Hester83
04-10-2025 om 21:01
Wiskunde bijles of dit gaat nooit wat worden
Onze oudste is helaas geen wiskundewonder. Zit nu in 3 havo/vwo en wiskunde is werkelijk een drama. Er wordt geen voldoende gehaald.
Zijn er hier ervaringen dat bijles echt iets deed of bleef het hopeloos? Ze mag door naar het vwo, maar blijkt dat nu op te willen geven voor de havo omdat je daar met het profiel CM geen wiskunde hoeft te volgen. En ja we weten dat je zonder wiskunde niet toelaatbaar bent voor iedere opleiding en dat is prima.
Dilemma is nu: keihard wiskunde bijles er tegenaan gooien (tegen de hoofdprijs) of idd voor havo CM kiezen. Er is even bijles geweest en hij gaf aan dat ze het prima moest kunnen, hij zag geen gekke dingen. Maar toch geeft zij aan er niets van te snappen en dat blijkt dus ook uit de cijfers.
*ik kan de spelfout in de titel helaas niet aanpassen, moet uiteraard “nooit” zijn.
Aangepast 😉
MMcGonagall
05-10-2025 om 09:09
Toen mijn dochter mavo-examen deed, realiseerde ik me pas waarom ik slecht ben in wiskunde. Dat kon ik namelijk prima volgen (is natuurlijk ook een groot verschil tussen vwo- en mavo-niveau), maar het blijft saai en tijdrovend. Je moet stelselmatig hetzelfde verplichte patroon volgen voor de uitkomst. Daar ben ik gewoon niet zo goed in en ik ga dan afraffelen.
Marit!
05-10-2025 om 09:17
oh en vergeet ook niet wat de wiskundemethode kan doen. Mijn oudste heeft zich door vwo cm met wiskunde A geworsteld (meestal een 5 voor de overgang). Dankzij een PO wat ze met 2 medeleerlingen samen moest maken (die goed waren in wiskunde had ze in de 5e voor SE ff een flinke marge). Ze ging met een 5.4 examen in, examen was een dikke 6 dus zelfs nog voldoende geslaagd. Maar zij gebruikten op school de wageningse methode, vanwege dat ze lln extra uitdaging wilden bieden op t vwo. Wat een ramp is dat zeg. Online methode (enige voordeel), vooral zelf uitzoeken en als het het niet weet, kom je er echt niet uit. Ik heb me serieus wel eens afgevraagd hoe ze dit kunnen bedenken en dat ze daarmee de kinderen die - ook op t vwo - moeite hebben met wiskunde wel wat laten zitten (hoe voor ik ook voor extra uitdaging ben!)
Wij hebben destijds wel getwijfeld over wiskunde a en wis c maar omdat ze al vrij vroeg wist dat ze psychologie wilde gaan doen (en statistiek dus belangrijk blijft), gekozen voor wiskunde a. Voor mij zou de keuze dan ook wel echt samenvallen met wat ze wil doen. En of bijles een optie is want juist de (bijna) 1 op 1 uitleg kan veel doen (dochter heeft hier extra ondersteuning kernvakken gehad op wiskunde,vanuit school, en erzijn ook leerlingbijlessen,is op veel scholen wel). De al genoemde filmpjes van math met menno hebben hier ook geholpen
afrodite05
05-10-2025 om 09:27
Op de school waar ik werk, hebben we keuzelessen. Leerlingen kunnen zich inschrijven voor een bepaald vak op een keuzelesuur. Ik raad leerlingen die moeite hebben met een bepaald vak, vaak aan om juist naar een andere docent te gaan, omdat je soms niet "klikt" met de uitleg van je eigen vakdocent. Dat heeft dan niets te maken met je eigen docent niet mogen, maar puur met de manier van uitleggen. Dat kan inderdaad een wereld van verschil maken. Maar die andere manier van uitleggen kan je, zoals hierboven ook al een aantal keer is genoemd, ook op andere manieren "halen". Zo'n filmpje op YouTube kan helpen, de uitleg van een klasgenoot, of inderdaad een bijlesdocent. Er zijn vast ook meer mensen dan die Menno die filmpjes online zetten, dus zoek vooral nog even verder als je dochter geen klik heeft met Menno. Een klasgenoot raadplegen is ook laagdrempelig en daarna zou je inderdaad een bijlesdocent kunnen zoeken. Als je in/vlakbij een stad woont met een universiteit, zou je op de faculteit wiskunde een briefje kunnen hangen.
Maar dit alles valt of staat natuurlijk met de motivatie van je dochter. Hoe graag wil zij dit? Als ze al afscheid heeft genomen van wiskunde, is dit allemaal trekken aan een dood paard.
haarklover
05-10-2025 om 09:29
40 jaar geleden vond ik de Wageningse methode geweldig:
leuke voorbeeldjes en veel zelf ontdekken.
Dat was op papier, ik weet niet hoe het nu is.
Maar toen is onze school na 2 jaar ofzo weer op een traditionelere methode overgegaan, blijkbaar was het voor veel leerlingen toch te moeilijk.
Ik weet niet of zij zoveel slechter lazen, of dat ze gewoon eerst 10 voorbeelden nodig hadden.
haarklover
05-10-2025 om 09:33
Ik weet niet wat nu de verschillen zijn tussen wiskunde A, B en C.
40 jaar geleden was B voor de mensen die een technische studie wilden doen, en A voor de rest (kansrekening en statistiek)
Een klasgenoot deed allebei, en hij vond wiskunde A moeilijker terwijl hij er hogere cijfers voor haalde.
(Ik vind dat je bij kansrekening veel meer moet nadenken welke formule voorwaarden van toepassing zijn).
Theekopje
05-10-2025 om 09:38
hier hetzelfde. Dochter in 3 havo/atheneum. Wiskunde is een drama. Maar dat is het altijd al geweest.
Ze heeft bijles. Al een tijdje, en zonder die bijles gaat her echt niet. Het gaat in de klas dan te snel. Vorig jaar had ze een docent die geen les kon geven en ontslagen is. Gelukkig nu een betere docent maar dan nog, het gaat snel en het is moeilijk. Zonder bijles zou ze het niet redden. Ze heeft deze week een 6,7 gehaald voor de toets van het eerste hoofdstuk en dat is echt een geweldig cijfer voor haar.
waarom is havo niet oke? Waarom moet het vwo zijn?
Ted68
05-10-2025 om 09:56
Zoon begreep wiskunde pas op zijn MBO opleiding. Daar was een leraar die het heel goed kon uitleggen. Nu is hij bijna klar met zijn opleiding, en word leraar wiskunde op het voortgezet onderwijs….
Netherfield
05-10-2025 om 09:56
Mijn dochter is van vwo-3 naar havo-4 gegaan, zodat ze wiskunde kon laten vallen. Snapte er niks van. Had ook bijles gehad, maar het hielp niet. Inzet helpt wel enorm bij wiskunde.
-Nienke-
05-10-2025 om 10:00
Er is echt wel veel winst te behalen met (individuele) bijles hoor! Onze zoon was echt heel slecht in Engels; alles onder de 4. In havo 3 heeft hij vrijwel het hele jaar bijles gehad van een Wageningse student en het werd zowaar een voldoende. In havo 4 en 5 nooit meer gedoe met Engels gehad, geslaagd met een dikke 6,5. Op z’n huidige opleiding is veel in het Engels en lukt dat prima.
Ik zou er dus op inzetten! Op het vwo kun je gaan voor wiskunde C en kun je slagen met een 5 daarvoor. Dat moet haalbaar zijn 
MMcGonagall
05-10-2025 om 10:29
-Nienke- schreef op 05-10-2025 om 10:00:
Er is echt wel veel winst te behalen met (individuele) bijles hoor! Onze zoon was echt heel slecht in Engels; alles onder de 4. In havo 3 heeft hij vrijwel het hele jaar bijles gehad van een Wageningse student en het werd zowaar een voldoende. In havo 4 en 5 nooit meer gedoe met Engels gehad, geslaagd met een dikke 6,5. Op z’n huidige opleiding is veel in het Engels en lukt dat prima.
Ik zou er dus op inzetten! Op het vwo kun je gaan voor wiskunde C en kun je slagen met een 5 daarvoor. Dat moet haalbaar zijn
Mijn dochter had de tweede keer in 4 havo voor alle vakken een 7+ en voor Ne en Eng een 5,4. Dan mag je dus niet verder. Ik denk dat het met wat meer inspanning wel zou zijn gelukt, maar dat moet een kind wel op kunnen brengen.
Persoonlijk vind ik dat je beter een zo hoog mogelijk middelbare schooldiploma kunt hebben, dan heb je de meeste mogelijkheden en een betere basiskennis.
duizel
05-10-2025 om 10:35
de bijles leraar zag geen problemen? Dat kan dan volgens mij 2 dingen betekenen:
- hij ziet het niet goed
- je dochter heeft een fixed mind, gelooft al helemaal dat ze wiskunde gewoon niet kan en is daar zo van overtuigd dat het gewoon ook niet meer lukt terwijl het misschien eigenlijk wel kan. Dit is moeilijk te doorbreken. Dan heb je een goede docent nodig die haar kan laten inzien dat ze het wel kan. Keer op keer... totdat dat zelfvertrouwen begint te groeien.
Marit!
05-10-2025 om 10:38
haarklover schreef op 05-10-2025 om 09:29:
40 jaar geleden vond ik de Wageningse methode geweldig:
leuke voorbeeldjes en veel zelf ontdekken.
Dat was op papier, ik weet niet hoe het nu is.
Maar toen is onze school na 2 jaar ofzo weer op een traditionelere methode overgegaan, blijkbaar was het voor veel leerlingen toch te moeilijk.
Ik weet niet of zij zoveel slechter lazen, of dat ze gewoon eerst 10 voorbeelden nodig hadden.
Maar dan moet die methode en het vak je wel liggen. Mijn dochter had meer baat bij rechtoe rechtaan uitleg en stapsgewijs oefenen. Dat zit daar veel minder in. Ik snap heel goed dat t voor een deel van de leerlingen fijn is op die manier. Maar met wiskunde als kernvak zou ik dat voor alle leerlingen best een risico vinden
Knutselkei
05-10-2025 om 11:09
Ik snapte t nooit en nog steeds niet, zie het gewoon niet. Zoon had precies het zelfde. Behoorlijk slim maar wiskunde formules lukte niet.
Neef die echt een wizzkid is met wiskunde etc kwam elke week het uitleggen en zelfs die zei: ik leg het uit en na een kwartier weet hij het niet meer. Hij heeft hem stappen uitgelegd die hij allemaal moest opschrijven in een formule zodat hij toch wat punten bij elkaar kon sprokkelen.
Veel,heel veel geoefend en met een 5 op diploma geslaagd. ( en dan horen van de docent dat hij meer had moeten oefenen....)
Voor de opleiding erna was dit pakket wel van belang dus daarom zette hij door.
Als zij het niet ziet zitten dan wordt het lastig denk ik.
Bakblik
05-10-2025 om 11:40
Mijn kind was niet zo goed in wiskunde de eerste jaren. Toen de profielkeuze in zicht kwam kreeg ze het advies van maar wisA te kiezen dat was "makkelijker". Na 4 en 5 vwo bleek dat ze voor de studie die ze wilde gaan doen wisB nodig had. Dat heeft ze uiteindelijk in een jaar Vavo gedaan. Die docent was en zak hooi dus heeft ze veel gedaan met math with Menno en het gewoon gehaald. Zij vond wisB logischer van opbouw dan wisA.
Het wiskunde tentamen in jaar 1 van de studie deed ze zonder herkansing.
Dymo
05-10-2025 om 14:33
Mijn dochter heeft heel veel bijles gegeven in exacte vakken. Zij begon bij een nieuwe pupil altijd eerst te testen waar het aan lag dat de leerling het niet snapte. Dat kan stomweg zijn omdat de basis er niet goed inzit, dat de rekenvaardigheden onder de maat zijn of dat een kind het te abstract vindt en niet snapt wat er nou eigenlijk wordt berekend en waarom. Als het probleem bekend was, kon ze daarop inspringen. Haar pupillen haalden uiteindelijk allemaal voldoendes, haar grootste succes was een jongen die nooit hoger dan een 4 had gehaald voor wiskunde en na anderhalf jaar bijles een 7 op zijn havo-eindlijst had staan. Dochter had wel veel commentaar op de lesmethoden en al helemaal als er verhaalsommen waren die niet realistisch waren. Zo moest ze een keer de ruimte tussen dubbel glas berekenen, maar de uitkomst klopte niet met wat ze zag bij onze ramen thuis. Bleek de som wel goed te zijn. Pissiger kon je haar niet krijgen ![]()
Maar wat ik wil zeggen: zoek een bijlesdocent die naar de oorzaak gaat graven en daar iets aan doet, want volgens mijn dochter zou elke leerling een voldoende moeten kunnen halen op het schoolniveau waarop hij/zij les krijgt. Zij was zelf erg slecht in Duits, maar wist ook dat ze niet genoeg oefende met de naamvallen. Dat deed ze uiteindelijk net genoeg om een 5,5 te halen.