Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

zoon laten slapen bij vriendin zonder ouders eens te horen


Bridgetjones, dat is hier toch helemaal niet aan de orde. Deze jongen is 17 en is echt niet bezig met second love of een open relatie. Hij wil gewoon bij een meisje blijven slapen. Meer is het niet. Denk je nou echt dat een jongen alleen om de sex bij een meisje thuis gaat slapen? Tuurlijk niet, als het zo zat dan zochten ze wel een steegje op. Op die leeftijd moet je ze gewoon een beetje ruimte geven om te ontdekken. Anders zijn ze heel erg snel vertrokken hoor. 

Natuurlijk begin je niet met seksuele opvoeding als je kind al 17 is. Ik weet niet of ik het meteen zou verbieden, maar ik zou wel de vraag stellen 'is blijven slapen nu al nodig?' op het moment dat je elkaar net een paar weken kent, nog aan het ontdekken bent etc. Moet er dan al meteen over en weer geslapen worden? Is dat iets dat je op dat moment al met iemand wil delen?
En ja, uiteindelijk maakt een kind eigen keuzes en dat mag ook.

MamaE schreef op 18-05-2023 om 11:21:

Natuurlijk begin je niet met seksuele opvoeding als je kind al 17 is. Ik weet niet of ik het meteen zou verbieden, maar ik zou wel de vraag stellen 'is blijven slapen nu al nodig?' op het moment dat je elkaar net een paar weken kent, nog aan het ontdekken bent etc. Moet er dan al meteen over en weer geslapen worden? Is dat iets dat je op dat moment al met iemand wil delen?
En ja, uiteindelijk maakt een kind eigen keuzes en dat mag ook.

Slapen is niet per se sex he! Ik heb dit gesprek wil gevoerd toen mijn kind 15 was en voor het eerst een vriendinnetje had, dat al veel verder was dan mijn kind. Dan praat je daar wel over natuurlijk. Maar mijn andere zoon werd met 17 verliefd en dat meisje bleef al binnen een week bij ons slapen. Ik heb niet gevraagd of ze ook echt geslapen hebben 

Pief schreef op 18-05-2023 om 11:12:

Bridgetjones, dat is hier toch helemaal niet aan de orde. Deze jongen is 17 en is echt niet bezig met second love of een open relatie. Hij wil gewoon bij een meisje blijven slapen. Meer is het niet. Denk je nou echt dat een jongen alleen om de sex bij een meisje thuis gaat slapen? Tuurlijk niet, als het zo zat dan zochten ze wel een steegje op. Op die leeftijd moet je ze gewoon een beetje ruimte geven om te ontdekken. Anders zijn ze heel erg snel vertrokken hoor.

Klopt, maar ik heb het idee dat buiten het ene uiterste en het andere uiterste ook nog een grijs gebied is.  Namelijk waarom er al gelijk bij elkaar geslapen moet worden als je diegene nog niet zo lang kent. En ik neem aan dat dit soort gesprekken al ruim een aantal jaar voordat kind 17 is gevoerd zijn. En natuurlijk als je verkering hebt mag je bij elkaar slapen.  Maar de volgorde in het geval van dit Topic snap ik ook niet zo goed....

Ik geef je helemaal gelijk. Mijn dochter is 17. Eenzelfde verhaal. Wij wilden verifieren of de ouders echt ok waren en toen we dat hoorden, was het voor ons ok. Het belletje was nog een 5 minuten.

BritgetJones007 schreef op 18-05-2023 om 13:27:

[..]

Klopt, maar ik heb het idee dat buiten het ene uiterste en het andere uiterste ook nog een grijs gebied is. Namelijk waarom er al gelijk bij elkaar geslapen moet worden als je diegene nog niet zo lang kent. En ik neem aan dat dit soort gesprekken al ruim een aantal jaar voordat kind 17 is gevoerd zijn. En natuurlijk als je verkering hebt mag je bij elkaar slapen. Maar de volgorde in het geval vandit Topic snap ik ook niet zo goed....

" gelijk bij elkaar slapen", ze kennen elkaar al een aantal weken, niet 3 dagen. En waarom willen ze bij elkaar slapen? Nou wat dacht je van verliefd zijn/ elkaar willen leren kennen/ aantrekkingskracht / lust/  ontdekken of je verkering met elkaar wilt juist omdat je elkaar nog niet zo lang kent. Wat vind jij dan een normale termijn voordat je bij elkaar mag slapen voor een 17 jarige?

Je zegt " als je verkering hebt mag je bij elkaar slapen". Maar meestal ontstaat er pas verkering/ relatie nadat er met elkaar geslapen is. De meesten pubers ( met gierende hormoontjes) gaan niet eerst weken/ maanden zitten mens erger je nietten met elkaar. 

Hij gaat daar slapen, logisch dat hij kennismaakt met haar ouders; hij is in hun huis, maar waarom zij dan eerst kennis moet maken met zijn ouders en dat de ouders onderling contact moeten hebben...is niet nodig. Volgende keer slaapt ze bij hem en dan kunnen ze kennismaken. Als dat vooraf moet maak je het wel erg formeel, ik snap wel dat pubers daar niet aan meewerken.

BiancaJ schreef op 18-05-2023 om 13:35:

Ik geef je helemaal gelijk. Mijn dochter is 17. Eenzelfde verhaal. Wij wilden verifieren of de ouders echt ok waren en toen we dat hoorden, was het voor ons ok. Het belletje was nog een 5 minuten.

Je geloofde je zoon dus niet op zijn woord?

Pief schreef op 18-05-2023 om 11:12:

Bridgetjones, dat is hier toch helemaal niet aan de orde. Deze jongen is 17 en is echt niet bezig met second love of een open relatie. Hij wil gewoon bij een meisje blijven slapen. Meer is het niet. Denk je nou echt dat een jongen alleen om de sex bij een meisje thuis gaat slapen? Tuurlijk niet, als het zo zat dan zochten ze wel een steegje op. Op die leeftijd moet je ze gewoon een beetje ruimte geven om te ontdekken. Anders zijn ze heel erg snel vertrokken hoor.

Nee, natuurlijk is hij daar nog niet mee bezig, maar daar gaat iets aan vooraf. Ik mis gewoon een beetje waarden en normen in deze tijd. 

Ik vind het heel normaal om te leren dat je niet zomaar bij iedereen blijft slapen, dat hoeft ook niet gelijk. Leer mekaar eerst maar eens beter kennen. En een jongen die daar op blijft aandringen, dat je dan ook duidelijk nee mag zeggen en die nee geaccepteerd hoort te worden. 

En ja, natuurlijk als je al een tijd verkering hebt blijf je bij elkaar slapen en kan je komen aanwaaien bij elkaar. Dat lijkt logisch.

Maar dat iemand blijft slapen waar je het bestaan amper van weet, dan heb ik nog nooit gehoord vroeger en nu uit mijn vrienden en kennissenkring. 

BritgetJones007 schreef op 18-05-2023 om 14:30:

[..]

Nee, natuurlijk is hij daar nog niet mee bezig, maar daar gaat iets aan vooraf. Ik mis gewoon een beetje waarden en normen in deze tijd.

Ik vind het heel normaal om te leren dat je niet zomaar bij iedereen blijft slapen, dat hoeft ook niet gelijk. Leer mekaar eerst maar eens beter kennen. En een jongen die daar op blijft aandringen, dat je dan ook duidelijk nee mag zeggen en die nee geaccepteerd hoort te worden.

En ja, natuurlijk als je al een tijd verkering hebt blijf je bij elkaar slapen en kan je komen aanwaaien bij elkaar. Dat lijkt logisch.

Maar dat iemand blijft slapen waar je het bestaan amper van weet, dan heb ik nog nooit gehoord vroeger en nu uit mijn vrienden en kennissenkring.

De jongen is 17 en blijft voor het eerst bij een meisje slapen, dus hij doet dat duidelijk niet bij iedereen. En wie zegt dat hij blijft aandringen? Het lijkt me eerder haar idee, als ze bij haar gaan slapen. Volgens mij heb jij geen zonen, of wel? Meiden van die leeftijd zijn meer mans dan de meeste jongens hoor. 

BritgetJones007 schreef op 18-05-2023 om 10:43:

[..]

Dan dacht ik dat ik toendertijd best vrij werd opgevoed, maar ik heb dus geleerd vroeger dat ik niet met elke scharrel naar bed moest gaan...juist niet.

En dan maar ouderwets, maar dat wil ik mijn kinderen ook graag leren. En eigenlijk om dezelfde reden; soa's, maar ook dat je niet op die manier met je lichaam om hoeft te gaan.

Nee is ook een antwoord die je geven mag. En vooral in deze tijd.

Maar goed, schijnbaar toch ouderwets

[..]

Ik denk dat het verschil is dat in de situatie van TO haar kind nog thuis woont.

En waarom ik steeds zo redeneer is omdat ik op viva steeds berichten lees van jonge vrouwen die denken in een relatie te zitten, maar uiteindelijk een 'Booty Call' blijken te zijn...

Sorry, maar ik wil mijn kinderen niet leren dat dat 'normaal' is om zo met iemand om te gaan of zo te gebruiken...en dat begint toch met een beetje waarden en normen mijn inziens.


En dat eerst voorstellen blijven eten is natuurlijk niet letterlijk 'blijven eten', maar wat dacht je van eens aan komen waaien samen en even kennismaken (niet krampachtig formeel).

Ik ben niet zo van dat hele 'vrije', of eigenlijk juist wel, maar wel met wat waarden en normen...en dat mist een beetje in dezectijd met alle gevolgen van dien; datingapps, second love, open relaties...maar ik zie en hoor om mij heen daardoor juist veel ellende...

Je trekt het m.i. we erg uit zijn verband. Natuurlijk geef je, je kind waarden en normen mee en leer je ze het onderscheid tussen bv verkering en een bootycall. Daar is bij TO's zoon toch helemaal geen sprake van. 

Waarden en normen zijn ook een ander leren zelf keuzes te maken. En dat zijn niet altijd jouw keuzes.

Jij ziet " veel ellende in deze tijd" maar dat komt wellicht ook omdat je er zelf geen affiniteit mee hebt. En voor jou sex uitsluitend in een relatie hoort...en dat is prima, niks mis mee zelfs. Maar ook prima als anderen het anders doen. Er is niet 1 manier die uitsluitend de goede is.

Gingergirl schreef op 18-05-2023 om 14:36:

[..]

Je trekt het m.i. we erg uit zijn verband. Natuurlijk geef je, je kind waarden en normen mee en leer je ze het onderscheid tussen bv verkering en een bootycall. Daar is bij TO's zoon toch helemaal geen sprake van.

Waarden en normen zijn ook een ander leren zelf keuzes te maken. En dat zijn niet altijd jouw keuzes.

Jij ziet " veel ellende in deze tijd" maar dat komt wellicht ook omdat je er zelf geen affiniteit mee hebt. En voor jou sex uitsluitend in een relatie hoort...en dat is prima, niks mis mee zelfs. Maar ook prima als anderen het anders doen. Er is niet 1 manier die uitsluitend de goede is.

Exact dit!

Ik, als bewust single zijnde, zie seks als een levensbehoefte, als eten en drinken bij leven hoort. Wat is daar mis mee BridgetJones 007?

BiancaJ schreef op 18-05-2023 om 13:35:

Ik geef je helemaal gelijk. Mijn dochter is 17. Eenzelfde verhaal. Wij wilden verifieren of de ouders echt ok waren en toen we dat hoorden, was het voor ons ok. Het belletje was nog een 5 minuten.

Ook gewoon handig toch om nummers te hebben, dat als er wat is, dat je dan weet wie je kan bellen. Van je eigen vrienden en kennissen heb je toch ook het telefoonnummer?

BritgetJones007 schreef op 18-05-2023 om 22:59:

[..]

Ook gewoon handig toch om nummers te hebben, dat als er wat is, dat je dan weet wie je kan bellen. Van je eigen vrienden en kennissen heb je toch ook het telefoonnummer?

Maar niet van de ouders van alle vrienden en vriendinnen van mijn kinderen. Ook niet van die vrienden zelf trouwens. 

Natuurlijk dien je eerst het meisje en haar ouders te ontmoeten. 17 of niet als het meisje zwanger raakt tijdens één van die nachtelijke activiteiten. Zitten jullie ermee opgescheept!! En dan moet het maar net zo een onverantwoordelijk kind zijn die nieteens een ei kan bakken. 😅

Daarnaast dingen als opvoeding, uit wat voor huis komt ze en hoe zitten haar ouders in elkaar. Dien je allemaal te weten hoor. Het is toch normaal om hier als ouders rustig over te kunnen spreken. Na een aantal keer wordt het normaal. Maar het is wel zo netjes om haar eerst te zien voordat hij daar slaapt. Tot 18 jaar ben je nog steeds verantwoordelijk voor je kind. Wat als zich iets afspeelt onderweg daar naar toe of in het huis zelf en jullie weten het niet. Al is het niet fysiek dan tenminste telefonisch.

En waarom wilt hij daar slapen als hij nieteens een relatie met haar heeft. Wat is het dan wel een sexuele samenkomst ?? Dat sommige ouders iedere vreemde maar zomaar bij hun thuis laten slapen wilt niet zeggen dat iedereen het moet doen. Voed je kinderen op met verantwoordelijkheid.

Sweetgirlx3 schreef op 19-05-2023 om 09:13:

Natuurlijk dien je eerst het meisje en haar ouders te ontmoeten. 17 of niet als het meisje zwanger raakt tijdens één van die nachtelijke activiteiten. Zitten jullie ermee opgescheept!! En dan moet het maar net zo een onverantwoordelijk kind zijn die nieteens een ei kan bakken. 😅


Op een gegeven moment merk je dat je kinderen niet zomaar iets kan verbieden met de verwachting dat ze dat ook niet doen. Dan doen ze het juist wel óf ze denken die ouwe neem ik niet serieus, ik vertel niets meer. Als je (te) streng bent of als kinderen zich gecontroleerd voelen, gaan ze liegen. Dat is biologie: zelfbehoud. Dan gaat de opvoeding meer naar de kant van overleg en advies, voortbordurend op de basis die in de jaren ervoor gelegd is. Je kan heus wel eens op je strepen staan maar die moet je zorgvuldig afwegen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.