Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Strip

Strip

23-01-2010 om 23:14

Wanneer aan de pil?

Mijn dochter is dertien, heeft al weer een poosje een vriendje, en is erg onderzoekend, nieuwsgierig en ondernemend. Gelukkig is ze ook erg open en praten we overal over. Ze wil nu graag aan de pil. We gaan dus binnenkort naar de huisarts. Ze weet trouwens ook al alles van condooms en zo.
Maar ik ben ook wel benieuwd. Wanneer gingen bij jullie de meiden de pil slikken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2010 om 01:44

Gelukkig heb ik

toen mijn dochters 13 waren hier niet over hoeven nadenken. Ik zou het namelijk helemaal niet zo´n geslaagd idee hebben gevonden als ze op die leeftijd al zover hadden willen gaan met een vriendje.
Mijn jongste dochter, net 17, is kortgeleden met de pil begonnen. Niet vanwege een vriendje maar vanwege acné.

Bastet

Bastet

24-01-2010 om 09:28

Kaaskopje (ot)

Ik snap dat je het geen geslaagd idee vindt,maar aan de andere kant,kun je het tegenhouden?Als je het zo bekijkt,kunnen ze maar beter aan de pil,vind ik.
Groetjes,Bastet

Fijn dat je dochter zo open is naar jou toe.
Als je dochter aangeeft dat zij er aan toe is,zou ik haar zeker aan de pil laten gaan.
dan maakt leeftijd niet zoveel uit,je moet kijken naar het kind zelf,de ene 13 jarige is de andere niet.
Mijn dochter was 15 toen ze aan de pil ging.(had ook al een tijd een vast vriendje)

madelief

madelief

24-01-2010 om 12:41

Niet

Technisch gezien zou ik dertien veel te jong vinden; heel wat mensen ondervinden vervelende bijverschijnselen van de pil, ik zou er niet te vlot mee zijn bij zo'n jong meisje. Ook al voelt ze zich heel wat, dertien is toch echt nog heel jong en ze is nog lang niet uitgegroeid.

Aan de andere kant heb je als ouder je zorgen, qua 'ze is erg onderzoekend, nieuwsgierig en ondernemend'. Als haar vriendje ook zo'n type is, lijkt een condoom me veel veiliger en verstandiger dan de pil. De pil beschermt uitsluitend tegen zwangerschap, en er is veel meer in de wereld!

Oh ja, ik heb twee dochters, beide zonder pil. De één ondervond alleen maar vervelende bijwerkingen en de ander heeft geen vaste relatie; ze twijfelt er nog wel over i.v.m. acné, haar hormoonhuishouding is niet helemaal evenwichtig, ze is onregelmatig ongesteld.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2010 om 13:16

Bastet

Is dit o.t.? Ik weet het niet hoor
Voor mij is het theoretische praat, maar ik denk toch dat ik het idee nog even uit het hoofd van de betreffende dochter zou proberen te praten. Mijn dochters waren op die leeftijd echt nog van die 'meisjes'. De een menstrueerde nog niet eens. Maar als puntje bij paaltje komt is het natuurlijk beter om er wel over te beginnen dan een zwangere dochter van 13.

Niet alleen condoom

dat zou ik mijn kind dus nooit adviseren,alleen een condoom.ik zou gaan voor dubbel safe,condoom én de pil.

Ik ben niet naief

en natuurlijk weet ik dat er meiden van 13 verder gaan dan kusjes geven. Maar ik ben het wel met Kaaskopje eens dat ik wel aan mijn dochter uit zou leggen dat ik dit rijkelijk jong vind. Maar als het dan toch gebeurt met pil en condoom graag.
Mijn dochter van 13 heeft nog geen verkering en haar vriendinnen hebben af en toe een vriendje wat een paar dagen of weken duurt. Ik weet van mijn dochter en haar vriendinnen dat zelfs tongzoenen nog maar heel sporadisch aan de orde is tijdens de verkeringen. Ik hoop dat het nog even zo blijft.

Heb vertrouwen in je dochter

Als je dochgter aangeeft aan de pil te willen zou ik dit zeker doen. In mijn naaste omgeving ken ik de geschiedenis van een meisje dat niet aan de pil mocht en dus wel zwanger werd. Met 14 een abortus. Het ene kind is nu eenmaal niet het andere kind. er zijn meisjes die erg vroeg rijp zijn.

Zelf kan ik het me niet voorstellen maar helaas....het feit dat mijn brein het niet kan bevatten is geen maatgeving voor de realiteit.

Beo

Beo

24-01-2010 om 23:32

Vijftien

Ik was zelf vijftien. Maar ik kreeg de pil tegen ernstige menstruatiepijn. Toen ik vijftien was wist ik nog niet dat jongens leuk konden zijn (popsterren wel, maar die waren en zijn onbereikbaar , en toen ik ze wel interessant ging vinden slikte ik de pil dus al.
Maar het ene meisje van dertien is de andere niet. Jij kunt zelf het beste beoordelen of het verstandig is of niet. Ik sluit me wel aan bij de anderen. Pil en condooms. Maar ik weet ook hoe onhandig en gedoe condooms vroeger waren. Alleen condooms zijn een slecht idee op die leeftijd.

strip

strip

25-01-2010 om 03:43

Ik sta zelf ook niet echt te juichen

Zelf vind ik het ook behoorlijk jong, en dochter weet dat ook. Ze weet ook dat wij vinden dat sex heel bijzonder is, dat je dat (hopelijk!) niet met jan en alleman doet. En tot nu toe houdt ze zich ook aan de afspraak met ons: nog geen sex. Daarin vertrouw ik haar ook.
Maar ik wil ook niet te laat zijn, en zoals gezegd, zelf geeft ze aan dat ze wel nieuwsgierig aan het raken is naar sex met haar vriendje. En liever dan dat ze dingen stiekem gaat doen omdat wij in haar gevoel onredelijke eisen stellen, wil ik hier toch wel in mee gaan. Ze weet ook dat ze daarbij ook een condoom moet gebruiken, vanwege soa's en zo.
Ik ben trouwens erg blij dat we er zo open over kunnen praten.

Vijftien

Ook ik stond niet te juichen toen mijn dochter op 15-jarige leeftijd begon met het slikken van de pil. Maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen: Ik had liever dat ze veilig zou vrijen en open zijn naar mij toe, dan het stiekem doen en misschien wel onveilig vrijen. Ik zat er niet op te wachten op mijn 45e al oma te worden; het zou niet alleen haar, maar ook mijn hele leven overhoop gooien.

Balletmama76

Balletmama76

25-01-2010 om 09:13

Weet het nog niet...

...maar naarmate dochterliefs tienertijd dichterbij komt en zij al aan het puberen is, is deze vraag natuurlijk al gespreksonderwerp geweest.

Terugdenkend aan mijn eigen pubertijd zal ik er nu nog geen leeftijd kunnen vaststellen. Met 13 was ik aan de pil ivm huidproblemen, maar was nog niet met vriendjes etc bezig.
Tegenwordig zijn ze natuurlijk sneller aan toe, dus ik zal denken, ook met 13 of 14? En dan zeker ook in verband met condooms.

Ik zal haar echter dagelijks herinneren, pubers kunnen nogal vergeetachtig zijn. Dus dagelijks herinneren de pil ook te nemen, totdat het in haar dagrhytme zit. En haar ook uitleggen, dat bv een maag-griep de veiligheid van de pil kan dwaarsbomen.

Dit soort onderwerpen zijn hier ook de laatste tijd vaak aan de orde.

Tamar

Tamar

25-01-2010 om 11:35

Fijn

Fijn dat je er zo goed met je dochter over kunt praten en dat ze je in vertrouwen neemt. Ik denk dat er heel wat dochters zijn die sex, de pil en dergelijke dingen echt niet met hun moeder willen bespreken.

Mijn dochter is nog echt veel te jong voor de pil (ze is 5) maar ik hoop dat ze er als ze er wel aan toe is ook naar mij toe komt en er over durft te praten. Net zo goed als ik hoop dat mijn zoon er over zal praten als hij nadenkt over sex.

Ik was zelf 12 toen ik aan de pil ging. Niet als voorbehoedsmiddel, al had ik toen al wel een vriendje, maar vanwege een zeer onregelmatige menstruatie. Sex heb ik toen nog 2 jaar mee gewacht (met datzelfde vriendje)

Is al aan de pil

Mijn dochter is sinds november aan de pil en zij is in oktobr 14 geworden. Ik vond het veel te jong, maar omdat ik dat denk is zij nog niet beschermd mocht er wel iets gebeuren.Ik heb haar zo goed mogelijk voorgelicht, maar uiteindelijk doen ze toch wat ze zelf willen en dan is het maar de vraag of ze het eerlijk vertellen als ze toch al weten dat je als ouder boos wordt of ze een een preek krijgen. De jeugd van nu kun je helaas niet meer met onze eigen jeugd vergelijken en ik was gelukkgi met 15 aan de pil, mijn moeder begon er zelf over terwijl ik nog helemaal niets van plan was, maar goed, heb een paar maanden later wel iets vervelends mee gemaakt en dat was niet vrijwillig, maar was achteraf wel blij dat ik aan de pil was anders was het misschien nog erger geweest. Ik denk trouwensdat er meer pubers zijn waarvan de ouders heilig overtuigd zijn dat ze nog onschuldig zijn terwijl dat niet zo is, want de meesten hebben denk ik niet de behoefte om het met de ouders te delen.Mijn dochter heeft ook een condoom bij zich, want je weet nooit wat er gebeurd als je er niet bij bent.Je kunt als ouder maar beter niet verbieden dan doen ze het juist maar dan ook nog eens stiekem en beter is het om uit te leggen waarom ze niet gelijk met een vriend het bed in moet duiken maar eerst leren kennen en zelf de baas leren te zijn over haar lichaam, nee durven te zeggen. Ik heb liever dat ze het doet omdat ze het zelf wil en er wel een leuke ervaring aan over houdt dan dat ze lang wacht voor mij en misschien ondertussen nog iets vervelends mee gaat maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2010 om 00:47

Strip

Het is zeker fijn dat ze zo open naar jouw toe is. Daar hecht ik heel veel waarde aan bij mijn dochters

Zware menstruatie

Mijn dochter wordt 13 in april, en heeft ontzettend zware menstruaties. Ze valt dan bijna 2 dagen uit van school wegens krampen en 'lekkages'. Van te voren is ze dagen enorm chagrijnig
Ik vroeg me af of de pil hieraan iets kan verhelpen, en zo ja, welke pil voor zo'n jonge leeftijd. Is er ook iets anders dan de pil misschien? Ik ga straks es langs de huisarts om te informeren, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en wat hun ervaringen zijn.

Tirza G.

Tirza G.

26-01-2010 om 19:19

Moyodo

Wat een rare woordkeus. Zijn meisjes die wél sex gehad hebben schuldig dan? En aan wat dan?
Het is onzin dat "het" vandaag de dag steeds maar vroeger gebeurd. In vroeger tijden was je op je 14e gewoon getrouwd. En ook in mijn jeugd (ik ben uit de jaren 60) werd er vanaf 12, 13, 14 jaar al flink geexperimenteerd. En niet alleen met sex.

Tirza

Alvast wennen

Het is in elk geval handig als ze ruim voordat ze aan sex denken al leren omgaan met de pil, dat ze hem niet vergeten enz.Ook een voordeel is dat zij in de vakantie's gewoon een maand door kan slikken want zij is ook erg ongesteld en dan lekker aan het strand of in het zwembad zijn zit er niet in. Ook zij is vlak voor de menstruatie erg geprikkeld en ben je aan de pil weet je in elk geval wanneer je ongesteld wordt en wij als ouders kunnen ons alvast weer op hun humeur instellen.Wij zijn er nog steeds mee bezig op welk tijdstip het beste is om te slikken zodat ze hem niet vergeet. Hij ligt inmiddels bij de pc, want daar zit zij in de avond altijd en brneg ik haar wel iets te drinken zodat ze hem op tijd neemt. Doel is dat zij op een gegeven moment aan het slikken gewend is.Kans is dan kleiner dat zij hem later als zij wel sex heeft gehad vergeet.IK heb haar ook uitgelegd dat de pil ook onbetrouwbaar kan zijn als zij moet overgeven of in diaree is.Mijn menstruatie werd wel regelmatiger en minder erg toen ik de pil kreeg,maar ik ben ook uit de jaren 60 en kreeg op mijn 15e een sterke pil met twee kleuren en ben wel aardig aangekomen toen.Je hebt ook de prikpil maar dat zou ik niet zo gauw doen want als je er niet goed tegen kunt heb je het wel een paar maanden in je lijf zitten.

Verkeerde woordkeuze

Hallo Tirza, de woordkeuze is idd niet de juiste( ben oorspronkelijk duits en daar kun je dat wel zo zeggen), maar ik bedoelde eigenlijk simpelweg dat ze nog maagd zijn. Klopt, heel vroeger werden meiden uitgehuwelijkt, maar ik denk dat er toen weinig voorlichting was en geloof dat de meeste meiden daar niet bewust voor kozen. Nu zijn ze vaak wel goed voorgelicht en bewust bezig met sex, ze zien het tenslotte overal op tv en in blaadjes voor tieners. Het is allemaal veel opener en ze weten nu meestal wel waar ze mee bezig zijn.

Strip

Strip

27-01-2010 om 13:31

Erg ongesteld

Net zoals ik al van meerderen hier lees is ook mijn dochter erg ongesteld, erg vaak (dus vrij kort op elkaar) en ook erg veel, wat inderdaad met doorlekken en al gepaard gaat. Het voordeel is dat dat ook meteen minder vervelend wordt, en idd, doorslikken tijdens vakanties is een mogelijkheid.
Zelf heb ik dat trouwens nooit gedaan, dus ik weet eigenlijk niet of dat voor een jong meisje zomaar, ongestraft, kan.
Maar inmiddels is de afspraak gemaakt, volgende week heeft ze een 'pilgesprek'. Ze mag zelf weten of ik mee ga of niet, ik vermoed van wel, maar als ze wil mag ze ook alleen. Ik wil wel goed met haar doornemen wat ze gaat vragen en wat ze wil weten. Want ik wil dat ze met een goede betrouwbare pil thuiskomt die zo min mogelijk slechte bijwerkingen heeft.
Zelf slik ik al heel lang geen pil meer, maar vroegâh had ik altijd Microgynon 30. Zeer tevreden, nooit last gehad van bijwerkingen, en toen we zwanger wilden proberen te worden werd ik na het stoppen gewoon direct weer ongesteld in mijn eigen ritme.
Trouwens, als ik jullie reactis lees valt het me nog mee, er zijn al redelijk wat jonge meisjes die de pil gewoon al slikken, om wat voor reden dan ook.
Zijn jullie dochters trouwens tegen HPV ingeënt? (om even een ot-vraag te stellen)

Strip

IK had ook Microginon 30 mijn dochter heft Microginon 20 en is tijdens de kerstdagen gelijk door gegaan met de volgende strip. Zij kreeg wel een tussenbloeding maar dat staat ook in de bijsluiter dat dat kan en toen zij met de strip stopte was zij een paar dagen erna ook ongesteld. Voor ons is het ideaal want het geeft wat rust, je weet wanneer het komt en je kunt het uitstellen als zij bijv. wil zwemmen in het weekend of logeren. Zij was wel hevig ongesteld dat is nu iets minder. Tegen puistjes helpt het bij haar nog niet, maar dan moet zij misschien een andere pil hebben. Ik heb het zelf aan de huisarts gevraagt en zij heeft de pil opgehaald en tijdje later.Zij is erg verstrooid en slordig, dus ik ben blij dat zij nu alvast is begonnen met de pil.

Strip

Strip

27-01-2010 om 16:22

Openheid

Ik lees zo eens wat in het onderste draadje hier, en kan mij erg vinden in de posting van Tirza daar.
Zo gaat het hier ook wel. We praten, vooral aan tafel, erg veel over van alles en nog wat. Ik vertel ook rustig over mijn eigen ervaringen. Waar de kinderen nu vooral in geïnteresseerd zijn, zijn mijn/onze ervaringen als puber. Dat is leuk verhaalvoer, ook leuk om te vertellen, en blijkbaar heel leuk om te horen. En misschien nog leerzaam ook.
De gesprekken zijn wederzijds trouwens, ik leer heel veel over hoe kinderen dat nu beleven en ondernemen. Ik was veel schuchterder toen, dat ik straalverliefd was wist echt niemand, en zeker de jongen in kwestie niet!
Nu weet iedereen het, en niemand schaamt zich erover... Grappig is dat.
Maar in het verlengde praten we ook echt over sex, hoe dat gaat en zo. En ja, natuurlijk ook over voorbehoeding en de pil.
Die openheid vind ik zelf ook heel erg fijn!
Ik

Lys Lionne

Lys Lionne

29-01-2010 om 20:25

Zware menstruatie liaska

Een 'zware menstruatie' blijft helaas een subjectief begrip. Wat gebruikt je dochter nu voor maandverband/tampons tijdens de mentruatie en neemt ze pijnstilling?

Moeilijk

Fijn dat je zo'n open band met je dochter hebt.

Ik zou iets dergelijks HEEL moeilijk vinden. Ik ben geen voorstander van de pil, voor mezelf niet, en al helemaal niet voor jonge meisjes. Er is gewoon veel te weinig bekend over wat al die kunstmatige hormonen doen in een lichaam waar het hele voorplantingsapparaat, eierstokken, baarmoeder, borstklieren, nog in aanbouw is.

Ik zou toch wel proberen uit te leggen dat je op je 13e wel een HOOFD kunt hebben dat aan allerlei spannende dingen toe is, maar dat je LIJF dat nog niet is. Net zoals je op je 13e ook best zin kunt hebben in autorijlessen bijvoorbeeld, maar daar toch even mee wacht.
En misschien ook benadrukken dat sexualiteit meer is dan ut.

Toen ik 13 was werd er ook flink met van alles en nog wat geëxperimenteerd, tenminste dat ZEIDEN degenen die dat deden...ik heb er destijds niet veel van gemerkt, maar goed ik had ook totaal geen interesse in sex, drugs en drank op de middelbare school. Vond degenen die daar wel aan deden een beetje losers. Maar ja, ik was dan ook een vrouwelijke nerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2010 om 13:34

Losers?

Je benoemd wel iets waar ik het eigenlijk amper over durf te hebben hier. Ik weet niet of mijn gevoelens terecht zijn, maar ik heb vaak het gevoel dat je alles maar normaal moet vinden op gebied van seks. Rem je kinderen vooral niet af, want stél dat ze er een negatief gevoel bij krijgen. Seks is vooral fijn en experimenteren mag... Maar stilletjes vind ik kinderen van 13 die al aan seks doen wat ordinair. De meisjes waarvan ik wéét dat ze op die leeftijd al veelvuldig om jongens heendraaiden passen ook in dat plaatje. Zo dat is eruit...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2010 om 15:05

Oh ja

Dat had ik eigenlijk ook nog willen zeggen Pelle Na mijn geboorte is mijn moeder aan de pil gegaan, voor zover ik haar informatie hierover goed begrepen heb. Ik heb het over 1961. Als de pil bewijsbaar oorzaak van onvruchtbaarheid, kanker e.d. gebleken zou zijn zou het inmiddels wel uit de roulatie zijn genomen. Ik vermoed eigenlijk grotere schade door ongeplande zwangerschappen dan door de stoffen in de pil.
De generatie die er mee begonnen is inmiddels bejaard tot hoogbejaard. Ik heb geen idee of er statistieken zijn waar je iets uit kunt opmaken.

Monique D*

Monique D*

30-01-2010 om 17:51

De pil voor 13-jarige meisjes

Mijn dochter wordt volgende maand 13. Zij zit nu in groep 8 en houdt zich, voorzover ik weet,helemaal niet bezig met het andere geslacht. Wel leest zij tienerbladen als Girls en leest vooral die vraag- en antwoordrubrieken, kent de video "hoe overleef ik mijzelf op de middelbare school" uit haar hoofd en is een fan van Spangas en Anubis. De hoofdrolspelers zijn tieners, waarvan ik denk dat mijn dochter daar te jong voor is... maar in het dagelijks leven spelen haar vriendinnen de hoofdrol. Jongens komen er (nog) niet aan te pas. Na de grote vakantie gaat ze naar het voortgezet onderwijs en ik vermoed dat die hormonen, die op dit moment sluimeren, dan, onder invloed van haar klasgenoten en de oudere schoolkinderen, waar ze zeker mee in aanraking zal komen, op zullen spelen. En als ik zoiets merk, zal ik als moeder daar zeker alert op zijn. Wij kennen dan wel de weg naar de huisarts voor de pil. Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van de pil op jonge leeftijd, maar ik wil ook niet dat mijn dochter allerlei enge ziektes oploopt en zelf oma worden. Dat mag wel als zij helemaal zelfstandig is!
Voorlichting, en niet alleen over het gebruik van condooms en de pil, hoort er zeker bij. Zo weet zij heel goed wat loverboys zijn (daar heeft zij een paar keer een film over gezien) en zij weet dat haar lichaam van zichzelf is en wat anderen dienen te respecteren. Jouw lijf is geen publiek bezit of gebruiksartikel! Jouw lijf dien je duur te verkopen. Alleen diegene die jou echt respecteert en waardeert knoop je een relatie aan en dan is het aan jou of je verder wil gaan dan een handje of kusje.. en als diegene dat niet accepteert dan kan hij vertrekken. Veel tieners houden van experimenteren, dat kan als ze dat zelf ook willen, maar dat moet wel veilig gebeuren.
Het voordeel van de pil voor mijn dochter is dat haar pijnlijke menstruaties niet meer zo'n maandelijke last hoeft te zijn. Zij crepeert elke maand van de pijn.. zij gebruikt wel een goede pijnstiller.
Maar ik hoop, net zoals bij Kaaskopje dat dit nog ver van ons bed zal zijn... maar ik ben er wel alert op, kinderen vertellen niet altijd alles aan hun ouders.
Overigens, er zijn wel condooms in huis. Ik heb ze gehaald voor mijn 15-jarige zoon. Ik weet dat hij meisjes nu interessant vind.. en hij weet dat hij ze moet gebruiken, mocht het al zover zijn.

Tirza G.

Tirza G.

30-01-2010 om 22:59

Toch snap ik iets niet

We gaan er allemaal van uit dat sex iets prachtigs en geweldigs is. En dan, naar eigen geloof, iets voor met-dezelfde-partner, of in / buiten het huwelijk.
We gaan er ook allemaal van uit, dat er náre seksuele ervaringen bestaan en dat we onze kinderen daar tegen proberen te wapenen.
Waarom doen we dát (wapenen) wel, maar dat eerste (mooi en prachtig) niet? Waarom geven we alleen antwoord als er naar gevraagd wordt - hoe kun je naar iets vragen als je niet weet dat het er is? Doen we dat ook met tafelmanieren of huiswerk? Alleen maar over praten als het kind er zelf over begint?
En waarom vinden we het zo belangrijk dat we juist op dit vlak onze eígen waarden en normen overdragen terwijl we tegelijkertijd willen dat onze kinderen zich vrij en ongebonden voelen in hun seksleven? We zouden toch niet willen dat ze tot op hun 35e de stemmetjes van pa en moe in hun achterhoofd horen (nette meisjes doen dat niet)?
En hoe kan je lichaam wel toe zijn aan voortplanting, maar niet aan sex?

Tirza

Lichaam wel, verstand niet

Ik denk dat het lichaam al wel klaar ervoor is, maar hun verstand misschien nog niet. Daarmee bedoel ik dat sommigen niet bewust weten waar ze mee bezig zijn en meer naar hun lichaam luisteren of zelfs naar anderen.

Maar ik denk dat dat heel verschillend is per kind. Sommigen zijn met 16 nog niet aan sex toe en sommigen weten met 13 precies wat ze willen en wat ze doen.

Wij als ouder willen dat liever zo lang mogelijk uitstellen, want de gedachte eraan dat onze kinderen aan sex doen is voor ons denk ik net zo als dat hun eraan denken hoe hun ouders dat doen. Als mijn dochter het doet hoop ik dat ze er in elk geval geen spijt van krijgt en plezier heeft, ook al zou dat evtl. betekenen dat ze het gauw weer zou doen, maar liever dat dan een kind met een trauma en nare ervaringen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 00:20

Stemmetje

En waarom vinden we het zo belangrijk dat we juist op dit vlak onze eígen waarden en normen overdragen terwijl we tegelijkertijd willen dat onze kinderen zich vrij en ongebonden voelen in hun seksleven? ===
Dat is misschien een van de redenen waarom ik stiekem blij ben dat ze niet open staan voor dit onderwerp. Ik wil ábsoluut geen stemmetje in hun hoofd worden. Ik betwijfel om eerlijk te zijn of ik meer van seks zou genieten als mijn moeder mij haar ervaringen had verteld. Ik ga van het standpunt uit dat ik er ben voor mijn dochters als ze mij nodig hebben of als ze mij iets willen vertellen. Het enige wat ik ze wel mee wil geven is dat ze alleen moeten doen waar ze zich prettig en veilig bij voelen. Zegt hun intuìtie `nee´ of ´wegwezen´... doen. Verder moeten ze hun eigen weg vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.