Romy01
08-10-2025 om 12:07
Zoon onbeschermde sex
Beste allemaal, ik ben hier nieuw, waar zal ik beginnen?
Mijn zoon is 15 en heeft al een jaar een vriendin
Zij is Turks en mag van thuis uit geen relatie hebben al zeker niet met iemand van het christelijke geloof.
Nu kwam zij wel af en toe bij ons thuis zonder dat haar ouders dat weten, en ze keken wat naar tv of zo op onze zoon zijn kamer.
Ineens bleek dat zij toch al sex hadden gehad en meer nog, onbeschermd.
Ook al had mijn zoon condooms op zijn kamer, deze had hij niet gebruikt.
En zij gebruikt geen pil uiteraard omdat haar ouders het niet weten.
In Belgie staat de pil op voorschrift bij de dokter op naam, dus haar ouders zouden dat kunnen zien.
We zijn onmiddellijk het gesprek aangegaan dat onbeschermde sex uiteraard heel gevaarlijk is en dat dit niet meer mocht gebeuren op deze manier.
Nu vorige week kom ik thuis en heb ik hen beiden betrapt, wéér zonder enige bescherming.
De condooms lagen gewoon terug in de kast.
Voor mij was de maat vol, ik heb haar naar huis gestuurd en mijn zoon een mega preek gegeven.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb geen zin om mij hier elke 5 min dat ik thuis ben zorgen te maken of ik nu wel of niet oma zal worden.
Dit heeft natuurlijk als gevolg dat mijn zoon nu 'buiten ' is met haar, en ik niet weet waar hij is op deze moment. Hij heeft ook daarnet gelogen dat hij bij een vriend is maar hij is uiteraard bij haar 'ergens'
Help ik weet niet meer wat ik moet doen, heb ik juist gehandeld?
Gesprek met mijn zoon is heel moeilijk, hij luistert niet en snapt de ernst van de zaak niet.
Dank je

Netherfield
08-10-2025 om 17:28
Je kan als 15-jarige toch helemaal niet trouwen, ook al is je vriendin zwanger?

Pimpelmees67
08-10-2025 om 17:43
Poezenmeisje schreef op 08-10-2025 om 17:41:
In Nederland kan trouwen als minderjarige niet meer.
In België ook niet.

rionyriony
08-10-2025 om 17:44
Is duur hoor, zo'n baby/kleuter/puber. Kan hij de eerstkomende 20 jaar niet meer uit, niet meer op vakantie, nooit meer gezellig feesten met zijn vrienden, niet meer naar voetbal, niet meer sporten. Het leven van een vader is hard werken, niet alleen om geld binnen te brengen want daarvoor moet hij minstens twee banen hebben en heel vervelende banen die niemand anders wil hebben.
Je kan nooit meer jong zijn. Je jeugd is over. Weg. Kan je nooit meer over doen. Geen pretstudie, alleen nog maar vakken vullen en post rondbrengen (als je daarvoor al geen opleiding nodig hebt).
Om nog maar niet te zwijgen over iedereen die hem maar stom vindt dat hij niet beter heeft uitgekeken en dat hij erin is geluisd.

troelahoep
08-10-2025 om 17:47
Romy01 schreef op 08-10-2025 om 14:42:
dank je voor jullie antwoorden en om mij serieus te nemen
hierbij wat antwoorden op jullie vragen
De vriendin zegt geen neen omdat ze volgens mij echt zwanger wil worden, zij heeft een klote situatie thuis en hier hebben wij het goed thuis dus wss denkt ze dat als ze zwanger wordt hij voor haar aan het leven gebonden is..
Verder zet ik mijn zoon vaak in de auto om te 'praten' we gaan ook soms samen met zijn moto wat oefenen, maar tot een gesprek komt het vaak niet, ik krijg er niet veel uit, het is gewoon geen prater
Het voorvocht dat heb ik al 6 x doorgegeven dat je ook hiervan zwanger kan worden, heb ook al gevraagd of hij op zijn 15 vader wil worden hierdoor, vreselijk.
Haar ouders kan ik niet inlichten want als ze te weten komen dat ze sex heeft gehad voor het huwelijk zegt hun cultuur dat je met die persoon moet trouwen,dus dat kan ik helaas ook niet.
En ja ik weet dus dat ze het doen omdat ik het met mijn eigen ogen gezien heb
hun deur stond namelijk open toen ze het deden ( terwijl ze wisten dat ik binnen de 15 min thuis ging zijn)
Huisarest tja ze zien mekaar nu voor en na school, en helaas zijn ze beiden met de fiets ik kan hem niet zelf brengen
het is gewoon een uitzichtloze situatie, heb onlangs een instantie gebeld en die vrouw vond het zo ingewikkeld dat ze zelfs zei, ja mevrouw, ik kan u alleen succes toewensen
Nou serieus?! Welke instantie is dat dan, dat vind ik wel heel slecht als het echt zo is.
En wat zegt je zoon dan als je vraagt of hij nu al vader wil worden.

Kampeerder
08-10-2025 om 17:58
Een zwangerschap zijn jouw grootste zorgen? Denk ook aan soa's!
En vertel je zoon wat er met het meisje gebeurt als ze zwanger zou zijn van jouw zoon. Wil je zoon haar dat aandoen?

Mischa83
08-10-2025 om 18:06
rionyriony schreef op 08-10-2025 om 17:44:
Is duur hoor, zo'n baby/kleuter/puber. Kan hij de eerstkomende 20 jaar niet meer uit, niet meer op vakantie, nooit meer gezellig feesten met zijn vrienden, niet meer naar voetbal, niet meer sporten. Het leven van een vader is hard werken, niet alleen om geld binnen te brengen want daarvoor moet hij minstens twee banen hebben en heel vervelende banen die niemand anders wil hebben.
Je kan nooit meer jong zijn. Je jeugd is over. Weg. Kan je nooit meer over doen. Geen pretstudie, alleen nog maar vakken vullen en post rondbrengen (als je daarvoor al geen opleiding nodig hebt).
Om nog maar niet te zwijgen over iedereen die hem maar stom vindt dat hij
niet beter heeft uitgekeken en dat hij erin is geluisd.ervoor heeft gekozen onbeschermde seks te hebben.
Oeps, je had een foutje gemaakt! Heb t even aangepast voor je😉.

Renmuis
08-10-2025 om 18:16
Romy01 schreef op 08-10-2025 om 14:42:
En ja ik weet dus dat ze het doen omdat ik het met mijn eigen ogen gezien heb
hun deur stond namelijk open toen ze het deden ( terwijl ze wisten dat ik binnen de 15 min thuis ging zijn)
Hoe dan? Ik probeer dit voor me te zien. Je komt thuis. Je gaat naar boven. Deur van zoon staat open. Je gaat in de deuropening staan (even ervan uitgaande dat het doodstille seks was en je dus echt niet door had wat ze aan het doen waren). En in plaats van dat je je onmiddellijk omdraait, en/of de deur dichtslaat, en/of je ogen sluit, en/of wegloopt en de kinderen van een afstandje uitfoetert voor hun asociale gedrag, ga je even uitgebreid inzoomen om te zien of de penis van je zoon wel een regenjasje om heeft?
Anyway, geef hem een van die robotbaby's. Kost wel wat, maar dringt wel door: https://www.today.com/parents/teen-fails-baby-simulator-high-school-parenting-class-t150986

Romy01
08-10-2025 om 18:36
Hallo iedereen
dank jullie wel nogmaals voor alle reacties.
Rutgershuizen zijn hier niet maar ik had ooit al eens contact met een soort dergelijke organisatie, de pil kan je inderdaad bij huisarts halen maar dat moet dus op jouw eigen naam, en daar wringt het schoentje, dat komt op je identiteitskaart te staan en als je naar de dokter gaat dan zie je dat op je dossier dat je geweest bent.
En ze gaat nooit naar de dokter alleen.
De hulplijn heeft mij afgeraden om zelf voor haar de pil te gaan halen (op mijn naam) als dat uitkomt daar zou de familie zeker niet mee kunnen lachen
Een zwangerschapstest hebben we eind juli samen nog maar gedaan, toen hadden ze eerste keer ook gedaan zonder bescherming en heb ik ze onder lichte dwang samen met mij een test laten doen
je zou dus denken dat ze eruit zouden leren
Ik zal inderdaad meer benadrukken dat ALS ze zwanger zou zijn ze niet moeten denken dat hun leventje kan verder gaan en wij hier op dat kind gaan passen en onderhouden.
er is zeker ook een papa , wij wonen samen en zijn getrouwd, hij weet ook niet wat doen maar steunt mij wel

Marty1984
08-10-2025 om 18:45
Als ze dan toch zo graag ouders willen worden op hun 15de zou ik even een weekend een kind "lenen". Vast wel ergens een buurvrouw, nichtje, ... die wel een weekend rust kan gebruiken.
Mag zoon mooi een heel weekend voor dat kind zorgen.
Heeft hij ook een plan hoe hij dat kind financieel gaat aanpakken? En het antwoord "met kindergeld" lijkt natuurlijk nergens op en volstaat niet.
Als hij op zijn 15de oud genoeg is om vader te worden is hij ook oud genoeg voor de consequenties. Dat betekent dus op élk vrij moment buiten school een studentenjob én daarnaast continu zorg dragen, opvang regelen, ...
Het plan "mam vangt het kind wel op als wij op school zitten" is ook een no go.
Kortom: Ik zou hem héél diets maken dat ze dan wel véél willen en véél risico lopen, maar dat een gepland kind op je 16de behoorlijk naïef is.
Waarbij dat een gepland kind op je 16de met schoonouders waar je niet welkom bent al helemaal niet het strakste plan ever is.

Romy01
08-10-2025 om 19:07
Dat klopt inderdaad, we gaan dit weekend nogmaals een gesprek aan, we geven niet op
Het is wel dubbel gevoel want ik kwam met dat meisje dus super goed overeen, en nu heb ik haar dus uit huis gezet om zoals ze in Belgie zeggen, ' de kat niet bij de melk te zetten' , dat doet wel raar natuurlijk , nu heb ik helemaal geen controle meer maar ja , we zien wel hoe volgend gesprek verloopt.
Ik wil iedereen bedanken voor jullie uitgebreide reacties en de steun, dank jullie wel allemaal het gesprek heeft mij deugd gedaan

troelahoep
08-10-2025 om 20:09
Romy01 schreef op 08-10-2025 om 18:36:
Hallo iedereen
dank jullie wel nogmaals voor alle reacties.
Rutgershuizen zijn hier niet maar ik had ooit al eens contact met een soort dergelijke organisatie, de pil kan je inderdaad bij huisarts halen maar dat moet dus op jouw eigen naam, en daar wringt het schoentje, dat komt op je identiteitskaart te staan en als je naar de dokter gaat dan zie je dat op je dossier dat je geweest bent.
En ze gaat nooit naar de dokter alleen.
De hulplijn heeft mij afgeraden om zelf voor haar de pil te gaan halen (op mijn naam) als dat uitkomt daar zou de familie zeker niet mee kunnen lachen
Een zwangerschapstest hebben we eind juli samen nog maar gedaan, toen hadden ze eerste keer ook gedaan zonder bescherming en heb ik ze onder lichte dwang samen met mij een test laten doen
je zou dus denken dat ze eruit zouden leren
Ik zal inderdaad meer benadrukken dat ALS ze zwanger zou zijn ze niet moeten denken dat hun leventje kan verder gaan en wij hier op dat kind gaan passen en onderhouden.
er is zeker ook een papa , wij wonen samen en zijn getrouwd, hij weet ook niet wat doen maar steunt mij wel
Dat begrijp ik niet. Er komt op je id te staan dat je de pil gebruikt?? Dat lijkt me extreem raar.
En hoezo gaat ze nooit alleen naar de dokter, of waarom zou dat niet kunnen?

snoepjeharibo22
08-10-2025 om 20:23
ik uit een gedeelde gesloten cultuur.
zou je aanraden ook een gesprek met haar aan te gaan; misschien kan je beide anoniem naar een abortuskliniek en daar ondersteunen in het anoniem verkrijgen van voorbehoedsmiddelen; zo te horen gaan ze het toch doen samen, Waar dan ook
laat ik vooropstellen als ik sommige reacties lees dat cultuur en geloof;levensovertuigingen totaal los van elkaar staan verder.

Daglichtlamp
08-10-2025 om 20:24
Ook in België hebben artsen beroepsgeheim. https://www.fara.be/ongeplande-zwangerschap/anticonceptie/kan-ik-anticonceptie-nemen-zonder-toestemming-van-mijn-ouders
Maar als tiener lijkt het mij echt ingewikkeld om verborgen te houden voor de rest van je familie dat je dagelijks de pil slikt. Ik denk dat hier toch vooral voorlichting richting je eigen zoon over het gebruik van condooms belangrijk is. Kan zijn vader daar geen rol in spelen?
(Ik denk trouwens dat topicstarter bedoeld dat de ouders het kunnen zien via het digitale dossier van dochter: https://tzitemzo.be/faq/kan-een-14-jarige-meisje-alleen-naar-de-dokter-om-anticonceptie-te-vragen-zonder-dat-de-ouders-op-de-hoogte-worden-gesteld/
Let op! Contacten met de gezondheidszorg kunnen via digitale gezondheidsplatformen (van de mutualiteit, Cozo, mijngezondheid.be,…) wel zichtbaar zijn voor ouders.)