Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

zoon laten slapen bij vriendin zonder ouders eens te horen


BritgetJones007 schreef op 16-05-2023 om 18:16:

ik zou ook even contact willen hebben om te peilen hoe de andere ouders erin staan...ik kan mij bijna niet voorstellen dat je op die leeftijd zomaar iemand mee naar huis neemt om te blijven slapen en dat alle ouders daar zo 'oke' mee zijn...
Moet dat met iedereen dan die je net kent?

Kind wil niet dat zijn moeder belt dus ik zou de wens van kind respecteren. Ik bedoel het is niet dat niet mogen logeren, ze tegen zal houden om seks te hebben als ze dat willen. Dan liever in een bed als onder de brug zou mijn moeder zeggen.

 Wie weet zegt ie de keer erna wel dat hij bij een vriend slaapt om gedoe te voorkomen (been there, done that). 

Nou inderdaad, als je moeder de moeder van je prille liefde gaat bellen of jullie samen mogen slapen, dan vertel je toch echt nooit meer iets thuis? Genanter wordt het niet. 

Op die leeftijd bepaal je als ouders niet meer wanneer ze sex mogen hebben. En misschien is dat al lang gebeurd op een of ander feestje. Sommigen zijn er snel mee, anderen hebben eerst een paar maanden verkering. 

Pief schreef op 17-05-2023 om 07:48:

Nou inderdaad, als je moeder de moeder van je prille liefde gaat bellen of jullie samen mogen slapen, dan vertel je toch echt nooit meer iets thuis? Genanter wordt het niet.

Op die leeftijd bepaal je als ouders niet meer wanneer ze sex mogen hebben. En misschien is dat al lang gebeurd op een of ander feestje. Sommigen zijn er snel mee, anderen hebben eerst een paar maanden verkering.

Wat dat betreft kan je beter kleine gesprekken met je puber voeren, juist als ze nergens over gaan. Want met vragen over een verliefdheid of verkering/relatie willen ze vaak niets mee. Soms krijg je opeens iets spontaan te horen. En je kan vragen stellen of ze aan x en y gedacht hebben en hoe ze dat eventueel op gaan lossen als die zich voordoen.. En soms weet een broer of zus meer (bijv als die haar gezien hebben of waar hij haar van kent).

Het heeft iets vreemds: je ziet hun vriendjes langskomen maar dat vriendinnetje krijg je bewust niet te zien.  

Nee, ik zou niet bellen. Dat doe ik ook niet met gewone vrienden en vriendinnen die blijven slapen. Of als dochter daar slaapt. Dus ook niet met vriendje. We bellen alleen als ze meegaat op vakantie of wij iemand meenemen. 

Due-scimmie schreef op 17-05-2023 om 07:17:

[..]

Kind wil niet dat zijn moeder belt dus ik zou de wens van kind respecteren. Ik bedoel het is niet dat niet mogen logeren, ze tegen zal houden om seks te hebben als ze dat willen. Dan liever in een bed als onder de brug zou mijn moeder zeggen.

Wie weet zegt ie de keer erna wel dat hij bij een vriend slaapt om gedoe te voorkomen (been there, done that).

Eens ja. Al zou je misschien nog wat kunnen zeggen over dat je het wel leuk zou vinden om het meisje een keer te ontmoeten.

Aan de andere kant, bij mezelf afgaande: Mijn ouders hebben het gros van de meisjes uit mijn jeugd ook nooit ontmoet. Die vonden het allemaal wel best, als je maar laat weten waar je bent en of je mee eet. 

Die beste jongen is 17. Toen zat ik al met mijn bips 2 week alleen met vrienden in Lloret. Als ouder moet je daar misschien niet aan denken, maar die gevoelens moet je maar even opzij zetten: Je kind heeft net zoveel recht op zelfontplooiing als dat je dat zelf had. En daarin kun je regels zetten, zoals inderdaad even laten weten of je wel of niet thuis slaapt en of je wel of niet mee eet, maar harde eisen als ouders willen spreken en een scharrel willen zien: Het lijkt me allemaal niet heel veel toe te voegen.

Wat wil je er mee doen? Je weet al dat die ouders akkoord zijn, je weet waar hij slaapt. Wat is dan precies het probleem? 

heel eerlijk gezegd vind ik het normaal dat je thuis je vriendin of vriend even komt voorstellen in plaats van 'out of the bleu' ineens blijven slapen. Wat dacht je van eerst eens langskomen en mee eten? En natuurlijk als je een tijd een relatie hebt dan is het helemaal prima als er over en weer gelogeerd wordt.

Maar als het gaat om 'scharrels' zou het niet mijn normen en waarden zijn om mijn kind te leren dat je met iedereen die je een paar weken kent het bed induikt op die leeftijd. Maar misschien sta ik daar wat ouderwets in.
Ik vind het allemaal wel erg 'vrij' tegenwoordig.
Maar wellicht een andere discussie...

BritgetJones007 schreef op 17-05-2023 om 10:34:

heel eerlijk gezegd vind ik het normaal dat je thuis je vriendin of vriend even komt voorstellen in plaats van 'out of the bleu' ineens blijven slapen. Wat dacht je van eerst eens langskomen en mee eten? En natuurlijk als je een tijd een relatie hebt dan is het helemaal prima als er over en weer gelogeerd wordt.

Maar als het gaat om 'scharrels' zou het niet mijn normen en waarden zijn om mijn kind te leren dat je met iedereen die je een paar weken kent het bed induikt op die leeftijd. Maar misschien sta ik daar wat ouderwets in.
Ik vind het allemaal wel erg 'vrij' tegenwoordig.
Maar wellicht een andere discussie...

Waarom moet ze eerst voorgesteld worden en blijven eten? Dat voegt verder toch niks toe?

BritgetJones007 schreef op 17-05-2023 om 10:34:

heel eerlijk gezegd vind ik het normaal dat je thuis je vriendin of vriend even komt voorstellen in plaats van 'out of the bleu' ineens blijven slapen. Wat dacht je van eerst eens langskomen en mee eten? En natuurlijk als je een tijd een relatie hebt dan is het helemaal prima als er over en weer gelogeerd wordt.

Maar als het gaat om 'scharrels' zou het niet mijn normen en waarden zijn om mijn kind te leren dat je met iedereen die je een paar weken kent het bed induikt op die leeftijd. Maar misschien sta ik daar wat ouderwets in.
Ik vind het allemaal wel erg 'vrij' tegenwoordig.
Maar wellicht een andere discussie...

Wat is tegenwoordig? 20 jaar geleden zei mijn moeder al liever veilig onder mijn dak dan onveilig buiten de deur. 

BritgetJones007 schreef op 17-05-2023 om 10:34:

heel eerlijk gezegd vind ik het normaal dat je thuis je vriendin of vriend even komt voorstellen in plaats van 'out of the bleu' ineens blijven slapen. Wat dacht je van eerst eens langskomen en mee eten? En natuurlijk als je een tijd een relatie hebt dan is het helemaal prima als er over en weer gelogeerd wordt.

Maar als het gaat om 'scharrels' zou het niet mijn normen en waarden zijn om mijn kind te leren dat je met iedereen die je een paar weken kent het bed induikt op die leeftijd. Maar misschien sta ik daar wat ouderwets in.
Ik vind het allemaal wel erg 'vrij' tegenwoordig.
Maar wellicht een andere discussie...

Wat is tegenwoordig? 25 jaar geleden toen ik tiener was ging het ook niet zo zoals jij het beschrijft, althans niet in mijn omgeving. Als je elkaar pas een paar weken kent ga je toch niet officieel kennismaken en mee eten. Op die leeftijd willen ze elkaar leren kennen, ontdekken of ze bij elkaar passen, ook op sexueel gebied. Als dat allemaal goed gaat en het een relatie wordt kom je automatisch meer bij elkaar over de vloer. Zoon van TO zit duidelijk in die fase, hij noemt haar nog niet zijn vriendin. Laten ze dat lekker samen ontdekken ipv het meteen zo zwaar te maken. Kijk als hij elke 3 weken met een nieuw scharreltje aan komt kan ik me voirstellen dat TO er een rem op zet maar zo lees ik haar post niet.

20 jaar geleden zei mijn moeder al liever veilig onder mijn dak dan onveilig buiten de deur.
Maar nu gebeurt het dus juist niet onder haar eigen dak, maar buiten de deur (onder iemand anders dak). Jouw moeder wist met wie jij de koffer indook, TO weet dat juist niet. 

Gechargeerd: Het gaat kinderen geen klap aan met wie hun ouders het bed induiken (alsof die altijd goede keuzes maken) en het gaat ouders geen klap aan met wie hun kinderen het bed induiken. Je moet op een gegeven moment vertrouwen in wat je ze hebt meegegeven en voorgeleefd, en beschikbaar zijn als ze je inroepen/met je willen praten/je nodig hebben. Maar daar stopt het wel. En voor "goed functionerende" kinderen is 17 echt een prachtige leeftijd om dat los te laten. 

Je kunt het allemaal wel willen weten, maar je kinderen zijn je niets verschuldigd. Die hebben ook gewoon recht op een privéleven. 

En voor de mensen die roepen dat het "tegenwoordig allemaal wel erg makkelijk gaat" weer een van mijn vaste opmerkingen: Steeds meer jongeren beginnen later met seks: https://www.nji.nl/cijfers/seksueel-gedrag Het valt dus in praktijk wel mee, lijkt het.

TineWinkel schreef op 17-05-2023 om 11:23:

20 jaar geleden zei mijn moeder al liever veilig onder mijn dak dan onveilig buiten de deur.
Maar nu gebeurt het dus juist niet onder haar eigen dak, maar buiten de deur (onder iemand anders dak). Jouw moeder wist met wie jij de koffer indook, TO weet dat juist niet.

Nee, met buiten de deur bedoel ik letterlijk buiten. Bij vriend/vriendin logeren  zou dus gewoon kunnen. Bij ons thuis ging dit vooral om mijn broer trouwens . Die sliep ook vaker bij zijn vriendin dan zij bij ons. 

Sdeetje

Sdeetje

17-05-2023 om 12:34 Topicstarter

Bedankt voor de reacties. Ik moet wel zeggen dat ik best wel schrik van de manier van reageren van sommigen. Het klopt inderdaad dat ik van België ben, niet aan gedacht dat een Nederlands Forum hier moeite mee zou hebben. het feit dat ik mama gebruik is misschien inderdaad cultuurgebonden in België maar daarom hoef ik hier geen gepaste opmerkingen over te krijgen. Alsook vraag ik gewoon even ervaringen op, en commentaar als "gaat jou geen snars aan met wie je zoon het bed induikt' vind ik eerlijk gezegd onbeschoft.

Voor degenen die mij wel hun standpunt/ervaring deelden zonder oordeel: hartelijk dank hiervoor.

Doemijdieglazenbol schreef op 17-05-2023 om 11:44:


Je kunt het allemaal wel willen weten, maar je kinderen zijn je niets verschuldigd. Die hebben ook gewoon recht op een privéleven. 

Ja, hard afdwingen, eisen, dreigen, chanteren, omkopen gaat het niet worden als ze 15-16-17-18 etc zijn. Je hoeft niet alles te weten, je krijgt niet alles te weten en je wil vast niet alles weten, ook. Is de enige “oplossing” loslaten? Of zit er ook iets tussen in? Je kan bijvoorbeeld een gesprek aangaan op welke dagen er gelogeerd kan worden (met het oog op school, toetsen).
 
Tegenhouden gaat niet (lees ik ook niet in TO, hoor), haar ontmoeten gebeurt alleen op vrijwillige basis als hìj en zìj wil. Je kan obstakels verlagen of wegnemen. Zo kan je hem vragen haar eens mee te nemen als jullie uit gaan, dan voelt het minder verplicht en heeft iedereen wat te doen als het gesprek even stokt. Reken er op dat je haar alleen te zien krijgt, meer niet. Geen vragen stellen, geen opmerkingen maken dat kunnen ze niet waarderen als ze 17 zijn.
Het is gewoon een handicap, 17 met een vriendin 🙈. Mijn man en ik hebben tegen elkaar maar alle foute opmerkingen gemaakt die een 17-jarige niet wil horen en we hebben er hard om kunnen lachen. Dan is het maar uit ons systeem. 

Sdeetje schreef op 17-05-2023 om 12:34:

Bedankt voor de reacties. Ik moet wel zeggen dat ik best wel schrik van de manier van reageren van sommigen. Het klopt inderdaad dat ik van België ben, niet aan gedacht dat een Nederlands Forum hier moeite mee zou hebben. het feit dat ik mama gebruik is misschien inderdaad cultuurgebonden in België maar daarom hoef ik hier geen gepaste opmerkingen over te krijgen. Alsook vraag ik gewoon even ervaringen op, en commentaar als "gaat jou geen snars aan met wie je zoon het bed induikt' vind ik eerlijk gezegd onbeschoft.

Voor degenen die mij wel hun standpunt/ervaring deelden zonder oordeel: hartelijk dank hiervoor.

Je hebt gelijk. Het was een normale vraag, daar hoor je gewoon een normaal antwoord op te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.