Rosemary00
03-11-2025 om 07:55
Bemoeien met vriendengroep volwassen kind
Mijn dochter (21) heeft een vriendengroep en daar is het een of ander aan de hand. Om een lang verhaal kort te maken, een meisje had verkering met een jongen en die is vreemdgegaan met een ander meisje uit die groep. Dit heeft tot veel drama geleid in de groep. 
Ik kreeg gisteravond een appje van een van de moeders van die meiden uit de groep, dat ze graag wilde dat wij als moeders met de meiden even alles recht konden zetten om al de problemen te bespreken en zo op te lossen. Ik heb toen gezegd dat ik er totaal geen behoefte aan had. Iedereen daar is 20 plus. Wat hebben wij moeders er mee te maken?!? Daar kreeg ik opeens een sneer van terug dat ze wel kon zien waar mijn dochter haar houding vandaan had. Ik heb nog niks teruggestuurd. 
Maar ben ik nu gek? Je gaat toch als moeder je niet bemoeien met het drama van je volwassen kind. En mijn dochter heeft hier in principe niks mee te maken. 
                                            Bakblik
03-11-2025 om 07:58
Nou inderdaad daar ga je je niet mee bemoeien. Je bent er als klankbord voor je dochter als ze nog thuis woont maar verder niet.
                                            Vrijevlinder
03-11-2025 om 07:59
Natuurlijk ben jij niet gek. Volwassen mensen moeten hun eigen problemen oplossen en dat is niet aan moeders. Kom op zeg, ze zijn niet 5 jaar. En wat die moeder zegt is er ver bij door.
                                            tsjor
03-11-2025 om 08:00
'Dank je, ik heb haar inderdaad opgevoed tot zelfstandigheid', zoiets zou ik terugschrijven en er verder niet op ingaan. Te bizar dat dit een ruzie moet worden tussen de moeders van, en dan ook alleen maar van de meiden.
                                            haarklover
03-11-2025 om 08:14
En wat is het probleem nou helemaal?
Dat een paar meiden vrouwen ruzie hebben, en elkaar nooit meer willen zien?
Dan valt het groepje dus uit elkaar.
Ze hebben allemaal nog de rest van hun leven om nieuwe vrienden te vinden.
                                            Rosemary00
03-11-2025 om 08:16
Ik begon al te denken dat ik een ontaarde moeder ben. Ik snap ook niet wat mijn dochter hier mee te maken heeft. Zij is niet een van die meiden die iets met die jongen heeft uitgespookt. Maar blijkbaar duidde die moeder erop dat het allemaal gaat om de groepsdynamiek en iedereen een rol heeft. Dat gaan ze maar lekker samen uitzoeken denk ik maar. Het lijkt of die moeder nog steeds denkt dat haar kind in groep 6 zit ofzo. En die sneer van haar was zo raar, dat ik gewoon niet wist wat ik erop moest zeggen.
                                            Rosemary00
03-11-2025 om 08:17
haarklover schreef op 03-11-2025 om 08:14:
En wat is het probleem nou helemaal?
Dat een paarmeidenvrouwen ruzie hebben, en elkaar nooit meer willen zien?Dan valt het groepje dus uit elkaar.
Ze hebben allemaal nog de rest van hun leven om nieuwe vrienden te vinden.
Dat ja. En dat er nu een rotsfeer is in de groep. En dat sommige zich niet gehoord voelen.
                                            Vrijevlinder
03-11-2025 om 08:28
tsjor schreef op 03-11-2025 om 08:00:
'Dank je, ik heb haar inderdaad opgevoed tot zelfstandigheid', zoiets zou ik terugschrijven en er verder niet op ingaan. Te bizar dat dit een ruzie moet worden tussen de moeders van, en dan ook alleen maar van de meiden.
Niet aan jezelf twijfelen, hoor, die moeder slaat de plank mis.
Ik zou een heel volwassen en duidelijk antwoord geven, zoals bijv. hierboven van Tsjor. Niet om haar een rotgevoel te geven, maar om duidelijk te maken dat volwassen kinderen volwassen zijn en hun eigen shit mogen oplossen en dat jij daar niet in meegetrokken wil worden.
                                            Tuinfluiter
03-11-2025 om 08:30
Hier moet je je als moeders niet mee bemoeien. Je bent op gewenste momenten een luisterend oor voor je dochter en als zij dat wil geef je advies of stel je vragen om haar over de situatie te laten na denken. Wil ze er niets over kwijt ook prima ze is tenslotte volwassen.
Je hebt volkomen gelijk dat je je er niet mee bemoeit. De relatie met je dochter is belangrijker dan die met een mede moeder dus ik zou hier niet op reageren. 
                                            Kampeerder
03-11-2025 om 08:55
Zijn ze al sinds hun kindertijd bevriend dan, dat jij en die andere moeder elkaars nummers nog hebben? 
Van alle vrienden gemaakt na de basisschool heb ik geen contactgegevens. Niet van de vrienden, niet van de ouders. 
Van één vriendin van dochter heb ik het nummer omdat dochter met haar op vakantie was. Zij hadden van te voren nummers uitgewisseld zodat vriendin ons kon bereiken als er iets zou zijn met dochter. 
                                            Rosemary00
03-11-2025 om 09:14
Kampeerder schreef op 03-11-2025 om 08:55:
Zijn ze al sinds hun kindertijd bevriend dan, dat jij en die andere moeder elkaars nummers nog hebben?
Van alle vrienden gemaakt na de basisschool heb ik geen contactgegevens. Niet van de vrienden, niet van de ouders.
Van één vriendin van dochter heb ik het nummer omdat dochter met haar op vakantie was. Zij hadden van te voren nummers uitgewisseld zodat vriendin ons kon bereiken als er iets zou zijn met dochter.
Had ooit een paar van die meiden weggebracht naar Schiphol voor vakantie. Dus toen had ik mijn nummer gegeven om details te bespreken over het ophalen. Maar dacht niet dat ze mijn nummer nog bewaard hadden.
                                            haarklover
03-11-2025 om 09:22
Jammer dat die moeder een sneer geeft.
Wij kunnen hier heel gevatte en venijnige antwoorden verzinnen, maar het lijkt mij niet nodig dat er tussen de moeders ook nog een ruzie uitbreekt.
                                            haarklover
03-11-2025 om 09:24
Rosemary00 schreef op 03-11-2025 om 08:17:
[..]
Dat ja. En dat er nu een rotsfeer is in de groep. En dat sommige zich niet gehoord voelen.
Ik zou dat ook niet leuk vinden als dat in mijn vriendenkring gebeuren zou.
En ik snap ook wel dat mensen niet meteen hun oude vriendinnen verlaten, hopen dat het weer net zo gezellig als vroeger wordt enz.
Maar dat kunnen de moeders niet regelen.
En waarschijnlijk wordt het nooit meer net als vroeger.