Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Aardigheidje gezocht

Voor een jongen van 18 zoek ik een cadeautje tot ongeveer €30. Hij is momenteel zwaar depressief en vindt hierdoor uiteraard niets leuk. 
Hij heeft momenteel niet echt hobby's. Iemand een idee?


Moederkareltje schreef op 12-03-2024 om 21:16:

ik dacht meer aan een fles sterke drank, gaat nog jaren mee en komt vast ooit nog eens van pas. Mijn broer is ook depressief en dat is het enige wat hij zou willen op zijn verjaardag.

Dit zou ik bij een depressieve 18 jarige nooit doen. Ook niet bij een andere 18 jarige, Jaren mee gaan, echt niet, die zijn heel snel leeg.

Jongeren gaan nogal anders om met alcohol als volwassenen. Alcohol gebruik wil je niet stimuleren want het is sl snel misbruik.

Fenyw

Fenyw

13-03-2024 om 12:19 Topicstarter

Campanula schreef op 13-03-2024 om 10:07:

Rituals bon, yoga proefles, vegan kookworkshop, bowlingavondje, thaise massage, elektronica.

Ginevra schreef op 13-03-2024 om 11:03: [..] Dan vindt hij dit soort dingen misschien wel leuk, allemaal van hout https://www.robotime.nl/products/robotime-marble-parkour

Ik heb de knikkerbaan besteld. Zijn moeder zie ik van de week en dan geef ik nog wat sapjes en zo. De enige winkel hier die schulpsap verkoopt is recent gesloten maar in de supermarkt is ook wel wat lekkers te krijgen.
Ga vooral door met de tips, ik wil hem regelmatig iets opsturen!

Fenyw

Fenyw

13-03-2024 om 12:22 Topicstarter

O ja en alcohol wordt het niet. Depressie en alcohol is een héle slechte combinatie.
Uitjes, workshops uit of thuis gaat ook niet. Hij ligt in zijn bed en dat is het. Hij gaat niet naar school, ziet geen vrienden. Zijn vader neemt hem af en toe mee naar een wedstrijd maar ik weet niet of dat nu nog lukt.Ik weet ook niet of hij die knikkerbaan gaat maken, maar dat maakt niet uit. Misschien ooit op termijn wel. Of misschien steekt ie 'em in de fik, ook goed.

Wat een superlief idee Fenyw!
Mijn destijds depressieve zoon (vind ik echt wel van een andere orde dan depri trouwens) werd heel blij van de (specials van) TopGear. Maar hij is dan ook autogek…

Fenyw schreef op 13-03-2024 om 12:19:

[..]

Ik heb de knikkerbaan besteld. Zijn moeder zie ik van de week en dan geef ik nog wat sapjes en zo. De enige winkel hier die schulpsap verkoopt is recent gesloten maar in de supermarkt is ook wel wat lekkers te krijgen.
Ga vooral door met de tips, ik wil hem regelmatig iets opsturen!

Wat ontzettend lief van je Fenyw. 

Fenyw schreef op 13-03-2024 om 12:19:

[..]

Ik heb de knikkerbaan besteld. Zijn moeder zie ik van de week en dan geef ik nog wat sapjes en zo. De enige winkel hier die schulpsap verkoopt is recent gesloten maar in de supermarkt is ook wel wat lekkers te krijgen.
Ga vooral door met de tips, ik wil hem regelmatig iets opsturen!

Top. Voor 30 euro kun je een depressieve knul ook wel blij maken met een penthouse abonnement (wel even de voorkeuren controleren), een domino's pizza tegoedbon, een middagje Efteling (met AH tegoedbon goed te doen) of iets inspirerends, richting de medemens, zoals kruisboogschieten.

Campanula schreef op 13-03-2024 om 12:41:

[..]

Top. Voor 30 euro kun je een depressieve knul ook wel blij maken met een penthouse abonnement (wel even de voorkeuren controleren), een domino's pizza tegoedbon, een middagje Efteling (met AH tegoedbon goed te doen) of iets inspirerends, richting de medemens, zoals kruisboogschieten.

Efteling? Die jongen ligt alleen maar in bed... die zal echt geen behoefte hebben aan de Efteling! 

Pimpelmees67 schreef op 13-03-2024 om 12:59:

[..]

Efteling? Die jongen ligt alleen maar in bed... die zal echt geen behoefte hebben aan de Efteling!

Dat is waar! Voor 30 euro is dan misschien een mooi boek of dekbedovertrek bij Smulders een idee!

Fenyw

Fenyw

13-03-2024 om 13:30 Topicstarter

Jonagold schreef op 13-03-2024 om 12:22:

Wat een superlief idee Fenyw!
Mijn destijds depressieve zoon (vind ik echt wel van een andere orde dan depri trouwens) werd heel blij van de (specials van) TopGear. Maar hij is dan ook autogek…

Ik ben er totaal niet in thuis, maar bestaat zoiets ook voor een voetbalgek? Kleding is niet handig.

Pimpelmees67 schreef op 13-03-2024 om 12:59:

[..]

Efteling? Die jongen ligt alleen maar in bed... die zal echt geen behoefte hebben aan de Efteling!

Buiten dat is de Efteling tegenwoordig een soort bouwput met attracties die al dan niet in werking zijn

Ali

Ali

13-03-2024 om 13:49

Fenyw schreef op 13-03-2024 om 12:22:

O ja en alcohol wordt het niet. Depressie en alcohol is een héle slechte combinatie.
Uitjes, workshops uit of thuis gaat ook niet. Hij ligt in zijn bed en dat is het. Hij gaat niet naar school, ziet geen vrienden. Zijn vader neemt hem af en toe mee naar een wedstrijd maar ik weet niet of dat nu nog lukt.Ik weet ook niet of hij die knikkerbaan gaat maken, maar dat maakt niet uit. Misschien ooit op termijn wel. Of misschien steekt ie 'em in de fik, ook goed.


Is dan toch een massage (ontspanning) aan huis niet een goed idee? Iemand die zijn eigen matje meeneemt, niet praat maar alleen maar masseert. Kan ook alleen hoofd, nek en schouders, rug zijn. Vooraf instrueren wat wel en wat niet. Van wat lichamelijke aandacht kan een mens best tijdelijk even opknappen.

Fenyw

Fenyw

13-03-2024 om 15:13 Topicstarter

Ali schreef op 13-03-2024 om 13:49:

[..]


Is dan toch een massage (ontspanning) aan huis niet een goed idee? Iemand die zijn eigen matje meeneemt, niet praat maar alleen maar masseert. Kan ook alleen hoofd, nek en schouders, rug zijn. Vooraf instrueren wat wel en wat niet. Van wat lichamelijke aandacht kan een mens best tijdelijk even opknappen.

Dan moet het hem wel lukken om op het afgesproken tijdstip wakker te zijn. De ervaring is dat dit niet lukt. Hij kan ook niet wakker gemaakt worden, slaapt letterlijk overal doorheen.

Ali schreef op 13-03-2024 om 13:49:

[..]


Is dan toch een massage (ontspanning) aan huis niet een goed idee? Iemand die zijn eigen matje meeneemt, niet praat maar alleen maar masseert. Kan ook alleen hoofd, nek en schouders, rug zijn. Vooraf instrueren wat wel en wat niet. Van wat lichamelijke aandacht kan een mens best tijdelijk even opknappen.

Mijn iets oudere, niet depri kind zou dat vreselijk vinden. Die houdt niet van dat gewrijf en gedoe zoals hij het zelf benoemd.

Hier zou Lego (of ander bouwspul), iets te lezen en wat lekkers het meest welkom zijn.

Ali

Ali

13-03-2024 om 21:00

Fourtyfour schreef op 13-03-2024 om 18:53:

[..]

Mijn iets oudere, niet depri kind zou dat vreselijk vinden. Die houdt niet van dat gewrijf en gedoe zoals hij het zelf benoemd.

Hier zou Lego (of ander bouwspul), iets te lezen en wat lekkers het meest welkom zijn.


ja ok, en dan? Mijn kind houdt niet van wat lekkers en de andere is inmiddels uitgelego’d. Is niet zo boeiend wat jouw en mijn kind niet fijn of leuk vinden.

Feit is dat mensen van lichamelijke aanraking kunnen opknappen, precies zoals ik al eerder schrijf. Bij huidcontact daalt de cortisol en stijgt oa oxytocine, dopamine en endorfine. Daarom gaf ik die tip.

Fenyw

Fenyw

13-03-2024 om 21:22 Topicstarter

Ali schreef op 13-03-2024 om 21:00:

[..]


ja ok, en dan? Mijn kind houdt niet van wat lekkers en de andere is inmiddels uitgelego’d. Is niet zo boeiend wat jouw en mijn kind niet fijn of leuk vinden.

Feit is dat mensen van lichamelijke aanraking kunnen opknappen, precies zoals ik al eerder schrijf. Bij huidcontact daalt de cortisol en stijgt oa oxytocine, dopamine en endorfine. Daarom gaf ik die tip.

Mensen kunnen zeker van lichamelijke aanraking opknappen maar ik ga never nooit niet ongevraagd een massage voor iemand regelen. Veel te persoonlijk, veel te intiem, veel te ongemakkelijk. Zeker voor een puber. Eerst vragen of iemand zoiets wel wil. En in deze situatie zijn afspraken of uitjes absoluut niet mogelijk.

Ik ben zeer geholpen met de tips van de bouwpakketten, lego, puzzels enz. en meer tips in die richting blijven welkom. Dingen die hij kan doen als híj het wil en als het lukt. En als het niet lukt is het ook goed, er is geen enkele druk. 

Die druk is er wel bij een massage of een uitje. Hij moet wakker zijn, aangekleed zijn want er is een afspraak waar hij niet om gevraagd heeft en die bovendien ook geld kost. En hij wil niets. Dat  is misschien niet voor te stellen als je zelf nooit een depressie hebt gehad  of niemand in je directe omgeving hebt met een depressie. Maar hij wil niet. 

Dat stuk moet gerespecteerd worden, hij/zijn lichaam geeft duidelijk een grens aan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.