Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat eten jullie pubers zoal?


Ik maakte in die periode ook dingen voor in de vriezer die makkelijk gepakt konden worden. Zoals muffins van havermout en appel, bananenbrood, maar ook naanbrood. Verder een pureersoep (heerlijk om naanbrood in de dopen) of een bak met pastasalade. Natuurlijk eieren, yoghurt met muesli en makkelijk te pakken fruit.
Nu waren ze bezig met sporten en vonden het belangrijk om niet teveel slechte dingen te eten, dus dat maakt het makkelijker om met ze te overleggen wat ze wel willen eten.
Kortom, overleg wat ze lekker vinden en mocht dat veel vet, zout en zoet zijn, dan zou ik proberen te overleggen om meestal een gezonder alternatief te nemen en soms de minder goed snacks.

Fruitijsje schreef op 31-01-2023 om 09:09:


Nu waren ze bezig met sporten en vonden het belangrijk om niet teveel slechte dingen te eten, dus dat maakt het makkelijker om met ze te overleggen wat ze wel willen eten.

Klopt, vandaar ook die walgelijke cocktail / smoothie om maar voldoende eiwit en calorieen binnen te krijgen. Hier wordt regelmatig 2x per dag intensief gesport.

Eten ze ook nog eens heel snel? Dat is namelijk ons probleem. Als ik snel eet kan ik met gemak 2 borden achter elkaar op. En dan nóg zou ik zin hebben in nog een beetje, maar dan is de pan leeg. In een restaurant, of bij vrienden, dan heb ik gewoon aan één bord genoeg, maar dan eet ik langzamer.  (en ik vind het heel moeilijk dit af te leren)
Dus, als ze snel eten, dan zou ik eens uitproberen wat er gebeurt als je eerst een kopje soep (vol met véél groenten) vooraf geeft, en dan rustig aan eten, vervolgens niet al te snel de hoofdmaaltijd op tafel zetten, maar ook dat nogal traag uitserveren.
En geen pannen op tafel zetten, willen ze meer dan kunnen ze dat gaan halen uit de keuken. Oh en wel een grote schaal met salade op tafel, als wij maar gewoon zeker 20 minuten met eten bezig kunnen zijn (of het nou een trog spaghetti is, of ter afwisseling een groot bord met een lekkere salade) daarna kickt het 'ik ben voldaan' gevoel in. (bij ons dan hé)
En wat de anderen al schrijven, het zijn pubers, die eten gewoon meer.

De meeste kinderen van die leeftijd vullen de voorraad die ze van thuis meekrijgen natuurlijk ook nog goed aan in de supermarkt en snackbar (of gooien de lunch van thuis zelfs weg.)

Ik weet eigenlijk helemaal niet zo precies wat mijn kinderen eten op een dag en hoeveel ze precies meenemen. Mijn pleegzoon en dochter nemen elke dag brood van thuis mee aangevuld met wat snacks en fruit. Daarnaast gaan ze ook wel naar de supermarkt/snackbar. Ik maak niet zelf hun lunch dus ik weet eigenlijk niet precies hoeveel ze meenemen. Is ook niet elke dag hetzelfde (korte dag vs lange dag, snackbar plannen of niet.)  Na school eten ze ook vaak iets: tosti, gebakken ei, restje avondeten, noedels, samosa, borek, soep, panini, chips, muffins... wat er maar in huis is. Vervolgens ook nog een flinke portie tijdens de het avondeten. Na het avondeten eigenlijk niet veel meer, alleen nog een chocolaatje of zo bij de thee. Heel af en toe 's avonds laat nog wat cornflakes of iets anders. We eten ook niet zo heel vroeg (18:30-19:00) dus dat speelt ook mee.

Mijn zoon eet veel minder.  Die neemt vaak alleen een thermoskan thee mee, een thermos soep en een muesli reep. Hij heeft daar meestal genoeg aan en soms haalt hij wat bij maar niet zo heel vaak. Na school warmt hij soms een restje avondeten op of eet iets anders. Ook bij het avondeten eet hij niet zo veel. Vaak 1 bord tegenover 2 borden die de andere kinderen nemen. Hij beweegt ook minder dan de andere kinderen dus dat zal ook wel een rol spelen. Overigens houd hij wel van lekker eten. Hij is veel meer een fijnproever dan de andere kinderen en iemand die je plezier zou doen door hem mee te nemen naar een restaurant met een Michelin ster. Hij is gewoon geen grote eter.

Ik herken het zelf niet dat ik als puber heel veel at. Mijn zus ook niet. Kan wellicht zo zijn omdat we meiden zijn. 
Ik zou dan vooral zorgen dat er gezonde dingen in huis zijn die ze kunnen eten. Die vullen ook goed, want voedingsstoffen. Als je een pak koekjes leeg vreet, heb je na een half uur weer honger. Ik zou liever hebben dat ze veel avondeten nemen dan dat ze een half uur daarna alweer een zak chips open trekken.

Mijn pubers aten beduidend meer. Zo'n drie a vier volkoren boterhammen bij het ontbijt, zes tot acht voor de lunch. In de pauze fruit en een paar pauzekoeken. Uit school een restje avondeten, soep, grote bak fruit of rauwkost of een paar tosti's. 's Avonds twee a drie borden avondeten en dan tussen avondeten en naar bed gaan ook nog wel wat.
En dat was wat ik zag, op school aten ze ongetwijfeld ook nog. Lunch moesten ze zelf maken en dat werd echt niet weg gegooid.
Ik zou het geen enkel probleem vinden als ze 's avonds veel eten, liever dat dan zooi.
Eigenlijk hielden ze gewoon drie eetmomenten met drie keer een tussendoortje aan. Alleen zijn de hoeveelheden wat groter.

dan

dan

31-01-2023 om 12:29

Vekaloeka schreef op 30-01-2023 om 21:47:

Het avondeten is hier vooral makkelijk, veel spaghetti met
tomaten saus of nasi. Ook aardappels met jus, rodekool en vlees etc. Mochten jullie nog andere tips hebben kwa diner laat ook maar weten.

Wij vinden broccoli stamppot erg lekker en het vult ook prima. Ook ovenschotels maar bij een groot gezin vast meerdere schalen nodig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.