Rosemary00
03-11-2025 om 07:55
Bemoeien met vriendengroep volwassen kind
Mijn dochter (21) heeft een vriendengroep en daar is het een of ander aan de hand. Om een lang verhaal kort te maken, een meisje had verkering met een jongen en die is vreemdgegaan met een ander meisje uit die groep. Dit heeft tot veel drama geleid in de groep.
Ik kreeg gisteravond een appje van een van de moeders van die meiden uit de groep, dat ze graag wilde dat wij als moeders met de meiden even alles recht konden zetten om al de problemen te bespreken en zo op te lossen. Ik heb toen gezegd dat ik er totaal geen behoefte aan had. Iedereen daar is 20 plus. Wat hebben wij moeders er mee te maken?!? Daar kreeg ik opeens een sneer van terug dat ze wel kon zien waar mijn dochter haar houding vandaan had. Ik heb nog niks teruggestuurd.
Maar ben ik nu gek? Je gaat toch als moeder je niet bemoeien met het drama van je volwassen kind. En mijn dochter heeft hier in principe niks mee te maken.
Roos57
08-11-2025 om 10:25
Kimdekim schreef op 08-11-2025 om 10:11:
[..]
Dat expres geen kant kiezen voelt dan wel een beetje opstandig. Als je het geformuleerd had als: ze waardeert beide vriendschappen evenveel een wil geen keuze maken , kwam dat wat vriendelijker over. Maar ik neem aan dat je dat bedoelt.
Ik ga daar nu niet meer van uit
TineWinkel
08-11-2025 om 11:27
Frisdrank1972 schreef op 07-11-2025 om 15:22:
Dochter klinkt als een stoker. Ik snap wel dat het meisje dat al haar vriend heeft verloren, haar moeder inschakkeld als haar vriendinnen ook nog eens zo doen. Misschien moet je toch maar met je dochter en die moeder om de tafel gaan zitten om alles uit te praten.
Als hier nou IEMAND klinkt als een stoker....
Jillz
08-11-2025 om 14:54
Dit is dus het probleem aan een relatie binnen een vriendengroep. Als het uitgaat en de twee exen elkaar niet meer kunnen luchten of zien dan moet de rest van de vrienden groep ineens partij kiezen. En degene die dan het meest slachtoffer is van de relatie breuk vind dan ook vaak nog dat zij moeten kunnen rekenen op de loyaliteit van de vriendengroep. Terwijl feitelijk de rest van de vriendengroep helemaal geen onderdeel is van de relatie problemen. En dus soms liever kiest met wie ze de beste band hebben.
In dit geval zijn er dus drie mensen die hebben gedacht dat het slim was om binnen de vriendengroep met elkaar te rommelen. En nu moeten ze onderling maar uitvechten of ze dan nu volwassen genoeg zijn om elkaar te blijven zien in het belang van de vriendengroep of niet. Ik begrijp dochter van TO wel, zij wordt nu door het slachtoffer bijna weggezet als zijnde de dader, omdat ze de vriendschap met de twee ontrouwe niet wil verbreken. Terwijl wat hebben die dochter dan verkeerd gedaan? Het gedrag is natuurlijk super dom en ze hebben een bom onder de vriendengroep gelegd, maar als die dan af gaat mag ieder gewoon zelf kiezen met wie ze willen blijven omgaan.
Izza
08-11-2025 om 19:30
Adviseer dochter gewoon haar eigen keuzes te maken. Met welke vriend heeft ze de beste klik? En is het mogelijk met iedereen te blijven omgaan? Vrienden die mij onder druk zetten (of zelfs zo sneu zijn hun ouders hiervoor in te zetten) ben ik snel klaar mee.
haarklover
09-11-2025 om 08:32
Jillz schreef op 08-11-2025 om 14:54:
Dit is dus het probleem aan een relatie binnen een vriendengroep. Als het uitgaat en de twee exen elkaar niet meer kunnen luchten of zien dan moet de rest van de vrienden groep ineens partij kiezen. En degene die dan het meest slachtoffer is van de relatie breuk vind dan ook vaak nog dat zij moeten kunnen rekenen op de loyaliteit van de vriendengroep. Terwijl feitelijk de rest van de vriendengroep helemaal geen onderdeel is van de relatie problemen. En dus soms liever kiest met wie ze de beste band hebben.
In dit geval zijn er dus drie mensen die hebben gedacht dat het slim was om binnen de vriendengroep met elkaar te rommelen. En nu moeten ze onderling maar uitvechten of ze dan nu volwassen genoeg zijn om elkaar te blijven zien in het belang van de vriendengroep of niet. Ik begrijp dochter van TO wel, zij wordt nu door het slachtoffer bijna weggezet als zijnde de dader, omdat ze de vriendschap met de twee ontrouwe niet wil verbreken. Terwijl wat hebben die dochter dan verkeerd gedaan? Het gedrag is natuurlijk super dom en ze hebben een bom onder de vriendengroep gelegd, maar als die dan af gaat mag ieder gewoon zelf kiezen met wie ze willen blijven omgaan.
Toevallig speelt bij mijn keuze van vrienden wel mee hoe zij zich tegenover anderen gedragen.
Sommig egoïstisch gedrag vind ik gewoon niet leuk.
Als iemand zou stelen van een ander, zou ik ook niet denken "ik heb er geen last van".
TineWinkel
09-11-2025 om 09:31
haarklover schreef op 09-11-2025 om 08:32:
[..]
Toevallig speelt bij mijn keuze van vrienden wel mee hoe zij zich tegenover anderen gedragen.
Als iemand zou stelen van een ander, zou ik ook niet denken "ik heb er geen last van".
Maar stelen is objectief gezien in vrijwel alle gevallen fout. Het uitmaken van een relatie valt voor mij echt in een andere categorie (en al helemaal als het gaat om adolescenten / jongvolwassenen).
haarklover
09-11-2025 om 10:15
Het ging niet om het uitmaken, het ging om vreemdgaan.
Nou weet ik niet hoe stabiel de relatie was en wat voor verwachtingen ze naar elkaar uitgesproken hadden.
Maar het argument "mij hebben ze niks verkeerd gedaan" vind ik egoïstisch.
Izza
09-11-2025 om 10:28
haarklover schreef op 09-11-2025 om 10:15:
Het ging niet om het uitmaken, het ging om vreemdgaan.
Nou weet ik niet hoe stabiel de relatie was en wat voor verwachtingen ze naar elkaar uitgesproken hadden.
Maar het argument "mij hebben ze niks verkeerd gedaan" vind ik egoïstisch.
Wij weten helemaal niet hoe dat precies zit. En omdat iemand iets verkeerd doet hoef je die persoon nog niet te laten vallen. En al helemaal niet omdat het moet van een ander.
AnnaPollewop
09-11-2025 om 18:16
Izza schreef op 09-11-2025 om 10:28:
[..]
Wij weten helemaal niet hoe dat precies zit. En omdat iemand iets verkeerd doet hoef je die persoon nog niet te laten vallen. En al helemaal niet omdat het moet van een ander.
Moet iedereen voor zich weten, lijkt me. Als je iedereen die vreemd gaat eeuwig moet buitensluiten wordt je vriendenkring wel klein denk ik. Al was het maar omdat je zelf misschien zelf ook buitengesloten wordt. Ik kan me tenminste uit mijn jeugd (lang lang geleden) herinneren dat dat soort dingen nu eenmaal wel eens voorkwamen. Zo steady waren die relaties niet. Niet leuk, maar het gebeurt.
Kimdekim
09-11-2025 om 18:54
haarklover schreef op 09-11-2025 om 08:32:
[..]
Maar zou je meteen alle vriendschap verbreken? Mijn vriendschappen zijn wat onvoorwaardelijker. Ik kan prima gedrag veroordelen maar niet de persoon veroordelen.
Izza
09-11-2025 om 19:00
AnnaPollewop schreef op 09-11-2025 om 18:16:
[..]
Moet iedereen voor zich weten, lijkt me. Als je iedereen die vreemd gaat eeuwig moet buitensluiten wordt je vriendenkring wel klein denk ik. Al was het maar omdat je zelf misschien zelf ook buitengesloten wordt. Ik kan me tenminste uit mijn jeugd (lang lang geleden) herinneren dat dat soort dingen nu eenmaal wel eens voorkwamen. Zo steady waren die relaties niet. Niet leuk, maar het gebeurt.
Precies. Ze zijn 20. Hoe lang en serieus is dat nu precies? En relaties gingen ook nog wel eens aan en uit. Heel vervelend maar geen reden voor enorme drama's waarbij de complete familie in stelling moet worden gebracht. Het is geen echtscheiding met huizen en kinderen ofzo.
Vrienden gaan normaal om met de persoon waar ze het meeste mee hadden.
Ninoea
09-11-2025 om 19:19
Elders op het forum loopt een Topic over een jonge vrouw van 19 die door een oordeel over het vreemdgaan van haar broer nu al zorgt voor spanningen voor kerst; veroordelen is zo makkelijk en zo nutteloos. Vrienden hoeven niet te kiezen, ze mogen zeker wel aanspreken en als ze wel de behoefte hebben om een keuze te maken dan kan dat, maar het is geen recht van een slachtoffer ofzo.
MamaE
09-11-2025 om 19:42
Gedrag veroordelen zonder de persoon te veroordelen kan op zich wel, maar of ik iemand een leuk persoon vindt, heeft ook te maken met diens opvattingen. Als je bepaald niet oké gedrag zelf normaal vindt, bijvoorbeeld stelen of vreemdgaan, dan doet dat wel iets met het beeld dat ik van iemand heb. Op den duur kan dat zeker invloed hebben op de vriendschap. Maar ik zou er ook niet van gediend zijn als een ander voor mij gaat beslissen dat ik niet meer met iemand om mag gaan omdat diegene die ander pijn gedaan heeft.
Jillz
09-11-2025 om 22:00
1 van mijn beste vriendinnen heeft wel eens een ex langdurig en met meerdere mannen bedrogen. Vond ik niet chic en heb ik mij ook wel duidelijk over uitgesproken. Ze had het moeilijk. Wilde de relatie niet verbreken wegens haar leeftijd en kinderwens. Ik vond het een oerdom idee om bij hem te blijven en er kinderen mee te krijgen. Ik was opgelucht toen die relatie strandde voor ze zwanger was en heb haar getroost. Soms kunnen dingen gewoon naast elkaar bestaan. Ik ben blij dat ik haar gedrag los kon zien van de persoon evenals zij de kritiek die ik op haar had ook niet zag als reden om de vriendschap te verbreken. De vriendschap is voor mij heel waardevol.