Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Karin

Karin

10-07-2019 om 22:10

Bijdragen aan studie

Wij hebben drie kinderen (net 17, bijna 16 en 11). De verwachting is dat ze alle drie gaan studeren (uni) en daarvoor op kamers moeten. Kinderen hebben geen recht op tegemoetkoming. We hebben 14.000 euro apart gezet en daar komt de kinderbijslag (die dus ook gaat stoppen als ze 18 zijn) bij. Daarnaast hebben we nog wel een redelijk spaarbedrag (die we deels daarvoor kunnen gebruiken?)
Ik wil mijn kinderen graag een financieel makkelijker studietijd geven dan ikzelf heb gehad. Maar dat wordt financieel wel een uitdaging omdat ik ook zelf nog een beetje leuk wil blijven leven. Aan de andere kant: ze kosten nu ook geld al valt dat wat minder op.

Hoe doen jullie dat?
Hoeveel zou je willen meebetalen aan de studie?
Wat betaal je mee aan de studie en andere kosten?
Welke kosten wel en welke niet?
Hoe draag je bij (per maand, bepaalde kosten voor je rekening nemen, achteraf kwijtschelden studie)?
Hoe stuur je op studieprestaties / zelfstandigheid irt meebetalen aan studie? Ik wil niet bijdragen en dat kinderen volledig gaan lenen om studiereisjes gaan betalen.

Van studiepotje wil ik graag collegegeld betalen en bijdrage boeken. Daar kom ik een heel eind mee als ik kinderbijslag blijf sparen.

Ziektekostenverzekering minus zorgtoeslag zelf betalen (hoeveel is dat?), maar eigen risico voor ons (ik vind een eigen risico 385 euro voor alle mensen met een smallere portemonnee van de zotte).

De kosten die ik nu aan ze kwijt ben kan ik straks ook zonder problemen dragen (ook omdat ik kinderbijslag niet nu gebruik). Zo krijgen ze nu 100 euro zak/kleed/kappergeld en zal boodschappen budget iets dalen. Dus de 100 euro kan ik 'zonder extra kosten/pijn' verhogen naar 180-200 euro? (ik verwacht dat ze weekenden en vakanties hier zijn).

Opa en oma betalen rijles en ik denk dat we ook een bedrag geven/samen shoppen voor inrichting kamer. Ik vind het vast tzt leuk om ze af en toe iets kleins toe te stoppen (boodschappen, kledingbon, etc).

Dan blijft de kamerhuur over. Zeg 350 euro per kind per maand. Dat moet dus voort komen uit ouderbijdrage of een beperkte lening.

Uitgaan, vakantie, etc: daar mogen ze zelf voor werken (al wil ik zeker het eerste studiejaar niet teveel druk om te werken omdat voor allebei de overgang naar studentenleven en overal verantwoordelijk voor zijn, vast fors is).

Zie ik nu iets over het hoofd? Ervaringen van andere ouders met studerende kinderen? Alvast bedankt.


Nee, je doet het goed.

Stapje voor stapje, gewoon lekker doorsparen, meer kan je niet doen. En lukt VWO/ Uni toch niet of maken ze andere keuzes dan heb je een leuk startkapitaal voor hun eerste eigen woning.

Stiekem ben ik altijd wat jaloers als ouders de route van hun kind zo kunnen uitstippelen en kind volgt ook keurig die route. Mijn kind volgt een slalom route en ik ben al blij als hij niet teveel paaltjes raakt onderweg.

Op kamers

De huur van kamers kan nogal verschillen. In Wageningen kun je mogelijk voor dat bedrag wel terecht, maar in steden als Amsterdam en Groningen, of Utrecht, ben je over het algemeen vaak het dubbele kwijt.
En dan nog de kosten voor energie en water, wifi, gemeentebelasting.
Sommigen sluiten een bijna sluitende zorgverzekering af, maar ik doe ongeveer 30,- euro bij de basisverzekering van de kinderen waarvoor ze zorgtoeslag krijgen.

Karin

Karin

10-07-2019 om 23:27

Wil40

Ja, er ligt een financiele route. De rest is afwachten.

Karin

Hier staat geld apart voor het collegegeld op mijn spaarrekening.
Daarnaast een groeirekening die op haar 18e verjaardag op haar naam komt, waarop genoeg gespaard is om de boeken en andere studiekosten te betalen. Ook de rijlessen kunnen daar van betaald worden, zolang ze er geen 100 nodig heeft ☺.

De kinderalimentatie (175 per maand) gaat dan ook naar haar. Dan stopt het kleedgeld dat ze nu van mij krijgt. Ik ga er vanuit dat ze dan ook sport en zo zelf betaalt. Dat weet ze al.

De zorgverzekering zal waarschijnlijk maar iets van 20 euro kosten, vanwege de toeslag. Over het eigen risico had ik nog niet eens nagedacht. Op zich zou ze dat zelf moeren kunnen betalen.

Kost en inwoning blijven voor mij. Als ze toch op kamers wil wonen, of op reis wil, zal ze daar zelf iets voor moeten regelen.

Dat is in ieder geval hoe het nu geregeld is. En verder zie ik wel hoe het loopt. Wil40 zegt terecht dat dingen ook heel anders kunnen lopen. Dan passen we ons gewoon weer aan ☺.

Triva

Triva

11-07-2019 om 08:28

Werken

Stimuleer om in ieder geval in de vakantie van eindexamen te werken.

Hoger eigen risico nemen voor zorgverzekering is ook een optie. Je betaalt minder en tot 500€ zorgkosten is dat een voordeel. ( tenzij ze een chronische ziekte hebben)

Triva

Triva

11-07-2019 om 08:31

Verder

Vind ik dat er te moeilijk gedacht wordt over werken tijdens de studie. Erg veel tijd gaat zonder werken ook verloren aan niet studeren en werken is geen marteling. Een paar uurtjes postbezorgen per week levert zo al meer dan 100€ per maand op.

Studie

Wij betalen op dit moment collegegeld, boeken, 150 euro per maand en haar sport (30 per maand). Ze heeft een bijbaantje en de rest leent ze. Rijlessen hebben we ook betaald. Ze mag nog gratis mee op vakantie.

Verder dragen wij bij gedurende de minimumtijd waarin ze de studie kan afronden, dus maximaal 5 jaar als ze een dubbele master of een tweejarige master doet. Als ze door zwaarwegende omstandigheden vertraging oploopt verandert dat natuurlijk, maar als ze gewoon teveel feest en daardoor voor tentamens zakt is dat haar keuze. Ze heeft nu net haar tweede jaar universiteit afgerond, alles in een keer gehaald.

Lou

Lou

11-07-2019 om 09:40

150?

150 bijdrage per maand, is dat voor een uitwonende student?

Ik vraag het omdat onze dochter voorlopig hier blijft wonen, ze begint in september aan haar studie en ik zie geen reden om haar gewone zak- en kleedgeld te verhogen. Behalve als ze op kamers gaat, dan heeft ze ineens veel meer kosten natuurlijk.

Wij betalen haar collegegeld en boeken, en verder dacht ik dus aan het bedrag aan zak- en kleedgeld dat ze hiervoor ook al had. Of mis ik iets?

Paasei

Paasei

11-07-2019 om 09:52

Hier

Woont zoon op kamers; technische studie aan de andere kant van het land. Net eerste jaar afgerond. Helaas was ik niet zo in staat om alles financieel te plannen als jij (al had ik dat best gewild en ben ook ik een beetje jaloers); het loopt wel eens anders dan je wilt en ik kwam er alleen voor te staan. Zoon heeft dus een lening om te wonen, mijn huidige man en ik betalen deels zijn college geld (in een maandelijkse bijdrage die hij spaart). Steunen voor de rest in natura; eten mee geven, kleding kopen, etc.

Zorgverzekering -vooor studenten- alleen basis (hij is kerngezond), betaalt hij zelf, ontvangt ook de zorgtoeslag. Kost 'm zo'n eur 20 per maand. Met vrijwillig extra eigen risico zou hij quite kunnen spelen, maar dat risico nemen wij niet. Is voor jullie wel een optie, als jullie dat risico financieel kunnen opvangen.

Boekengeld; alleen de eerste boeken gekocht. Daarna kwam hij er achter dat je alle leerstof van internet kunt halen.. hij koopt dan ook niet meer voor komend jaar.

Bijbaan; geen punt. Althans niet voor hem, hij studeert vrij gemakkelijk en heeft al sinds zijn 15e vakken gevuld. Heeft Picnic autootjes gereden (rijbewijs al gehaald op de middelbare school, met 17), werken wanneer het hem uit kwam en hij vond het nog leuk ook... Komend jaar gaat hij 'tutoren'; bijles geven, geregeld door de uni. Schijnt heel leuk te verdienen.

Vakantie; werken (in een recreatie team op een camping) en dan nog een weekje weg met z'n vriendin. Zelf verdiend. Echt niet meer mee met ons..

Hij zal eindigen met zo'n eur 40.000 schuld. Doet me pijn, maar ik troost me met de wetenschap dat dat voor een hele generatie studenten zal gelden en dat er dan hopelijk regelingen voor zullen komen (versneld aflossen, hypotheek krijgen). En dat hij de baan er naar krijgt.

els

els

11-07-2019 om 10:32

hier

hier een vergelijkbare situatie. oudste dochter gaat vanaf september studeren en op kamers omdat de studie redelijk ver weg is. Jongste van 15 zal over 3 jaar waarschijnlijk hetzelfde gaan doen. We hebben gespaard maar niet voldoende om alles te betalen. 6 jaar studie (geneeskunde) * 1080 euro * 12 maanden, dat is nogal een bedrag.

wij hebben gekeken op de site van het Nibud, daar staat een overzicht van wat een student aan kosten heeft. we hebben dat aangepast naar de situatie van dochter, we denken dat sommige bedragen hoger/lager zijn maar het blijft afwachten.

We hebben bedacht dat wij het collegegeld, boeken en overige studiekosten betalen. Daarbij zullen we de extra kosten voor ziektekostenverzekering betalen vanaf dat ze 18 wordt volgend jaar, ik heb me nog niet verdiept in de eigen bijdrage of welke verzekering dit gaat worden.

Ze krijgt van ons zo nu en dan een telefoon doorgeschoven en we betalen nu ook al haar telefoonrekening (10 euro per maand). als ze meer wil zoals een nieuwe telefoon of duurder abonnement dan mag ze daar zelf voor betalen.

Verder geven we een bijdrage per maand voor de overige kosten. Ze zal bij moeten lenen om rond te komen, het bedrag zal afhankelijk zijn van hoe ze zelf leeft. ze heeft dus zelf invloed op deze kosten! Neemt ze een dure kamer, gaat ze veel op vakantie of koopt ze veel dure kleding, dan wordt het bedrag dat ze moet lenen veel hoger. Neemt ze een baantje naast haar studie dan zal het lager zijn,

Ik vind dat ze op een leeftijd is dat ze zelf de verantwoordelijkheid daarvoor kan nemen. Ik wil niet op studieprestaties gaan sturen, mijn dochter kennende zal ze echt wel flink haar best gaan doen en zal ze zelf proberen om haar schuld zo laag mogelijk te houden. Maar ik hoop ook dat ze zo hier en daar ook geld uitgeeft om plezier te maken!

in jouw staatje mis ik nog geld voor boodschappen (inclusief shampoo enzo), geld voor ov-kosten buiten de ov-jaarkaart, geld om te sparen voor bv laptop, kosten voor een (sport)vereniging, ontspanning en kleding. Moet dat van 180-200 euro per maand, dat lijkt me erg weinig.
Je verwacht dat je kind elk weekend naar huis komt maar ik verwacht dat niet van mijn dochter. In het begin wel maar ze zal langzamerhand haar eigen leven in de nieuwe stad krijgen met bijvoorbeeld afspraken met vriendinnen, sportwedstrijden, en/of werken op zaterdag/zondag.

Uiteraard gaat alles bij ons in overleg met dochter om te kijken wat de werkelijke uitgaven zullen zijn, en we helpen haar om het overzicht op haar financiën te houden, indien nodig.

Tamar

Tamar

11-07-2019 om 11:23

werk

De onze verdient best veel met bijles geven, maar kan gelukkig nog een thuis blijven wonen om wat te sparen. Wij betalen nu het collegegeld, maar dat wordt lastiger als nummer 2 en 3 ook gaan studeren. Hopelijk kan ze dat tegen die tijd ook zelf. En anders maar gaan lenen, inderdaad.

Triva

Triva

11-07-2019 om 11:33

Paasei

"Zorgverzekering -vooor studenten- alleen basis (hij is kerngezond), betaalt hij zelf, ontvangt ook de zorgtoeslag. Kost 'm zo'n eur 20 per maand. Met vrijwillig extra eigen risico zou hij quite kunnen spelen, maar dat risico nemen wij niet. Is voor jullie wel een optie, als jullie dat risico financieel kunnen opvangen."

20€ vind ik nog duur voor alleen basis. Zou goedkoper moeten kunnen. Bedenk dat als je toch kiest voor 800€ eigen risico hij per maand minder geld kwijt is. Je gaat dis pas het schip in bij meer dan 500-600 zorgkosten. Ik nam dat risico van die 200-300 euro het eerste jaar en toen had mijn zoon het voordeel het tweede jaar al gespaard.

zebra

zebra

11-07-2019 om 13:02

doen wat je kunt doen

en wat je kunt missen, lijkt me. Voor de een is dat meer dan voor de ander en daar zal dan heus wel begrip voor zijn van de aankomende studenten.
Wij hebben maar 1 zoon, studeert maar woont nu nog thuis. Wij betalen het collegegeld, boeken en zorgverzekering, gewoon omdat we dit kunnen. Bij meerdere kinderen zou dit een stuk lastiger zijn geweest.
Ik ken ook iemand die 2 studerende kinderen (jongvolwassenen eigenlijk) heeft, die hebben niet de ruimte om voor beiden de studie te betalen maar dragen op een andere manier bij, is toch ook prima!

Examenmam

Examenmam

11-07-2019 om 13:57

Situatie

De oudste woont op kamers, andere optie is niet mogelijk. Wij betalen het collegegeld en sportcontributie en stoppen af en toe wat toe. Ze heeft een volledig aanvullende beurs en het overige leent ze. Het eerste anderhalf jaar heeft ze nog gewerkt, maar dat ging ten koste van haar gezondheid en dus ook de studie. De jongste begint komend jaar en kan thuis blijven wonen. Voor hem betalen we de helft van het collegegeld, omdat we thuis kosten voor hem hebben. Hij mazzelt, want het collegeld voor eerstejaars is gehalveerd en dat betalen wij. Wij staan garant voor het hoogste eigen risico van de zorgverzekering

Dymo

Dymo

11-07-2019 om 15:37

hier

Dochter woont op kamers in Amsterdam. De reistijd naar mijn huis is 1 uur. Ze had dus in principe wel thuis kunnen blijven wonen. Voor collegegeld en boekengeld heb ik gespaard. Haar rijbewijs heeft ze in de zesde klas al gehaald. Voor haar kamer leent ze 400 euro per maand. Verder krijgt ze naast het collegegeld en boekengeld van mij 150 euro per maand, van opa en oma 100 en van haar vader ergens tussen de 100 en 150 euro, als hij er zin in heeft en het die maand kan/wil missen. Ik betaal haar eigen risico als dat nodig is en de tandartscontrole. Verder heeft ze een baantje in een theater dat een paar honderd euro per maand oplevert. Komend studiejaar gaat ze coschappen lopen, dan is dat baantje niet meer te doen. Ik heb meer gespaard dan stikt noodzakelijk voor collegegeld en boeken, dus dan ga ik dat in porties aan haar overmaken. En anders zal ze meer moeten lenen.

Triva

Triva

11-07-2019 om 16:34

perse op kamers

De vraag is inderdaad: moeten ze alledrie perse op kamers? En als dat al moet, moet dat perse in een hele dure stad? Met dat laatste bespaar je zo 1000 euro of meer per jaar, met het eerste nog veel meer.

MK

MK

12-07-2019 om 09:08

nou idd

Waarom moet dit studie 1080 per maand kosten (els) als ouders ook collegegeld e.d. betalen en kind erbij werkt? Denk goed na voordat je je kind met een schuld van 77k opzadelt.

'Waarom moet dit studie 1080 per maand kosten (els) als ouders ook collegegeld e.d. betalen en kind erbij werkt? '

Dat bedrag geeft de Nibud op. Els geeft juist aan dat het minder kan.

Overigens zadelt Els het kind nergens mee op, dat doet (strikt genomen) het handelingsbekwame kind zelf. Niet elke ouder heeft 77k op de plank liggen.

Els

Els

12-07-2019 om 09:51

opzadelen?

hoezo opzadelen met een schuld door ouders? kind gaat studeren en investeert daarbij in zichzelf, in haar toekomst. Ik zal haar helpen zoveel ik kan maar ik heb geen 2 kinderen * 77.000 euro op de bank staan voor de studie van mijn kinderen.

op kamers gaan is voor mijn kinderen noodzakelijk gezien de ov-reistijd naar de dichtstbijzijnde universiteit war geneeskunde wordt gegeven. dat is bijna 2 uur enkele reis.

MK

MK

12-07-2019 om 10:08

77k

OK ik dacht dat Els met die 77k kwam, ik vind dat bedrag echt veel te hoog. Zo'n schuld is helemaal niet nodig. Het Nibud zit er wel vaker naast.

Ik heb ook geen 2x77k op de bank hoor, maar zal mijn kinderen wel helpen om een evt studieschuld (die pas zou ontstaan als kind op kamers moet) binnen de perken te houden. Ik ben echt tegenstander van maximaal lenen. Het klinkt allemaal zo makkelijk...

Iris

Iris

12-07-2019 om 10:11

Ach MK

Dat is echt een fantastisch idee hoor: je kinderen helpen een studieschuld binnen de perken te houden. Maar zo werkt het niet, het zijn tegen die tijd volwassenen die jou echt niet gaan vertellen hoeveel ze lenen en waarvoor. Het is heel makkelijk om het bedrag even een maandje hoger te zetten en dat blijft dan vaak toch staan. Een festival hier, een etentje daar, een weekendje Praag, een midweek snowboarden en het geld hiervoor is makkelijk te lenen.

Een studieschuld ontstaat echt niet als een kind op kamers moet, die kan ook heel makkelijk ontstaan als ze thuis wonen.

Triva

Triva

12-07-2019 om 10:47

Iris

Tja zo heb ik die van mij toch echt niet opgevoed

Wel bizar jouw verhaal itt de ouders die maar zeggen dat hun kind zo min mogelijk moet werken omdat de studie al zo zwaar is... Ja en vervolgens gaan ze festivalletjes meepikken, uit eten, snowboarden en naar Praag omdat ze toch al lenen. Zeker als ze thuis blijven wonen is een beetje stimuleren om NIET te lenen dus wel verstandig, want eenmaal lenen is makkelijker meer lenen.

MK

MK

12-07-2019 om 11:24

Iris

"Het is heel makkelijk om het bedrag even een maandje hoger te zetten en dat blijft dan vaak toch staan. Een festival hier, een etentje daar, een weekendje Praag, een midweek snowboarden en het geld hiervoor is makkelijk te lenen."

Tja, zo voed ik mijn kinderen niet op.

Lenen alleen als het echt niet anders kan. Slecht voorbeeld doet volgen. Dom, dom, dom.. maar daar komen ze/jij nog wel achter. Harde les.

Iris

Iris

12-07-2019 om 12:12

Ach

Hoe weet jij dat ik een slecht voorbeeld geef MK? Ik heb, behalve een hypotheek, nog nooit een cent geleend. Ik hou mijn hele volwassen leven al heel ouderwets een kasboek bij en weet precies waar mijn geld blijft. Mijn kinderen hebben allemaal een gedegen financiële opvoeding gehad.

Maar dan (en natuurlijk gaat dat jou niet gebeuren MK, dat gebeurt alleen bij domme mensen zoals ik die een slecht voorbeeld geven volgens jou) zijn de kinderen volwassen en nemen hun eigen beslissingen. Ze hebben dan wensen die duurder zijn dan ze zich kunnen veroorloven. Dan kan je praten als Brugman, maar ze kunnen goedkoop lenen en die stap is niet groot. Wat wil je dan? Er voor gaan liggen? De rekening blokkeren? Ze het huis uitgooien? Nooit meer met ze praten? Ze onterven?

bicyclette

bicyclette

12-07-2019 om 12:23

"Het Nibud zit er wel vaker naast."

Je moeten even een onderscheid maken tussen kosten/uitgaven en inkomsten. Als je alle kosten van een uitwonende student bij elkaar optelt, dan kom je al snel rond de 1000 euro uit. Reken op 200-250 euro voor de studie (collegegeld, boeken), 300-500 voor de kamerhuur, en dan moeten er boodschappen worden gedaan, verzekering worden betaald. Oh ja, zo nu en dan een nieuwe broek, telefoonkosten, kapper en een keer naar de kroeg.

En dat geld moet ergens vandaan komen. Zo krijgt student een zorgtoeslag, dus dat is al een eerste bijdrage. Een baantje. Ouders die bijdragen. En vaak is lenen daarnaast nodig om rond te komen.

Het Nibud zit er niet naast, maar jij interpreteert het volgens mij niet goed.

'Ik ben echt tegenstander van maximaal lenen.'

Dat mag, maar daar hoeft de rest van Nederland zich niets van aan te trekken.

zebra

zebra

13-07-2019 om 10:31

aanvulling

voor de hbo studie die onze zoon volgt, hoeft niet geleend te worden. Maar als hij daarna eventueel nog verder wil studeren, dan moet hij op kamers en dan zal hij wel een lening moeten aangaan bij Duo. Wij kunnen wel wat blijven bijdragen maar niet de kosten van kamerhuur.

MK

MK

13-07-2019 om 12:11

Knurf

"Dat mag, maar daar hoeft de rest van Nederland zich niets van aan te trekken."

Erg jammer, want zo wordt een hele generatie met een probleem opgezadeld. Zoals altijd, is het dan de generatie erboven die wegkijkt.

Tjee jij bent wel overtuigd van je zelf: mijn kinderen doen dat niet want zo heb ik ze niet opgevoed.
Ik ben er wat minder zeker van dat het zo eenvoudig ligt. Mijn 17- en 20-jarige zijn eigenstandige zelfdenkende jongeren geworden, maar ze doen best wel eens dingen waarvan ik denk "is dat nu zo verstandig".
Fijn dat jouw kinderen zo zijn geworden zoals jij ze hebt opgevoed, maar wees je er bewust van dat niet ieder kind in de opvoedmal van de ouders past. En dan is oordelen wel lekker makkelijk.

'Erg jammer, want zo wordt een hele generatie met een probleem opgezadeld.'

Nogmaals: die generatie is meerderjarig en handelingsbekwaam, daar ga jij niet meer over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.