Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kimdekim

Kimdekim

11-04-2023 om 13:07 Topicstarter

Toen ik 15 was dronk ik bessen/ 7up of passao jus. Passoa wordt hier nog steeds veel gedronken, maar nu vooral met Fanta.  En Smirnoff ice dat is al gemixt in de fles en maar 4%.  Mijn dochter is 15, haar vriendinnen allemaal 16 en de jongens 17 en sommige ook al18. Drank komt toch wel binnen. Daarbij zijn bijna alle vriendinnen van mijn dochter toevallig de jongste in het gezin.  Dat scheelt ook al een boel. 

SuzyQFive schreef op 11-04-2023 om 12:55:

[..]

Heb je cijfers? Ben wel benieuwd naar het verschil tussen 1998 en nu…

Nee, ik heb geen cijfers maar wij vinden heel veel lege flessen sterke drank en dan voornamelijk rum in de vuilnisbakken en in de bosjes bij de sportvelden.

Doemijdieglazenbol schreef op 11-04-2023 om 12:59:

[..]

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol-en-jongeren/waar-en-wat-jongeren-drinken/

Daar staat dat bier nog het meest populair is. Maar dit zal per lokatie en groep verschillen. Daarbij zijn deze cijfers ook al 4 jaar oud en de prijzen van drank zijn ook flink veranderd, de afgelopen jaren. Kan me ook voorstellen dat een goedkope fles sterk gewoon veel economischer is. Als je het door cola gooit, proef je het toch nauwelijks meer.

Voor een euro of 12 heb je al een fles rum van 70cl. Bij een normale rum-cola gaat er maar 1 borrelglaasje rum in maar als ze het zelf vanuit de fles in een glas gieten dan zal er waarschijnlijk meer in gaan en als ze met een paar personen zijn dan is zo'n fles zo leeg. Ik twijfel of het nu goedkoper is of niet. Waarschijnlijk in de horeca wel maar ik werk in een voetbalkantine waar de prijzen lager zijn. Bier en fris kost bij ons maar 2,20.

Kimdekim schreef op 11-04-2023 om 13:07:

Toen ik 15 was dronk ik bessen/ 7up of passao jus. Passoa wordt hier nog steeds veel gedronken, maar nu vooral met Fanta. En Smirnoff ice dat is al gemixt in de fles en maar 4%. Mijn dochter is 15, haar vriendinnen allemaal 16 en de jongens 17 en sommige ook al18. Drank komt toch wel binnen. Daarbij zijn bijna alle vriendinnen van mijn dochter toevallig de jongste in het gezin. Dat scheelt ook al een boel.

Ik denk dat ik ook rond die leeftijd, 15, 16 jaar was dat ik ontdekte dat ik alcohol op die manier wel te drinken vond. Maar ook niet meer dan dat, en bovendien nogal duur. Als ik nu kijk in de supermarkt, dan zijn alle hippe (mix)drankjes ook behoorlijk aan de prijs. 

Dus ik vraag me ook af, waar betalen die koters het van, hun bijbaantje in de supermarkt? Of krijgen ze het allemaal maar van hun 18-jarige vrienden? 

troelahoep schreef op 11-04-2023 om 14:54:

[..]

Ik denk dat ik ook rond die leeftijd, 15, 16 jaar was dat ik ontdekte dat ik alcohol op die manier wel te drinken vond. Maar ook niet meer dan dat, en bovendien nogal duur. Als ik nu kijk in de supermarkt, dan zijn alle hippe (mix)drankjes ook behoorlijk aan de prijs.

Dus ik vraag me ook af, waar betalen die koters het van, hun bijbaantje in de supermarkt? Of krijgen ze het allemaal maar van hun 18-jarige vrienden?

Laats was in het nieuws (kan het artikel niet zo snel vinden) dat er meer drugs gebruikt worden omdat drank zo duur is geworden. 

Kimdekim

Kimdekim

11-04-2023 om 15:59 Topicstarter


troelahoep schreef op 11-04-2023 om 14:54:

[..]

Ik denk dat ik ook rond die leeftijd, 15, 16 jaar was dat ik ontdekte dat ik alcohol op die manier wel te drinken vond. Maar ook niet meer dan dat, en bovendien nogal duur. Als ik nu kijk in de supermarkt, dan zijn alle hippe (mix)drankjes ook behoorlijk aan de prijs.

Dus ik vraag me ook af, waar betalen die koters het van, hun bijbaantje in de supermarkt? Of krijgen ze het allemaal maar van hun 18-jarige vrienden?

troelahoep schreef op 11-04-2023 om 14:54:

[..]

Ik denk dat ik ook rond die leeftijd, 15, 16 jaar was dat ik ontdekte dat ik alcohol op die manier wel te drinken vond. Maar ook niet meer dan dat, en bovendien nogal duur. Als ik nu kijk in de supermarkt, dan zijn alle hippe (mix)drankjes ook behoorlijk aan de prijs.

Dus ik vraag me ook af, waar betalen die koters het van, hun bijbaantje in de supermarkt? Of krijgen ze het allemaal maar van hun 18-jarige vrienden?

troelahoep schreef op 11-04-2023 om 14:54:

[..]

Ik denk dat ik ook rond die leeftijd, 15, 16 jaar was dat ik ontdekte dat ik alcohol op die manier wel te drinken vond. Maar ook niet meer dan dat, en bovendien nogal duur. Als ik nu kijk in de supermarkt, dan zijn alle hippe (mix)drankjes ook behoorlijk aan de prijs.

Dus ik vraag me ook af, waar betalen die koters het van, hun bijbaantje in de supermarkt? Of krijgen ze het allemaal maar van hun 18-jarige vrienden?

Die nep passoa kidt 4,49 voor 0,7 l dus dat kunnen ze meestal zelf wel betalen. 

Kimdekim

Kimdekim

14-04-2023 om 12:33 Topicstarter

ik heb niks meer gehoord dus ik verwacht ook niks meer.  Al weet ik via mijn werk ook wel dat VT niet altijd heel snel is een dat het weken kan duren.  

Dochter en vriendin staan wel een beetje anders in het gebeuren dus voor nu vermijden ze het hele gebeuren.  

Ginevra schreef op 10-04-2023 om 20:09:

[..]

Je kunt strak verbieden met strafmaatregelen bij overtreding.
je kunt verbieden maar er geen consequenties aan verbinden

Je kunt zeggen dat je het geen goed idee vindt en dat je het beslist niet gaat faciliteren

Je kunt zeggen dat je het geen goed idee vindt en er voorwaarden aan verbinden bv het kijken van een educatieve film, en het dan loslaten

Je kunt ze een beloning beloven als ze niet drinken, net zoals sommigen doen mbt roken

Je kunt zeggen dat het je niet kan schelen maar dat ze hun eigen zooi maar moeten regelen

In zeg niet dat dat allemaal in alle gevallen goed werkt, het is niet onze size fits all , maar er zit echt nog een boel vóórdat je zelf de drank gaat meegeven onder het motto “alles onder de vijf drankjes is geen probleem”

Ik vond dat vroeger altijd heel hypocriet. Die jongeren die hun rijbewijs kregen als ze niet zouden roken, maar het stiekem toch deden...

Als ik er nu op terugkijk, dat heeft dat toch geholpen. Die jongeren rookte af en toe eentje, maar niet dagelijks en niet verslaafd aan roken, omdat er schijnbaar toch een duidelijke grens was.

Dus wat toen hypocriet leek, heeft toch gewerkt....

Het helpt gewoon echt als ouders het niet normaliseren. Of dat nu roken of drinken is, of andere slechte gewoonten.

Philou schreef op 11-04-2023 om 15:36:

[..]

Laats was in het nieuws (kan het artikel niet zo snel vinden) dat er meer drugs gebruikt worden omdat drank zo duur is geworden.

Klopt, ik zag het ook op Ned 1 vlgs mij.


hier oa een artikel hierover:


https://www.linda.nl/meiden/meiden-nieuws/festivals-duurder-jongeren-drugsgebruik/

Kersje schreef op 14-04-2023 om 14:08:

[..]

Klopt, ik zag het ook op Ned 1 vlgs mij.


hier oa een artikel hierover:


https://www.linda.nl/meiden/meiden-nieuws/festivals-duurder-jongeren-drugsgebruik/

Van de week nog een cursus gehad met iemand van VNN en die zei dat er niet meer drugs gebruikt worden dan zeg maar 30 jaar geleden. Er wordt meer over gesproken, maar het gebruik is hetzelfde. 

Friezinnetje schreef op 14-04-2023 om 14:12:

[..]

Van de week nog een cursus gehad met iemand van VNN en die zei dat er niet meer drugs gebruikt worden dan zeg maar 30 jaar geleden. Er wordt meer over gesproken, maar het gebruik is hetzelfde.

Als in harddrugs? Ik geloof best dat het wietgebruik niet noemenswaardig gestegen is, maar als we naar harddrugs kijken, kan ik me dat heel moeilijk voorstellen. Gaat het dan om totale aantallen, of om aantal gebruikers?

kimdekim,hoe staat dochter erin dan?

Kimdekim

Kimdekim

14-04-2023 om 15:02 Topicstarter

Voor mijn dochter is het geweest en voorbij.  Jongens hebben excuses aangeboden en de jongens die later binnen zijn gekomen zijn afgeschreven.  zij heeft verder helemaal geen hard feelings. Maar goed zij heeft verder ook geen echte consequenties gehad.  

Kimdekim schreef op 14-04-2023 om 15:02:

Voor mijn dochter is het geweest en voorbij. Jongens hebben excuses aangeboden en de jongens die later binnen zijn gekomen zijn afgeschreven. zij heeft verder helemaal geen hard feelings. Maar goed zij heeft verder ook geen echte consequenties gehad.

Maar jouw dochter heeft jongens uitgenodigd in het huis van iemand anders. Ik kan me voorstellen dat die vriendin en haar ouders daar niet blij mee zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.