Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Mijn opmerking over Halt was nog in de veronderstelling dat ze iets strafbaars gedaan had.
Hier in Groningen worden ze in zo’n geval wel vaak naar VNN gestuurd tegenwoordig. Wij hebben op school zelfs een VNN spreekuur, daar kunnen we ook leerlingen heensturen. 

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 22:32:

en die mensen die het aan kind verbieden? Denk je dat die kinderen zich eraan houden? Want dat zullen die ouders ook zeggen. Net zoals wij zeggen kind 1 drinkt...

(Mijn kind drinkt er echt maar 1 a 2, want anders krijgt ze heel veel last aan haar maag)

Als je kind op feestjes komt waar niemand alcohol meeneemt/ meekrijgt van ouders/ geschonken wordt, is de kans dat ze toch gaan drinken op dat feest erg klein, het is simpelweg niet aanwezig. Hierdoor ook geen groepsdruk om het toch te doen. Als het aanwezig is, is de kans dat het naar meer smaakt of dat je mee gaat doen omdat anderen het ook doen, je het opgedrongen krijgt, groter. Dat je dochter het bij max 2 drankjes houdt dat hoop ik oprecht voor je zeker als ze snel klachten krijgt. Is zo'n feestje dan alleen maar leuk en genieten met drank? Dat is een beetje de indruk die ik van een aantal krijg; het hoort erbij/ wij deden het ook/anders is het niet leuk of geniet je niet etc. En dat is m.i. echt iets wat je, jezelf of je kind aanleert. Hier was het ook niet " verbieden" maar gewoon een vanzelfsprekendheid dat je onder de 18 niet drinkt. Ook nooit discussie over gehad.

Ali

Ali

11-04-2023 om 07:52

Het is vrij naïef om te denken dat er geen alcohol op feestjes aanwezig is als ouders het niet meegeven. Er zijn altijd oudere broers/zussen en neven/nichten of vrienden die wel alcohol mogen kopen en dat ook doen voor de minderjarigen.

Ali schreef op 11-04-2023 om 07:52:

Het is vrij naïef om te denken dat er geen alcohol op feestjes aanwezig is als ouders het niet meegeven. Er zijn altijd oudere broers/zussen en neven/nichten of vrienden die wel alcohol mogen kopen en dat ook doen voor de minderjarigen.

Altijd oudere broers / zussen....hier nooit meegemaakt. Mijn kinderen hadden hun eigen vriendengroep van dezelfde leeftijd. Oudere familieleden hadden weer hun eigen feestjes en gingen naar andere uitgaansgelegenheden. Maar in theorie kan het, ben ik met je eens.

Ali

Ali

11-04-2023 om 10:01

Gingergirl schreef op 11-04-2023 om 09:09:

[..]

Altijd oudere broers / zussen....hier nooit meegemaakt. Mijn kinderen hadden hun eigen vriendengroep van dezelfde leeftijd. Oudere familieleden hadden weer hun eigen feestjes en gingen naar andere uitgaansgelegenheden. Maar in theorie kan het, ben ik met je eens.


In theorie? Echt dream on. Er worden gewoon bestellingen gedaan bij de oudere broers/zussen, 18plussers van school etc. Die 18+ gaan zelf trouwens niet naar de betreffende feestjes.

Ook bestellen minderjarigen drank via WA en insta. Het is voor minderjarigen heel gemakkelijk om aan alcohol te komen. Vraag maar eens aan je kind. Waarmee ik overigens niet suggereer dat die dat zelf ook doet.

Ali schreef op 11-04-2023 om 07:52:

Het is vrij naïef om te denken dat er geen alcohol op feestjes aanwezig is als ouders het niet meegeven. Er zijn altijd oudere broers/zussen en neven/nichten of vrienden die wel alcohol mogen kopen en dat ook doen voor de minderjarigen.

Eens, al moet ik wel altijd denken bij dit soort dingen aan de eigenaar van het feestcafe waar ik een tijd gewerkt heb. Die verbood het weggeven van drank. Toen ik hem vroeg waarom die dat deed, maar het maar sporadisch aankaarten en het een beetje oogluikend toestond, gaf hij aan: als ik tegen jullie allemaal zeg dat het mag, ga je aan Jan en alleman gratis drank weggeven. Als ik zeg dat het niet mag, pas je er mee op en doe het het alleen af en toe bij je vrienden.

Slechte vergelijking wellicht, maar toch vind ik de essentie wel vergelijkbaar: als je alles maar normaal vindt, gaat je kind dat overnemen. Ik zie Kiki39 hier maar vooral roepen dat het overal gebeurd, heel normaal is, niet tegen te houden etc. Ja dan kun je er donder op zeggen dat drankgebruik bij je kids vrij normaal wordt ja. 

Maar laten we alsjebkieft niet doen alsof het normaal is. De regering heeft die grens niet voor niets opgetrokken. Dat ik en met mij velen van mijn generatie al als 14-jarige soms lallend de kantine bij de voetbal uitkwamen, wil niet zeggen dat we dat nu nog oke vinden. Iets met voortschrijdend inzicht. Dat we vroeger iets zo deden, vind ik zon kulargument. Dan kunnen alle vrouwen ook weer bij het aanrecht gaan staan, deden we vroeger toch ook zo? 

Elpisto schreef op 11-04-2023 om 10:10:

Eens, al moet ik wel altijd denken bij dit soort dingen aan de eigenaar van het feestcafe waar ik een tijd gewerkt heb. Die verbood het weggeven van drank. Toen ik hem vroeg waarom die dat deed, maar het maar sporadisch aankaarten en het een beetje oogluikend toestond, gaf hij aan: als ik tegen jullie allemaal zeg dat het mag, ga je aan Jan en alleman gratis drank weggeven. Als ik zeg dat het niet mag, pas je er mee op en doe het het alleen af en toe bij je vrienden.


Goeie vergelijking wat mij betreft. Als je je kind zelf een fles Passoa meegeeft stel je een heel andere norm dan als je zegt dat je wil dat er niet gedronken wordt.

Tuurlijk gebeurt er dan heus wel wat onder de radar, maar op kleinere schaal. Ondanks hun stoere houding trekken kinderen zich heus wel wat aan van wat hun ouders vinden, ook al proberen ze tegelijkertijd die grens een beetje uit. Net zoals het personeel bij die eigenaar deed.

Kimdekim

Kimdekim

11-04-2023 om 10:55 Topicstarter

Ginevra schreef op 11-04-2023 om 10:44:

[..]


Goeie vergelijking wat mij betreft. Als je je kind zelf een fles Passoa meegeeft stel je een heel andere norm dan als je zegt dat je wil dat er niet gedronken wordt.

Tuurlijk gebeurt er dan heus wel wat onder de radar, maar op kleinere schaal. Ondanks hun stoere houding trekken kinderen zich heus wel wat aan van wat hun ouders vinden, ook al proberen ze tegelijkertijd die grens een beetje uit. Net zoals het personeel bij die eigenaar deed.

Ja en daar heb ik dus een andere mening over.  Ik hou absoluut niet van de leugenachtige gedrag.  Als ik zeg dat iets niet mag ga ik er ook van uit dat het niet gebeurt. En tot nu toe is dat dan ook nooit gebeurd.  Ik sta dus niks oogluikend toe.  Het mag of het mag niet.  En als het mag dan maken we afspraken over hoe het mag.  Dus als mijn dochter bijvoorbeeld een feestje heeft en dan bij een vriendin slaapt vraag ik haar om haar lokatie aan te zetten zodat ik weet dat ze bij die vriendin thuis is gekomen. Daarna mag hij weer uit. Als we afspraken dat ze mag drinken dan spreken we af hoeveel. 

En voordat iedereen zegt je kind zal wel liegen...ik vind dat wantrouwen dus ongezond.  Als ik rechtstreeks aan mijn kinderen vraag hoe iets zit,  dan ga ik ervan uit dat dat de waarheid is.  Ze weten ook dat als ik ze betrap op liegen de straf niet mals zal zijn.  En ik geloof niet dat mijn kinderen de afgelopen 2 jaar ooit straf hebben gehad.  

Ali schreef op 11-04-2023 om 10:01:

[..]


In theorie? Echt dream on. Er worden gewoon bestellingen gedaan bij de oudere broers/zussen, 18plussers van school etc. Die 18+ gaan zelf trouwens niet naar de betreffende feestjes.

Ook bestellen minderjarigen drank via WA en insta. Het is voor minderjarigen heel gemakkelijk om aan alcohol te komen. Vraag maar eens aan je kind. Waarmee ik overigens niet suggereer dat die dat zelf ook doet.

O dat zal zeker gebeuren maar echt niet overal hoor. Dat zal waarschijnlijk bij feestjes zijn waar er geen toezicht is. Ligt er denk ik ook aan waar je, je feestjes houdt en wie je contacten zijn. Op de leeftijd 14/ 15/16 was dat vooral bij iemand thuis waar ouders ook aanwezig waren die een oogje in het zeil hielden of bv in het scoutingclubhuis of jeugdsoos of schoolfeest ook onder toezicht van volwassenen dus daar werden echt niet massaal alcohol meegenomen / afgeleverd door oudere siblings. Op plekken zonder toezicht kan ik het me voorstellen dat het makkelijker gebeurt. Horeca hier in de stad wordt je onder de 18 vaak niet toegelaten.

Als er geen alcohol is en er is toezicht van ouders, dan kan er niet gedronken worden, dat is logisch. Maar als dat toezicht er niet/nauwelijks is, hoeft er maar één ouder het wel goed te vinden dat er gedronken wordt en alcohol in huis halen/verstrekken en dat huis wordt de vaste chillplek.

Als je in de vriendengroep als ouders één lijn trekt, is dat prima. Totdat een deel 18 is en een deel nog niet, want dan kan die van 18 het gewoon zelf kopen.
Maar als je in een omgeving woont waar dus wel iedereen drinkt en ouders het massaal normaal vinden en alcohol kopen en geven aan hun kinderen, dan heb je daar als individu geen invloed op. Dan kun je je kind verbieden om contact te hebben met leeftijdsgenoten die mogen drinken, maar dat is onmenselijk als dat om bijna iedereen gaat. 
Je zal dan het gesprek moeten aangaan over groepsdruk, de effecten van alcohol en hopen dat je puber voldoende gezond verstand heeft om niet te zwichten. Een garantie heb je niet, want het zal ook deels van het karakter van je kind afhangen.

In de vriendengroep van mijn dochter werd echt niet of nauwelijks gedronken, die gingen niet uit maar zaten liever bij één van hen thuis of gingen naar concerten, workshops, sportieve dingen etc. Daar was het "gewoon niet" dus relatief makkelijk te handhaven. Bij zoon merkten we dat hij buiten de vriendengroep dreigde te vallen toen die rond de 16, 17, allemaal thuis mochten drinken. Toen hebben we gezegd dat hij daarvoor niet thuis hoefde te blijven, dat hij dan ook maar een of twee biertjes moest drinken maar dat we hem niet dronken in de struikjes wilden vinden of op moeten halen van de SEH. Dus ons beleid was "in principe niet" maar ik wilde wel in gesprek blijven en het weten als er rare dingen gebeurden.
Ik vind het trouwens wel een verschil met vroeger dat er zoveel meer sterke drank wordt gedronken door jeugd. Wij dronken bier, of wijn, of van die vieze martini uit een fles, of hooguit één of andere mierzoete mixdrank, maar echt geen wodka of tequila of iets dergelijks. 

Het klopt inderdaad dat de jeugd veel meer sterke drank is gaan drinken maar dat komt door nix18. Die van 16 en 17 zouden graag een pilsje bestellen bij mij aan de bar maar dat krijgen ze niet dus ze bestellen een cola en gieten daar zelf sterke drank bij. Natuurlijk letten wij daarop maar ze doen dat vaak in de wc of buiten.

watertoren schreef op 11-04-2023 om 12:46:

Het klopt inderdaad dat de jeugd veel meer sterke drank is gaan drinken maar dat komt door nix18. Die van 16 en 17 zouden graag een pilsje bestellen bij mij aan de bar maar dat krijgen ze niet dus ze bestellen een cola en gieten daar zelf sterke drank bij. Natuurlijk letten wij daarop maar ze doen dat vaak in de wc of buiten.

Heb je cijfers? Ben wel benieuwd naar het verschil tussen 1998 en nu… 

SuzyQFive schreef op 11-04-2023 om 12:55:

[..]

Heb je cijfers? Ben wel benieuwd naar het verschil tussen 1998 en nu…

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol-en-jongeren/waar-en-wat-jongeren-drinken/

Daar staat dat bier nog het meest populair is. Maar dit zal per lokatie en groep verschillen. Daarbij zijn deze cijfers ook al 4 jaar oud en de prijzen van drank zijn ook flink veranderd, de afgelopen jaren. Kan me ook voorstellen dat een goedkope fles sterk gewoon veel economischer is. Als je het door cola gooit, proef je het toch nauwelijks meer.

Toen ik een jaar of 15 was en begon met drinken, dronk ik sneeuwwitje met 1/8 bier en 7/8 seven-up. Dan moet je wel héél veel drinken wil je daar dronken van worden.
Kwam ik achter toen ik op mijn 17e dronken werd van twee flesjes bier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.