Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wiskunde bijles of dit gaat nooit wat worden

Dymo schreef op 05-10-2025 om 14:33:

Mijn dochter heeft heel veel bijles gegeven in exacte vakken. Zij begon bij een nieuwe pupil altijd eerst te testen waar het aan lag dat de leerling het niet snapte. Dat kan stomweg zijn omdat de basis er niet goed inzit, dat de rekenvaardigheden onder de maat zijn of dat een kind het te abstract vindt en niet snapt wat er nou eigenlijk wordt berekend en waarom. Als het probleem bekend was, kon ze daarop inspringen. Haar pupillen haalden uiteindelijk allemaal voldoendes, haar grootste succes was een jongen die nooit hoger dan een 4 had gehaald voor wiskunde en na anderhalf jaar bijles een 7 op zijn havo-eindlijst had staan. Dochter had wel veel commentaar op de lesmethoden en al helemaal als er verhaalsommen waren die niet realistisch waren. Zo moest ze een keer de ruimte tussen dubbel glas berekenen, maar de uitkomst klopte niet met wat ze zag bij onze ramen thuis. Bleek de som wel goed te zijn. Pissiger kon je haar niet krijgen
Maar wat ik wil zeggen: zoek een bijlesdocent die naar de oorzaak gaat graven en daar iets aan doet, want volgens mijn dochter zou elke leerling een voldoende moeten kunnen halen op het schoolniveau waarop hij/zij les krijgt. Zij was zelf erg slecht in Duits, maar wist ook dat ze niet genoeg oefende met de naamvallen. Dat deed ze uiteindelijk net genoeg om een 5,5 te halen.

Bereken, aan de hand van de maten van een stoel plus beenruimte hoeveel mensen er in een trein van 150 meter passen. 

Mijn kinderen, waarvan de vader treinen bouwt, deden dat allebei fout. Die hadden ook rekening gehouden met geen stoelen bij de deuren,  een middenpad en een stukje waar de machinist de trein moest rijden. 😜

Inderdaad sommen die als som wel kloppen maar niet overeen komen met de werkelijkheid buiten het wiskunde/rekenboek. De caravan is 6 meter lang en 4 meter breed en 2,5 meter hoog, bereken de inhoud van de caravan.  Een kind dat kampeert weet dat 4 meter breed niet bestaat. Bovendien zijn de hoeken van de caravan ook altijd afgerond Zo'n vraagstuk levert alleen maar meer vragen op voordat er een antwoord is.  Noem dat ding gewoon doos!

Ik geef al ruim 10 jaar bijles (voornamelijk wiskunde) en in mijn ervaring kan iedereen beter worden in wiskunde. Meestal ontbreekt een bepaalde basis, is het onduidelijk wat de vraag is en/of sluit de aanleg van de docent niet aan bij de leerling. En met (individuele) bijles kan er gekeken worden waar het mis gaat bij de berekening en dit uitleggen & oefenen.

Kort: bijles heeft zeker nut als er een klik is met de docent(e) en de leerling gemotiveerd is

Ik heb op mijn 20ste via de moedermavo alsnog mijn Mavo wiskunde en mijn Havo wiskunde A gehaald. Gewoon omdat ik het wilde.

Mijn man heeft me hier met engelengeduld en zijn bijlessen doorheen gesleept. 

Beide certificaten een 7, leuke aanvulling op mijn diploma's.

Weet ik er nog iets van? 
Nee. Niets. 

Eén keer na het examen naar het toilet en waarschijnlijk is alle kunde toen ook meteen verdwenen. 
Oftewel, ik heb een trucje lang genoeg kunnen volhouden, maar de stof nooit beheerst.

Ik heb zoon ook nooit kunnen helpen met wiskunde (gelukkig heeft hij de wiskundeknobbel van zijn vader geërfd, maar helaas niet mijn talenknobbel).

Ik zou zeker bijles nemen. Bepaalde dingen van wiskunde zijn echt een kwestie van op z'n plek vallen (en dat weet ik zeker, want ik ben ook geen wiskunde-wonder). Misschien ben ik ouderwets, maar een profiel zonder wiskunde? Ik wist niet eens dat het bestond.

Ik was ook bar slecht in wiskunde op het vwo, maar ik was er ook van overtuigd dat ik het niet kon. Nu zie ik dat ik vooral veel hiaten had en ervan overtuigd was dat ik het niet kon, dus te weinig oefende. Na mijn vwo een universitaire opleiding gedaan waarin wiskunde en statistiek substantieel deel van de opleiding was. Dankzij een goede docent, nog wat bijlessen, maar vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen ging het beter. Zo ging ik echt elke stap opschrijven, zodat ik geen stap in de berekening vergat. En controleerde ik mezelf; ik maakte namelijk veel slordigheidsfoutjes. 

Fiorah schreef op 05-10-2025 om 19:34:

Ik zou zeker bijles nemen. Bepaalde dingen van wiskunde zijn echt een kwestie van op z'n plek vallen (en dat weet ik zeker, want ik ben ook geen wiskunde-wonder). Misschien ben ik ouderwets, maar een profiel zonder wiskunde? Ik wist niet eens dat het bestond.

Zowel op de Mavo in 1988 als de gecombineerde Havo-Meao in 1991.

Nederlands, Engels, Frans, Duits, Aardrijkskunde, Economie.

Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Bedrijfsadministratie.

Godzijdank had ik met de vijf talen al 37 punten (36 nodig voor diploma) en kreeg ik een 4 voor Bedrijfsadministratie omdat ik een lief meisje was. 

😄

Poezenmeisje schreef op 05-10-2025 om 20:44:

[..]

Zowel op de Mavo in 1988 als de gecombineerde Havo-Meao in 1991.

Nederlands, Engels, Frans, Duits, Aardrijkskunde, Economie.

Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Bedrijfsadministratie.

Godzijdank had ik met de vier talen al 37 punten (36 nodig voor diploma) en kreeg ik een 4 voor Bedrijfsadministratie omdat ik een lief meisje was.

😄

En Nederlands, Duits, Engels, aardrijkskunde,  geschiedenis en biologie. Pretpakket heette dat; was weinig prettigs aan😁

Zoon zijn 'pretpakket' zou bestaan uit het hele wiskunde alfabet, scheikunde, natuurkunde en biologie.

Hester83

Hester83

05-10-2025 om 21:51 Topicstarter

We gaan het toch nog een kans geven en op zoek naar een wiskunde bijlesdocent.
Overigens las ik ergens de vraag waarom vwo en niet gewoon havo zonder wiskunde doen? Voor de goede orde; het maakt ons helemaal niet uit. Dochter mag kiezen, maar haar cijfers laten zien dat het een stevige vwo leerling is (op wiskunde na).
Verder heeft ze werkelijk geen flauw idee wat ze na de havo of het vwo zou willen doen, helpt ook niet echt. Ze leeft in het hier en nu, maakt plezier en is een brave puber. Iedere keuze is goed, zo lang ze zo blij blijft als ze nu is. 

ik heb wiskunde ooit nooit begrepen en ik heb ook nooit goede begeleiding gehad. Je dochter heeft iemand nodig die het haar kan uitleggen zodat ze het ineens wel snapt. Mijn zoon had na zijn eindexamen voor wiskunde en natuurkunde een onvoldoende.  Hij mocht op kosten van school intensieve examentraining in Leiden volgen. Dat werd gegeven door TU-Delftstudenten. Hij koos ervoor om herexamen te doen in natuurkunde. Dankzij die training ging hij van een 4,9 naar een 7,2 en dus geslaagd.  Als ze voor de andere vakken goed staat, kan ze toch een 5 op wiskunde veroorloven? 

Hester83

Hester83

05-10-2025 om 23:23 Topicstarter

Soccer-Mom schreef op 05-10-2025 om 23:20:

ik heb wiskunde ooit nooit begrepen en ik heb ook nooit goede begeleiding gehad. Je dochter heeft iemand nodig die het haar kan uitleggen zodat ze het ineens wel snapt. Mijn zoon had na zijn eindexamen voor wiskunde en natuurkunde een onvoldoende. Hij mocht op kosten van school intensieve examentraining in Leiden volgen. Dat werd gegeven door TU-Delftstudenten. Hij koos ervoor om herexamen te doen in natuurkunde. Dankzij die training ging hij van een 4,9 naar een 7,2 en dus geslaagd. Als ze voor de andere vakken goed staat, kan ze toch een 5 op wiskunde veroorloven?

Absoluut, maar het is eerder een 4.

Heb dit draadje niet helemaal gevolgd, maar wil nog even inbrengen dat mijn 5-vwo-er vorig jaar haar cijfer bij een herkansing fors opkrikte door Math with Menno. 
Nu had ze misschien die hele herkansing niet hoeven doen als ze zich tijdens de lessen en haar huiswerk beter had geconcentreerd voor de eerste ronde, maar hoe dan ook: Math with Menno bleek zeker nuttig. Ook in 5 vwo dus nog. 

Max88 schreef op 05-10-2025 om 21:11:

[..]

En Nederlands, Duits, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Pretpakket heette dat; was weinig prettigs aan😁

Ik vind de naam "pretpakket" ook onzin.
(ik vond wiskunde en natuurkunde gewoon leuke vakken).

In heel veel dingen kun je met veel oefening beter worden, ook als je er weinig aanleg voor hebt. Maar goed, het gaat ook om hoeveel je erin wil investeren.
Haalt je dochter voor alle onderdelen onvoldoendes? In de derde krijg je veel wiskunde B onderdelen, met ruimtelijk inzicht en zo. Toen ik in de bovenbouw wiskunde A ging doen, haalde ik opeens allemaal negens in plaats van met moeite een zes. Omdat ik kansrekening en zo wel snapte. 

Ik zou niet zo snel kiezen voor havo CM zonder wiskunde. Dat wordt bij mijn man op school ook niet aangeraden. Omdat je dan niet kan doorstromen naar vwo en voor sommige opleidingen wiskunde wel vereist is. Zeker als je nog niet weet wat je wil gaan doen, is dat een risico. Naast dat de toekomstvisie van een puber nogal eens kan wisselen. Alleen als het écht niet haalbaar is en iemand alleen maar diepe onvoldoendes haalt, dan wordt dat door school wel geadviseerd.

Ik had ook een pretpakket: nederlands, engels, frans, duits, geschiedenis, aardrijkskunde en economie 2 (boekhouden). Wat voor mij idd pret was want de exacte vakken kon ik echt niet. In totaal 67 boeken lezen voor de lijst vond ik ook prima. Wel hulp gehad voor boekhouden want ik en cijfers… Toen had je nog vrije keuze en geen profielen zoals nu. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.