Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Aanhang op familiefoto


Wat een gemuts. Als begintwintiger zijn er toch wel spannender dingen in het leven te doen dan kerstmekkeren om de "schoon"familie?! Op die leeftijd was ik al drie jaar samen op wat later mijn wederhelft zou worden. Mijn schoonfamilie waren/zijn echt prima mensen. Mijn schoonmoeder was echt heel hartelijk, maar al die verplichtingen die het met zich meebracht; ik zat er toen nog echt niet op te wachten.

Een relatie  van 1,5 jaar kan nog alle kanten op heb ik met mijn eigen kinderen ondervonden. En wie zit er dan later nog op te wachten op Ohjadieklojo of Hoeheettumookalweer pontificaal aan de muur?

Maar mensen, het was geen familiefoto, het was een foto met de 4 kleinkinderen. En daar mochten geen andere mensen dan kleinkinderen op. Niet vriendje van kleindochter, niet vader van kleinzoon, niet beste vriend van kleindochter 2 en ook de buurman niet. Als gezegd was "we maken een foto met de heeele familie, maar jíj mag er niet bij', dan snap ik het gevoel van buitensluiten. En dat het niet erg hartelijk is. En dat je evt een foto wil met iedereen die bij het feest aanwezig was, los van of die relaties blijvem duren ed. Maar het was geen foto met een groot gezelschap of de hele familie. Het was een foto met 4 kleinkinderen, zonder andere mensen. Als dat niet meer kan zonder dat vervolgens iedere aanwezige ook een keer op de foto wordt gezet om te voorkomen dat men zich buitengesloten voelt dan zou ik niet meer snel een foto van iemand durven maken. 

Mevrouw75 schreef op 29-12-2023 om 10:56:

[..]

Je hoeft helemaal niet x jaar samen te zijn, of getrouwd of whatever. Je kunt ook na 45 jaar getrouwd te zijn alle aanhang van de bank bonjouren.

Mijn allang en breed getrouwde moeder, 4 kinderen met mijn vader, haar broers ook zo’n samenstelling staan ook op een mooie, even tussendoor gemaakte foto met haar moeder en broers. Daar gingen de kleinkinderen en aanhang ook niet op. Een van die aanhang heeft zelfs gewoon die foto gemaakt. No hard feelings hoor.

Ik schrijf ook nergens dat er geen foto met uitsluitend oma en de kleinkinderen gemaakt zou mogen worden. Maar wat is er zo erg om ook een foto te maken met de aanhang erbij? Niet perse voor oma maar misschien vindt TO's dochter dat wel een leuke foto om te hebben. Of draait het alleen maar om wat 1 persoon wil, lijkt me niet toch.Dit was ook niet tijdens een doorsnee bezoekje maar tijdens kerst.

 Ik snap niet waarom het zo'n punt is met elkaar rekening te houden. Ik vind het wel een verschil of er verschillende foto's gemaakt worden; dan sta je op de een wel en op de ander niet, maar daar was bij TO geen sprake van. In mijn schoonfamilie willen ze ook uitsluitend foto''s met de " eigen" familie, dat ervaart iedereen aan de koude kant nogal kwetsend. 

Gingergirl schreef op 29-12-2023 om 13:01:

[..]

Ik schrijf ook nergens dat er geen foto met uitsluitend oma en de kleinkinderen gemaakt zou mogen worden. Maar wat is er zo erg om ook een foto te maken met de aanhang erbij? Niet perse voor oma maar misschien vindt TO's dochter dat wel een leuke foto om te hebben. Of draait het alleen maar om wat 1 persoon wil, lijkt me niet toch.

Ik snap niet waarom het zo'n punt is met elkaar rekening te houden. Ik vind het wel een verschil of er verschillende foto's gemaakt worden; dan sta je op de een wel en op de ander niet, maar daar was bij TO geen sprake van. In mijn schoonfamilie willen ze ook uitsluitend foto''s met de " eigen" familie, dat ervaart iedereen aan de koude kant nogal kwetsend.

Als de foto dan gemaakt is kan kleindochter ook gewoon zeggen 'jongens, nog even niet niet bewegen, ik wil er ook een met Kees erbij!' Dan is het ook opgelost.

Dat jij een schoonfamilie hebt die alleen foto's wil met de 'eigen' kant vind ik echt heel raar en onvriendelijk, kan me goed voorstellen dat dat mensen kwetst. Maar deze oma is geen buitensluiter en deed op zijn hoogst wat onhandig, in die context moet je het niet groter maken dan het is. Het is niet zo dat oma geen rekening wil houden met anderen.

Gingergirl schreef op 29-12-2023 om 13:01:

[..]

Ik schrijf ook nergens dat er geen foto met uitsluitend oma en de kleinkinderen gemaakt zou mogen worden. Maar wat is er zo erg om ook een foto te maken met de aanhang erbij? Niet perse voor oma maar misschien vindt TO's dochter dat wel een leuke foto om te hebben. Of draait het alleen maar om wat 1 persoon wil, lijkt me niet toch.Dit was ook niet tijdens een doorsnee bezoekje maar tijdens kerst.

Ik snap niet waarom het zo'n punt is met elkaar rekening te houden. Ik vind het wel een verschil of er verschillende foto's gemaakt worden; dan sta je op de een wel en op de ander niet, maar daar was bij TO geen sprake van. In mijn schoonfamilie willen ze ook uitsluitend foto''s met de " eigen" familie, dat ervaart iedereen aan de koude kant nogal kwetsend.

Als dochter die foto wil, moet ze die organiseren. Het is niet dat het niet mocht, maar oma wilde een foto van haar en de kleinkinderen en organiseerde die. Niks meer en niks minder hoor. 

Die kleindochter ging er achteraf over mokken, dat is verongelijkt. 

Mevrouw75 schreef op 29-12-2023 om 10:44:

Dan heb je gewoon een beetje ego hoor, als je perse op die foto wil.
Oma en kleinkinderen is gewoon een andere samenstelling dan oma en kleinkinderen+ aanhang, of het hele gezelschap of whatever.
Mijn schoonmoeder wil jaarlijks graag met haar zoon en kleinkind een dagje uit. Ik mag expliciet niet mee. Nou, poe! Dan heb ik lekker een dagje voor mijzelf en zij even quality-time met z’n drieën.

Hoezo heb je dan weer ego. Ik vind het raar.  Dat mag toch? Dat je expliciet gevraagd wordt om even opzij te gaan zodat je niet op de foto staat.  Ik maak er verder geen probleem van maar raar is het wel.  Als in mijn ouders zouden dat dus nooit aan mijn man vragen.  

Mevrouw75 schreef op 29-12-2023 om 13:37:

[..]

Als dochter die foto wil, moet ze die organiseren. Het is niet dat het niet mocht, maar oma wilde een foto van haar en de kleinkinderen en organiseerde die. Niks meer en niks minder hoor.

Die kleindochter ging er achteraf over mokken, dat is verongelijkt.

Idd, gemiste kans voor kleindochter om met de drie andere kleinkinderen  en hun vrienden als de nieuwe generatie vastgelegd te worden. Volgende keer beter. 

Kimdekim schreef op 29-12-2023 om 16:07:

[..]

Hoezo heb je dan weer ego. Ik vind het raar. Dat mag toch? Dat je expliciet gevraagd wordt om even opzij te gaan zodat je niet op de foto staat. Ik maak er verder geen probleem van maar raar is het wel. Als in mijn ouders zouden dat dus nooit aan mijn man vragen.

Raar is het ook niet. Niet alles wat jouw ouders niet doen is raar natuurlijk.

Mevrouw75 schreef op 29-12-2023 om 16:37:

[..]

Raar is het ook niet. Niet alles wat jouw ouders niet doen is raar natuurlijk.

Dat zeg ik toch ook niet? Dat alles wat mijn ouders doen niet raar is.  Maar mijn man is wel volwaardig onderdeel van het gezin.  Hij hoort er gewoon bij.  En mag dus gewin op alle foto's.  Iemand vragen om weg te gaan zitten zodat diegene niet op de foto komt vind ik bijzonder.  Zeker nadat je al 26 jaar samen bent.  Dat jij dat helemaal normaal vindt mag.  Maar je hoeft anderen dan geen ego te noemen.  

Kimdekim schreef op 29-12-2023 om 17:20:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet? Dat alles wat mijn ouders doen niet raar is. Maar mijn man is wel volwaardig onderdeel van het gezin. Hij hoort er gewoon bij. En mag dus gewin op alle foto's. Iemand vragen om weg te gaan zitten zodat diegene niet op de foto komt vind ik bijzonder. Zeker nadat je al 26 jaar samen bent. Dat jij dat helemaal normaal vindt mag. Maar je hoeft anderen dan geen ego te noemen.

Als jij perse op de foto wil? Een foto van oma en haar kleinkinderen?

Oma en haar kinderen? Opa en alle mannen van de familie?

Daar ga je toch niet tussen willen, ook al hoor je er bij en ben je volwaardig lid van de familiie, ben je kind, kleinkind of al 83 jaar getrouwd. Soms gaan dingen in een andere familie nou eenmaal anders dan je gewend bent, en ja, dan moet je je ego even opzij zetten. Dat is niet erg hoor, dat hoort bij het volwassen leven.

Moxxie schreef op 29-12-2023 om 13:35:

[..]

Als de foto dan gemaakt is kan kleindochter ook gewoon zeggen 'jongens, nog even niet niet bewegen, ik wil er ook een met Kees erbij!' Dan is het ook opgelost.

Dat jij een schoonfamilie hebt die alleen foto's wil met de 'eigen' kant vind ik echt heel raar en onvriendelijk, kan me goed voorstellen dat dat mensen kwetst. Maar deze oma is geen buitensluiter en deed op zijn hoogst wat onhandig, in die context moet je het niet groter maken dan het is. Het is niet zo dat oma geen rekening wil houden met anderen.

Oma heeft de toon gezet doordat ze aangaf dat niet te willen en dat ook niet aan te bieden, dus dan is het logisch dat zo'n foto niet meer gemaakt wordt. Als kleindochter dat eerst moet gaan uitleggen en om moet gaan vragen. Oma had daar ook rekening mee kunnen houden maar koos ervoor dat niet te doen, mag kleindochter best verontwaardigd over zijn. Mijn schoonfamilie handelt op dezelfde manier en ja dat is echt kwetsend en buitensluiten. Bij alle leden van de koude kant maar bv ook bij onze vrienden doet niemand het zo, je hiudt rekening met elkaar. En natuurlijk mag er een foto gemaakt worden in een bepaalde setting maar zoals nu uitsluitend in die setting is niet leuk.

Gingergirl schreef op 29-12-2023 om 18:59:

[..]

Oma heeft de toon gezet doordat ze aangaf dat niet te willen en dat ook niet aan te bieden, dus dan is het logisch dat zo'n foto niet meer gemaakt wordt. Als kleindochter dat eerst moet gaan uitleggen en om moet gaan vragen. Oma had daar ook rekening mee kunnen houden maar koos ervoor dat niet te doen, mag kleindochter best verontwaardigd over zijn. Mijn schoonfamilie handelt op dezelfde manier en ja dat is echt kwetsend en buitensluiten. Bij alle leden van de koude kant maar bv ook bij onze vrienden doet niemand het zo, je hiudt rekening met elkaar. En natuurlijk mag er een foto gemaakt worden in een bepaalde setting maar zoals nu uitsluitend in die setting is niet leuk.

Oma heeft helemaal geen toon gezet, ze wilde gewoon een foto met haar kleinkinderen. Bij buitensluiten denk ik aan hele andere dingen dan even opzij voor de foto. Met al die tere zieltjes zou ik trouwens helemaal geen foto meer willen maken. Wat een gezeur.

Mevrouw75 schreef op 29-12-2023 om 17:32:

[..]

Als jij perse op de foto wil? Een foto van oma en haar kleinkinderen?

Oma en haar kinderen? Opa en alle mannen van de familie?

Daar ga je toch niet tussen willen, ook al hoor je er bij en ben je volwaardig lid van de familiie, ben je kind, kleinkind of al 83 jaar getrouwd. Soms gaan dingen in een andere familie nou eenmaal anders dan je gewend bent, en ja, dan moet je je ego even opzij zetten. Dat is niet erg hoor, dat hoort bij het volwassen leven.

Nee een foto van een gezellig samenzijn. Waar je dus verzocht wordt om weg te gaan staan ( niet persoonlijk want mijn schoonzusje wordt het ook gevraagd) En ik ga zonder morren ook aan de kant want het is mij de discussie niet waard.  Maar ik vind het wel raar.  En dat mag. H

Gingergirl schreef op 29-12-2023 om 18:59:

[..]

Oma heeft de toon gezet doordat ze aangaf dat niet te willen en dat ook niet aan te bieden, dus dan is het logisch dat zo'n foto niet meer gemaakt wordt. Als kleindochter dat eerst moet gaan uitleggen en om moet gaan vragen. Oma had daar ook rekening mee kunnen houden maar koos ervoor dat niet te doen, mag kleindochter best verontwaardigd over zijn. Mijn schoonfamilie handelt op dezelfde manier en ja dat is echt kwetsend en buitensluiten. Bij alle leden van de koude kant maar bv ook bij onze vrienden doet niemand het zo, je hiudt rekening met elkaar. En natuurlijk mag er een foto gemaakt worden in een bepaalde setting maar zoals nu uitsluitend in die setting is niet leuk.

Oma sluit helemaal niet buiten. Ze wil gewoon deze keer een foto met haar kleinkinderen. Verder is ze heel schappelijk, welkomend en lief. 

Zo’n foto is niet meteen een teken van uitsluiting hoor.

Kimdekim schreef op 29-12-2023 om 20:32:

[..]

Nee een foto van een gezellig samenzijn. Waar je dus verzocht wordt om weg te gaan staan ( niet persoonlijk want mijn schoonzusje wordt het ook gevraagd) En ik ga zonder morren ook aan de kant want het is mij de discussie niet waard. Maar ik vind het wel raar. En dat mag. H

Het is een foto van oma en de kleinkinderen. Niet een foto van het gezellig samen zijn, het hele gezelschap of van kerst 2023. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.