Rosemary00
03-11-2025 om 07:55
Bemoeien met vriendengroep volwassen kind
Mijn dochter (21) heeft een vriendengroep en daar is het een of ander aan de hand. Om een lang verhaal kort te maken, een meisje had verkering met een jongen en die is vreemdgegaan met een ander meisje uit die groep. Dit heeft tot veel drama geleid in de groep. 
Ik kreeg gisteravond een appje van een van de moeders van die meiden uit de groep, dat ze graag wilde dat wij als moeders met de meiden even alles recht konden zetten om al de problemen te bespreken en zo op te lossen. Ik heb toen gezegd dat ik er totaal geen behoefte aan had. Iedereen daar is 20 plus. Wat hebben wij moeders er mee te maken?!? Daar kreeg ik opeens een sneer van terug dat ze wel kon zien waar mijn dochter haar houding vandaan had. Ik heb nog niks teruggestuurd. 
Maar ben ik nu gek? Je gaat toch als moeder je niet bemoeien met het drama van je volwassen kind. En mijn dochter heeft hier in principe niks mee te maken. 
                                            Dymo
03-11-2025 om 09:25
haarklover schreef op 03-11-2025 om 09:22:
Jammer dat die moeder een sneer geeft.
Wij kunnen hier heel gevatte en venijnige antwoorden verzinnen, maar het lijkt mij niet nodig dat er tussen de moeders ook nog een ruzie uitbreekt.
En dat is precies het juiste antwoord: "Het lijkt mij niet nodig dat er tussen de moeders ook nog een ruzie uitbreekt."
Mijn volwassen dochter zou grote ogen opzetten als ik me met haar leven zou bemoeien en alleen maar zeggen: "Echt, mam?"
                                            Temet
03-11-2025 om 10:54
Ik ga dan meteen speculeren: dat die moeder ook al van anderen heeft gehoord dat ze zich niet moet bemoeien maar dat ze zich in haar standpunt heeft ingegraven en dus iedereen moet gaan afkammen die er anders tegenaan kijkt. 
Maar dat doet allemaal totaal niet ter zake. Jij hebt gelijk, zij niet ![]()
                                            absor
03-11-2025 om 10:54
uiteraard was het appje van die moeder onnodig en ga je je er verder niet mee bemoeien.  
Ik zou dat overigens wel op een neutrale en vriendelijke toon appen.  Niet met allerlei uitroeptekens oid.  
                                            MamaE
03-11-2025 om 11:08
Haha nee, natuurlijk ga je je daar als moeder niet meer mee bemoeien. De kinderen zijn volwassen en kunnen dit zelf regelen onderling. Of niet, maar dat is niet het probleem van de ouders. Als je dochter erover wil praten met jou, dan kun je een luisterend oor en advies bieden. Maar met moeders bij elkaar komen om een ruzie tussen volwassen kinderen bij te leggen gaat echt te ver. Zelfs al kennen ze elkaar wel al vanaf de basisschool.
                                            Nehalennia
03-11-2025 om 12:15
Ik probeer me in de speeltuin al niet te veel te bemoeien, pfff. Vervelend dat je zo'n sneer krijgt, het zit haar blijkbaar hoog. Ik zou deescaleren en een vriendelijk maar assertief bericht terugsturen. Je hebt volkomen gelijk.
                                            AnnaPollewop
03-11-2025 om 14:43
Terug sneren zou ik zeker niet doen, dan blijft het doorgaan. Zij doet een voorstel waar zij heil in ziet, jij wijst dat af met een onderbouwing die voor haar als kritiek voelt, zij reageert met een sneer om dat af te reageren. 
Nou, dan is het klaar. Jij kunt het je prima permitteren om daar niet in mee te gaan en het gewoon verder te laten voor wat het was.
Sowieso moet je geen meningsverschil via de app gaan uitpraten, dat werkt alleen maar escalerend. Wil je het er echt over hebben (¨goh, het raakte me dat je dat zei over mijn dochter¨) dan zul je haar persoonlijk moeten spreken. Sta je er boven, dan laat je het gewoon zo. Je hoeft echt niet op alles in te gaan, je hoeft haar niks te leren.
Je standpunt is duidelijk (en in mijn ogen terecht) en daarmee is de kous af.
Mijn kinderen zijn ook allemaal boven de 20, ik app echt niet met de ouders van hun vrienden over hun of hun vrienden. Ze zien me aankomen.
                                            BritgetJones007
03-11-2025 om 15:10
vervelend dat de vriendengroep door zoiets uit elkaar valt. Vaak komt het wel weer goed, als de aanstichter eruit gaat, of valt in kleinere groepjes uit elkaar...jammer, maar iets met oorzaak en gevolg.
Hier valt van buitenaf niks aan te lijmen. Afwachten tot de gemoederen wat zijn gezakt bij iedereen. Iedereen heeft natuurlijk een mening erover en dat mag.
Kreeg alleen jij het verzoek van die moeder? Even nieuwsschierig, maar welke houding van jou dochter bedoelt ze dan? Zit jou dochter het drama te vergroten in de groep ofzo? 
Nee bij vriendengroep laten dit en thuis een luistrrend oor zijn en dan kan je alsnog je gedachten erover laten gaan en een goedbedoeld advies geven. Maar aan je dochter wat ze ermee doet...
                                            Izza
03-11-2025 om 15:16
Ik zou dit bericht met je dochter bespreken. Dan ben je naar haar open en eerlijk. Waarschijnlijk wil je dochter niet eens dat jij (of andere moeders) zich hiermee gaan bemoeien. Dat doe ik vanaf de basisschool al niet meer. Ik zou kort en zakelijk aangegeven dat jouw dochter volwassen is en geen onderdeel van dit conflict. En dat jij je niet gaat mengen in de problemen in haar vriendengroep. En dochter zou bij deze vriendin kunnen aangeven het onderling op te lossen (bijvoorbeeld door de bedrogen vriendin te steunen etc). Maar daar heeft ze haar moeder niet voor nodig. Als dochter werkelijk een goede vriendin is steunt ze haar vriendin toch wel?
                                            Roos57
03-11-2025 om 15:18
Nehalennia schreef op 03-11-2025 om 12:15:
Ik probeer me in de speeltuin al niet te veel te bemoeien, pfff. Vervelend dat je zo'n sneer krijgt, het zit haar blijkbaar hoog. Ik zou deescaleren en een vriendelijk maar assertief bericht terugsturen. Je hebt volkomen gelijk.
Ohhh dus niet terug appen … dat vreemd gaan heeft ze van jou ???????
Grapje 😁
                                            Tuinfluiter
03-11-2025 om 15:26
BritgetJones007 schreef op 03-11-2025 om 15:10:
vervelend dat de vriendengroep door zoiets uit elkaar valt. Vaak komt het wel weer goed, als de aanstichter eruit gaat, of valt in kleinere groepjes uit elkaar...jammer, maar iets met oorzaak en gevolg.
Hier valt van buitenaf niks aan te lijmen. Afwachten tot de gemoederen wat zijn gezakt bij iedereen. Iedereen heeft natuurlijk een mening erover en dat mag.
Kreeg alleen jij het verzoek van die moeder? Even nieuwsschierig, maar welke houding van jou dochter bedoelt ze dan? Zit jou dochter het drama te vergroten in de groep ofzo?
Nee bij vriendengroep laten dit en thuis een luistrrend oor zijn en dan kan je alsnog je gedachten erover laten gaan en een goedbedoeld advies geven. Maar aan je dochter wat ze ermee doet...
Als moeder kun je natuurlijk soms best nieuwsgierig zijn maar bedwing je nieuwsgierigheid en praat er alleen over als je dochter er over begint. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn Britget maar het is belangrijk om de privacy van een volwassen kind te respecteren.
                                            Dees!
03-11-2025 om 15:32
Roos57 schreef op 03-11-2025 om 15:18:
[..]
Grapje 😁
Hahaha
Wel grappig, maar nee niet zo verstandig
                                            Mischa83
03-11-2025 om 15:32
Ik zou op de app van de moeder niet meer reageren. Wel zou ik aan dochter laten weten dat je benaderd bent door de moeder van een vriendin, zodat daar geen misverstanden over ontstaan als ze dat later hoort. Je kan eventueel nog aan haar vragen of zij nog iets met jou hierover wil bespreken, maar voor de rest zou ik het zo laten.
                                            Dees!
03-11-2025 om 15:36
Ik zou het ook bespreken met mijn dochter. Ik sta altijd open voor een gesprek, met wie dan ook. Maar dit is toch vooral iets dat die meiden onderling moeten oplossen. En waar ik voor mezelf enkel een adviserende rol richting mijn dochter zie (als ze daar al behoefte aan zou hebben).
                                            Zeespiegel
03-11-2025 om 16:08
Rosemary00 schreef op 03-11-2025 om 08:16:
Ik begon al te denken dat ik een ontaarde moeder ben. Ik snap ook niet wat mijn dochter hier mee te maken heeft. Zij is niet een van die meiden die iets met die jongen heeft uitgespookt. Maar blijkbaar duidde die moeder erop dat het allemaal gaat om de groepsdynamiek en iedereen een rol heeft. Dat gaan ze maar lekker samen uitzoeken denk ik maar. Het lijkt of die moeder nog steeds denkt dat haar kind in groep 6 zit ofzo. En die sneer van haar was zo raar, dat ik gewoon niet wist wat ik erop moest zeggen.
Redelijk grote kans dat er een bepaalde groepsdynamiek aan ten grondslag ligt. Maar dat kan die moeder dan zelf aankaarten bij die meiden, in het geval ze daar behoefte aan heeft.
                                            Nehalennia
03-11-2025 om 16:36
Roos57 schreef op 03-11-2025 om 15:18:
[..]
Grapje 😁
Haha een vorige versie van mij was daar zeker toe in staat geweest. Gelukkig ben ik in therapie geweest..