Privé
17-04-2015 om 09:00
Ontraden
Natuurlijk heb ik haar gezegd dat ze niet moet reageren. Ze bedankte hem voor het feliciteren, niet omdat hij zei dat hij van haar hield. Maar dat zal hij ongetwijfeld niet zo opvatten.
En nee, ze is niet zielig en eenzaam geworden, gelukkig. Ze was het wel even, gelukkig komen langzaam aan de vrienden weer terug. Dat heb ik haar ook voor gehouden en ik heb gelukkig gelijk gekregen.

marina
17-04-2015 om 09:27
prima
Dat klinkt allemaal goed. Dat van dat reageren is inderdaad niet handig maar dat zal ze waarschijnlijk uit vriendelijkheid/beleefdheid hebben gedaan.

Miekemieke
17-04-2015 om 11:41
vriendelijkheid/belefeedheid
Vriendelijkheid en beleefdheid is een enorme valkuil voor meisjes. We voeden ze ook zo op om wellevend te zijn maar in sommige situaties is het onwenselijk. Mannen, jongens die kwaad willen kunnen daar handig op in spelen.

sarah
17-04-2015 om 11:59
haha
Komen we weer op hetzelfde punt.
Ik ken betreffend meisje natuurlijk niet dus wat ik zeg gaat eigenlijk niet over haar. Maar ik vind het heel opvallend dat er gelijk van uitgegaan wordt dat het vriendelijkheid, beleefdheid is. (Lief meisje versus grote boze man)
Vrouwen/ meisjes maken ook gebruik van die 'vriendelijkheid', onschuld.
Kan ook zijn dat ze het stiekum nog steeds leuk vindt, de aandacht/ er geen afscheid van wilt nemen. Het is dan een spel tussen hen beiden, niet zozeer slachtoffer-dader.
Nogmaals, ik zou er mijn dochter niet om veroordelen, maar het wel anders benaderen.

Anoniem
17-04-2015 om 12:37
Geen vrienden
Het gedeelte over het feit dat er geen vrienden waren, raakte mij. Je moest eens weten hoe het is als je kind echt geen vrienden heeft.

Evanlyn
17-04-2015 om 13:15
en hier
heeft ons kind nog steeds last van de knauw die het verraad van haar vrienden gegeven heeft. Ja, sommige vrienden kwamen na enige tijd weer terug. Maar na een pestverleden, vervolgens een "leuke" vriendengroep, en dan zo iets, durft ze niemand meer te vertrouwen. Van jongens wil ze al helemaal niets meer weten.
Ik heb haar het een en ander uit dit draadje verteld en ze vertelde nu pas dat ook zij "slet" genoemd werd. Na één vriendje, waarmee ze niet bepaald ver ging! Maar een meisje dat het uitmaakt is een slet, want jongens horen de touwtjes in handen te hebben. Dat blijkt wel uit het feit dat die term, en de bijbehorende afkeuring, voor meisjes gereserveerd is.

sarah
17-04-2015 om 13:43
wat een onzin Evanlyn
Zo geef je heel vervelend gedrag wel weer heel veel macht.
Pubers gaan gewoon vaak vervelend met elkaar om. Ik was vroeger ook 'een slet', echt niet met goede reden. (en ja, ik trok me dat enorm aan, veel te veel! )
Leer onze dochters om te gaan met dit soort vervelend gedrag, maak ze sterk, ipv afhankelijk en klein.
Het is te gek voor woorden dat je dochter geen jongens meer vertrouwt door één zo'n eikel. Daarom; leer haar vertrouwen te hebben in zichzelf, de signalen op te pikken, haar grenzen aan te geven.

marina
17-04-2015 om 17:17
haha
Sarah, ook jij neemt dingen aan, namelijk dat het een spel is tussen man/vrouw

Yeti
17-04-2015 om 17:23
raar
Dat je dochter zijn nummer niet geblokkeerd heeft toen hem verboden werd om rechtstreeks contact met haar op te nemen.

sarah
17-04-2015 om 18:29
marina
Ik zeg toch duidelijk dat ik rekening houd met de mogelijkheid, niet dat het zo is?
Ik geloof er gewoon niets van dat wij vrouwen zielig slachtoffer zijn van mannen. Wij kunnen er ook wat van.

Evanlyn
17-04-2015 om 18:38
Hallo Sarah
Ik geef helemaal niks en niemand macht, het gaat om mijn dochter. En natuurlijk probeer ik haar weer vertrouwen te geven en sterk te maken. Wat had je dan gedacht dat ik deed? Alleen is het niet zo dat kinderen zich volledig laten sturen door hun ouders. Ik dacht dat je dat inmiddels wel door zou hebben als je zelf ook kinderen hebt, of heb je die niet? De wereld is niet maakbaar en een kind ook niet. Als je dat nog niet door hebt, dan heb je wel erg veel geluk gehad tot nu toe.
Maar sommige mensen hier vinden het begrijpelijk dat meisjes een slet worden genoemd, en dat vriendengroepen daardoor afhaken. En dat snap ik gewoon niet. Ik kan niet in mijn eentje die jeugdcultuur veranderen, net als ik niet zomaar even mijn dochter sterk kan maken, maar ik kan wel ouders oproepen hun kinderen behoorlijk op te voeden. En dat doe ik dus. En ja, hier speelt meer dan "vervelend pubergedrag". Als je dat niet inziet, ben je deel van het probleem.

marina
17-04-2015 om 19:28
sarah
En ik heb t nergens over zielig of slachtoffer. Ik houd ook niet van in de slachtofferrol kruipen, dat heb ik destijds ook mijn dochter niet voorgehouden. Maar dat betekent niet dat je het probleem niet mag benoemen (of zoals hier prive mag best haar verhaal kwijt). Verder geloof ik wel in vriendelijkheid en in positief in het leven staan. En soms zeg je dingen, puur om aardig en beleefd te zijn.

sarah
17-04-2015 om 19:58
nee hoor
Evanlyn, volgens mij lees je niet goed. Er is hier volgens mij helemaal niemand die het begrijpelijk vindt dat een meisje een slet wordt genoemd of dat vriendengroepen afhaken.
Maar, dat is wel hoe het vaak gaat. Dus vooral niet al te serieus nemen, juist als ouder niet juist omdat pubers dit soort dongen al vaak zo serieus nemen.
Dus vooral niet zo algemeen stellen; een meisje is een slet als ze het uitmaakt. Gewoon, zoals het is; een enkele sukkel kan zo'n achterlijke opmerking maken. Totaal niet ter zake doend.
Marina, ik vind het niet erg vriendelijk om zo'n jongen aan het lijntje te blijven houden, ook al doe je dat met 'onschuldig, vriendelijk' gedrag. Maar vooral naar jezelf ook niet zo vriendelijk..

marina
17-04-2015 om 20:10
nee hoor
Sarah, iemand bedanken is niet hetzelfde als iemand aan het lijntje houden.

sarah
17-04-2015 om 20:19
misschien niet
In dat geval is het dom en naief. In ieder geval jezelf niet serieus nemen. Je bedankt iemand niet die steeds maar weer over je grenzen heengaat. Dat is op zn minst jezelf aan het lijntje houden.

marina
17-04-2015 om 20:27
precies
Het is niet handig, dom, naief of hoe je het wil noemen en wat verschillenden hier al (indirect) gezegd hebben en wat prive ook tegen haar dochter gezegd heeft. Het is nu duidelijk. Dus waar hebben we het verder over?

Evanlyn
19-04-2015 om 00:40
Sarah
Het gedrag van anderen niet serieus nemen is prima, maar ik neem mijn dochter wel serieus. Overal maar overheen walsen betekent alleen maar dat je band met je kind minder wordt, het moet wel zijn verhaal kwijt kunnen. Kom je nog wel achter.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.