Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) niet blij met lengte


Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2021 om 18:42:

Mocht hij hetero zijn en inderdaad bang zijn dat hij te klein is voor een vrouw… zou ik er eerst alles aan doen om dat soort treurige boomer-ideeen uit zijn hoofd te praten.
En daarna misschien het lijstje hier geven; hij is al langer dan de gemiddelde vrouw in vrijwel alle landen van de wereld: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lichaamslengte

Nou maar hopen dat hij homo is, want dan is klein-zijn niet zo erg blijkbaar.

Mijn broertje, zusje en ik zijn alle drie 1,76.
Mijn zoon (21) is 1,94 en dochter (20) is 1,62 (zelfde vader van 1,83, dochter is wel dysmatuur geboren) 
Mijn andere drie dochters (vader 2m) zijn nog niet uitgegroeid. Dochter van 13 (nog weinig puberteitskenmerken) is nu zo’n 1,73 denk ik, haar geschatte eindlengte is tussen de 1,88 en 1,92 dochter van 11 is nu zo’n 1,53 en dochter van 9 is 1,52. 

Sophia_!

Sophia_!

24-08-2021 om 20:19

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2021 om 18:42:

Mocht hij hetero zijn en inderdaad bang zijn dat hij te klein is voor een vrouw… zou ik er eerst alles aan doen om dat soort treurige boomer-ideeen uit zijn hoofd te praten.
En daarna misschien het lijstje hier geven; hij is al langer dan de gemiddelde vrouw in vrijwel alle landen van de wereld: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lichaamslengte

Wat hebben hetero's en boomers hier nou weer mee te maken? 

Mijn kinderen hebben allebei een vader van 1,74 m en ik ben 1,59 m. Een van de kinderen is 1,57 m geworden, de ander maar liefst 1,70 m. Dat is in onze familie enorm, want de bloedverwante mannen zitten daar allemaal onder.
Het is allemaal niet zo belangrijk. Ook kleine mannen komen gewoon aan een partner, man of vrouw. Sowieso zijn mannen met niet van oorsprong Nederlandse ouders vaak wat kleiner dan de gemiddelde 1,82 m.

AcidicShark11

AcidicShark11

24-08-2021 om 22:35

Mijn man is 2 meter, en die vind het vaak echt geen pretje. Misschien kun je je zoon ook die kant laten zien? 
Vaak rugklachten, heel veel is te klein, te laag, te krap. Denk aan tafels, stoelen, bureau's, aanrecht, wasbak, fietsen, deurpost, douchekop, trapgat, bed, OV plekken, werkbanken, kruipruimtes etc etc. Onze wc beneden kan de deur niet van dicht als hij er op zit, dan zitten zijn knieën in de weg. 

Temet schreef op 24-08-2021 om 16:50:

Het is voor een deel genen en voor een deel voeding. Als de voeding slecht is, blijft iedereen aan de kleine kant. Is de voeding goed, en dat is bij in Nederland wonende gezinnen meestal het geval, dan worden de verschillen in lengtegroei vooral door de genen veroorzaakt. En op dat vlak is jouw 15-jarige waarschijnlijk beter bedeeld dan de 14-jarige.
Als de vader van je jongste 1.75 m is dan zou je verwachten dat je zoon dat ook gaat halen en op zichzelf lijkt me dat ook goed mogelijk. Als hij in twee jaar tijd 20 cm is gegroeid lijkt me inderdaad dat de groeispurt wel al aan de gang is, maar best kans dat hij nog even doorgroeit. Maar ja, geen garantie.

Het is vervelend als hij in een klas met van die lange slierten zit. Wij verbazen ons steeds over de lengte van onze zoon van 15 (in oktober 16) die de hoogte in geschoten is en aan de kant van mijn partner nu duidelijk de langste van de familie is. Maar mijn zoon is nog altijd maar rond de 1.75, en daarmee in zijn klas niet bepaald groot. Hij zit nu volop in de groeispurt dus bij hem heb ik goede hoop dat hij de 1.80 haalt. Dan is hij in zijn klas vermoedelijk nog altijd niet meer dan gemiddeld. Hij heeft vrienden van tegen de 1.90

Het is inderdaad wel zo dat verschillende bevolkingsgroepen gemiddeld genomen niet even groot worden, ook niet als je ze allemaal goed te eten geeft. Maar ja, gemiddelden...

Groeten,

Temet

Mijn tweeëiïge tweeling is altijd precies even lang geweest, tot ze 15 waren. En vanaf de geboorte scheelden ze altijd 10% in gewicht. Twin 1 at altijd goed, twin 2 at altijd slecht, veel te kleine hoeveelheden en een aversie tegen gezond eten. Desondanks is hun lengteverschil nu maar 1,55. Uit deze N=2 studie lijkt mij dat genen echt veruit de grootste rol spelen.

noemmijmaarsuus schreef op 24-08-2021 om 16:52:

Wat is dat toch, die fixatie op lengte bij mannen?
Vrouwen mogen klein zijn (liever klein dan lang, want schattig ) en een kleine man is bij voorbaat al "afgeschreven" of er moeten voorbeelden komen van kleine mannen die het desondanks toch gemaakt hebben??
Wat kan een kleine man niet wat een lange man wel kan?
Helemaal niets dus.
Laten we het afschaffen, het hele idee dat lengte er ook maar iets toe doet wat betreft slagingskansen in het leven.


Iets van de bovenste plank pakken? 


Imi

Imi

25-08-2021 om 09:54

skik schreef op 25-08-2021 om 03:32:

[..]

Iets van de bovenste plank pakken?


Daar bestaan trapjes voor. 😆

Imi schreef op 25-08-2021 om 09:54:

[..]

Daar bestaan trapjes voor. 😆

En er zal altijd wel iets zijn waar je niet bij kunt. Als je heel lang bent, zijn de onderste kastjes weer vervelend.

Mijn ex was maar een paar cm groter dan ik, 1.73 of zo. Super fijn, want hij was altijd op kushoogte.

En je kan in voorkomende gevallen elkaars jas of fiets lenen

Groeten,

Temet

Temet schreef op 25-08-2021 om 11:22:

En je kan in voorkomende gevallen elkaars jas of fiets lenen

Groeten,

Temet

Kleding was wel altijd te groot, te brede schouders en zo. Dus voor mij waren ze formaat tent. Minus zijn spijkerbroek, want die paste ik vrij redelijk. Blijkbaar dezelfde heupbreedte of zo.

Karin1973FK schreef op 24-08-2021 om 18:45:

[..]

Lage kant qua lengte? Ik dacht juist van niet, ik dacht dat hij juist aan de hoge kant zat. Hoe lang is de gemiddelde 14-jarige jongen dan ongeveer?

Geen idee, maar die van mij is 1,79 ongeveer en de meeste jongens in zijn team zijn ongeveer even lang. Hij gaat naar de 3e en was afgelopen jaar niet de langste van de klas.

Zit je zoon ermee omdat zijn halfbroer langer is?

Karin1973FK

Karin1973FK

25-08-2021 om 16:18 Topicstarter

Valeria schreef op 25-08-2021 om 13:02:

[..]

Geen idee, maar die van mij is 1,79 ongeveer en de meeste jongens in zijn team zijn ongeveer even lang. Hij gaat naar de 3e en was afgelopen jaar niet de langste van de klas.

Zit je zoon ermee omdat zijn halfbroer langer is?

Hij zit ermee omdat bijna al zijn klasgenoten langer zijn, en hij vindt het ook vreemd dat andere jongens van helemaal niet Nederlandse afkomst echt 10-25cm langer zijn, ze komen dan uit het Midden-Oosten of Azië, hij is helemaal niet racistisch maar weet dat ze daar vaak kleiner zijn. Maar zoon (14) is ook 1.68 en 80kg, sport weinig en eet veel ongezond. Ik heb al tegen hem gezegd dat hij niet zo veel ongezond moet eten en meer moet bewegen, gelukkig doet hij dat nu iets meer. 

Voor groeien heb je voedingsstoffen nodig en die zitten niet of weinig in fastfood, snoep, chips en energy inderdaad. 

80 kg bij een lengte van 1.68 voor een 14 jarige is aan de brede kant. En breed is hij kennelijk niet doordat hij fanatiek met gewichten aan het trainen is.  
Ik denk zomaar niet dat gezonder eten een groei in de lengte teweeg zal brengen. Mogelijk wel een krimp in de breedte. Meer bewegen is wel goed voor zijn gezondheid en conditie, tot afvallen leidt het meestal overigens niet (maar goed, er is ook niet gezegd dat dat zijn doel is). Tot groei in de lengte natuurlijk al helemaal niet.

Er zijn ook lange Aziaten. Er zijn ook korte kaaskoppen. Ik heb ooit op de universiteit gewerkt en had een collega die klein was uitgevallen. Toen zij promoveerde was er een feest, en op dat feest waren ook haar trotse ouders en overige familieleden. Allemaal klein. En hartstikke Nederlands, allemaal. 
Het was grappig om te zien want de familie was bij elkaar gaan zitten, en in die hoek van het zaaltje was de gemiddelde lengte gewoon zo'n 20 cm lager dan in de rest van het gezelschap. Genen, je blijft lachen. 

Overigens: als je "groeicurve jongens" in Google gooit kom vind je de groeicurve voor Nederlandse jongens van 0-21 jaar. Vanaf het scherm vind ik het lastig lezen, maar zo te zien ligt de gemiddelde lengte voor een 14-jarige boven de 1.70 m. Niet heel veel erboven, overigens. 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.