Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat eten jullie pubers zoal?

Hallo ik had een vraagje,
Wat eten jullie pubers (thuis) zoal? Mijn pubers (18,17 en 13) hebben hier bij het ontbijt keuze uit crackers, brood, yoghurt, havermout, Cruesli of een combinatie daarvan. Naar school nemen ze vaak brood, fruit muesli repen mee. Ook na school is er hier keuze uit crackers, brood, yoghurt, Cruesli, fruit, noten en af en toe chips of snoep/koek (dat is altijd heel snel op, ik haal dan ook geen nieuwe). Ik merk dat mijn pubers hier zat van worden, ze kopen meer eten zelf (helaas met name lekkere/ongezondere dingen). Ook eten ze veel bij het avondeten, hierdoor moet ik dan heel veel koken met 3 pubers en een man die allemaal 2 of 3 keer opscheppen. Dat komt dus met name doordat ze het assortiment aan eten hier in huis in de middag uit school zat zijn, maar wat kan ik dan wel in de middag geven zodat ze s’avonds niet zoveel eten. Zelf weten ze het niet echt namelijk. Tips zijn welkom!


Vekaloeka

Vekaloeka

30-01-2023 om 21:33 Topicstarter

Correctie *naar school nemen ze vaak fruit, brood en mueslirepen mee.*

Vooral veel zoete dingen zie ik. Misschien afwisselen met beleg? Zoals ei/omelet, of tosti's maken met bruin brood. Leuk om zelf hartige (volkoren) muffins te maken. Makkelijk in te vriezen en op te piepen in de magnetron. 

Ik at als puber vaak noedelsoep en dat eten de kleuter en peuter hier ook graag als lunch. Tosti's of bapao was ook populair.

Praktisch maar is het volkorenbrood of witbrood wat ze eten? Ene vult natuurlijk meer en langer dan andere.


 Maar ze zijn natuurlijk ook gewoon in de groei dus eigenlijk zou ik het proberen als compliment te zien dat ze avondeten zo waarderen dat ze vaker opscheppen . als kleutermoeder kan ik daar alleen van dromen.

Waarom mogen ze 's avonds niet veel eten?

Pubers eten VEEL. En dan nog een beetje. En een uur later weer.

En dat komt omdat hun hersens groeien en nieuwe verbindingen maken, wat heel veel energie kost. Dus eten ze enorme hoeveelheden en slapen ze nogal uit. 

soep.

Hier stond ''vroeger'' vaak een grote pan zelfgemaakte goedgevulde soep op t fornuis in de middag. Linzensoep. Minestrone achtig. Tomatensoep met veel groente erin.  Lekker hartig en vullend. Maar idd ook tosti's, broodjes bapao, gebakken eieren/omelet, kliekjes warm eten van een dag eerder.  Van die prefab noedels (brr. maar goed) 


Allemaal beter dan naar koek of chips grijpen denk ik. En 3 borden avondeten....prima toch!! Ook gezonder dan dat ze bij t 8 uur journaal alweer op jacht gaan naar grote repen chocolade of aanverwante zaken...

Ik zou ook denken, laat ze lekker veel eten s avonds. Mijn puber eet gewoon de hele dag veel. Brood, fruit, tosti, noodles. 

Vekaloeka

Vekaloeka

30-01-2023 om 21:41 Topicstarter

ze eten hier volkorenbrood, dat is gezonder en bevat veel meer vezels.

Omdat ik nu het idee heb dat ik kook voor een heel weeshuis, bij het avondeten gaan er zo makkelijk 2 pakken spaghetti doorheen. Dat vind ik wel heftig.

Ik zou ten eerste niet zo'n probleem maken van veel koken. Is toch niet zo erg als ze veel opscheppen. Het zal in ieder geval gezond zijn. 
Verder zou ik nog denken aan iets van noodles of soep. Of tosti maken of brood met gebakken ei met eventueel groente erdoor. 

Ik kan me dus niet herinneren dat ik zoveel at in mijn puberteit.

zorg dat er tosti's klaarliggen in de vriezer, noodles, gekookt ei/ omelet, ontbijtkoek, soep wat ze zo op kunnen warmen, bapao, kliekjes van de dag ervoor. Wraps, bananen, pastasalade

Geef de pubers een kookbeurt in de week, hoef je nog maar de helft van de tijd zoveel te koken.

Ik herinner me eindeloze broodjes omelet en tosti’s van puberjongens in andere gezinnen maar mijn pubermeisjes aten niet opvallend veel. 

Vekaloeka schreef op 30-01-2023 om 21:41:

ze eten hier volkorenbrood, dat is gezonder en bevat veel meer vezels.

Omdat ik nu het idee heb dat ik kook voor een heel weeshuis, bij het avondeten gaan er zo makkelijk 2 pakken spaghetti doorheen. Dat vind ik wel heftig.

Voor 3 pubers, je man en jijzelf....nee hoor, heel normaal. 

Vekaloeka

Vekaloeka

30-01-2023 om 21:47 Topicstarter

Het avondeten is hier vooral makkelijk, veel spaghetti met
tomaten saus of nasi. Ook aardappels met jus, rodekool en vlees etc. Mochten jullie nog andere tips hebben kwa diner laat ook maar weten.

Decembermamma schreef op 30-01-2023 om 21:42:

Ik kan me dus niet herinneren dat ik zoveel at in mijn puberteit.

Ik wel hoor. 6 volkoren boterhammen als ontbijt. En dan gewoon ook weer dik lunchen etc. Blijkbaar is dat nodig als je hard groeit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.