Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wanneer optreden in een bandje?

Mijn dochter van 15 speelt al enige tijd in een schoolband en binnenkort willen ze hun eerste optreden geven tijdens een dorpsfeest hier. Er zullen tussen de 600 en 800 man komen, hoe bereid ik haar voor op zoiets?


Ik begrijp je exacte vraag niet echt icm de titel van dit topic? Is je vraag nu wanneer (qua leetijd?) men met een band kan optreden? Of hoe je haar moet voorbereiden op het geplande optreden?

vraagt ze zelf tips voor dit optreden of ligt het idee haar te moeten voorbereiden enkel bij jou?

Ik heb dat vroeger ook gedaan en mijn ouders gingen mij daar niet op voorbereiden. Dat deden we met de band en begeleider. Of heeft aangegeven dat van jou nodig te hebben? 

TO, weet jij zelf wat het is om in een band te spelen? Zo ja: vertel haar jouw ervaringen, zo nee: niet mee bemoeien. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-01-2023 om 12:30

Eens met de vorige berichten. Zou me er niet mee moeien en een ondersteunende rol innemen (aanmoedigen, desnoods opvangen als het fout loopt), met "voorbereiden" zou je de druk net kunnen verhogen.

Welke rol heb jij in de band? 

wat wil je precies voorbereiden dan?

Eens met voorgaande sprekers. Lekker laten gaan!!

Ik zou het laten gaan, tenzij ze niet kan zingen, dan zou ik eerlijk zijn.

Max88 schreef op 28-01-2023 om 13:35:

Ik zou het laten gaan, tenzij ze niet kan zingen, dan zou ik eerlijk zijn.

Wie zegt dat ze zingt? Misschien is ze wel de drummer. 

Verder eens, niet (inhoudelijk) mee bemoeien. Ik begon ook rond die tijd met optredens met bandjes, kan me eerlijk gezegd niet eens meer herinneren of mijn ouders kwamen kijken..

Moosey schreef op 28-01-2023 om 13:39:

[..]

Wie zegt dat ze zingt? Misschien is ze wel de drummer.

Verder eens, niet (inhoudelijk) mee bemoeien. Ik begon ook rond die tijd met optredens met bandjes, kan me eerlijk gezegd niet eens meer herinneren of mijn ouders kwamen kijken..

Ik zeg niet dat ze zingt, ik zeg tenzij ze niet kan zingen. Dus in geval dat ze de zangeres is en niet kan zingen: wees eerlijk.

De meeste, of tenminste veel amateurbands hebben een slechte zanger(es). Alleen is daar zelden iemand eerlijk over en zingen ze vol overtuiging verder; het publiek klapt toch wel. Daarentegen zitten er ook pareltjes tussen uiteraard.

Ik ken iemand die zichzelf singer noemt en een stem als een snijbrander heeft, die zou ik betalen om te stoppen, alleen blijft ze de microfoon maar opzoeken.

Maar goed, ontopic: voorbereiden is niet echt nodig lijkt me, de ervaring zal leerzaam genoeg zijn.  

Wat leuk dat ze in een bandje gaat spelen!

Natuurlijk zullen jullie bij haar optreden zijn en hard voor haar juichen en klappen. Als ze ook publiek toestaan bij hun repetities zou je daar vast een keer kunnen gaan kijken om ze zelfvertrouwen te geven. Maar alleen doen als dit gebruikelijk is. 

Anna-D1982

Anna-D1982

28-01-2023 om 15:16 Topicstarter

Wow, wat een (soms felle) reacties, ik bedoel er niets kwaads mee. Puck is de bassiste en 2de stem in een progrock band. Ik bedoel meer, dit wordt haar eerste optreden voor een groot publiek, ik weet dat ze nerveus is, maar ik wil haar best een steuntje in de rug geven. Maar hoe doe je dat het beste als ouder zonder haar verder nerveus te maken, mijn man en ik hebben niets met muziek maken (we bezoeken wel veel concerten en festivals), dus we hebben zelf nooit met dat bijltje gehakt.

Anna-D1982 schreef op 28-01-2023 om 15:16:

Wow, wat een (soms felle) reacties, ik bedoel er niets kwaads mee. Puck is de bassiste en 2de stem in een progrock band. Ik bedoel meer, dit wordt haar eerste optreden voor een groot publiek, ik weet dat ze nerveus is, maar ik wil haar best een steuntje in de rug geven. Maar hoe doe je dat het beste als ouder zonder haar verder nerveus te maken, mijn man en ik hebben niets met muziek maken (we bezoeken wel veel concerten en festivals), dus we hebben zelf nooit met dat bijltje gehakt.

Nervositeit/plankenkoorts hoort erbij en leidt meestal juist tot betere prestaties. Je hoeft niets te doen dus, behalve enthousiast zijn over deze kans en haar veel plezier wensen. 

Onderling hebben ze vast allang ervaren en uitgesproken dat een foutje maken niet erg is, als je daarna maar doorspeelt alsof er niks gebeurd is (vooralgeen boze of gekwelde blikken uitwisselen, blijven lachen). Het publiek hoort die foutjes meestal niet eens en the show must go on.

Anna-D1982 schreef op 28-01-2023 om 15:16:

Wow, wat een (soms felle) reacties, ik bedoel er niets kwaads mee. Puck is de bassiste en 2de stem in een progrock band. Ik bedoel meer, dit wordt haar eerste optreden voor een groot publiek, ik weet dat ze nerveus is, maar ik wil haar best een steuntje in de rug geven. Maar hoe doe je dat het beste als ouder zonder haar verder nerveus te maken, mijn man en ik hebben niets met muziek maken (we bezoeken wel veel concerten en festivals), dus we hebben zelf nooit met dat bijltje gehakt.

En als ze het spannend vindt om het publiek aan te kijken, kun je er ook een beetje overheen kijken. Als ze het publiek al kan zien, door de lampen op het podium. En waarschijnlijk is de meeste aandacht toch gericht op de zanger(es). Vooral veel plezier maken met elkaar.

Gewoon lekker laten gaan. Even controleren of haar rok niet in haar onderbroek/string hangt, dikke zoen en gaaaaaaan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.