Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Aardigheidje gezocht

Voor een jongen van 18 zoek ik een cadeautje tot ongeveer €30. Hij is momenteel zwaar depressief en vindt hierdoor uiteraard niets leuk. 
Hij heeft momenteel niet echt hobby's. Iemand een idee?


Rode-panda schreef op 14-03-2024 om 07:47:

Toen onze jongste zoon zo diep zat ,gaf ik hem douchefoam van rituals (mannenlijn) , legde ik met enige regelmaat een kaart op zijn kussen met je bent een kanjer , weet je wel hoe trots we op je zijn ,of iets van die strekking.
Een donald duck pocket
Sokken die hij heel vaak droeg en tot de naad heeft afgedragen
Maar ook een kussentje ,dat gaf hem op een bepaalde manier bescherming

Dit vind ik heel mooi en het beste idee volgens mij dat je kunt doen voor je kind. Ruimte geven en laten weten dat hij/zij er mag zijn…

Euphoria schreef op 15-03-2024 om 09:46:

Ik heb alleen de openingspost gelezen, dus wellicht ben ik gigantisch mosterd…

Een activiteit die hij met jou of een vriend kan uitvoeren?
Zo kan hij uit zijn hoofd (niet dat dat gemakkelijk is) en even ontspannen.

Of een abbo op een tijdschrift.

Ik heb deze post geschreven en las dat ik daarmee de plank missla. Ik had toen nog niet alles gelezen. Sorry.


Zelf redelijk wat ervaring met depressie en ook met man zijn.
Die tip van de fles sterke drank vond ik zo slecht nog niet, alleen zou ik dan een van zijn vrienden optrommelen zodat ze samen de fles kunnen delen en wat kunnen ouwehoeren. Alleen op zijn kamer die fles soldaat maken zal niet zo positief zijn.

Als de depressie al lang speelt kom ik steeds terug op twee tips:
- medicatie
- omgeving veranderen

Medicatie is iets dat hij zelf zal moeten doen en voor het veranderen van omgeving zal je wat druk moeten uitoefenen. Gewoon een wandeling, ga met hem eens naar een asiel en por in de richting van vrijwilligerswerk, weet je relatie tot hem niet maar neem hem anders eens een avond mee naar een stripclub, etc.

Sorry als het wat extreem lijkt, maar ik ben zelf een goede vriend verloren aan depressie dus wat mij betreft zijn er geen taboes om die cirkel van zelfisolement te doorbreken. 

Zoiets dus:


https://www.youtube.com/watch?v=VFmQNR4x76w&ab_channel=ArtistaGenericoMedio

Het is niet het kind van TO, en omdat ze aangeeft wat op te willen sturen neem ik aan dat ze ook niet om de hoek woont, dus hem 'gewoon eens meenemen naar een asiel' wordt dan toch wat lastig denk ik. Hoe goed ik je suggestie ook vind hoor!

Mijn zoon hebben we aan de slag gekregen en gehouden door hem creatief uit te dagen. Man en zoon hebben samen een database gemaakt van wel 100 begrippen en een hele zwik creatieve uitingen, en iedere dag werd daar at random 1 begrip en 1 methode uit gevist waarmee hij dan aan de slag ging. Dat kon zijn 'toekomst' bouwen met lego, maar ook 'tafel' tekenen met wasco of 'ruzie' in een stop-motion filmpje. Dat heeft echt hele mooie dingen opgeleverd!
Verder hebben ze samen veel uitstapjes gemaakt in de richting van zoons grote liefde auto's. Van op de bonnefooi bij een dealer binnen stappen om een proefrit te maken tot auto's ontwerpen en een bezoek aan een autosalon.
Dat moet allemaal maar in je leven en je budget passen natuurlijk. Man is ZZP er en heeft toen een half jaar uitgetrokken om met zoon op te trekken.
Ook hebben we zoon verplicht naar buiten gestuurd, iedere dag een uur wandelen met de hond. En daarnaast hebben we hem taken in huis gegeven. Dit alles om structuur in zijn dag aan te brengen.

Maar ja, aan al dit soort wijsheden/tips heeft TO niet zoveel. Misschien kun je ze doorgeven aan de ouders van deze jongen?

Jonagold schreef op 15-03-2024 om 12:12:

...
Ook hebben we zoon verplicht naar buiten gestuurd, iedere dag een uur wandelen met de hond. En daarnaast hebben we hem taken in huis gegeven. Dit alles om structuur in zijn dag aan te brengen.

Maar ja, aan al dit soort wijsheden/tips heeft TO niet zoveel. Misschien kun je ze doorgeven aan de ouders van deze jongen?

Heb het even ingekort, maar ik vind je bericht heel goed.
Vooral het vetgedrukte omdat dat iets is dat bij mannen goed werkt. Ze hebben ergens nood aan het gevoel nodig te zijn. Durf me niet over vrouwen uitspreken omdat ik geen vrouw ben. 
Op mijn slechtste dagen helpt het enorm dat ik een gezin heb. Mijn partner, stiefzoon en de dieren zijn dan de reden om uit bed te komen en te doen wat ik kan en net door die dingen te doen gaat het dan meestal weer beter aan het einde van de dag. 

Misschien dat To hier weinig aan heeft, maar ik zou dus geen dingen doen die hij in zijn eentje moet doen, want de kans is groot dat die gewoon op een stapel terecht komen.

Fenyw

Fenyw

15-03-2024 om 18:20 Topicstarter

Het bouwpakket van de knikkerbaan is enorm in de smaak gevallen. Ik hoorde van zijn moeder dat het ook echt een mooie kwaliteit hout is, schuurpapiertje, was, alles zit er bij. Hij is direct begonnen met bouwen, dus dat is positief. 
Hij mag nog geen medicatie, hij moet nu verplicht naar crisisbijeenkomsten van de GGZ en hopelijk krijgt hij dan op termijn wel iets voorgeschreven.

wat fijn!! En lief van jou

Ik zou een depressieve adolescent die amper buitenkomt ook een potje met vitamine D tabletten geven, bij voorkeur een zwaardere variant zoals 75 ug. Hij heeft ongetwijfeld een vitamine D tekort en een aanvulling daarvan zal hem helpen om de andere problemen een stuk beter aan te kunnen.
Tenzij hij een proactieve huisarts heeft die zijn gehalte al gemeten heeft en het zit rond de 80, maar dat is een zeldzaamheid.

Vroeger werden we boos als een lichamelijk probleem werd weggewuifd met “het zit tussen de oren” maar tegenwoordig wordt wel erg snel over lichamelijke problemen heen gekeken terwijl die zich maar slecht met psychotherapie laten oplossen.

AnnaPollewop schreef op 17-03-2024 om 20:40:

Ik zou een depressieve adolescent die amper buitenkomt ook een potje met vitamine D tabletten geven, bij voorkeur een zwaardere variant zoals 75 ug. Hij heeft ongetwijfeld een vitamine D tekort en een aanvulling daarvan zal hem helpen om de andere problemen een stuk beter aan te kunnen.
Tenzij hij een proactieve huisarts heeft die zijn gehalte al gemeten heeft en het zit rond de 80, maar dat is een zeldzaamheid.

Vroeger werden we boos als een lichamelijk probleem werd weggewuifd met “het zit tussen de oren” maar tegenwoordig wordt wel erg snel over lichamelijke problemen heen gekeken terwijl die zich maar slecht met psychotherapie laten oplossen.

75 uq klinkt zwaar vergeleken met 10uq maar doet ook niet heel veel als je al een te kort hebt. Ik zou beter eerst bloed laten prikken en dan pippetje of capsule met 50.000iu per week aanvragen als je een hele lage vitmine d waarde hebt. Dat geeft de juiste aanvulling en daarna bijhouden met een hogere dosis dan 10uq per dag. Daarna weer bloed prikken en kijken wat het allemaal heeft gedaan. Idd ook mijn advies altijd vitamiene waardes te laten checken bij oa depressie

en het is echt waar, heel veel mensen lopen bij de psycholoog op zoek naar antwoorden wat er mis met ze is maar hebben een zware vitamine D te kort. Alle beetjes helpen bij een depressie en vooral je vitamine waardes checken

Vitamine D innemen werkt alleen als je ook naar buiten gaat. Het is de combinatie van die 2 die ervoor zorgt dat er aanmaak is.

Kaassoufflee schreef op 18-03-2024 om 08:15:

Vitamine D innemen werkt alleen als je ook naar buiten gaat. Het is de combinatie van die 2 die ervoor zorgt dat er aanmaak is.

Serieus? Mijn huisarts zegt van niet.

Kaassoufflee schreef op 18-03-2024 om 08:15:

Vitamine D innemen werkt alleen als je ook naar buiten gaat. Het is de combinatie van die 2 die ervoor zorgt dat er aanmaak is.

Dat klopt niet. Zodra je een een vorm van vitamine inneemt word het opgenomen in je systeem. Bovenstaande is echt onzin. 

Wou het net zeggen, iets met klok en klepel...
Vitamine D wordt aangemaakt in je huid bij blootstelling aan zonlicht. Kom je (om wat voor reden dan ook) weinig buiten, of maakt je lichaam het gewoon minder aan (dat komt ook voor) dan kun je vitamine D in kant-en-klare vorm slikken of middels injecties toegediend krijgen. Daar heb je dan verder geen zon meer voor nodig.

@Kaassoufflee: dit soort statements maken op een forum is nogal kwalijk als je geen kennis van zaken hebt... Maar, een beetje zon doet vaak al wonderen voor de geestelijke gesteldheid, dus het advies om zoveel mogelijk naar buiten te gaan bij een depressie snijdt wel hout. En dat er dan weer vitamine D wordt aangemaakt is dan een mooie bijvangst en versterkt wellicht het effect.

Jonagold schreef op 18-03-2024 om 10:24:

Wou het net zeggen, iets met klok en klepel...
Vitamine D wordt aangemaakt in je huid bij blootstelling aan zonlicht. Kom je (om wat voor reden dan ook) weinig buiten, of maakt je lichaam het gewoon minder aan (dat komt ook voor) dan kun je vitamine D in kant-en-klare vorm slikken of middels injecties toegediend krijgen. Daar heb je dan verder geen zon meer voor nodig.

@Kaassoufflee: dit soort statements maken op een forum is nogal kwalijk als je geen kennis van zaken hebt... Maar, een beetje zon doet vaak al wonderen voor de geestelijke gesteldheid, dus het advies om zoveel mogelijk naar buiten te gaan bij een depressie snijdt wel hout. En dat er dan weer vitamine D wordt aangemaakt is dan een mooie bijvangst en versterkt wellicht het effect.

Serieus, dit is wat mij door dokter en drogist is verteld, maar misschien heb ik het dan verkeerd begrepen? Anyway, gezien de andere reacties hierop erbij genomen zal ik het mis hebben en dan kan men mijn opmerking maar beter negeren…

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.