Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter gebruikt alleen condooms


Egel. schreef op 14-09-2023 om 21:31:

Sorry, ik wil hier op zich liever geen discussie over sekserige dingen want ik ben vrij verlegen van nature, maar wat zou je moeten doen om er gaatjes in te krijgen dan? 


dat is best een grappige vraag als je een egel bent

Maar even serieus. Nagels met scherpe haaltjes kunnen een condoom beschadigen. En condooms die slecht zijn bewaard (te lang, te lang in een broekzak of portemonnee, dat soort dingen) worden zwakker.

Lieveheersbeest schreef op 14-09-2023 om 21:42:

stop met je ermee te bemoeien. Het is aan haar. De periode van voorlichten en bepalen is geweest.

Dat vind ik echt onzin. Het kind is 18. Dan kan ze echt nog wel wat advies gebruiken hoor. Het gaat om de manier waarop. Ik vind het heel logisch dat ouders met hun zoon of dochter blijven praten. Seksuele voorlichting op jonge leeftijd is voor een kind vaak letterlijk ver-van-mijn-bed show.  En het dan werkelijkheid wordt, is zoveel weer vergeten. 

Dus dit aankaarten kan prima, zeker als dat in een open gesprek gebeurt. Ik heb de indruk dat dit bij TO wel het geval is. Ze verplicht haar toch niet de pil te gebruiken? Ze is alleen bezorgd over de keuze die dochter en partner maken.

Zou jij je vriendin of collega geen advies geven als jullie over iets dergelijks praten? Waarom zou je dat aan je kind niet mogen geven?

Wilmamaa schreef op 15-09-2023 om 06:10:

[..]

Dat vind ik echt onzin. Het kind is 18. Dan kan ze echt nog wel wat advies gebruiken hoor. Het gaat om de manier waarop. Ik vind het heel logisch dat ouders met hun zoon of dochter blijven praten. 

Dus dit aankaarten kan prima, zeker als dat in een open gesprek gebeurt. Ik heb de indruk dat dit bij TO wel het geval is.


Ja? Ik had mijn moeder recht in haar gezicht uitgelachen als zij in de veronderstelling was geweest dat zij mocht bepalen welk voorbehoedsmiddel goed genoeg zou zijn. Stopt hier de “my body my choice”?

En ik vraag me sterk af of wij dezelfde openingspost hebben gelezen. To schrijft dit: Ze is niet te vermurwen. Ik vind alleen condooms niet veilig genoeg. Er ging zelfs al door me heen om stiekem elke dag de pil door haar eten te doen ofzo. Ik vind het maar niks. 

Vind jij dat klinken als aankaarten in een open gesprek? Ik vind dit klinken als eigen mening doordrammen. Ze hebben het besproken, dochter kiest voor condoom, staf niet open voor de pil. Dus dan maar stiekem door het eten? Oh nee, was natuurlijk een grapje.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

15-09-2023 om 06:51

troelahoep schreef op 14-09-2023 om 22:03:

Ik zou niet weten waarom condooms ineens niet meer veilig genoeg zouden zijn.

Zelf altijd alleen condooms gebruikt en ook nooit zwanger geworden daardoor, alleen toen we geen condooms gebruikten (en ook direct zwanger toen, dus waarschijnlijk goed vruchtbaar).

De pil daarentegen heb ik nooit willen gebruiken vanwege gevoeligheid voor hormonale stemmingswisselingen en niet te vergeten gewichtstoename/grotere borsten door de pil. Het hoeft bij mij echt niet nog groter.

Mede daarom ben ik de pil gaan gebruiken, die hormonale wisselingen heb je als vrouw van nature al en dat is zonder pil alleen maar erger.. (Althans bij mij dan..)
Condooms zijn idd best veilig maar er zijn opties zoals de pil die nog veel veiliger zijn en als je niet zwanger wil worden waarom dan niet het zekere voor het onzekere. Bovendien dochter van TO is vrij jong en je weet niet of ze er helemaal verantwoord mee omgaan...(en of ze die dingen altijd bij zich hebben...)

PhoebeHolmesreturns schreef op 14-09-2023 om 21:43:

[..]

Nou ik snap dat wel, de pil is veel veiliger dan condooms, die kunnen echt wel stuk, zelf wel eens meegemaakt.

Las laatst in de krant een artikel over huisartsen die vaak meisjes zien die geen pil meer willen ivm die tiktokbullshit en ik vind het een zorgelijke zaak, er is echt niks mis met de pil. Ongewenst zwanger raken is erger.

Dat is persoonlijk. Zowel ik zelf als vele vrouwen om mij heen kregen veel last van bijwerkingen door de pil. Zo gezond is het niet.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

15-09-2023 om 06:54

En zo ongezond is het ook niet   
(Anders zou het niet op de markt zijn, medicatie wordt streng gecontroleerd en als het echt allemaal zo vreselijk slecht zou zijn dan zouden artsen het echt niet voorschrijven. Trouwens zwanger zijn is ook een heel gedoe met hormonen en heeft nog veel meer risico's dan de pil slikken)

PhoebeHolmesreturns schreef op 15-09-2023 om 06:51:

[..]

Mede daarom ben ik de pil gaan gebruiken, die hormonale wisselingen heb je als vrouw van nature al en dat is zonder pil alleen maar erger.. (Althans bij mij dan..)

Nou dan moet je eens proberen een pil te slikken die niet bij je past. Het leek bij mij alsof ik een bipolaire stoornis had, jarenlang. Dankzij “onschuldige, veilige hormonen”. Ik vind het bizar dat deze verhalen (die dochter ook tegenkom op TikTok) zo van tafel worden geveegd.

Ik heb al jaren alleen seks met condooms omdat ik slecht reageer op hormonen. En ik ben vrij actief in bed, heb denk in 6 jaar nog geen gescheurde condoom gehad. De pil was wel perfecte anticonceptie, had een libido ver onder het vriespunt daardoor. 

Belangrijkste is de goede maat. Zijn verschillende merken met uiteenlopende maten, oa mysize en mister size. 

Gingergirl schreef op 15-09-2023 om 06:51:

[..]

Dat is persoonlijk. Zowel ik zelf als vele vrouwen om mij heen kregen veel last van bijwerkingen door de pil. Zo gezond is het niet.

Nou dit. Ik gebruik ook alleen condooms. Ik ga ook echt never nooit niet meer aan de pil of iets anders met hormonen. Ik kreeg er hormonale migraine van, dat dagen duurde. Het was heel duidelijk dat dit door de pil kwam. Ik ben er nu een jaar of 5 mee gestopt en de hormonale migraine heb ik nooit meer gehad. Ook niet zwanger geworden trouwens.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

15-09-2023 om 07:25

Koettie schreef op 15-09-2023 om 07:05:

Ik heb al jaren alleen seks met condooms omdat ik slecht reageer op hormonen. En ik ben vrij actief in bed, heb denk in 6 jaar nog geen gescheurde condoom gehad. De pil was wel perfecte anticonceptie, had een libido ver onder het vriespunt daardoor.

Belangrijkste is de goede maat. Zijn verschillende merken met uiteenlopende maten, oa mysize en mister size.

Maar jij bent denk ik  een stuk ouder  en waarschijnlijk ook wat verantwoordelijker dan iemand van 18.
Desalniettemin ga ik niet ontkennen dat de pil ook nadelen heeft en iedereen reageert er anders op. Ik heb nooit zoveel last  gehad van bijwerkingen maar ik ben inmiddels overgestapt naar de Mirenaspiraal en daar ben ik erg blij mee, al was het zetten niet heel prettig. (Maar goed of dat een optie is voor dochter TO weet ik niet)

Anyway ik zou in ieder geval nooit advies op gaan volgen van tiktokfilmpjes want dat is i.m.o helemaal vragen om ellende, ik zou altijd met de huisarts overleggen maar goed ik ben vast een beetje raar 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

15-09-2023 om 07:33

Hemf schreef op 14-09-2023 om 21:51:

[..]

Nou he, tegen tiktok kunnen we niet op. Hoop dat er snel een paar influencers daar opstaan met een pleidooi voor de pil.

Ik hoop dat ook... Ongewenst zwanger worden haalt je leven veel meer overhoop dan de pil...

Heel goed dat ze een condoom gebruikt! Want de tiktok antipil mensen doen dat vaak ook niet maar periodieke onthouding etc. Het is hierdoor zelfs drukker bij abortusklinieken nu, las ik laatst een stuk op AD over. En zoveel mensen die niet zwanger worden omdat ze een condoom gebruiken.

Ik snap het niet willen slikken van De pil wel. Heb ik ook nooit gebruikt. Wel tijdje Mirena, daar werd ik niet leuker van. Daarna jaren koperspiraal. Maaar daarmee uiteindelijk wel zwanger geworden dus mocht ze toch voor spiraal gaan: Gaat niet altijd goed met menstrutiecup

PhoebeHolmesreturns schreef op 15-09-2023 om 07:33:

[..]

Ik hoop dat ook... Ongewenst zwanger worden haalt je leven veel meer overhoop dan de pil...

Je blijft gekkige uitspraken doen over iets wat je zelf niet ervaren hebt (problemen door de pil) en zo te lezen geen verstand van hebt. Een MAP omdat het condoom is gescheurd kan bijvoorbeeld veel minder ingrijpend zijn dan jarenlange depressie door de pil. Of nul libido. Of enorme stemmingswisselingen. Of continue prikkelbaarheid. Ik wil een ongewenste zwangerschap zeker niet klein maken, maar wel verzoeken om de mogelijke bijwerkingen van de pil ook niet te bagatelliseren.

Due-scimmie schreef op 15-09-2023 om 08:03:

mocht ze toch voor spiraal gaan: Gast niet altijd goed met menstrutiecup

Je zegt het gelukkig goed: gaat niet altijd goed. Maar over het algemeen wel. Is bij jou het spiraaltje eruit gekomen dopr gebruik van een menstruatiecupje?

Daar hebben we hier eerder een uitgebreide discussie over gehad. Toen bleek dat één merk menstruatiecup die waarschuwing in de bijsluiter schreef. Ik draag al zo'n 20 jaar een kopersiraaltje (ehm, wel elke 5 jaar een nieuwe 😉) en gebruik een menstruatiecupje. Daarom heb ik het nu al 2x aan een gynaecoloog gevraagd (ik heb niet steeds dezelfde), die het een volledig theoretisch risico vonden. Het cupje verwijderen zonder de onderdruk te verbreken is haast niet mogelijk en zou ontzettend pijnlijk zijn, en dan nog komt een spiraaltje er niet zomaar uit. Dat laatste kan heel soms wel gebeuren bij vrouwen die pas bevallen zijn en waarbij de baarmoedermond nog open staat. Maar bij een vrouw die niet recent bevallen is, zal dat niet gebeuren, zeiden ze mij. Ik kon dus gerust een cupje grbruiken. 

Ben jij dan de uitzondering op de regel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.