Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter gebruikt alleen condooms


Knip, ongepast

Moederkareltje schreef op 15-09-2023 om 11:54:

[Quote verwijderd]

Iedereen heeft de keuze om abortus te plegen of niet, maar noem het geen moord als iemand er (weloverwogen) voor kiest om de zwangerschap te stoppen. 

Een kind is niet altijd een geschenk. Anders was de hele wereld gelukkig en zou er geen psychologen nodig zijn of instellingen voor kinderen. 

ik vind deze discussie over abortus (in nogal heftige, kwetsende bewoordingen) niet gepast in dit topic. 
@TO; als je iets kunt doen, check of ze echt snappen hoe condooms werken en waar de risico’s zitten en of ze ze kunnen betalen. Want met een actief seksleven kan dat voor een 18-jarige best in de papieren lopen. 

Als je volwassen spelletjes wil spelen, moet je ook op een volwassen manier je verantwoordelijkheid nemen daarin dus ofwel zorgen voor goede anticonceptie ofwel accepteren dat je een kind kan krijgen.

Ik ben het ermee eens dat de pil misschien wel te lang te makkelijk werd voorgeschreven. Er zijn meer opties. Maar je baseren op onzinfluencers op tiktok die periodieke onthouding promoten lijkt me niet gezond. Abortus is naar mijn mening ook geen waardig alternatief voor anticonceptie. 
Condooms zijn op zich prima, zo lang ze maar altijd gebruikt worden en ze er op letten dat ze niet stuk zijn/gaan. 

Iemand dwingen tot bepaalde medicijnen is op deze leeftijd niet meer aan de orde. Als ik erachter zou komen dat mijn ouders de pil door mijn eten zouden doen, zou dat mijn vertrouwen enorm beschaamd hebben. Plus dat ze waarschijnlijk ook wel eens niet thuis eet. Bijbaantjes, eten bij vriendje, bij vriendinnen, uitjes, vakanties, noem maar op.
En dan werkt het dus niet. 

Je kunt haar wel wijzen op de risico's en vragen hoe ze met daarmee omgaat, na te denken over de eventuele gevolgen daarvan.

Ik ben zelf nogal een laatbloeier en ook niet bijzonder vruchtbaar gebleken. Wij deden het in het begin met alleen een condoom, maar wel met het idee dat als het mis ging dat we voor het kind konden zorgen. Maar ja, ik was dan ook al eind 20. Daarna duurde het nog twee jaar voordat het lukte om gewenst zwanger te raken. Nu heb ik een koperspiraal omdat het medisch onverantwoord is om nog zwanger te worden. Ik wil er ook niet over nadenken dat ik daar doorheen zwanger zou kunnen worden. 

PhoebeHolmesreturns schreef op 15-09-2023 om 07:33:

[..]

Ik hoop dat ook... Ongewenst zwanger worden haalt je leven veel meer overhoop dan de pil...

Maar die pil slik je elke dag en ongewenst zwanger wordt ze niet als ze voorzichtig is.

Accepteer gewoon dat een ander andere keuzes maakt. Het is juist fijn dat er meerdere vormen van anticonceptie bestaan en de pil is niet zalig makend.

Due-scimmie schreef op 15-09-2023 om 10:04:

[..]

Ik weet niet waardoor. Ik werd zwanger met spiraal nadat er vlak daarvoor was gezegd dat hij nog wel jaar kon blijven zitten. Had hem toen 4 jaar en was maand later zwanger. Ik was hem niet kwijt maar denk wel dat hij iets was gezakt. Maar waardoor weet ik niet zeker. Vandaar wel de waarschuwing erbij.

Goede waarschuwing, een collega van mij heeft ook vier kinderen ipv drie omdat het spiraaltje niet zo veilig was als beloofd. 
Overigens ken ik meerdere vrouwen in familie en vriendenkring die ongepland zwanger werden en geen daarvan was 18, ze waren al keurig getrouwd en volwassen. Maar soms gaan dingen toch anders dan verwacht.

En heel veel 18-jarigen worden niet zwanger, want het zijn geen kleuters meer en ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn (al kan het geen kwaad subtiel op andere bronnen dan TikTok te wijzen). Bovendien werken condooms gewoon prima, wat ook blijkt uit de cijfers, en ook de pil is niet 100 % betrouwbaar.

Het echte pijnpunt lijkt me dat TO haar dochter niet vertrouwt. Wij kennen de dochter niet, en misschien heeft TO alle redenen om het ijs wat dun te vinden. Maar dat is een ander issue dan welke ac het beste is.

Hemf, je docher kan nu gebruik maken van de adviezen van tiktok (lekker betrouwbaar), haar moeder (hmmmm) en dit forum (van alles wat).
Ik heb indertijd dochter mét vriendje naar de huisarts gestuurd om te praten over de pil. Zij was onder 18, dus ze liet zich gelukkig wel sturen en de huisarts begreep heel goed waar het over ging. Daar kregen ze ook weer informatie en een paar pittige vragen en op basis daarvan hebben ze toen een beslissing genomen. Ik vind nog steeds, dat zoiets niet alleen het meisje aangaat, maar ook het vriendje.

Tsjor

tsjor schreef op 15-09-2023 om 13:36:

Hemf, je docher kan nu gebruik maken van de adviezen van tiktok (lekker betrouwbaar), haar moeder (hmmmm) en dit forum (van alles wat).
Ik heb indertijd dochter mét vriendje naar de huisarts gestuurd om te praten over de pil. Zij was onder 18, dus ze liet zich gelukkig wel sturen en de huisarts begreep heel goed waar het over ging. Daar kregen ze ook weer informatie en een paar pittige vragen en op basis daarvan hebben ze toen een beslissing genomen. Ik vind nog steeds, dat zoiets niet alleen het meisje aangaat, maar ook het vriendje.

Tsjor

Heel goed!

Hier zoons en (stief)dochter maar zeker dat de jongens er ook bij moeten worden betrokken.

welja knip het er allemaal uit wat ik zeg. Ik vind het niet netjes om expres onzorgvuldig te zijn en vervolgens expres zwangerschappen te verwijderen. 

Moederkareltje schreef op 15-09-2023 om 13:48:

welja knip het er allemaal uit wat ik zeg. Ik vind het niet netjes om expres onzorgvuldig te zijn en vervolgens expres zwangerschappen te verwijderen.

Wie zegt dan dat dat normaal is of zou moeten zijn? 

Ik heb tussen mijn 20ste en 30ste de pil gebruikt, maar kreeg last van mastopathie. En hoewel juist vaak de pil wordt voorgeschreven tegen mastopoathie, gaf mijn arts als advies aan om eens te stoppen. En waarachtig, weg waren de klachten.
Pas toen merkte ik wat de pil voor invloed had op mijn lichaam, onder andere ook op mijn libido. Het werd een stuk leuker tussen de lakens. Heb tot aan de overgang condooms gebruikt en is altijd goed gegaan.
Zou niet weten waarom je tegen gebruik van condoom bent. Het gaat erom dat ze weet dat het veilig moet en dat doet ze. De keuze van anticonceptie is aan haar en haar vriend.

Moederkareltje schreef op 15-09-2023 om 13:48:

welja knip het er allemaal uit wat ik zeg. Ik vind het niet netjes om expres onzorgvuldig te zijn en vervolgens expres zwangerschappen te verwijderen.

Niemand heeft het hier over expres onzorgvuldig zijn. Het gaat over bewuste keuzes maken die bij je passen en niet voor iedereen is dat hormonale conceptie.

En mocht je toch zwanger worden, terwijl je dat niet wilt, is deze beeindigen altijd nog beter dan een kind laten opgroeien bij ouders die het niet willen.

Maargoed dit topic gaat niet over abortus en of dat al dan niet wenselijk is, maar over of alleen condooms verstandig is en als je daar bewust mee om gaat is dat net zo verstandig als elk ander voorbehoedsmiddel.

Moederkareltje schreef op 15-09-2023 om 13:48:

welja knip het er allemaal uit wat ik zeg. Ik vind het niet netjes om expres onzorgvuldig te zijn en vervolgens expres zwangerschappen te verwijderen.

Je reageert op mij (denk ik?) Ik weet birt hoe je er aan komt dat ik expres onzorgvuldig ben? Ik heb een actieve geen-kinderwens en daar gebruik ik condooms voor. Een MAP of ander middel achteraf is een mogelijkheid mocht het toch misgaan. Dat is met de pil niet anders. Weet niet welk deel onzorgvuldig is hierin. 

Lieveheersbeest schreef op 15-09-2023 om 06:55:

[..]

Nou dan moet je eens proberen een pil te slikken die niet bij je past. Het leek bij mij alsof ik een bipolaire stoornis had, jarenlang. Dankzij “onschuldige, veilige hormonen”. Ik vind het bizar dat deze verhalen (die dochter ook tegenkom op TikTok) zo van tafel worden geveegd.

klopt,mijn dochter krijgt heel vreemde buien,dacht dat ze borderline had

ella1970 schreef op 15-09-2023 om 14:32:

[..]

klopt,mijn dochter krijgt heel vreemde buien,dacht dat ze borderline had

Heftig hoor.

Het grote nadeel van de pil in NL vind ik dat meisjes er vaak in de puberteit mee beginnen. Dan staat gedrag en emotie vaak al op z'n kop door de stortvloed aan hormonen (puberteit). Tussen 15 en 18 zou de hormoonspiegel richting 'normaal' moeten gaan, en dan vanaf 18-45 jaar zou de hormoonhuishouding (globaal genomen) in evenwicht moeten zijn. Maar als je op je 15e al met de pil begint, heb je mogelijk geen goed zicht op wat 'normaal' is. Hoe dat eruit ziet, welk gedrag daarbij hoort. Het is daardoor moeilijk toe te schrijven welke gedragsverandering bij de puberteit horen en wat veroorzaakt wordt door de pil. In dat opzicht zou het voor (sommige) meisjes beter zijn om wat later met de pil te beginnen, zodat gedragsverandering veel duidelijker is en ze bewuster voor de pil kunnen kiezen (of niet).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.