Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 21:46 Topicstarter

Voor je 14de drinken verhoogd de kans op alcoholproblemen volgens een Amerikaans onderzoek.  Ook het feit dat je man bent, gescheiden of nooit getrouwd. Er zijn heel veel kanttekeningen te plaatsen en heel veel mitsen en maren

nou jullie discussiëren nog maar even verder, ik neem een drankje! 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 21:48 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 10-04-2023 om 21:47:

nou jullie discussiëren nog maar even verder, ik neem een drankje!

Proost. Vergeet je niet er ook een voor je puber te maken? 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 21:48:

[..]

Proost. Vergeet je niet er ook een voor je puber te maken?

die 12-jarige? tuurlijk 

Drank meegeven bij een 15 /16 jarige gaat voor mij te ver, dat ik mijn zoon bij gelegenheden toestemming geef om een afgesproken maximum te mogen drinken liever niet maar hij is de enige onder de 18 in zijn vriendengroep,  de rest is 19 en ouder. 
Ook dan geef ik het niet mee, ik haal het ook niet in huis, zelf drink ik ook alleen in de horeca en dan kom ik niet verder dan een glas of 12 per jaar.
Ik denk echter wel dat je naar het kind moet kijken of niks onder de 18 echt te handhaven is of dat je beperkt ruimte geeft waardoor het spannende er van af gaat en daarmee de noodzaak tot overmatig gebruik  weg is. Metname als ze heel gefocust zijn op drinken en dat achter je rug om gaan doen anders geef ik liever wat ruimte zodat het open gesprek mogelijk blijft.

Friezinnetje schreef op 10-04-2023 om 21:35:

[..]

linkje?

Die zijn er al zoveel gegeven, naast medische ervaring, misschien nu zelf eens met een tegen-linkje komen.

Max88 schreef op 10-04-2023 om 21:59:

[..]

Die zijn er al zoveel gegeven, naast medische ervaring, misschien nu zelf eens met een tegen-linkje komen.

haal even de mosterd op

Ik moet wel een beetje lachen om de mensen die hier zeggen dat zoon of dochter maar 1 alcoholisch drankje drinkt op een avond. Steek je kop nog een beetje meer in het zand. Ik ken zulke ouders die dat zeggen maar ik ken ook hun kinderen. Ik werk zelf achter de bar en je merkt echt dat mensen als ze eenmaal alcohol geproefd hebben dat ze dan moeilijk kunnen stoppen. Het smaakt naar meer. Mijn ervaring is dat het is na 2 alcoholische drankjes. Dan zegt iemand van ik drink vanavond maar 2 pilsjes want ik heb morgen een belangrijke dag op het werk. Na 2 pilsjes die goed smaakten zegt hij van 3 kan ook nog wel en zo heeft hij toch een kater de andere dag. Ik drink zelf ook maar ik zie ook wel dat alcohol veel problemen kan opleveren. Ik heb een broer die alcoholist is en zijn hele leven heeft hij verkloot aan de drank. Ik vind alco0holische drankjes lekker maar met mate is het beste advies waar ik me eerlijk gezegd ook niet altijd aan hou.

en die mensen die het aan kind verbieden? Denk je dat die kinderen zich eraan houden? Want dat zullen die ouders ook zeggen. Net zoals wij zeggen kind 1 drinkt...

(Mijn kind drinkt er echt maar 1 a 2, want anders krijgt ze heel veel last aan haar maag)

Friezinnetje schreef op 10-04-2023 om 20:45:

[..]

laat die kinderen dat dan ook mooi doen.

En jeetje, de discussie is nog steeds gaande en het is wederom een herhaling van posts die in de eerste 2 pagina's ook al voorbij kwamen. Ik verbaas me echt over al die reacties dat kinderen niets krijgen of nog niet drinken. Mss weten de ouders het zelf ook wel niet . Nou ja, gelukkig is het hier niet de gemiddelde standaard van Nederland.

En waarom is dat gelukkig? Als je niet drinkt en snuift dan leef je niet ofzo? Niet iedereen houdt van alcohol drinken of het type feestjes waar veel gedronken wordt. Sterker nog, volgens mij vinden veel mensen hun eerste glas alcohol best wel vies. Ik kan me de vertrokken bekkies uit mijn studententijd nog wel voor de geest halen van de mensen die allemaal deden alsof ze pils wel lekker vonden. 

 Het verbaast mij werkelijk dat er hier mensen zijn die een fles drank mee naar een feestje zo faciliteren op een leeftijd van 15-16 jaar. Waarom inderdaad niet gewoon een fles fris en wat lekkers meenemen.. (alcohol is ook nog eens hartstikke duur). 

watertoren schreef op 10-04-2023 om 22:28:

Ik moet wel een beetje lachen om de mensen die hier zeggen dat zoon of dochter maar 1 alcoholisch drankje drinkt op een avond. Steek je kop nog een beetje meer in het zand. Ik ken zulke ouders die dat zeggen maar ik ken ook hun kinderen. Ik werk zelf achter de bar en je merkt echt dat mensen als ze eenmaal alcohol geproefd hebben dat ze dan moeilijk kunnen stoppen. Het smaakt naar meer. Mijn ervaring is dat het is na 2 alcoholische drankjes. Dan zegt iemand van ik drink vanavond maar 2 pilsjes want ik heb morgen een belangrijke dag op het werk. Na 2 pilsjes die goed smaakten zegt hij van 3 kan ook nog wel en zo heeft hij toch een kater de andere dag. Ik drink zelf ook maar ik zie ook wel dat alcohol veel problemen kan opleveren. Ik heb een broer die alcoholist is en zijn hele leven heeft hij verkloot aan de drank. Ik vind alco0holische drankjes lekker maar met mate is het beste advies waar ik me eerlijk gezegd ook niet altijd aan hou.

a) daar ben ik het niet mee eens. Ik ben zelf geen liefhebber van alcohol (ik lust het wel hoor, maar ik hou helemaal niet van bier). Ik schat zo in dat de helft van mijn vriendenkring niet drinkt omdat ze het niet echt lekker vinden. In mijn familie ook veel mensen die geheelonthouder zijn (niet vanwege geloofsovertuiging).

b) het zou dus mooi zijn om te voorkomen dat je kinderen mensen worden die blijkbaar niet kunnen stoppen met drinken, om hen de drank dus helemaal niet aan te bieden. Precies wat de overheid probeert te doen voor mensen onder de 18. Oerstom om als ouders toe te staan dat je kind dus drank meeneemt naar een feestje. Waar gaan die kinderen heen dan, waar ze 'maar' 1 drankje kunnen drinken? Mijn 15-jarige mag echt nog niet naar een bar ofzo, die heeft het bovendien prima naar de zin bij scouting of de sportclub, of schoolfeestjes en daar is geen alcohol. Verder is hier in de buurt wel een jeugddisco (niet het soort vermaak van mijn kinderen trouwens), daar wordt ook zeker geen alcohol geschonken. Ik zie ook niet hoe mijn kinderen op een verjaardag van een klasgenootje evt. alcohol zouden kunnen gebruiken, als ze het niet van huis mogen meenemen. In de supermarkt kopen zal ook niet lukken.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 20:03:

[..]

Wat dan? Zeggen dat het mag een andere ouders er voor laten zorgen zodat je je handen in onschuld kan wassen

Precies. Als iedereen zegt dat een ander er maar moet voor zorgen, dan brengt niemand wat mee. En hoera, de feestjes lopen niet uit de hand door alcohol.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:02:

[..]

Wij dronken allemaal heel veel en heb nog nooit comazuipen meegemaakt en nu hoor ik het veel vaker, heel vreemd, zou dat toch komen omdat het door ouders meer wordt verboden?

Nou, ik wel vroeger bij een uitgaansgelegenheid tijdens schoolkamp in de 5e, dat er iemand out ging. Maar goed, toen mocht je nog bier kopen vanaf je 16e. En ook op een schoolfeestje bij iemand thuis waar de ouders (een artsenechtpaar nota bene) in een ander deel van het huis waren. Dat was met merendeels 14 jarigen aan het begin van de 3e klas. Sommige mensen dronken echt veel, wat ik al niet leuk vond, en het feestje eindigde in een grote kotspartij en een aantal bijna bewusteloze klasgenoten. 

watertoren schreef op 10-04-2023 om 22:28:

Ik moet wel een beetje lachen om de mensen die hier zeggen dat zoon of dochter maar 1 alcoholisch drankje drinkt op een avond. Steek je kop nog een beetje meer in het zand. Ik ken zulke ouders die dat zeggen maar ik ken ook hun kinderen. Ik werk zelf achter de bar en je merkt echt dat mensen als ze eenmaal alcohol geproefd hebben dat ze dan moeilijk kunnen stoppen. Het smaakt naar meer. Mijn ervaring is dat het is na 2 alcoholische drankjes. Dan zegt iemand van ik drink vanavond maar 2 pilsjes want ik heb morgen een belangrijke dag op het werk. Na 2 pilsjes die goed smaakten zegt hij van 3 kan ook nog wel en zo heeft hij toch een kater de andere dag. Ik drink zelf ook maar ik zie ook wel dat alcohol veel problemen kan opleveren. Ik heb een broer die alcoholist is en zijn hele leven heeft hij verkloot aan de drank. Ik vind alco0holische drankjes lekker maar met mate is het beste advies waar ik me eerlijk gezegd ook niet altijd aan hou.

Ter verdediging: ik was inderdaad een puber die maar 1 drankje nam op een avond. Wij ‘mochten’ nog drinken op ons 16e. Ik was een lichtgewicht met mijn 1,76 (woog 50kg) dus een drankje hakte er al snel in. Ik vond het gevoel een soort van controle te verliezen niet zo fijn. Mijn vriendinnen waren net zo. 1, hooguit twee drankjes en de rest fris.


Toen raakte ik zwanger op mijn 17e, op mijn 19e nog een keer en kreeg ik pfeiffer waardoor ik heel lang ook echt niet tegen alcohol kon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.