Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter gebruikt alleen condooms


PhoebeHolmesreturns schreef op 15-09-2023 om 07:25:

[..]

Maar jij bent denk ik een stuk ouder en waarschijnlijk ook wat verantwoordelijker dan iemand van 18.
Desalniettemin ga ik niet ontkennen dat de pil ook nadelen heeft en iedereen reageert er anders op. Ik heb nooit zoveel last gehad van bijwerkingen maar ik ben inmiddels overgestapt naar de Mirenaspiraal en daar ben ik erg blij mee, al was het zetten niet heel prettig. (Maar goed of dat een optie is voor dochter TO weet ik niet)

Anyway ik zou in ieder geval nooit advies op gaan volgen van tiktokfilmpjes want dat is i.m.o helemaal vragen om ellende, ik zou altijd met de huisarts overleggen maar goed ik ben vast een beetje raar

Dat was ik op mn 18e ook, toen heb ik ook een periode geen ac gebruikt. Daarna weer opnieuw verschillende soorten maar allemaal maar niets. Daarna mirena dus qua seks safe. Ac en geen libido plus permanente buikpijn. Gelukkig weer aan de condooms. 


PhoebeHolmesreturns schreef op 15-09-2023 om 07:33:

[..]

Ik hoop dat ook... Ongewenst zwanger worden haalt je leven veel meer overhoop dan de pil...

Voor mij zou een incidentele abortuspil minder overhoop halen. Dat is een korte periode ipv permanent.. Dus dat hoeft niet altijd op te gaan

Het enige probleem wat ik hoor is dat ze haar kennis baseert op TikTok, daar zou ik me zorgen over maken (niet alleen over dit onderwerp). Ik ben voor het normaliseren dat meisjes en vrouwen en niet meer per default gelijk aan de pil gaan. En ja, dat voelt misschien wat onveiliger, maar zorg dan dat de opties als het condoom een keer scheurt voor haar duidelijk zijn. 

PhoebeHolmesreturns schreef op 15-09-2023 om 06:51:

[..]

Mede daarom ben ik de pil gaan gebruiken, die hormonale wisselingen heb je als vrouw van nature al en dat is zonder pil alleen maar erger.. (Althans bij mij dan..)
Condooms zijn idd best veilig maar er zijn opties zoals de pil die nog veel veiliger zijn en als je niet zwanger wil worden waarom dan niet het zekere voor het onzekere. Bovendien dochter van TO is vrij jong en je weet niet of ze er helemaal verantwoord mee omgaan...(en of ze die dingen altijd bij zich hebben...)

Dat kan ik me voorstellen, maar dat verschilt per persoon (en per pil ook). Je hebt ook vrouwen die zich mentaal heel goed voelen als ze zwanger zijn en anderen die superlabiel zijn als ze zwanger zijn. Ik heb in mijn leven vooral verhalen gehoord van vrouwen en meisjes die er niet leuker op werden voor zichzelf door pilgebruik.... tot aggressieve en licht suicidale neigingen aan toe, waarna ze 'gewoon' een andere pil voorgeschreven kregen. Dat vind ik zelf behoorlijk eng eerlijk gezegd! 

Net als de oestrogenen die in het drinkwater en milieu terechtkomen. Het is al jaren bekend dat de plasjes van pilgebruikende vrouwen leiden tot onvruchtbare vissen en amfibieën en er zijn ook zorgen om de vruchtbaarheid van mensenmannen. Nu dwaal ik een beetje af maar het is bepaald geen snoepje dus.  

Met de pil moet je ook verantwoord omgaan: niet vergeten te slikken, als je een beetje ziek bent werkt ie niet etc. En hij werkt niet tegen soa's. Dus je moet er ook nog zeker van zijn dat jouw bedpartner geen wisselende seksuele contacten heeft (gehad).




MellowTurkey78

MellowTurkey78

15-09-2023 om 09:46

Cala schreef op 15-09-2023 om 09:00:

Het enige probleem wat ik hoor is dat ze haar kennis baseert op TikTok, daar zou ik me zorgen over maken (niet alleen over dit onderwerp). Ik ben voor het normaliseren dat meisjes en vrouwen en niet meer per default gelijk aan de pil gaan. En ja, dat voelt misschien wat onveiliger, maar zorg dan dat de opties als het condoom een keer scheurt voor haar duidelijk zijn.

Dit bedoel ik dus...Dit doen veel jonge meiden en dat vind ik erg zorgelijk...

IMI-x2 schreef op 15-09-2023 om 08:34:

[..]

Je zegt het gelukkig goed: gaat niet altijd goed. Maar over het algemeen wel. Is bij jou het spiraaltje eruit gekomen dopr gebruik van een menstruatiecupje?

Daar hebben we hier eerder een uitgebreide discussie over gehad. Toen bleek dat één merk menstruatiecup die waarschuwing in de bijsluiter schreef. Ik draag al zo'n 20 jaar een kopersiraaltje (ehm, wel elke 5 jaar een nieuwe 😉) en gebruik een menstruatiecupje. Daarom heb ik het nu al 2x aan een gynaecoloog gevraagd (ik heb niet steeds dezelfde), die het een volledig theoretisch risico vonden. Het cupje verwijderen zonder de onderdruk te verbreken is haast niet mogelijk en zou ontzettend pijnlijk zijn, en dan nog komt een spiraaltje er niet zomaar uit. Dat laatste kan heel soms wel gebeuren bij vrouwen die pas bevallen zijn en waarbij de baarmoedermond nog open staat. Maar bij een vrouw die niet recent bevallen is, zal dat niet gebeuren, zeiden ze mij. Ik kon dus gerust een cupje grbruiken.

Ben jij dan de uitzondering op de regel?

Ik weet niet waardoor. Ik werd zwanger met spiraal nadat er vlak daarvoor was gezegd dat hij nog wel jaar kon blijven zitten. Had hem toen 4 jaar en was maand later zwanger. Ik was hem niet kwijt maar denk wel dat hij iets was gezakt. Maar waardoor weet ik niet zeker. Vandaar wel de waarschuwing erbij.

hier 2 dochters die dramatisch reageren op hormonen,1 dochter nu mirena, bevalt totaal niet, andere gestopt met pil gebruikt nu condooms,en heeft nooit meer emotionele buien.

Ik haak af .
Dochter is 18 en weet dat ze zwanger kan worden. Opvoeden is ook loslaten.
En ook de pil biedt geen 100 % garantie.

Super schadelijk dat ze TikTok onzin gelooft. Ik zou haar langs de huisarts sturen, of een bevriende arts eens thuis voor het eten uitnodigen of wat dan ook. Goed, ze is 18, maar ze woont nog thuis zo te horen en dan ben je toch ook nog een kind. 

PhoebeHolmesreturns schreef op 15-09-2023 om 07:33:

[..]

Ik hoop dat ook... Ongewenst zwanger worden haalt je leven veel meer overhoop dan de pil...

Klopt maar het is wel leerzaam. Ik gebruikte nooit iets van anticonceptie tot het na 4 jaar een keer mis ging. Toen meteen voor 5 jaar een spiraal laten zetten. Sommige leren het beste van hun eigen fouten. 

Koettie schreef op 15-09-2023 om 08:56:

[..]

Voor mij zou een incidentele abortuspil minder overhoop halen. Dat is een korte periode ipv permanent.. Dus dat hoeft niet altijd op te gaan

Knip

Dat moet je niet zo lichtzinnig zien... daar kan je je leven lang last van hebben..

Moederkareltje schreef op 15-09-2023 om 10:56:

[..]

[Quote aangepast]Dat moet je niet zo lichtzinnig zien... daar kan je je leven lang last van hebben..

Lang niet iedereen ziet dat zo. Bij een MAP is daar al helemaal geen sprake van. 

MarvelousM schreef op 15-09-2023 om 10:41:

Super schadelijk dat ze TikTok onzin gelooft. Ik zou haar langs de huisarts sturen, of een bevriende arts eens thuis voor het eten uitnodigen of wat dan ook. Goed, ze is 18, maar ze woont nog thuis zo te horen en dan ben je toch ook nog een kind.

Dat de pil akelige bijeffecten heeft en veel te makkelijk en te lang wordt voorgeschreven is geen TikTok-onzin. Dat periodieke onthouding net zo goed werkt is wél TikTok-onzin. En “zolang je thuis woont ben je een kind”? Mijn dochter van 24 woont weer tijdelijk thuis. Dat is geen kind. 18 is jong; je kunt als moeder nog één keer waarschuwen voor de mogelijke risico’s, meer niet. Je kunt ook zeggen; als het misgaat ga ik jouw kind niet opvoeden. Maar bevriende artsen uitnodigen om haar over te halen? Dan ga je wat mij betreft ver over de grens. 

AlisonH schreef op 15-09-2023 om 11:02:

[..]

Lang niet iedereen ziet dat zo. Bij een MAP is daar al helemaal geen sprake van.

Nee dan niet want dan is het eventueel bevruchte eicelletje niet eens ingenesteld naar iemand had het over het incidenteel gebruiken van een abortuspil. 

Knip

Dan moet je voorkomen dat je zwanger wordt.   

Moederkareltje schreef op 15-09-2023 om 11:09:

[..]

Nee dan niet want dan is het eventueel bevruchte eicelletje niet eens ingenesteld naar iemand had het over het incidenteel gebruiken van een abortuspil. [Quote aamgepast] Dan moet je voorkomen dat je zwanger wordt.

Het is nog geen kind en dus al helemaal geen moord 🤦‍♀️ Het is een klompje cellen dat een kind zou kunnen worden als de vrouw dat wil, meer niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.