Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening

Eindelijk, de kogel is door de kerk, de studielening wordt afgeschaft. Ik hoop dat er een basisbeurs komt, zodat elke student kan eten en drinken, en een inkomensafhankelijke beurs, met daarnaast de mogelijkheid tot lenen.
Maar ondertussen is de vraag: hoe compenseren we de studenten die een gigantisch grote studieschuld hebben opgebouwd en die dan 35 jaar lang moeten terugbetalen, waarbij het oorspronkelijke schuldbedrag altijd blijft staan als schuld.
Ik hoop dat ze afspreken de rente altijd op 0 te houden en de terugbetaaltijd te beperken tot 10 of 15 jaar. Daarna wordt de rest kwijtgescholden.
Zijn er meer voorstellen?

Tsjor


Ik hoop dat er ook compensatie komt voor studenten en ouders die door hard werken en ondersteunen, er voor hebben gewaakt dat kind een schuld opbouwt. Hier is door kind ontzettend hard gewerkt om geen schuld op de bouwen. 

Ik hoop dat de compensatie voor iedereen een bedrag is ter hoogte van de basisbeurs x max 48 maanden. Niet meer en niet minder. Dan is iedereen gelijk getrokken en lenen gebeurde in het verleden ook naast de basisbeurs. 

de basisbeurs die nu gaat komen, terugrekenen naar het bedrag van de voorgaande jaren ( inflatie berekenen e), en dat terugbetalen aan de studenten?

Als je had gehoopt dat er iets aan inkomensongelijkheid werd gedaan, hadden mensen op linkse partijen moeten stemmen. 

Mensen met hele hoge schulden zouden in het nieuwe systeem waarschijnlijk ook geleend hebben en hele hoge schulden hebben opgebouwd. Een vergoeding zou niet afhankelijk moeten zijn van het wel of niet opbouwen van schulden. Eerder van hoe iemand gestudeerd heeft. Dat is eerlijker.

Maar... er is ook nog een groep "leenangstigen" die de studie heeft afgebroken omdat het niet viel te combineren met voorzien in het eigen levensonderhoud. Die groep moet ook gecompenseerd worden. Misschien niet eens zo zeer in geld, maar in de vorm van een "nieuwe kans". Die mensen moeten weer met een schone lei kunnen beginnen (recht op 4 jaar basisbeurs en wettelijk collegegeld). Dat wordt ingewikkeld; veel mensen hebben nu voltijdbanen en families en willen gewoon een vergoeding in geld, maar op een of andere manier moet er een keus zijn tussen geld of schone lei.

 

Er is toch al besloten dat ze 1000 euro krijgen? Ik zou zelf 48 keer de basisbeurs wel redelijk vinden. Mijn dochter heeft veel geleend. Ook duur gestudeerd, maar een basisbeurs had toch wat gescheeld.

Ja ik kreeg deze gedachte ook. Mijn dochter kon studeren met een basisbeurs en heeft dus bijna geen schuld opgebouwd en zoon (3 jaar jonger) viel net buiten de boot. Dus dat moest zelf betaald worden, als je niet veel geld verdient (hij en ik (alleenstaand) dan voelt dat toch wel lullig, zus wel, hij niet, en nu iedereen weer wel.

Zoon heeft 4 jaar een basisbeurs voor uitwonende gehad totaal ca. 14000
euro. Onze dochter heeft niets gekregen van de overheid wij waren gelukkig in de omstandigheden om het voor haar te betalen. De compensatie van 1000 euro op de studieschuld vind ik een belediging voor de huidige studenten het onderwijs is de laatste jaren echt niet beter geweest dan daarvoor.
Veel van mijn dochters vrienden werken vrij veel maar door corona moesten sommige toch extra lenen.
14000 euro is echt een substantieel bedrag op een lening.
Ik ben wel blij dat de basisbeurs weer ingevoerd wordt want goed opgeleide mensen zijn essentieel voor ons land.

Er zijn ook studenten die maximaal geleend hebben om te kunnen beleggen. Ik zou die schulden niet graag kwijtgescholden zien. Maar ja, hoe maak je maatwerk? Dat kunnen ze in de toeslagenaffaire al niet, dus vermoedelijk hier al helemaal niet. 
Ik denk wel (maar dat is geen populair standpunt) dat je pech of geluk kunt hebben met de regels. Vroeger was er vut, nu niet meer. Vroeger kon je met 65 met pensioen, nu niet meer. Als je alles “eerlijk en gelijk” wilt houden, dan kan je nooit wat veranderen of ergens op terugkomen. Dus wat mij betreft is het gewoon pech voor die studenten, hoe vervelend ik dat ook voor ze vind. 

Ik zou het eerlijk vinden als iedereen die onder het leenstelsel viel, een compensatie zou krijgen ter hoogte van de basisbeurs én met een maximale hoogte van 48 maanden.
Eventueel (maar daar zou ik, gezien de toeslagenaffaire, grote angst voor hebben) zou ook het inkomensafhankelijke deel vergoed moeten worden, maar die zal lastiger zijn, denk ik.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-12-2021 om 10:48

Ambra schreef op 20-12-2021 om 09:11:

de basisbeurs die nu gaat komen, terugrekenen naar het bedrag van de voorgaande jaren ( inflatie berekenen e), en dat terugbetalen aan de studenten?

Dit zou ik het eerlijkst vinden. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-12-2021 om 10:50

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-12-2021 om 10:33:

Er zijn ook studenten die maximaal geleend hebben om te kunnen beleggen. Ik zou die schulden niet graag kwijtgescholden zien. Maar ja, hoe maak je maatwerk? Dat kunnen ze in de toeslagenaffaire al niet, dus vermoedelijk hier al helemaal niet.
Ik denk wel (maar dat is geen populair standpunt) dat je pech of geluk kunt hebben met de regels. Vroeger was er vut, nu niet meer. Vroeger kon je met 65 met pensioen, nu niet meer. Als je alles “eerlijk en gelijk” wilt houden, dan kan je nooit wat veranderen of ergens op terugkomen. Dus wat mij betreft is het gewoon pech voor die studenten, hoe vervelend ik dat ook voor ze vind.

Dan had de overheid zich zelf ook aan regels moeten houden: het onderwijs zou verbeteren (is niet gedaan) en de lening zou niet meetellen bij een hypotheekaanvraag . Dat laatste is dus wel zo, waardoor zo'n lening nu als een molensteen om je nek hangt. 

MMcGonagall schreef op 20-12-2021 om 09:25:

Er is toch al besloten dat ze 1000 euro krijgen? Ik zou zelf 48 keer de basisbeurs wel redelijk vinden. Mijn dochter heeft veel geleend. Ook duur gestudeerd, maar een basisbeurs had toch wat gescheeld.

Ja, die 1000 euro kunnen ze dan beter ook maar houden. Wat een vernedering

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-12-2021 om 10:54

EmmaT schreef op 20-12-2021 om 10:52:

[..]

Ja, die 1000 euro kunnen ze dan beter ook maar houden. Wat een vernedering

Ja he, zeker gezien de miljarden die alle kanten op worden gegooid in het nieuwe regeerakkoord,  maar een fatsoenlijke compensatie voor deze groep zit er niet in. 

Mijn dochter zit in haar 6e jaar geneeskunde. In de eerste drie jaar was het nog wel te doen om er een klein bijbaantje naast te hebben, maar toen de coschappen begonnen (gemakkelijk 10 uur per dag zonder enige vergoeding) was dat niet meer mogelijk. Zij is gestart in 2016 en komt straks met een enorme schuld van de opleiding, net als haar vriend overigens. Een hypotheek zit er voor die twee voorlopig niet in, ben ik bang. Ik zou die 48 maanden waarover jullie het hebben voor studenten met een langere studieduur graag uitgebreid zien worden. Maar 1000 euro is een absolute belediging.
Wat ik ook jammer vind: mijn dochter is een sociaal bewogen meisje en ze zou graag haar kennis inzetten om een tijdlang in een derdewereldland te gaan helpen. Met die studieschuld die altijd boven haar hoofd hangt, ziet ze daarvan af. Zo heeft het leenstelsel wat mij betreft nog een extra negatieve bijwerking: iets goeds doen voor een ander zonder ervoor betaald te krijgen is bij die generatie niet meer aan de orde. Die aflossing hangt als een donkere wolk boven hun hoofden.

Maupie27 schreef op 20-12-2021 om 10:34:

Ik zou het eerlijk vinden als iedereen die onder het leenstelsel viel, een compensatie zou krijgen ter hoogte van de basisbeurs én met een maximale hoogte van 48 maanden.
Eventueel (maar daar zou ik, gezien de toeslagenaffaire, grote angst voor hebben) zou ook het inkomensafhankelijke deel vergoed moeten worden, maar die zal lastiger zijn, denk ik.

Het inkomensafhankelijke deel is niet afgeschaft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.