Hester83
04-10-2025 om 21:01
Wiskunde bijles of dit gaat nooit wat worden
Onze oudste is helaas geen wiskundewonder. Zit nu in 3 havo/vwo en wiskunde is werkelijk een drama. Er wordt geen voldoende gehaald.
Zijn er hier ervaringen dat bijles echt iets deed of bleef het hopeloos? Ze mag door naar het vwo, maar blijkt dat nu op te willen geven voor de havo omdat je daar met het profiel CM geen wiskunde hoeft te volgen. En ja we weten dat je zonder wiskunde niet toelaatbaar bent voor iedere opleiding en dat is prima.
Dilemma is nu: keihard wiskunde bijles er tegenaan gooien (tegen de hoofdprijs) of idd voor havo CM kiezen. Er is even bijles geweest en hij gaf aan dat ze het prima moest kunnen, hij zag geen gekke dingen. Maar toch geeft zij aan er niets van te snappen en dat blijkt dus ook uit de cijfers.
*ik kan de spelfout in de titel helaas niet aanpassen, moet uiteraard “nooit” zijn.
Aangepast 😉
Bakblik
04-10-2025 om 21:30
Mijn oudste had een zak hooi van een docent voor wis-B in coronatijd. Die heeft heel veel gehad aan de uitleg van math with Menno. Die man heeft van alle niveaus (van vmbo tot vwo) alle leerjaren uitleg op YouTube staan. Hij legt het net wat anders uit dan de docent van mijn oudste deed waardoor het beter begrepen werd en er toch een diploma gehaald is zonder bijles.
Misschien ook een idee.
mikado123
04-10-2025 om 21:34
ja bijles kan echt helpen. Leerlingen van mij hebben door de bijles het examen gehaald.
Het gaat echt wel om de klik met de bijles docent/student en de leerling.
Is er op school geen bijles door leerlingen?
Mamajome
04-10-2025 om 21:36
Bakblik schreef op 04-10-2025 om 21:30:
Mijn oudste had een zak hooi van een docent voor wis-B in coronatijd. Die heeft heel veel gehad aan de uitleg van math with Menno. Die man heeft van alle niveaus (van vmbo tot vwo) alle leerjaren uitleg op YouTube staan. Hij legt het net wat anders uit dan de docent van mijn oudste deed waardoor het beter begrepen werd en er toch een diploma gehaald is zonder bijles.
Misschien ook een idee.
Onze dochter heeft ook heel veel baat gehad bij Math with Menno. Is dankzij deze filmpjes zelfs met een voldoende geslaagd voor haar eindexamen HAVO (voorheen altijd max. een 5 gehad)
Marty1984
04-10-2025 om 22:29
Hoe erg wil zij er zelf 4 jaar aan trekken?
Heeft ze al enig idee wat ze wil studeren?
Want je kan er nu wel bijles tegenaan smijten, maar ik gok dat het haar zwakke vak gaat blijven. Je wil niet dat ze nu misschien wel doorgaat naar VWO, maar straks in bijvoorbeeld 5VWO alsnog struikelt over die wiskunde.
Of dat ze al dat getrek en gesleur en bijlessen na 1 of 2 jaar zat raakt.
Ik zou het eventueel wel een kans geven, maar dan moet dochter meewillen én moet je een leraar vinden die de problemen ook echt vindt. En niet afkomt "dat ze het prima moet kunnen" terwijl ze dus alleen maar onvoldoendes blijft halen.
SombraOnline
04-10-2025 om 22:34
Ik was zelf ook geen held in wiskunde. Ik heb ook C&M gedaan, met Wiskunde C; ik wilde namelijk vwo blijven doen. Bijles heeft mij wel geholpen, vooral omdat degene die mij bijles gaf, een ander boek had voor wiskunde dan ik. Daar werden dingen op een net iets andere manier uitgelegd, waardoor het kwartje voor de meeste dingen tóch nog viel.
Ik haalde nog steeds geen topcijfers, maar wel voldoendes. Dat was voor mij oké, en voor m'n ouders gelukkig ook. 
MMcGonagall
04-10-2025 om 23:51
Het kan wel. Ik ben ook echt geen wiskundig talent. In 4 vwo stond ik een 1,7 gemiddeld, dat werd opgehoogd naar een 4 zodat ik over kon. Destijds hoefde je het niet te kiezen. Later op de heao heb ik er een 6 voor gehaald met heel hard werken, oefenen en een beetje afkijken. Dat is het enige vak waar ik ooit iets voor heb moeten doen.
Poezenmeisje
05-10-2025 om 00:11
Bijles helpt alleen als je kind dat óók wil. Zo niet, dan kun je je geld beter aan een goed doel schenken.
rionyriony
05-10-2025 om 06:35
Ik heb heel wat dingen moeten leren die ik niet echt (of echt niet) voor me zag.
Maar andere dingen leerde ik juist weer juist heel goed en gemakkelijk. Waarvan ik nu nog denk: waarom snap jij dat niet, is toch heel eenvoudig? En musicus zal niet snappen waarom niet iedereen klanken die hij in zijn hoofd hoort kan naspelen op een instrument. Dus trek het je niet aan en laat je niet onzeker maken.
Het is aan te raden om overal een beetje van te weten want dan heb je later beter totaaloverzicht.
Het begin is vaak om een vraag te formuleren. Wat best tegenvalt want je moet diep nadenken wat de hiaat is in je kennis. Leraren gaan er vaak vanuit dat iemand iets al weet dus die slaan stapjes over. Waarna je de rest ook niet begrijpt.
Ik zou eerst alle kosteloze hulpjes raadplegen. Het zou een enorm gevoel van falen geven als je ouders een hoop geld hebben betaald voor een duur lespakket en het lukt dan toch niet. En dat kan je kind echt niet gebruiken.
Hester83
05-10-2025 om 07:23
Bedankt voor jullie reacties, zet me echt aan het denken.
Ik denk dat zij in haar hoofd al volledig afscheid genomen heeft van dot vak nu ze weet dag CM op de havo zonder wiskunde kan. Vraag is of de achterstand dus niet al te groot is.
Ik ga nog een keer met haar overleggen. Helaas hebben wij geen bijles in school, maar heel veel bijlesinstituten in de omgeving. Math met Menno laat ik haar er ook weer bij pakken, volgens haar stopte hij met de uitleg ma de brugklas maar ik beluister dat dit niet waar is.
Weet iemand hier het verschil tussen wiskunde A op de havo en wiskunde C op het VWO?
rionyriony
05-10-2025 om 07:40
Misschien vreselijk voor de hand liggend, maar heeft je kind al een chatbot geprobeerd? Ik zou dan iets dergelijks vragen als "de leraar zegt dat de uitkomst van deze som xxx is maar ik begrijp dat totaal niet. Ik ben x jaar. Kan je me heel gedetailleerd uitleggen waarom dat de uitkomst is?" En dat in kindertaal natuurlijk.
Jillz
05-10-2025 om 07:48
Ik geloof dat er heel erg veel te winnen is met goede uitleg. Nu heb ik zelf een behoorlijke wiskunde knobbel, dus misschien kijk ik er te makkelijk naar. Wat ik wel weet is dat ik een klasgenootje heb meegetrokken door de wiskunde lessen. Uitleg van de docent begreep ze nooit. We maakten samen het huiswerk, dan zag ik precies waar het mis ging en kon haar dan gericht uitleg geven. Toen de basis eenmaal op orde was kon ze gewoon zelf door. Gesterkt door dat voorbeeld heb ik een vriendin die op haar eindexamen mavo een 3 had gehaald voor wiskunde ook 1 dag bijles gegeven voor haar herkansing. Die haalde vervolgens een 8.
Uiteindelijk zijn wiskunde en natuurkunde echt logica vakken. Het zijn een paar regels die je vooral moet begrijpen. En die dan steeds op nieuwe manieren worden toegepast. Het ingewikkelde is dat als je ergens in het begin iets niet goed geleerd hebt dan blijf je daar tegen aanlopen. Als voorbeeld als je niet begrijpt dat x = y * z hetzelfde is als z = x / y en y = x /z. Dan lijkt het alsof je voor heel veel dingen steeds drie verschillende formules moet leren en heb je geen idee waarom en wanneer nu welk van de drie geldt. Het is zo belangrijk dat iemand daarom naast haar gaat zitten en kijkt waar ze tegen aan loopt en waarom.
krulliebollie
05-10-2025 om 08:05
Mijn dochter heeft het laten vallen zodra het kon. Doet nu een HBO studie waar het ook niet voor nodig is. Is een studierichting die zij sowieso in gedachten had dus geen concessie. Ze wil eventueel wel nog een master doen hierna maar dat zien we dan wel. HBO master is toch weer anders is een Uni master. Hier is een hele grote opluchting geweest om het los te laten. Bijles werkte niet. Helaas hebben man en ik ook beiden geen aanleg voor wiskunde dus ik vrees dat zij genetisch belast is met onze wiskunde kuiltjes.
Caroline80
05-10-2025 om 08:06
Ik zou wiskunde niet zomaar opgeven. Ik vind het wel belangrijk dat je toch een basis hebt qua wiskunde. En dat kan dan prima wiskunde C op het VWO zijn. Ik ooit een paar keer bijles gegeven aan een havo leerling en die stond mooi aan het eind van het schooljaar een voldoende. Af en toe help ik mijn dochter uit 3 vwo ook. Vorig schooljaar had ze een voor haar lastig onderwerp wat juist helemaal mijn ding was. Een paar keer een half uur samen opdraogemaakt en uitleg gegeven. Haalde ze vervolgens een 9 voor haar toets. Wat was ik toen blij met ‘mijn, cijfer.
IMI-x2
05-10-2025 om 08:09
Ik gaf op het vwo mijn klasgenootjes ook uitleg over wiskunde en natuurkunde. Ik was echt niet de beste van de klas, ik haalde in de laatste jaren meestal zevens (sommigen haalden alleen maar negens en tienen). Ik kon het gewoon duidelijker uitleggen. Jillz heeft gelijk: als een klasgenootje met inzicht in de stof wil helpen of samen huiswerk wil maken, is dat veel laagdrempeliger en goedkoper (thee/fris en koekjes). Als de stof nog een keer in andere woorden wordt uitgelegd, kan dat een wereld van verschil maken.
Dat gezegd hebbende, heeft mijn zoon op het vwo wél privébijles gehad. De methode was zo anders dan wat ik geleerd had, dat ik niet het gevoel had dat ik goed kon helpen. Het bleek dat mijn zoon best goed was in wiskunde, maar dat hij zich niet goed kon concentreren in de klas (en misschien paste de leraar ook wel niet bij hem). Zo haalde hij regelmatig met een paar bijlessen zijn achterstand weer in. Ook dat kan.
Fourtyfour
05-10-2025 om 08:52
Zoon hier was ook beslist geen ster in wiskunde. Hij kreeg bijles van een Pabo student. Eerst kwam ze wekelijks, later voornamelijk rond de toetsen/examens. Uiteindelijk een voldoende op het examen. Ze legde het zoveel duidelijker uit, 1 op 1, dan de leraar op school in een volle klas.