Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Karin

Karin

10-07-2019 om 22:10

Bijdragen aan studie


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2019 om 19:10

Ik ook

Ik ben het in principe wel voor een groot deel met Knurf eens, maar niet op dit onderwerp.
Dat hele leenstelsel is inderdaad een wangedrocht. Hoe kan een welvarend land zo met z’n potentieel om gaan?

Triva

Triva

17-07-2019 om 20:17

Karin

"Geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, geen kindgebondenbudget en nee: ook geen hypotheekrenteaftrek. "

Jouw kinderen ktijgen gewoon zorgtoeslag als ze gaan studeren.

Wendelmoed

Wendelmoed

17-07-2019 om 21:53

Van alles

Hier thuis hebben we van alles, een kind op het HBO uit huis die in een veel te dure kamer zit (want haast, meer dan 100 km van huis en we moesten toch wat) die ik betaal maar hopelijk komt er binnenkort wat goedkopers. De studie verloopt prima.
Een ander die zonder diploma op het MBO beland is en daar ook niet al te lekker uit de verf komt zodat we altijd zorgen hebben, maar die gelukkig maar een kwartiertje hoeft te fietsen en dus voorlopig lekker thuis kan blijven, goedkoop en goed om er een stevig oogje op te houden, voor alle partijen prettig.
Nog eentje start binnenkort op het MBO, na een vrijwel moeiteloos verlopen VMBO, en die kan er per bus, op de brommer of de e-bike heen want die is nog te jong om uit huis te gaan.
Alle kinderen zijn me even lief, maar de verwachting dat ze allemaal wel even soepeltjes door het VWO en dan de Uni zouden gaan is al lang vervlogen.
Daarvoor in de plaats heb ik veel waardering voor het MBO gekregen en is het ook wel prettig dat dat goed betaalbaar en dicht bij huis is . En ben ik al blij als ze goed in hun vel zitten, vrienden hebben en ach, wat onze brokkenpiloot uiteindelijk gaat doen dat zien we wel. Voorlopig kijk ik nog niet uit naar een leeg nest.
Dat is geen antwoord op hoeveel ik betaal, maar ik betaal naar wat nodig is. Wel wil ik nog gaan bijhouden wie er veel kost en wie weinig, zodat ik de goedkopere "broeders" in de toekomst een spaarpotje mee kan geven en het daarmee een beetje glad trekken.
Dat lijkt me wel zo eerlijk.

Wendelmoed

Wendelmoed

17-07-2019 om 22:02

Trivia

"Dat hele leenstelsel is inderdaad een wangedrocht. Hoe kan een welvarend land zo met z’n potentieel om gaan?"

Het is inderdaad heel kleinburgerlijk. Dat "de slager betaalt mee aan de studie van de zoon van de notaris".

Yeah right, maar het is net zo goed andersom zijn en de notaris betaalt nog altijd meer (al kan een slager met meerdere vestigingen best een goede boterham hebben hoor).
En daarnaast het idee dat je na een studie *altijd* veel geld gaat verdienen. Dat hangt er maar vanaf, er zijn ook zat werkeloze artsen die moeite hebben om hun kwalificatie te mogen behouden ( https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/als-je-wel-wil-maar-niet-mag-werken-.htm , eerste reactie) en een filosoof of bioloog zal niet gelijk ver boven modaal komen.
Maar ja, wat moet je ook met al die onnuttige studies he, laten we die gewoon schrappen.
Een samenleving vol keurige burgers hoeft geen zuurverdiende centjes uit te geven aan literatuur, kunst, filosofie, geschiedenis of andere rare fratsen die geen geld opbrengen. Dat met die huidige HBS-mentaliteit alle creativiteit uiteindelijk verdwijnt en daarmee ook de bron van onze welvaart, ach.
En die werkeloze artsen, dat is gewoon marktwerking. Werkt prima voor ziekenuizen ook.
Nou ja, ik snap ook niet waarom ik links stem terwijl mensen die "links" nodig hebben allemaal rechts stemmen. Ergens heb ik een afslag gemist.

Karin

Karin

17-07-2019 om 22:03

Bieb

"Maar waarom moeten ze ergens in mogen meedelen? De bedoeling is dat iedere volwassene, even los van studenten, in z'n eigen onderhoud moet kunnen voorzien (werk). En als dat niet kan en/of niet toereikend is om te kunnen leven, zijn er voorzieningen."

Huh, maar daar gaat deze discussie toch nou net over? Over studenten. Dan heeft het weinig zin om studenten 'even los' te koppelen. De vraag is: hoe moeten studenten in hun eigen onderhoud voorzien? Voor hen zijn er geen voorzieningen.

Als je de regels die gelden voor studenten op een willekeurig andere doelgroep los zou laten - b.v. AOW-ers of bijstandsgerechtigheden - dan kreeg je hele rare situaties. Stel: je ouders komen in de bijstand en de overheid klopt bij jou aan, omdat jij (kind) het primal kunt missen. Daar had je 15 jaar geleden toen je ging studeren maar rekening mee moeten houden, dat de regelingen nog wel eens veranderen in NL.

Aan mezelf merk ik dat in mij (met een heel leuk inkomen) dat meisje uit het arbeidersgezin zit. Dat meisje zou never nooit zijn gaan studeren (misschien wel HBO in de buurt). Lenen, dat is zeker voor (kinderen van) ouders die nooit de kans hebben gekregen om te studeren een brug te ver. Zo zonde.
De vrouw met het leuke salaris zegt: die studieschuld waar ik toen zo tegenop zag, eigenlijk valt die met zuinig aan doen tijdens studietijd (ik spendeerde 700 gulden per maand en daar deed ik alles van) een beetje moeite redelijk snel af te lossen. (Maar ook de regels voor hypotheek etc zijn gewijzigd).
De moeder van drie kinderen in de Achterhoek zegt: ondanks dat leuke salaris, hoe ga ik dat rooien? En als ik het al niet kan rooien, hoe gaan andere mensen met een middeninkomen dat rooien? Geen toeslagen, geen aanvullende beurs, alleen een klein beetje zorgtoeslag.

Karin

Karin

17-07-2019 om 22:08

Trivia

""Geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, geen kindgebondenbudget en nee: ook geen hypotheekrenteaftrek. "

Jouw kinderen ktijgen gewoon zorgtoeslag als ze gaan studeren."

Ja, je kunt leuk citeren. Het ging over ons als ouders. Dat was je allang duidelijk want een student met een kindgebondenbudget en hypotheekrenteaftrek: ik moet hem nog tegenkomen...

Triva

Triva

17-07-2019 om 22:25

Wendelmoed

Wil je even goed kijken wié je citeert? De tekst in 95 is echt niet van mij!

En Karin, dat begreep ik heus wel, maar toch: jouw kinderen krijgen dus toch gewoon iets.

Hardwerkende arme moeder

Hardwerkende arme moeder

17-07-2019 om 22:26

Genoeg te zeuren

Ik vind het dus bespottelijk dat mijn kind met beperking een eigen bijdrage voor de WMO moet betalen alsof ze een minimuminkomen heeft (17,50 per maand). Terwijl diezelfde beperking ervoor zorgt dat ze niet zo goed kan bijverdienen als een ‘gezonde’ student. En dus wel een aanvullende verzekering nodig heeft, en geen stufi krijgt vanwege zogenaamd rijke ouders (samen geen drie keer modaal, verdeeld over twee huishoudens met nog meer kinderen). De gemeente zegt dat ze alleen maar betalen voor echt gehandicapte studenten, en niet voor een beetje autisme.
Van mij mag heel snel de basisbeurs weer terugkomen voor alle studenten.

Karin

Karin

17-07-2019 om 22:28

Knurf

Ik wordt wel nieuwsgierig. Misschien wel te nieuwsgierig. Misschien staat het al wel ergens. Niet aanvallend bedoeld...

Ben benieuwd hoeveel kinderen jij hebt?
Kunnen ze dichtbij studeren?
Sponsor je alles?

Zijn er mensen die - zonder al te veel moeite - alles financieren voor uitwonende kinderen?

Zo ja, hoeveel ben je dan meer kwijt dan voorheen? Ik denk dat als ik alles op een rijtje zet, dat onze thuiswonende tieners nu ook zeker 350 euro pppm kosten (kleding/boodschappen/sport/schoolspullen inclusief excursies).

karin

Ik heb vanaf september twee studerende kinderen en die nu nog thuiswonen. Zolang ze thuiswonen kan ik ze goed zelf sponsoren. Studie oudste was eerste jaar bijzonder goedkoop, naast het collegegeld heeft hij drie keer een boek moeten kopen (in totaal niet meer dan 240 euro). O ja en een eigen laptop, maar die had hij ook al in 6v.
Ik begreep van anderen dat studie dochter wel duurder is (meer boeken kopen).
Zodra ze op kamers gaan zullen ze (deels) moeten gaan lenen. Ik zie nog wel mogelijkheden voor om tzt een groot deel van hun lening terug te betalen.

Boekje

Boekje

18-07-2019 om 07:24

Wendelmoed

'Wel wil ik nog gaan bijhouden wie er veel kost en wie weinig, zodat ik de goedkopere "broeders" in de toekomst een spaarpotje mee kan geven en het daarmee een beetje glad trekken.
Dat lijkt me wel zo eerlijk.'

Tja, dat weet ik dan weer niet. Ook bij ons grote verschillen in kosten. Maar als de 'goedkopere" kinderen straks elk een spaarpotje mee krijgen, dan zeggen de kinderen waar maandelijks meer geld naar toe ging misschien wel: he, een spaarpotje! dat had ik liever gehad!

Zo zet een vriendin van me al vanaf de basischool geld apart: krijgt de een een kado van 100 euro en de ander een kado van 50, dan gaat daar 50 euro op.de spaarrekening. Ben je straks 18: heeft de één een kast vol kinderspeelgoed en de ander een gevulde spaarrekening...

Zoiets dus.

Maar goed, het oud me wel een beetje bezig: hoe doe je dat eerlijk? Of beter nog: moet je dat wel willen? En kan het uberhaupt?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2019 om 07:58

Grappig dat van die eerlijkheid

heeft me lang niet zo bezig gehouden. In de tijd dat het om kleinere bedragen ging,, huldigden we vooral het motto ‘iedereen krijgt wat hij nodig heeft’. We hielden niets bij. Maar dan ging het om een sport die bij de een wat duurder was, muziekles bij de ander die meer kostte, een duurder verjaardagscadeau voor de ene of meer kleren nodig hebben bij nummer 3. En nodig hebben is dan een rekbaar begrip want een boel van die dingen zijn natuurlijk niet strikt noodzakelijk, maar horen er voor ons dan wel weer bij.

Nu met de studies gaat het om grotere bedragen. Toen oudste twee jaar geleden ging studeren, zijn we de grote dingen wel gaan bijhouden. Wat want wat zij per jaar krijgt, zou er tzt ook voor de anderen moeten zijn.
Regeling voor oudste is: wij betalen collegegeld, kost en inwoning (kon thuis blijven wonen dus op kamers dragen we niet aan bij), ziektekostenverzekering, eigen risico, medicatie, sport en muziekles. Kind houdt zorgtoeslag en werkt. Betaalt daarvan kleding, boeken, persoonlijke uitgaven, vakanties buiten het gezin om (met gezin mag ze gewoon mee) en spaart voor grote dingen tijdens de studie. Grote dingen zijn: laptop, studietijd in het buitenland en onderzoeksstage in het buitenland. Die studietijd in het buitenland hebben we ook nog een beetje gesponsord door een heel ruim verjaardagscadeau in geld en het betalen van kleinere dingen zoals het paspoort dat nodig was.
We hebben aangegeven dat wat het ene jaar kan, niet per se het jaar erna ook hoeft te kunnen.
Oudste leent een hee, klein beetje, maar zet dat ook weer meteen apart. Mee begonnen toen ze nog niet kon inschatten of werken haalbaar zou zijn en dan spaarde ze daarvan al voor de studieperiode in het buitenland en de onderzoeksstage.

Triva

Triva

18-07-2019 om 08:59

Boekje

Ik zou dat niet doen als ik twee kinderen had die op hetzelfde niveau zitten, die kunnen beiden hun kans grijpen. Als de één op kamers móet en de ander niet zou ik dat niet compenseren. Als de één op kamers wil en de ander niet dan moet de willer dat ook maar zelf bekostigen (lening van Duo of een soort lening van ons).

Mijn twee zonen verschillen zo in niveau dat dat een stuk lastiger wordt. Jongste doet BBL nu een jaar en spaart zich een slag in de rondte. Oudste gaat wellicht nog een universitaire master doen en heeft zelfs al vage plannen voor daarna. We hebben voor alles na HBO gezegd dat hij dat zelf moet bekostigen maar wel gratis kost en inwoning kan krijgen voor zolang hij dat wil. Hij moet maar kijken of hem dat met extra werken, lenen bij ons of lenen bij Duo voor elkaar krijgt. Uitwonend worden zal met lening moeten, dat is zeker.

Ik houd nu bij wat het collegegeld is wat ik betaalt heb, over 2 mnd dus al 4x en dat verschil wil ik jongste ooit uitbetalen. Liefst als hij een huis koopt als dat ooit lukt maar dat vertel ik hem niet.

Karin

Karin

18-07-2019 om 09:18

Eerlijk

Ook zo'n lastig dilemma. Zoals het zich nu laat aanzien, kunnen ze allemaal naar het WO en willen ze dat ook. De tweede zie ik misschien wel dichterbij studeren. Maar ik zie hem ook wel een extra studie doen of een jaar in het buitenland of...

Eerlijk zou kunnen zijn (zo doen zeer welgestelde ouders in onze omgeving dat): wel lenen en als ouders een bedrag per maand sparen (dat ze anders kwijt zouden zijn aan b.v. kamerhuur) en dat reserveren als potje om een woning aan te kopen. Vind ik nog steeds niet zo'n gek idee. Speelt nog steeds door mijn hoofd. Maar het voelt niet goed om je kind zich bewust in de schulden te laten steken (terwijl je het zelf met hangen en wurgen misschien, kunt missen.)

Hier ook

De tweeling gaat naar alle verwachting aan de universiteit studeren (zitten nu in 5vwo) terwijl pleegzoon waarschijnlijk mbo gaat doen. Kans is aanwezig dat de tweeling uit huis gaat/moet + dat hun studie gewoon duurder is. Als pleegzoon alleen mbo gaat doen dan zullen we veel goedkoper uit zijn voor hem. Dat vind ik ergens ook niet echt eerlijk. Ik denk er dus ook aan om hem op een andere manier dat geld cadeau te doen. Inderdaad bijvoorbeeld een bijdrage aan het eerste eigen huis. Ik ga dus wel bijhouden hoeveel ik per kind uitgeef. Het is nu natuurlijk allemaal nog niet te voorspellen. Misschien besluit dochter straks wel helemaal niet te gaan studeren en gaat pleegzoon meerdere opleidingen achter elkaar volgen en is jaren bezig. Het lijkt er niet op maar je weet het nooit.

We hebben ook twee kleinere kinderen en tegen de tijd dat die gaan studeren is de situatie misschien heel anders (zowel onze financiële situatie als de regels rondom studiefinanciering) dus helemaal gelijk zal het wel niet worden maar ik wil in elk geval voor mezelf bijhouden hoeveel we aan elk kind bijdragen qua studie.

Mocht het echt enorm verschillen dan wil ik dat wel deels compenseren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2019 om 11:21

Aan de andere kant

Wanneer mensen jong beginnen met werken, kunnen ze veel eerder sparen en hypotheek krijgen voor een huis. Dat levert ook veel financieel voordeel op.

Voorbeeld dat ik ken: gezin, 2 kinderen. Oudste doet een lange studie met behoorlijke studieschuld. Tweede doet werken/leren-traject (wel op hbo-niveau) maar maakt studie niet af. Oudste begint ongeveer 8 jaar later met verdienen en heeft studieschuld
af te betalen. Jongste werkt, woont eerst lang thuis (wel kostgeld moeten betalen), koopt een huis in goede tijd, verkoopt dat in een betere tijd, heeft ondertussen een partner die ook een huis te verkopen had, kopen samen ander groot huis, verkopen dat goed en kopen een nog groter huis. Oudste heeft een goed salaris en studieschuld afbetaald, maar de achterstand op huizengebied is nauwelijks meer in te lopen.

Zulke situaties stemmen me iig tot nadenken over de vraag hoe strikt je als ouders zou moeten zijn in de gedachte van eerlijke behandeling.

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

18-07-2019 om 12:05

Wat is eerlijk?

Heeft dat te maken met geld? Dat wat de een krijgt, krijgt de ander ook? Of met aandacht? Of met “een meewerkend kind” hebben? of met wat anders?

Ik heb 2 zoons met 9 jaar leeftijdsverschil.
De ene zat nog in het oude studie stelsel, de andere in het nieuwe.
De ene is na havo (omdat hij andere dingen belangrijker vond) aan 2 hbo studies begonnen, beide niet eens eens het eerste jaar afgemaakt.

De ander heeft mavo gedaan, daarna mbo en doet nu een hbo studie en gaat zijn derde jaar in.

Ik zou niet eens weten hoe ik dat “eerlijk” moet verrekenen met elkaar.

(Wij hebben al het studiegeld/schoolgeld betaald)

Komt bij, de situatie toen de een 21 was en toen de ander 21 was verschilt hemelsbreed. Niet alleen qua inkomen, maar ook qua leefsituatie.
Daar waar de oudste een jonger broertje had waar hij wel eens op paste, heeft de jongste een inwonende opa met 24/7 zorg, waar hij regelmatig een oog op houdt.
En dan hebben we het nog niet over de verschillen tussen beide kinderen qua karakter en instelling

Ik ga dan ook niet aan “eerlijk” delen doen. Elk kind heeft van ons op onze kosten mogen leren/studeren en als dat kind er vervolgens met de pet naar gooit, dan is dat zijn/haar eigen keuze. Dat hoeven wij later niet recht te trekken met een X-bedrag aan euro’s.

Erica

Erica

18-07-2019 om 12:18

Van mij

hoeft het niet financieel gelijk te zijn. Ik zal de kinderen ondersteunen bij hun studie. Maar de goedkopere broeders een spaarpotje meegeven en de anderen niet, voelt niet eerlijk.

Werken leren

'Tweede doet werken/leren-traject (wel op hbo-niveau)'

Dat bestaat toch niet? Behalve de politieacademie misschien.

Karin

'Ben benieuwd hoeveel kinderen jij hebt?
Kunnen ze dichtbij studeren?
Sponsor je alles?'

Ik heb er maar 1. Maar met 2 of 3 had ik hetzelfde gedaan.

Ik weet niet wat jij dichtbij vind. Hemelsbreed valt het wel mee, maar de dichtstbijzijnste zal toch minimaal 1 uur en een kwartier aan reistijd hebben met het OV, enkele reis (fiets, trein, trein, bus). Kiest ze voor een andere universiteit, dan zal de reistijd langer zijn.

In feite wel. Aanvullende kosten zal ze van haar spaarrekening betalen, maar die is door mij gevuld.

Wendelmoed

Wendelmoed

18-07-2019 om 22:26

Eerlijk

Het idee van een beetje eerlijk verdelen kwam eigenlijk omdat er eentje nu geslaagd is en dan van haar spaargeld een brommer zou kopen om naar het MBO te gaan.
Toen ik daar over na dacht realiseerde ik me dat ze mij altijd bijzonder weinig geld gekost heeft want zij hoefde geen (betaalde) ondersteuning om haar school af te kunnen maken die de anderen wel gehad hebben, en op de brommer naar het MBO is ook niet erg duur vergeleken met een studie. Dus hebben we beloofd dat wij haar brommer betalen.
Moet ze wel eerst haar theorie halen, dat is tot nu toe niet gelukt (er zijn er nog twee bezig met theorie en die lukt het tot nu toe ook niet...).
Ik was niet van plan bij het eerlijk verdelen van alles en nog wat bij te betrekken (dus niet elk kadootje of elke muziek/sportles) maar wel in grote lijnen zorgen dat het een beetje evenredig is.
Vroeger thuis hebben mijn ene zus en ik gestudeerd, de andere ging werken. Die heeft op een gegeven moment een bedrag ter compensatie gehad van onze ouders en dat vond ik ook niet onredelijk.
Het hoeft, lijkt mij, niet tot op de cent maar het kan voor kinderen prettig zijn als ouders in ieder geval onderkennen dat er verschillen zijn geweest en dat daar wat mee gedaan wordt.
Het is toch fijner als je als kind genereus kan zeggen: nee pa en ma dat hoeft niet, dan dat je ouders zeggen: nee hoor, jij krijgt dat niet.

Verder moet iedereen dat zelf weten hoor, het was gewoon een ideetje van mij voor wat ik wil doen. Ik moet nog even kijken of ik zin heb dat uit te werken want ik wil het dan graag precies kloppend hebben en dat gaat natuurlijk niet lukken...

Inge

Inge

26-07-2019 om 13:11

Hier: op kamers

Een mix van
Collegegeld en boeken: betalen wij als ouders (heb ik voor gespaard) voor 4 jaar studie
Daarnaast dragen wij per maand 350 bij. Voor ons tweede kind gaan we dat over een paar jaar ook doen. Dat redden wij met twee salarissen. Ik zou graag iets minder willen werken, maar dat doe ik dan over een jaar of zes-zeven pas. Een gedeelte van dit bedrag betaal ik nu ook aan OV kosten kosten middelbare school (Ouderbijdrage en schoolreisjes), en boodschappen.

Voor de rest gaat hij 250 per maand lenen en de rest werken.
Heb aangegeven dat na 4 jaar de geldkraan dichtgaat. Op de middelbare heeft hij nogal lopen feesten, dus dat dat alvast bij voorbaat duidelijk is. Consequenties van eigen keuzes dragen.
Heb samen met hem berekend hoe groot zijn schuld is na 4 jaar (12.000, dat vind ik te overzien) en wat een jaar extra studeren hem dan zou gaan kosten (ook 12000, dan draag ik niks meer bij), en hoe lang hij dan zou gaan terugbetalen. Met een begroting gebaseerd op een gemiddeld startsalaris, alle vaste lasten plus een autootje als hij klaar is. Daar schrok hij wel even van.

Hij gaat vanuit gymnasium naar HBO, dus theoretisch gesproken zou hij deze studie met gemak binnen 4 jaar moeten kunnen afronden. Calamiteiten daargelaten, maar dan passen we het plan als nodig wel weer aan. Switchen van studie of vertraging door teveel feesten/onderschatten zijn voor zijn eigen rekening. De afgelopen jaren heeft hij genoeg gedaan om ervan geleerd te kunnen hebben.

Inge

Inge

26-07-2019 om 13:20

Verschil in behandeling

Mijn zus heeft 6 jaar gestudeerd (universiteit met vertraging) en ik 4 (HBO). Mijn ouders hebben dat betaald (naast de basisbeurs). Zij verdient nu twee keer zoveel.als ik. Het zou echt niet in mijn hoofd zijn opgekomen dat ik nog twee jaar stufi van mijn ouders vergoed zou moeten krijgen. Als ik ook naar de uni was gegaan hadden ze mij dezelfde bijdrage geleverd.
Het bedrag vind ik dan ook verbonden aan de opleiding en niet zozeer omdat het gelijk verdeeld moet zijn. Mijn andere kind wil een studie doen die 6 jaar duurt. Dan zal mijn bijdrage ook zes jaar zijn. Dat doe ik zodat de kinderen in iedere geval.in de gelegenheid gesteld worden een studie af te maken. Inrichting van een huis of het kopen van André zaken vind ik veel minder belangrijk dan een afgeronde studie, dus ik zie geen reden waarom ik ze dan zomaar en bedrag zou geven omdat het anders in held.niet hetzelfde is. Voor de inrichting van je huis kan je ook naar de kringloper namelijk.

Triva

Triva

26-07-2019 om 13:28

Inge

Jouw ouders hadden dus twee kinderen die de mogelijkheid hadden om zelf te kiezen wat ze wilden. Jouw kinderen idem dito. Bedenk eens als je twee kinderen hebt bij wie dat niet kan? Dus gewoon omdat de een al blij moet zijn dat er ooit een MBO3 diploma komt en waarbij de ander zelfs al denkt over wat hij na een master gaat doen?

Inge

Inge

26-07-2019 om 13:46

Trivia: uitgangspunt

Dat ligt er denk ik aan welk uitgangspunt je kiest. Mijn uitgangspunt is: ik wil mijn kinderen helpen bij het financieren van een opleiding. Als die financiering niet/minder nodig is: prima. Dan krijgt het kind dus geen bijdrage.

Aan de andere kant triggert je vraag me wel. Ik denk dat ik dan zou kijken naar wat nodig is om hun eigen broek op te kunnen houden. Als mijn mbo kind een baan zou kunnen vinden maar daar niet met het openbare vervoer kunnen komen, dan zou ik bijvoorbeeld wel overwegen hem te helpen met de aanschaf van een auto als hij daarvoor niet het bedrag bij elkaar kan sparen. Dat zegt denk ik iets over wat ik belangrijk vind om te kunnen starten in het leven.
Ik zou niet zomaar bijdragen om daarmee het uitgegeven geld per kind gelijk te trekken. Waar leg je dan de grens? Mijn zoon eet ook twee keer zoveel dan zijn zus. Moet ik dat ook gaan verrekenen?

Triva

Triva

26-07-2019 om 14:25

inge

Precies en als mijn bijdrage hem helpt om op zichzelf te kunnen gaan wonen als hij toch nog 10 jaar moet wachten op een sociale huurwoning dan doe ik dat. Dat kan mooi van het verschil wat ik betaalt heb in opleiding. Als dat zo ook wel lukt dan houd ik dat geld nog mooi in mijn zak. Hij weet dit dan ook niet. Mocht ik later hem alsnog kunnen helpen ergens mee dan is dat geld er. Dat betekent niet dat ik oudste nooit zou helpen maar of ik dat financieel kan bekijk ik dus zonder dat bedrag van jongste (dat ligt in mijn hoofd apart).

Triva

Triva

26-07-2019 om 14:27

en idd

Ik doe dat alleen met collegeld nu. Niet met de aanschaf van boeken etc, niet met wat ze allemaal wegeten, niet met kleding (heeft een meisje vaak niet meer nodig dan een jongen?) etc. Puur alleen collegegeld.

Flipje

Flipje

07-08-2019 om 22:38

Interessant artikel op RTL nieuws gelezen

Ik las net een interessant artikel wat hier wel mee te maken heeft. De schuld die alle oud-studenten nu nog gezamenlijk bij DUO hebben uitstaan bedraagt 17 miljard en groeit met een miljard per jaar. Veel mensen blijken moeite te hebben om hun schuld terug te betalen. En zij hebben er bij de Nationale Ombudsman over geklaagd dat het ze niet lukt om een passende betalingsregeling te treffen met DUO. Toch wel iets om mee te nemen in de beslissing, DUO is dus duidelijk niet heel soepel...

Dees

Dees

08-08-2019 om 07:54

Studiekosten

Mensen vergeten dat het schoolgeld of collegegeld wat betaald wordt ommte studeren een schijntje is van wat een studie daadwerkelijk kost. Een aantal jaar geleden kostte een studiejaar nog zo'n 16.000 euro en dat wordt dus grotendeels betaald door de overheid. We kunnen wel doen alsof studenten nergens recht op hebben en eigenlijk nog een uitkering zouden moeten hebben om rond te komen, maar dat geld wordt dus direct aan hun studie betaald door diezelfde overheid.

Precies Dees

Helemaal eens!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.