Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zit overgaan naar 6V er nog in?

hallo allemaal
Mijn dochter zit in 5VWO, en heeft de afgelopen periode (periode 3) op school weinig tot niks uitgevoerd. Hier schrokken mijn man en ik erg van, ze heeft de volgende cijfers behaald:
Nederlands= 9,7
Engels= 5,6
Duits= 2,3
Biologie= 5,4
Aardrijkskunde= 6,4
Scheikunde= 5,7
Wiskunde b= 4,4

Dit zijn haar gemiddeldes:
Nederlands= 7,0
Engels= 6,0
Duits= 4,4
Biologie= 6,3
Aardrijkskunde= 6,2
Scheikunde= 6,6
Wiskunde b= 6,5
Economie= 6,8

Ze staat nu 4 compensatiepunten tegenover 2 minpunten, volgens school mag ze 2 minpunten hebben mits genoeg compensatiepunten, dus zal ze net overgaan. Mocht de situatie zo blijven, is het verstandig om haar op het nippertje te laten overgaan of liever blijven zitten? Vorig jaar havo-examen gedaan dus afzakken is geen optie.

Hebben jullie verder tips om haar deze vakantie en de weken hierna weer aan de slag te krijgen? Ze heeft afgelopen periode weinig tot niks gedaan, en nog een toetsweek als de vorige kan ze zich niet permitteren.

Groetjes, en bedankt voor het lezen!


Ik zou haar gewoon over laten gaan. Haar gemiddelden zien er best redelijk uit. 
Volgend jaar is haar examenjaar, dan moet ze idd nog even een jaar aan de bak. Ik zou haar voorhouden dat ze er bijna is en oliedom zou zijn om dat op het laatste moment te verknallen.

Deze gemiddelden zien er toch prima uit? 

Als ze wel gemotiveerd is zou je kunnen kijken of een stoomcursus voor 1 of meer vakken in Leiden in de zomervakantie een idee is: https://www.sslleiden.nl/stoomcursus
Heeft mijn kinderen destijds goed geholpen in voorbereiding op het eindexamenjaar.

Fijn dat ze al een havo-diploma heeft!
Dan kan ze in ieder geval naar het HBO.

(ik heb geen opvoed-tips, sorry)

Mevrouw75 schreef op 25-04-2023 om 15:05:

Deze gemiddelden zien er toch prima uit?

De gemiddelden kunnen nog veranderen.
Een paar recente cijfers waren laag.

Ik zou denken dat iemand die met niets doen zulke cijfers weet te halen het in zich heeft om aanzienlijk beter te presteren met wat extra inspanning. Wijs haar daarop en ze ontleent daaraan hopelijk de benodigde motivatie om ervoor te gaan.

Met deze cijfers kan ze over. Als ze de volgende periode weer deze cijfers haalt kan ze nog steeds over, of komt ze hooguit op een bespreekrapport. In het laatste geval beslist de rapportvergadering. 
Als ze over kan moet je haar gewoon over laten gaan, bij nog een jaar 5 vwo gaat ze heus niet beter haar best doen. Dan zullen eventuele slechte PTA-cijfers opgehaald moeten worden maar ook dat is geen ramp.
Misschien vervelend om te horen maar jullie kunnen niks doen om haar aan het werk te krijgen, dat moet ze zelf doen. Hopelijk is ze zelf ook geschrokken en trekt ze nog even een sprintje.

Netjes lijstje hoor. Daar zou ik hier de vlag voor uithangen!

RodeKrullenbol schreef op 25-04-2023 om 15:10:

Ik zou denken dat iemand die met niets doen zulke cijfers weet te halen het in zich heeft om aanzienlijk beter te presteren met wat extra inspanning. Wijs haar daarop en ze ontleent daaraan hopelijk de benodigde motivatie om ervoor te gaan.

Dat weet ze zelf toch ook wel?

Nou, hier zouden we tekenen voor slechts 2 tekorten...
Maar goed, je schrijft dat je man en jij er erg van geschrokken zijn, maar hoe is dat met je dochter? Als zij dit ook ziet als een waarschuwing en er een betere vierde periode achteraan plakt, is het toch geen punt?

En daarbij zou haar eigen wens waarschijnlijk het meeste leidend zijn als ze aan de PTA normen voldoet, ook al is ze misschien nog geen 18 jaar.

Ik ga zelf het liefste uit van mijn kind. Dus: wat vindt en wil jij? wat heb je daarvoor nodig? hoe kan ik je daarbij helpen?
Uiteindelijk is er bij ons gekozen voor de toetsweekopvangklas bij onze kinderen op school. Daar wordt niet alleen zelfstandig gewerkt, maar worden de leerlingen ook erg geholpen bij het maken van een goede planning en leerstrategieën.

Wat zegt dochter er zelf van

Waar schrik je van?
Als ik kijk naar haar gemiddeldes moet ze voor Duits aan de bak, maar kijkend naar haar NL en EN cijfer moet dat wel lukken.

haarklover schreef op 25-04-2023 om 15:41:

[..]

Dat weet ze zelf toch ook wel?

Natuurlijk weet ze dat, maar het gaat hier vermoedelijk met name ook om een gevoelskwestie: haar zelfvertrouwen. Als je dat als ouder/docent met wat 'peptalk' omhoog kunt schroeven, volgt de motivatie ongetwijfeld vanzelf.

Een moderne uitdrukking schrijft voor dat je het beest in de ogen moet kijken. Ik zeg: kijk vooral ook naar kansen om uit de netelige situatie weg te komen.

Als ik de gemiddelden bekijk, met name die voor wiskunde, dan krijg ik de indruk dat ze tot nu toe behoorlijk hoge cijfers haalde en er pas sinds kort met de pet naar gooit. En dan vraag ik me af: hoe komt dat zo ineens? 

Die gemiddelden op zich lijken me weinig zorgwekkend, al moet ze voor Duits wel even aan de bak. 

Wat wil dochter zelf?

Op dit moment gaat ze wel over, maar als ze het huidige ritme van periode 3 aanhoudt gaat ze 6 VWO uiteindelijk niet halen, lijkt mij.

Ze zal dus toch echt zelf moeten kiezen of ze liever rechtstreeks naar HBO gaat, dan wel toch meer tijd steekt in school en hopelijk / misschien 6 VWO haalt.
(En ook op HBO zal ze moeten werken.)

Wat was het doel om nog VWO bij te doen? En wil ze dat nog steeds?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.