Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mirthe

Mirthe

30-12-2016 om 20:02

VUURWERK, geen vraag maar een ervaring

VUURWERK!

Al eind november loopt mijn middelste ongeduldig om de brievenbus heen te draaien. Hij zit dan al te wachten op de vuurwerkkrantjes. Het kan hem niet snel genoeg gaan. Maar ze komen hoor, jawel. Hij is de eerste die m heeft want onze vuurwerkleverancier kent zijn klanten en stopt, zodra hij de folders heeft, alvast een folder in onze brievenbus.
De folder bekijken, een begroting maken, geld sparen, onze dertien jarige blijkt het ineens allemaal te kunnen.
Ondertussen wordt bestookt met de vraag wanneer ze nou eindelijk eens gaan bestellen. En als dat dan eenmaal gebeurt is, dan begint het grote wachten. Ondertussen verkopen allerlei winkels klein vuurwerk dat valt onder ' categorie 1'. Had ik ook nooit van gehoord maar dat is blijkbaar het allerlichtste vuurwerk dat verkrijgbaar is bij de Lidl, de Aldi, de HEMA en ga zo maar door. En ook daar zitten knallertjes bij. Niet zo hard maar zacht, kan ik ook niet zeggen. En dat vuurwerk mag dus het hele jaar door afgestoken worden. Dus zo af en toe steekt mijn zoon er een paar af.
Moeder zit niet stil. Ik vis en vraag bij zoon en moeders van vrienden wat de plannen zijn van de boys. En ik weet dondersgoed dat illegale knallers op school of daarbuiten verhandeld worden. Ook aan dertienjarigen. Dat is niks nieuws, ik weet namelijk zelf nog goed hoe de dozen strijkers uit België van hand tot hand gingen op dezelfde school waar mij zoon nu zit. Maar het blijft stil dit jaar. Misschien hebben mijn gesprekken met zoon geholpen . Waar ik wel blij mee ben, is dat de jongens altijd een vuurwerkbril dragen en een aansteeklont gebruiken. We hebben ze geleerd hoe je het veilig kan afsteken en hebben wat foto's laten zien van gevolgen van illegaal vuurwerk,
De plannen voor oud en nieuw worden gesmeed: eerst tot half 10 met vriendjes en dan komt zoon naar ons en onze vriendengroep waar ook genoeg vuurwerklovers en vriendjes bij zijn. Maar dat is pas morgen....
Vandaag was het eindelijk zover: met zijn bonnetje in de hand vertrekt hij naar de winkel. Samen met de vader van een ander vriendje. Een half uur later komt hij weer binnen met een enorme grijns op zijn gezicht, Hij is helemaal in de zevende hemel. Stalt alles uit en maakt een plan wanneer hij alles de lucht in laat gaan. Want het moet allemaal tussen 6 en 2 gebeuren! Ook krijg ik vandaag spontaan een heleboel knuffels. Zó blij is hij dat het eindelijk weer oudjaar is. Deze middag steekt hij af en toe wat af voor op straat, categorie 1, en hij ruimt alles netjes op. Want dat moet van ons.
Al gauw verschijnt de eerste agent. Hij doorzoekt zijn tas en spreekt ze aan. Maar mijn zoon doet niets wat niet mag. Hij heeft ook geen vuurwerk in zijn tas dat nog niet de lucht in mag. Daar blijft het niet bij. Een voorbijganger spreekt hem aan: het mag niet wat jij doet! Ja hoor, meneer, het is categorie 1, dat mag wel. En hij wordt vervolgens uitgescholden en er wordt gedreigd. Zo gaat de lol er wel van af. Laat die kids nou even, is maar een paar dagen!
Morgenavond, dan mag hij eindelijk lekker knallen. En ja, hij heeft het van geen vreemde. Hoewel mijn man er niet veel om geeft, kom ik uit een familie van pyromanen! Met oudjaar gingen we de hele dag op stap met de buurjongens. Dat was vaste prik. En lol dat we hadden, maar we deden nooit wat niet mocht. En nu gun ik mijn zoon die lol ook. Maar wel binnen de grenzen van de wet. En ik hoop dat het lekker knalt en dat ze plezier hebben. Maar toch is mijn moederhart blij als het morgennacht 2 uur is en het geknal weer verboden is.
Ik snap dat niet iedereen vuurwerk leuk vind. Wat mij betreft mogen ze het helemaal verbieden. Maar zolang het wèl mag, mogen we er ook van genieten.

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling!

vlinder72

vlinder72

30-12-2016 om 20:26

Hier ook

Mijn 14 jarige zoon kent alle vuurwerkfolders uit zijn hoofd. Ze liggen nog steeds bovenop de kast. Helaas moest ik gisteren met hem de stad door fietsen om in drie winkels alles op halen.

Mijn zoon heeft ook al een planning gemaakt om samen met een neef alles vanaf 18.00 af te steken. Zijn jongste broertje is ook helemaal waus van vuurwerk. Maar hij moet het nog doen met kinderspul.

tante Sidonia

tante Sidonia

30-12-2016 om 20:32

JAja

een heleboel plezier, dat zeker. Ook van drugs, alcohol en allerlei gekke stofjes kun je enorm veel plezier hebben.
Maar het blijft een enorme risicofactor en in het geval van vuurwerk geldt dit ook voor de personen die het niet eens zelf doen. Natuurlijk is dat bij alcohol en drugs ook wel eens het geval als er gereden wordt bijv.

Ik wens je zoon en alle vuurwerkfanaten heel veel plezier maar ook gezond verstand toe. Het is natuurlijk een open deur maar de ellende die het te weeg brengt kan niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht worden. Ik hoop maar dat het meevalt dit jaar!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-12-2016 om 20:41

Ook wat verhalen

Er zijn hier straten waar veel mensen niet meer durven te lopen. En jongetjes die roepen 'het is categorie 1 hoor mevrouw, dat mag wel'. Ik heb er geen kijk op, maar het zijn af en toe beangstigende knallen.
Mijn collega is een oog kwijt geraakt door een simpele vuurpijl, niet van hem zelf, gewoon toen hij boodschappen ging doen. Het is dus allemaal niet zo onschuldig.

vlinder72

vlinder72

30-12-2016 om 20:50

Tante sidonia

Er zijn ook echt pubers die alleen op oudejaarsavond vuurwerk afsteken. En voor ons huis met een vuurwerkbril op. En wij geven al jaren instructies wat betreft veiligheid (geen vuurpijlen, kijk om je heen). En hij houdt zich eraan. Ze zijn er, brave vuurwerkpubers.

dieren

Dieren horen niet dat het categorie 1 vuurwerk is en zijn doodsbenauwd van het geluid dat dat zgn onschuldig vuurwerk veroorzaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2016 om 21:41

Mirthe

Als het gaat om gunnen, gun ik je zoon de zon en de maan en alles daar tussenin. Ik heb lang de lol van vuurwerk afsteken begrepen, maar ik ben er klaar mee. Het is slecht voor mensen met gezondheidsklachten en álle dieren. Tel daar de ongelukken bij op, illegaal (= dus strafbaar), vuurwerk en de behoefte om buiten de toegestane uren om te knallen met alle overlast vandien (dus ook angst dat je geraakt wordt) en dan kan ik alleen maar concluderen dat het zijn langste tijd gehad heeft wat mij betreft. Ik begrijp ook niet waarom je al vanaf 6 uur mag beginnen. Van 12 tot 2 en niet langer.

Maar hoe dan ook fijne jaarwisseling

Kaplablokje

Kaplablokje

30-12-2016 om 21:53

Ben blij

Met de gewijzigde afsteekuren, zodat ik voor zes uur boodschappen kan doen en daarna binnen kan blijven. 10.00 uur was echt onzin. De afsteekuren hadden van mij nog wel wat ruimer gemogen, want om 16.00 uur heb ik de boodschappen ook wel binnen. Maar dan die categorie 1 nonsens afschaffen. Zo kun je toch niet handhaven? Het geeft maar onduidelijkheid.

Triva

Triva

30-12-2016 om 22:28

nounou

' Ik begrijp ook niet waarom je al vanaf 6 uur mag beginnen.'

Ik ben heel blij dat het sinds kort vanaf 18:00 is want nu kan ik tenminste nog een beetje normaal mijn werk doen. Het is pas twee jaar zo en nu al daarover zeuren alsof het al twintig jaar zo is?

Je komt wel een beetje over als iemand die net gestopt is met roken en opeens heel overdreven doet. Jij hebt het nooit als een probleem gezien en nu is het wel heel erg allemaal.

Zolang het ons niet lukt om al die knallen van de afgelopen weken tegen te houden zou ik me niet druk maken om die paar uurtjes waar het wel mag. Elders op het forum las ik over buurtwachten die zouden moeten opletten, lijkt me een prima plan.

Voor Mirthe: Categorie 1 vuurwerk slaat nergens op, je kunt er nog steeds van schrikken. Ik zou mijn kind dus niet met die categorie nu buiten laten spelen want iedereen wijst toch naar jouw kind en denkt dat die iets doet wat niet mag. Daar stel ik mijn kind niet aan bloot.

Tango

Tango

30-12-2016 om 22:34

Categorie 1

Ik wist eigenlijk niet dat het vuurwerk dat bij Lidl, Aldi etc. ligt het hele jaar door mag worden afgestoken. Wat belachelijk zeg! Een paar weken waren hier in de straat 2 jongens een keer al een paar uur bezig met afsteken. Wilde er eigenlijk iets van zeggen, maar heb het maar gelaten. Toevallig hoorde ik een van die jongens vandaag ook zeggen dat hij zo'n zin in morgen heeft. Zal mij benieuwen wat hij dus morgenavond gaat afsteken.
Zoon hier geeft er gelukkig nog niet heel veel om. Al loopt hij al wel een paar dagen te vragen om vuurpijlen, want die vallen dus niet onder categorie 1 en hebben we dus niet in huis. Ik heb gezegd morgenmiddag nog wat te gaan halen met hem maar zit net de prijzen te bekijken. Die dingen zijn nog knap duur! Zal maar een klein pakketje gaan worden, denk ik.
Dochter viert Oud en Nieuw bij een vriendin en vroeg ook om vuurwerk. Ik vind dus dat ze dat daar maar moeten regelen, vond ze maar raar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-12-2016 om 22:42

Ik ben echt niet representatief

want echt bang voor vuurwerk door een incident in mijn puberteit. Dus van mij mag het worden afgeschaft. Gelukkig hebben onze kinderen er niet echt belangstelling voor. Middelste had dat een beetje totdat ze in de gaten reeg dat ze eventueel vuurwerk tot op de laatste cent zelf moest betalen. Toen hoefde het niet meer.

Aagje

Gelukkig verlangen mijn kinderen er niet naar...

Uitspraak van mijn zoon: ik snap echt niet wat de lol is van knalvuurwerk. Elke knal lijkt op elke andere knal. Kan je niwt zo goed een mp3 met knallen opzetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 00:18

Triva

Mogelijk heb ik in hele brave omgevingen gewoond, maar ik herinner mij nog jaren waarin we in de avond nog tijd hadden om over straat te gaan zonder gevaar van verdwaald vuurwerk. Wim Kan kon ongestoord zijn grappen vertellen. Veel later konden man en ik de hond nog uitlaten rond 10 uur zonder stress omdat het rustig was. En om 12 uur barstte het los. Als we daarnaar terug kunnen hoor je mij een stuk minder. Maar dan nog kun je niet om nieuwe kennis heen. Het is slecht voor mensen met gezondheidsklachten. Die hebben last van de luchtvervuiling. Het enige wat die mensen te horen krijgen is "niet zeuren, het gaat maar om een paar uur." Ik geef toe dat ik mij daar meer bewust van ben geworden sinds ik zelf ook door gezondheidsklachten beter binnen kan blijven. Ik snap best dat niet iedereen daar even volledig van op de hoogte is, maar daarom vind ik het goed dat daar aandacht aan gegeven wordt. Het is een serieus bezwaar van vuurwerk.

Ik zeg niet dat ik vuurwerk nooit als probleem heb gezien. Onze eerste hond kreeg er ook al wat voor. Tot mijn schande moet ik bekennen dat dat waarschijnlijk zo'n fout middel was. We wisten dat toen nog niet. En ik vind de uren nadat iedereen vuurwerk kan halen al heel lang vervelend. Ik vermeed daarom al heel lang zoveel mogelijk bepaalde plekken. Dus de boodschappen deed en doe ik dan liever niet. Vorig jaar ben ik na mijn werk bewust met de bus naar huis gegaan, zodat ik niet door de wijken hoefde te lopen. En ons eigen aandeel in het afsteken beperkt zich tot twee keer als ik het goed heb. Voor de kinderen. Voor ons hoefde het niet per se. Doodeng, dat afsteken.

Siervuurwerk vind ik prachtig om te zien. Vooral als het door professionele mensen wordt afgestoken. Gelukkig hebben wij twee stadsevenementen per jaar waar we dat kunnen zien. De kades van het kanaal zien zwart van de mensen. 1 Kwartier en dan is het weer afgelopen. Als we de ramen goed dichthouden en de tv wat harder zetten, is het voor de honden en katten te behappen omdat het wat verder weg is. Dit i.t.t oud en nieuw.

Ik snap je vergelijking met een ex-roker wel, ik ben ook ex-roker. Dat zijn de ergste anti-rokers. Maar misschien komt dat omdat die het bewustwordingsproces en het afkicken achter de rug hebben en dat op anderen over willen brengen in de hoop dat die het ook gaan zien. "Zie dan niet hoe slecht het is!" Dat

Triva

Triva

31-12-2016 om 09:23

maar

Het is altijd toegestaan geweest vanaf 10:00 uur en die enorme knallen hoorden wij meer dan 15 jaar geleden al in de flat. Je hoeft bij mij niet met je argumenten te komen maar je toont ook geen blijheid dat er twee jaar geleden zomaar acht uur vuurwerkafsteektijd is afgegaan en dat vind ik niet netjes. Het grootste probleem is de handhaving buiten de legale afsteektijd en handhaving op oudjaarsavond gaat pas lukken vijf jaar NA een totaalverbod.

Yucca

Yucca

31-12-2016 om 10:40

Klopt

Je mag categorie 1 vuurwerk inderdaad het hele jaar door afsteken, maar alleen als je 12+ bent én zonder dat je overlast veroorzaakt.

Voor categorie 2 (en 3) vuurwerk moet je 16 zijn. Dat is jouw zoon vermoedelijk nog niet, dus verandert het legaal-gekochte vuurwerk (want door een vader) ineens in illegaal-afgestoken vuurwerk.

Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik ben heel blij dat mijn kinderen er niet om geven. Mijn zoon heeft relatief licht permanent handletsel opgelopen bij een ander ongeluk (wel in de vuurwerk-tijd van het jaar, hij heeft zich meer dan eens moeten verdedigen). En die impact is ENORM! Geen haar op mijn hoofd die hem met vuurwerk rond zou laten lopen, terwijl ik de wet nota bene aan mijn kant heb.

En het gaat niet alleen om illegaal vuurwerk, ook tussen legale producten zitten er die niet goed functioneren.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-12-2016 om 11:04

Yucca

"En het gaat niet alleen om illegaal vuurwerk, ook tussen legale producten zitten er die niet goed functioneren."

Het gaat niet om het vuurwerk het gaat om de kinderen die niet goed functioneren. Met name jongens zijn tot hun 26e testosteronbommen met een onvolgroeide prefrontale kwab. Als je die explosieven in handen geeft kun je van alles verwachten. Vuurpijlen uit de hand afsteken. Bommen maken, elkaar beschieten met romeinse kaarsen.

En al denk je dat jouw kinderen beter zijn, kun je hetzelfde beweren van de buurkinderen of van die schoffies uit de flat? Kijk eens op YouTube voor wat voorbeelden van de combinatie puber, vuurwerk en alcohol.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 12:15

Niet netjes?

Die zag ik niet aankomen Natuurlijk ben ik wel blij dat het al een stuk korter is. De praktijk is helaas anders en het zou fijn zijn als daar een oplossing voor komt in de vorm van meer surveillerende politie, voor mij part iets als burgerwacht, meer gepeperde boetes e.d.. Ik vind het namelijk niet netjes dat ik momenteel in geknal rond onze tuin zit, met gestreste huisdieren, terwijl het pas om 6 uur mag. Man heeft de jongens net vriendelijk aangesproken en ze zeggen er rekening mee te houden. Dat is fijn natuurlijk, maar ze zijn niet alleen en het voert te ver om met een tuinstoel op het terrein naast ons huis te gaan zitten met een opgeheven vingertje.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 12:20

Handhaving na 5 jaar

Daar is mee te leven. Als dat totaalverbod er maar komt voor particulier vuurwerk en het proces gaat rollen. Helaas is dat voor onze honden en mijn longen (om het even bij ikke-ikke te houden) een erg lange periode, maar het is begrijpelijk dat zoiets tijd nodig heeft.

Slachtoffer

Slachtoffer

31-12-2016 om 12:34

En toch.....

Hoi Mirthe,

Jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn. Vier jaar geleden. Precies het zelfde verhaal. Geld vragen voor zijn verjaardag in oktober, zodat hij veel vuurwerk kon kopen. Folders, websites, hij waande zich een expert. En toen werd het 0:00 uur. Eindelijk mocht hij het echte vuurwerk afsteken dat we samen eerder op de dag gekocht hadden en wat hij al weken eerder had uitgezocht. Ook ik dacht "het hoort erbij, moet kunnen".

Om 00:34 uur zaten we in het brandwonden centrum.

Het was gruwelijk misgegaan, met het vuurwerk dat we samen gekocht hadden dat de hele dag keurig stond uitgestald op de eetkamertafel. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Hij stak een pot aan. Tijd om weg te lopen was er niet. De pot ging direct af. Een deel van het vuurwerk schoot langs zijn gezicht, een ander deel schoot in zijn jas.

Ik heb hem direct met kleding en al onder de lauwe douche gezet. Hij was totaal in shock en ik niet veel minder. Wenkbrauwen en wimpers waren weg, oog werd langzaam dik. Het haar op zijn achterhoofd was helemaal weggeschroeid. De pijl was aan de ene kant zijn jas in gegaan en aan de andere kant er weer uit. Flinke tweede en derde graads brandwonden op zijn gezicht, achterhoofd, schouder en rug.

Helaas was het toen nog iets minder vanzelfsprekend om een vuurwerkbril te dragen. Om een uur of drie kwam het verlossende woord van de opgetrommelde oogarts. Geen blijvend oogletsel.
Omdat we binnen 10 minuten van het brandwonden centrum wonen mocht hij na drie dagen naar huis, maar wel twee weken lang elke dag terug voor de afschuwelijk pijnlijke verbandwissel. Gelukkig kneep de arts een oogje dicht en vertrouwde ze er op dat de wonden die na tien dagen nog open waren vanzelf dicht zouden gaan en dat een huidtransplantatie niet nodig was.

Ik weet natuurlijk, net als iedereen, dat de kans dat je wordt aangereden veel groter is en dat we ook niet massaal binnen blijven. Maar toch.

Zijn tante, die leerkracht is in groep acht, gebruikt zijn foto's als voorlichting. En elk jaar weer zijn de leerlingen onder de indruk dat hun juf iemand kent die dat heeft meegemaakt.

Wees gewaarschuwd.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 12:45

Vanaf welke leeftijd?

Vreselijk verhaal Slachtoffer. Maar wat ik me door wat Mirthe schrijft en jij ook, mij afvraag hoe oud de kinderen zijn. Om even iets totaal anders erbij te halen, vind ik het namelijk pas verantwoord als kinderen honden uitlaten als ze 14 zijn en die leeftijd hanteer ik ook voor oppas. Onder de 14 zullen er ook vast wel kinderen zijn die verantwoordelijk gedrag vertonen, maar ik verwacht dat nog niet. Dus zelfstandig vuurwerk afsteken onder de 14... zeker niet. Wat mij betreft pas boven de 16, met tegenzin...

voor mij hoeft t niet

Ik schrik al van t minste knalletje en dat is niet alleen van vuurwerk maar ik gun t de jeugd ook wel om een dag lekker te knallen.
En gevaarlijk, ja dat blijft een issue denk ik. Vroeger deed mijn vader alles zoals t hoorde: pijl in een en toch ging onze vuurpijl eerst een stukje omhoog en toen bij de overburen naar binnen door de voordeur.

Wij wonen aan de dijk en er wordt gezegd.... ga daar maar vast knallen daar kan t wel. Das weer wat minder! Er worden zo'n harde knallen afgestoken achter ons raam dat je echt omhoog vliegt van de schrik, alles trilt dan. Dat vind ik echt niet normaal. De hond is erg bang voor die knallen, als t eenmaal doorknalt gaat t prima maar die losse knallen zo vooraf vindt ze echt verschrikkelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 13:05

Lillian

Wij wonen ook op zo'n plek. Wat niet in de tuin mag, mag hier blijkbaar wel. De losse knallen zijn voor onze jongste hond wel te doen blijkbaar, maar bij het eerste vuurwerk voor deze hond, was juist het 'echte werk' vanaf 12 uur toch wel indrukwekkend. Ze maakte niet echt een blije indruk. Dit wordt de tweede keer, hond is net twee geworden, dus ik ben benieuwd hoe het dit jaar zal gaan. De oudste hond verdenk ik wel eens van 'Pavlov'-gedrag. Het knalt dus ik moet onder tafel, maar we kunnen haar daar niet vanaf houden. Als ze bij mij op de bank ligt probeer ik met licht vasthouden wel eens of dat vluchtgedrag niet afneemt, maar nee, het moet hoe dan ook gebeuren. Dus bij elke nieuwe knal is het trippel trippen onder de tafel.

Jaina

Jaina

31-12-2016 om 13:47

Vuurwerk

Ik weet dat vuurwerk altijd veel letsel oplevert dus inderdaad het is misschien het meest logische om het te verbieden. Maar toch snap ik ook prima de andere kant. Vuurwerk afsteken vinden veel mensen nou eenmaal leuk. Mooie kleuren, knallen, effecten. Het sprankelt en dergelijke.
En zelf vuurwerk afsteken is ook aantrekkelijk.

Ik vind het prima dat het nu alleen 's avonds mag (al hoorde ik net van mijn vriendin in onze oude wijk in Nederland dat er daar nu al flink geknald wordt).

Ook toen wij zelf nog in Nederland woonden mochten mijn kinderen alleen's avonds vuurwerk afsteken en alleen onder begeleiding.

En ik weet dat veel kinderen dat stiekem toch doen. Hier hebben we ook wel eens een incident gehad met een door vuurwerk gefascineerde zoon die de dagen voor oudjaar in de wijk samen met vriendjes stiekem vuurwerk ging afsteken. vervelend en gevaarlijk. Uiteraard heeft hij daar straf voor gehad maar toen was het al gebeurd.

In elk geval zorgt het inderdaad voor overlast en is gevaarlijk.

Maar het is ook leuk en het hoort bij Oudjaar en het is misschien heel onverantwoord maar het is voor veel mensen ook enorm genieten.

En er zijn wel meer zaken die voor veel overlast zorgen zoals bijvoorbeeld alcohol gebruik. Wat ook zorg voor vernielingen, vechtpartijen en huiselijk geweld. En misschien is het dus ook logischer om alcohol te verbieden want er zit geen enkel voordeel aan. Maar tegelijk genieten heel veel mensen ook wel van alcohol en en gaan er beschaafd mee om.

Soms zijn zaken niet echt te vangen in alleen statistieken.

In elk geval mogen onze kinderen vanavond om 0:00 wel vuurwerk afsteken. Waar we nu wonen in Frankrijk is het veel minder de gewoonte, al mag je officieel in je eigen tuin wel vuurwerk afsteken (van bepaalde zwaarte). Buiten eigen terrein is het alleen toegestaan met toestemming van de burgemeester. Maar goed wij hebben een grote tuin dus alle ruimte voor vuurwerk (en we ruimen zelf de zooi op)

Jaina

Jaina

31-12-2016 om 13:49

Honden

Een van onze honden is bang voor harde knallen. De ander helemaal niet. Als het hier onweert knettert het altijd behoorlijk want we wonen bij de bergen. De hond kruipt dan altijd weg onder mijn bureau. De andere hond boeit het helemaal niet en reageert er niet op.
Vannacht tijdens het afsteken zullen we ze wel binnen houden (in mijn kamer).

Tonny

Tonny

31-12-2016 om 13:55

Categorie 1

Ik dacht dat dat alleen sterretjes waren . Wat een waanzin zeg, categorie 1 toestaan. Yucca meldt dat deze categorie alleen mag voor twaalfplussers zonder overlast te veroorzaken. Nou, hier is het straatnaambordje aan gort. En van die zooi in rioolputten gooien werkt ook fijn.

Kappen met die hele handel. Of inderdaad regels handhaven. Vuurwerk rond de jaarwisseling zelf vind ik best, maar deze stompzinnige vernielingen de hele dag door, ook gisteren al - Blegh.

zebra

zebra

31-12-2016 om 14:43

mooi

maar we steken het zelf niet af. Meestal gaan we rond middernacht even in de achtertuin staan om te kijken en soms kijken we vanuit de woonkamer.
Ik heb niks tegen vuurwerk, het hoeft van mij niet verboden te worden. Maar het liefst zou ik zien dat het pas om middernacht afgestoken mag worden en dan idd tot 2 uur, onze katten vinden dat geknal echt niet fijn!

Tango

Tango

31-12-2016 om 14:50

En intussen...

Wordt hier op het pleintje voor ons huis al sinds vanmorgen 10.30 u. vuurwerk afgestoken dat naar mijn idee echt geen categorie 1 is. Harde knallen en geratel. De jongens die het afsteken zijn volgens mij allemaal nog geen 16, de jongste is 12 en de oudste 15, de meeste ken ik namelijk, verder lopen er nog wat jongere kinderen bij van een jaar of 8, maar die steken gelukkig niets af. De jongens dragen geen van allen een vuurwerkbril. Net was er even een groepje kinderen van rond de 10 jaar wat wel wat categorie 1 afstak (denk ik) en wel keurig met vuurwerkbril.
Onze kat kan het niet echt waarderen maar raakt nog niet echt in paniek. Ik laat het maar. Kan wel gaan melden ergens maar vind dat ook wel weer sneu voor die jongens. Zoon heeft overigens totaal geen interesse om te gaan kijken buiten, terwijl hij dat de voorgaande jaren wel had. We hebben wel wat vuurpijlen gehaald vanmiddag maar die zijn gewoon voor middernacht vindt hij. Nou prima natuurlijk.
Fijne jaarwisseling allemaal!

Triva

Triva

31-12-2016 om 14:55

ja kaaskopje

Het kwam over alsof het al jaren op 18 uur staat en dat het nu eindelijk eens tijd wordt om te verschuiven. Dat vond ik niet netjes

Ik heb net de post gedaan en het was niet prettig. In mijn ogen heeft het totaal geen zin om de tijd nog korter te maken aangezien de politie niet kan handhaven, er zijn daar gewoon veel te weinig mensen voor en de jongeren die het doen verplaatsen zich veel. Als jij er last van hebt bij je 'buren' begrijp ik niet dat je niet zelf de politie belt?

Triva

Triva

31-12-2016 om 14:56

Oja

Categorie 1 vuurwerk is vuurwerk wat in huis kan worden afgestoken, je kunt dus al heel erg snel inschatten of dat is wat je ziet of hoor (geen enkel vuurwerk momenteel).

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 15:02

Triva

Wie zegt dat ik de politie niet bel? Dat hebben we afgelopen weken een paar keer gedaan. Vandaag heeft het niet veel zin meer. De politie komt mankracht te kort om daar op adequate manier mee om te kunnen gaan. Het moet dus blijkbaar anders.

Ik zag net via nos.nl de beelden van de jaarwisseling in Sidney. Een enorm vuurwerk waar héél veel mensen bij staan te kijken. Het is maar wat je gewend bent. Dat moet hier op den duur ook lukken, lijkt mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.