Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

zoon laten slapen bij vriendin zonder ouders eens te horen


BritgetJones007 schreef op 17-05-2023 om 10:34:

heel eerlijk gezegd vind ik het normaal dat je thuis je vriendin of vriend even komt voorstellen in plaats van 'out of the bleu' ineens blijven slapen. Wat dacht je van eerst eens langskomen en mee eten? En natuurlijk als je een tijd een relatie hebt dan is het helemaal prima als er over en weer gelogeerd wordt.

Maar als het gaat om 'scharrels' zou het niet mijn normen en waarden zijn om mijn kind te leren dat je met iedereen die je een paar weken kent het bed induikt op die leeftijd. Maar misschien sta ik daar wat ouderwets in.
Ik vind het allemaal wel erg 'vrij' tegenwoordig.
Maar wellicht een andere discussie...

Eens. En die opvattingen had ik 20-25 jaar geleden zelf ook al, maar die deelde toen ook al bij lange na niet iedereen. Ik ben immers niet de maat der dingen.

Ik zou in ieder geval wel met mijn kind een gesprek voeren over wat je van jezelf wel en niet wil delen, met wie en wanneer. Desondanks...als ze het willen gebeurt het toch wel dus dan maar liever veilig. 

Ik zou waarschijnlijk wel aangeven dat ik het vriendinnetje in spé wel graag eerst een keer zou ontmoeten voordat er geslapen wordt. Er zit nog best wat tussen verbieden en toestaan. Pubers zijn er goed in om dat gebied te benutten.

Sdeetje schreef op 17-05-2023 om 12:34:
Alsook vraag ik gewoon even ervaringen op, en commentaar als "gaat jou geen snars aan met wie je zoon het bed induikt' vind ik eerlijk gezegd onbeschoft.

Voor degenen die mij wel hun standpunt/ervaring deelden zonder oordeel: hartelijk dank hiervoor.

Onbeschoft? Echt? Nou, daarvoor excuses, want zo was het niet bedoeld. Mijn fluwelen handschoentjes zitten in de was, misschien dat het daaraan ligt Het staat er wel wat direct, zelfs voor een randstedelijke nederlander, misschien. Maar het is gewoon een standpunt, geen oordeel. Ik snap dat die haaks staat op jouw mening en dat is prima. Mijn eerste post in dit topic begon niet voor niets met "jouw kinderen, jouw regels".

Mijn ouders zagen mijn love interests pas als het een serieuze relatie was. Ook toen ik jong was. Het kan heel prettig zijn om zelf eerst even uit te zoeken wat je precies van iemand wil, voor de buitenwereld daar ook iets van gaat vinden. En het is prima om daar je eigen tempo in aan te houden. Ook als je 17 bent. De normen en waarden met betrekking tot relaties en seks kennen kinderen meestal wel en handelen met dat in hun achterhoofd. Als ouders een duidelijk oordeel hebben over scharrelen/experimenteren/prela's etc, zoals ik dat hier ook soms lees (niet per se bij TO), snap ik dat kinderen dat eerst even zelf willen uitzoeken en ouders daar buiten houden. Hun stem horen ze wel in hun achterhoofd, als het goed is.


Tuurlijk hoef je niet elk 'interessant persoon' of scharrel aan je ouders voor te stellen, maar dan hoef je er in mijn ogen ook nog niet mee naar bed, hoewel het ook wel uitmaakt of je nog thuis woont of het huis al uit bent.

MamaE schreef op 17-05-2023 om 13:35:

Tuurlijk hoef je niet elk 'interessant persoon' of scharrel aan je ouders voor te stellen, maar dan hoef je er in mijn ogen ook nog niet mee naar bed, hoewel het ook wel uitmaakt of je nog thuis woont of het huis al uit bent.

Je mag er pas mee seksen als je ze aan je ouders hebt voorgesteld bedoel je? Ik stelde alleen iemand voor als ik er zelf een serieuze relatie in zag, de eerste keer seks was dan meestal al een tijdje geleden 

TineWinkel schreef op 17-05-2023 om 11:23:

20 jaar geleden zei mijn moeder al liever veilig onder mijn dak dan onveilig buiten de deur.
Maar nu gebeurt het dus juist niet onder haar eigen dak, maar buiten de deur (onder iemand anders dak). Jouw moeder wist met wie jij de koffer indook, TO weet dat juist niet.

En jij hebt altijd netjes uit de doeken gedaan aan je ouders met wie je van plan was de koffer in te duiken? Ik moet er niet aan denken dat mijn dochter mij dat later komt verkondigen. Ik moest er ook niet aan denken om dat aan mijn ouders te vertellen, die gaat dat toch geen reet aan met wie ik de koffer in duik? Ook niet toen ik 17 was.


Of dacht je dat ik ze eerst even gebeld had vanuit Lloret? Ik gok zo dat mijn vader iets zal hebben gezegd in de trend van " Knuppie er om he?"



Nick90 schreef op 17-05-2023 om 13:47:

[..]

Je mag er pas mee seksen als je ze aan je ouders hebt voorgesteld bedoel je? Ik stelde alleen iemand voor als ik er zelf een serieuze relatie in zag, de eerste keer seks was dan meestal al een tijdje geleden

Dat geldt voor de meeste jongeren van 17, 18 jaar. De enige die ik ooit mee naar huis nam was degene met wie ik trouwde, de rest hield ik lekker voor mezelf. 

MamaE schreef op 17-05-2023 om 13:35:

Tuurlijk hoef je niet elk 'interessant persoon' of scharrel aan je ouders voor te stellen, maar dan hoef je er in mijn ogen ook nog niet mee naar bed, hoewel het ook wel uitmaakt of je nog thuis woont of het huis al uit bent.

Maar jij bent inderdaad niet de maat der dingen. Er waren hier bij mij vroeger ook vriendjes die het nooit gehaald hebben tot bij mijn ouders thuis. Dat lag vooral aan mijn ouders trouwens.

Mijn kinderen hebben een iets andere band met ons dan ik met mijn ouders gelukkig. Maar dan nog hoeven ze van mij niks te delen. Wij stellen belangstellende vragen want wij zijn wel nieuwsgierig en oprecht geïnformeerd, maar geen antwoord geven is helemaal prima.

Er hoefde en hoeft ook niemand mee naar huis om voor te stellen. Dat komt allemaal vanzelf op hun eigen tijd. Of niet, ook best.

Onlangs met nieuwe vriendin van zoon kennis gemaakt. Hij heeft daar ook al geslapen voor wij haar leerden kennen. Ik heb er geen seconde over nagedacht of dat raar was.

MamaE schreef op 17-05-2023 om 13:35:

Tuurlijk hoef je niet elk 'interessant persoon' of scharrel aan je ouders voor te stellen, maar dan hoef je er in mijn ogen ook nog niet mee naar bed, hoewel het ook wel uitmaakt of je nog thuis woont of het huis al uit bent.

Ieder zijn eigen ding. En ik snap dat het huis uit zijn absoluut een factor is. Ik was dat al op mijn 17e, omdat ik ging studeren, dus dat is heel anders dan deze situatie. Wel zijn al mijn relaties op 1 na voortgekomen uit een one night stand. We komen elkaar wel vaker tegen in discussies over seksualiteit en vertegenwoordigen twee andere kanten van het spectrum in hoe je daar tegenover staat en het is mooi dat dat op een forum ook kan. 

Jonagold schreef op 17-05-2023 om 14:40:

[..]

Maar jij bent inderdaad niet de maat der dingen. Er waren hier bij mij vroeger ook vriendjes die het nooit gehaald hebben tot bij mijn ouders thuis. Dat lag vooral aan mijn ouders trouwens.

Mijn kinderen hebben een iets andere band met ons dan ik met mijn ouders gelukkig. Maar dan nog hoeven ze van mij niks te delen. Wij stellen belangstellende vragen want wij zijn wel nieuwsgierig en oprecht geïnformeerd, maar geen antwoord geven is helemaal prima.

Er hoefde en hoeft ook niemand mee naar huis om voor te stellen. Dat komt allemaal vanzelf op hun eigen tijd. Of niet, ook best.

Onlangs met nieuwe vriendin van zoon kennis gemaakt. Hij heeft daar ook al geslapen voor wij haar leerden kennen. Ik heb er geen seconde over nagedacht of dat raar was.

Leeftijd maakt ook nog wel een verschil vind ik. 23 of 17 is toch anders.

Mijn man en ik hadden ook al bij elkaar geslapen voordat we elkaars ouders leerden kennen. Maar wij waren 25 en 27, woonden beiden zelfstandig en ook op een behoorlijke afstand waardoor slapen ook wel zo handig was. Overigens heeft het best een poosje geduurd voordat de kleren uit gingen in bed. Ik moet wel toegeven dat we daar beiden redelijk conservatief in zijn, hoewel we niet hebben gewacht tot na het huwelijk.
En nee, ik heb natuurlijk niet direct daarna mijn ouders gebeld om dat wereldkundig te maken of zo.

Maar bij thuiswonende scholieren vind ik het toch wel anders. Je hoeft niet meteen de ouders te leren kennen, maar als hij daar gaat slapen en die ouders leert kennen, dan kan dat andersom toch ook?

Mijn ervaring is dat meisjes daar meestal anders in zijn dan jongens vwb informeren thuisfront. In dit geval kennen de ouders TO’s zoon blijkbaar al en vinden zij het oké dat zoon blijft slapen. Ik zie dan niet het nut haar ouders eerst te bellen, waarom eigenlijk?

Over een poosje zal hij vragen of zij kan blijven slapen en haar voorstellen (mss vooraf al wel), verwacht je dan ook eerst een telefoontje van haar ouders?  

Juist fijn dat zoon zo open is hierover, hij had namelijk ook kunnen zeggen bij een vriend te blijven overnachten. Nu, met het eerst willen contacten van haar ouders als voorwaarde, zal hij wellicht wel 2x nadenken hierover eerlijk te zijn. 

MamaE schreef op 17-05-2023 om 14:48:

[..]

Leeftijd maakt ook nog wel een verschil vind ik. 23 of 17 is toch anders.

Mijn man en ik hadden ook al bij elkaar geslapen voordat we elkaars ouders leerden kennen. Maar wij waren 25 en 27, woonden beiden zelfstandig en ook op een behoorlijke afstand waardoor slapen ook wel zo handig was. Overigens heeft het best een poosje geduurd voordat de kleren uit gingen in bed. Ik moet wel toegeven dat we daar beiden redelijk conservatief in zijn, hoewel we niet hebben gewacht tot na het huwelijk.
En nee, ik heb natuurlijk niet direct daarna mijn ouders gebeld om dat wereldkundig te maken of zo.

Maar bij thuiswonende scholieren vind ik het toch wel anders. Je hoeft niet meteen de ouders te leren kennen, maar als hij daar gaat slapen en die ouders leert kennen, dan kan dat andersom toch ook?

Een meest logische vervolgstap als de relatie zich verder ontwikkelt en zoon na verloop van tijd vriendin mee neemt ja. Maar dat afdwingen, lijkt me vooral averechts te werken. En inderdaad: daarin staat iedereen anders. En als ouder kan ik me er ook nog wel wat bij voorstellen: Ik zou ook graag willen dat mijn kinderen het goed hebben. Maar ik hoop ook dat ze van het leven genieten. En een en ander kan mekaar daar nog wel eens in kruisen. Ik kan me voorstellen dat mijn ouders ook niet stonden te springen toen ik als 16-jarige meldde dat we met een groep naar Lloret zouden gaan. Maar ze hebben me wel laten gaan. En het is helemaal goed gekomen. 


Soms moet je iets minder ouder zijn en iets meer terugdenken aan hoe je zelf dingen als kind ervaren hebt. Ik heb het idee dat mensen dat nog wel eens vergeten.

MamaE schreef op 17-05-2023 om 14:48:

[..]

Leeftijd maakt ook nog wel een verschil vind ik. 23 of 17 is toch anders.

Mijn man en ik hadden ook al bij elkaar geslapen voordat we elkaars ouders leerden kennen. Maar wij waren 25 en 27, woonden beiden zelfstandig en ook op een behoorlijke afstand waardoor slapen ook wel zo handig was. Overigens heeft het best een poosje geduurd voordat de kleren uit gingen in bed. Ik moet wel toegeven dat we daar beiden redelijk conservatief in zijn, hoewel we niet hebben gewacht tot na het huwelijk.
En nee, ik heb natuurlijk niet direct daarna mijn ouders gebeld om dat wereldkundig te maken of zo.

Maar bij thuiswonende scholieren vind ik het toch wel anders. Je hoeft niet meteen de ouders te leren kennen, maar als hij daar gaat slapen en die ouders leert kennen, dan kan dat andersom toch ook?

Dat kan zeker maar is absoluut geen verplichting of af te dwingen. Dit is iets wat zij(TO's zoon en dat meisje) zelf moeten kunnen bepalen of ze dat willen. En zij willen dat niet wat ik best begrijp. 

De een is conservatief en gaat pas na een lange tijd uit de kleren of zelfs pas nadat er getrouwd is. Voor de ander is het pas een relatie nadat het sexueel werd, willen eerst ontdekken of ze wel bij elkaar passen alvorens het een relatie te noemen.

Gingergirl schreef op 17-05-2023 om 15:11:

[..]

Dat kan zeker maar is absoluut geen verplichting of af te dwingen. Dit is iets wat zij(TO's zoon en dat meisje) zelf moeten kunnen bepalen of ze dat willen. En zij willen dat niet wat ik best begrijp.

De een is conservatief en gaat pas na een lange tijd uit de kleren of zelfs pas nadat er getrouwd is. Voor de ander is het pas een relatie nadat het sexueel werd, willen eerst ontdekken of ze wel bij elkaar passen alvorens het een relatie te noemen.

Dat! Mijn oma zei ooit eens tegen mij dat ze jaloers was op mijn generatie, omdat ze mijn opa ook wel graag eerst hd ‘uitgeprobeerd’ voor er werd getrouwd 😉. Zij vond het een fantastische uitvinding, samenwonen! En ze vond ook dat wij groot gelijk hadden dat we eerst wat rondkeken en uitprobeerden voor we een keuze maakten. En dat van iemand die bijna 55 jaar gelukkig getrouwd was…

Ik noem een relatie ook pas een relatie als er exclusiviteit is besproken. En dat moment komt (kwam, al een eeuwigheid getrouwd) bij mij pas ná dat het seksueel is geworden.

Jonagold schreef op 17-05-2023 om 15:57:

[..]

Dat! Mijn oma zei ooit eens tegen mij dat ze jaloers was op mijn generatie, omdat ze mijn opa ook wel graag eerst hd ‘uitgeprobeerd’ voor er werd getrouwd 😉. Zij vond het een fantastische uitvinding, samenwonen! En ze vond ook dat wij groot gelijk hadden dat we eerst wat rondkeken en uitprobeerden voor we een keuze maakten. En dat van iemand die bijna 55 jaar gelukkig getrouwd was…

Ik noem een relatie ook pas een relatie als er exclusiviteit is besproken. En dat moment komt (kwam, al een eeuwigheid getrouwd) bij mij pas ná dat het seksueel is geworden.

Vroeger werd er ook wel eens wat uitgeprobeerd voor het huwelijk hoor.
'Te vroeg geboren kinderen' van 50 cm en 6,5 pond waren epidemisch in die tijd. Werden gewoon thuis geboren, waren gezond, maar wel 'drie maanden te vroeg' (lees; zes maanden na het huwelijk). En geheel toevallig ook altijd de oudste thuis. 
Natuurlijk werden andere kinderen ook wel eens te vroeg geboren, maar die waren dan veel te klein, te licht, lagen in het ziekenhuis of redden het niet.

MamaE schreef op 17-05-2023 om 13:35:

Tuurlijk hoef je niet elk 'interessant persoon' of scharrel aan je ouders voor te stellen, maar dan hoef je er in mijn ogen ook nog niet mee naar bed, hoewel het ook wel uitmaakt of je nog thuis woont of het huis al uit bent.

Nou, precies dit dus...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.