Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wel of geen bijbaantje


Onze zoon is met net 13 bij de Jumbo begonnen; 4 uurtjes op zaterdag, 5 euro per uur (incl vakantiegeld) Hij vindt het geweldig en die 80 euro per maand is voor hem heeeeeel veel geld!

Lekker laten doen! Hier deed kind dat ook vanaf zijn 13e (en wij moesten nog invouwen). Niks mis mee om te leren wat je voor je geld moet doen.

Prima toch?! Die anderhalf of twee uurtjes gaat ze echt niet missen als huiswerktijd, hoor. Al onze kinderen (oudste is 18, jongste 14) hebben een tijdje een kranten- of folderwijkje gedaan als eerste baantje.

dan

dan

17-08-2023 om 21:00

Als ze het zelf graag wil en het er niet naar uitziet dat het ten koste gaat van school, dan zou ik er geen problemen mee hebben.

Folders rondbrengen is zeker geen lucratief bijbaantje, maar als eerste kennismaking met werk is het een goed begin. Je bent buiten en het werk is fysiek, dat is al heel wat. Mijn dochter schrok de eerste keer enorm van het gewicht, ze kon haar fiets niet houden en dacht er meteen over om te stoppen. Een week later bleek dat er een bepaalde gids tussen zat die erg zwaar was geweest. Daarna ging het beter. Het is een baantje waarin je kunt laten zien dat je een volhouder bent. Wie halverwege het jaar begint en stopt na oud-en-nieuw is geen volhouder.

Tsjor

Heb van mn 13e tot 16e folders rondgebracht. Vond ik super leuk. Ik had 2 wijken omdat ik het eerst met mn broer zou doen maar die haakte af. Verdiende toch lekker tussen de 300 en 400 euro per maand. Lekker muziekje op mn mp3 speler en gaan. En rond de kerstdagen extra cashen. Maar verschilt natuurlijk per kind. Zou het gewoon proberen als ze het wil

Ik zou het zelf niet zo snel aanmoedigen, ik vind het niet per se een waardevolle invulling van je tijd, maar niet alles hoeft waardevol te zijn. En zij wil het zelf graag - helemaal leuk, toch? Huiswerk moet niet zoveel tijd kosten. Gewoon doen, dus.

Ik zou het doen. Van een baantje leren kinderen ook en als twee uurtjes per week al te veel is, zit ze niet op het juiste niveau.
Natuurlijk is school belangrijker, maar je hoeft echt niet elke minuut die je niet in de klas zit aan school te besteden. Dan zou ze ook geen sport of hobby meer mogen hebben, nooit afspreken en ook niks leuks doen want school. Ik vind dat geen gezonde levenshouding, ook niet voor je man zelf.

Hier in huis heb ik qua bijbaantjes een vetorecht en dat is dat er geen folders rondgebracht worden. De eerste 3x gaat het goed en daarna is de lol eraf en kan het door ons opgeknapt worden. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. 
Ze werken hier allemaal sinds dat ze 15 zijn. Het was van te voren wel duidelijk waar er wel het best gewerkt kon worden en waar niet. Hier moet je absoluut niet bij de Jumbo werken, want daar zijn avw slechter dan bij de rest.
Je kunt kijken of een tuinder een scholier nodig heeft, of je dochter biedt zich aan als oppas. Dat laatste levert ook leuk geld op. 

Mijn dochter wilde dit ook op die leeftijd. Er zijn veel uren in de dag en een baan leren ze van én zelf geld verdienen was ze trots op. Laat je man eens wat pedagogische dingen lezen. Wat goed is voor kinderen. Qua ontwikkeling. Zoals hiervoor ouderscal zeggen. Doen! 

Overigens was mijn dochter er snel klaar mee. Ze moest alle folders eerst sorteren. Dan in plukjes wegbrengen. Paste niet in 1x in fietstassen. Waren erg veel uren in verhouding met loon. 

Ik had zelf mijn eerste bijbaan pas op mijn 19e toen ik in Amsterdam ging studeren. Daarvoor woonde ik in een gebied met veel werkloosheid, dus now way dat je ook maar één folder kon rondbrengen, een vak kon vullen, een boer kon helpen of op een baby kon passen. En denk maar niet dat ik dan 'dus' lekker veel voor school deed omdat ik zogenaamd veel tijd had. Het heeft mij gevormd: altijd het idee krijgen dat je niet goed genoeg bent en er voor jou 10 anderen zijn. Ik wilde heel graag een bijbaantje maar het lukte gewoon niet. Mijn dochter beweegt zich nu veel prettiger op de arbeidsmarkt en leert de dingen sneller en op haar manier. Ik hoop dat je man bijdraait.

Ik zou die arbeidsethos niet afremmen. Mocht het schoolwerk in de knel komen, kun je altijd nog ingrijpen, maar voor nu zou ik er vooral blij mee zijn.

S.ndra

S.ndra

18-08-2023 om 08:12 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Het is wel zo dat het huiswerk mijn dochter het afgelopen jaar veel tijd kostte en dat ze sommige dagen ook wel tot laat school had. Maar ik denk dat de focus alleen op huiswerk haar niet helpt. Ze heeft wel sport, hobby’s en vriendinnen. Ik dacht dat het misschien een manier is dat ze goed leert omgaan met baantjes enzo, dat ze zich daar makkelijk in beweegt. Gewoon goed om ervaring mee op te doen.

Het soort werk twijfel ik wel een beetje over. Er zijn geen tuinders hier in de buurt en dit is gewoon in onze eigen wijk. Waar ik idd wel wat bang voor ben, is dat ze het na 3x niet meer leuk vindt. Nu het lekker weer is, lijkt zoiets leuk, maar als het slecht weer is moeten ze ook rondgebracht worden . Ik wacht eerst even haar nieuwe rooster af en dan kijken we nog een keer of dit een goed idee is.

S.ndra schreef op 18-08-2023 om 08:12:

Bedankt voor jullie reacties. Het is wel zo dat het huiswerk mijn dochter het afgelopen jaar veel tijd kostte en dat ze sommige dagen ook wel tot laat school had. Maar ik denk dat de focus alleen op huiswerk haar niet helpt. Ze heeft wel sport, hobby’s en vriendinnen. Ik dacht dat het misschien een manier is dat ze goed leert omgaan met baantjes enzo, dat ze zich daar makkelijk in beweegt. Gewoon goed om ervaring mee op te doen.

Het soort werk twijfel ik wel een beetje over. Er zijn geen tuinders hier in de buurt en dit is gewoon in onze eigen wijk. Waar ik idd wel wat bang voor ben, is dat ze het na 3x niet meer leuk vindt. Nu het lekker weer is, lijkt zoiets leuk, maar als het slecht weer is moeten ze ook rondgebracht worden . Ik wacht eerst even haar nieuwe rooster af en dan kijken we nog een keer of dit een goed idee is.

Die kans is inderdaad aanwezig, maar dan stopt ze toch wel. En dan krijgt ze dat zakcentje ook niet meer. Of ze gaat in de regen. Ze moet het toch echt zelf leren en doen. Als jij het maar niet voor haar gaat doen

Rondbrengen van huis-aan huisbladen was hier een goudmijntje voor de zonen .Die haalden in december tegen de 300 euro op.Wat dat betreft stapt  ze er op een goed moment in.Tip : kerstmanmuts van de Action op, schattig jonger broertje mee of lease een buurkinderen. En door het jaar heen lachen en zwaaien naar bejaarden achter het raam. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.