Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie

Hallo allemaal... 

Ik had al eerder een post gemaakt over hoe mijn dochter nog steeds met de ex van mijn zoon omgaat en zijn nieuwe vriendin niet accepteerd en heeft uitgescholden (zoon ging vreemd met nieuwe vriendin toen die nog met zijn ex was). Nu komen de feestdagen er aan en mijn zoon wil zijn vriendin meenemen. Hartstikke leuk natuurlijk. Alleen mijn dochter zegt opeens dat ze de ex van mijn zoon ook wil uitnodigen. Mijn dochter en zij zijn namelijk goede vriendinnen geworden. Zoon heeft direct gezegd dat als zijn ex zou komen hij en zijn vriendin niet kwamen. En mijn dochter zegt dat zij niet meeging eten als zoon's ex niet zou komen. Toen had de vriendin van zoon er zich nog meebemoeit en gezegd dat wij dochters kant kiezen en haar niet mogen. Iets wat totaal niet waar is. Ik weet nu niet wat te doen. Ik heb zo'n gevoel dat mijn dochter die ex alleen maar uit wil nodigen om die vriendin te weren. Het is allemaal zo kinderachtig (iedereen is trouwens tussen de 19 en 25 jaar). Heeft iemand nog tips? 

Vieren jullie kerst altijd met het gezin/familie, of is het gebruikelijk dat vrienden van je kinderen ook meedoen (zoals je dochter vraagt)?

Zoon en vriendin eerste kerstdag uitnodigen en dochter en de ex van je zoon tweede kerstdag. Niet leuk maar een andere oplossing gaat er niet zijn denk ik. Je dochter lijkt me nogal koppig. 

Ik zou aangeven dat je helaas dit jaar niet thuis bent met de kerst. En snel een reisje naar de zon boeken. Wat een gezeur met die “volwassen” kinderen.

Alice12 schreef op 06-10-2025 om 10:07:

Ik zou aangeven dat je helaas dit jaar niet thuis bent met de kerst. En snel een reisje naar de zon boeken. Wat een gezeur met die “volwassen” kinderen.

Dat was ook mijn eerste gedachte!

Maar waarom wilt je dochter zo graag de ex van je zoon uitnodigen? Alleen om te sarren? 

Alice12 schreef op 06-10-2025 om 10:07:

Dit inderdaad. Of gewoon een hotel op de Veluwe met zijn tweetjes. Ze zoeken het maar lekker zelf uit.

Daarnaast vind ik dat relaties/aanhang er wel gewoon bij horen met kerst, gewone vrienden en vriendinnen niet. Meestal hebben die ook gewoon familie waar ze verwacht worden. Ik heb ook het gevoel dat je dochter dat meisje alleen maar wil uitnodigen om te provoceren. Die kan ook op een andere dag komen eten toch?

JtM

JtM

06-10-2025 om 10:26

Is het bij jullie een gewoonte om ook vrienden/vriendinnen uit te nodigen met kerst? Het lijkt mij inderdaad puur provoceren van je dochter om de ex van zoon uit te nodigen. 

Ik zou kerst 'overslaan' dit jaar. Kunnen dochter en zoon zich niet gedragen bij elkaar? Dan kom maar niet en zijn wij op vakantie. 

Ik vind dat je als ouder in dit geval een duidelijke keuze moet maken waar niet over gediscussieerd wordt.
Zoon en zijn partner zou ik uitnodigen en niet de ex vriendin. Als dochter daar moeite mee heeft gaat ze zelf maar iets anders doen met kerst.
Op momenten dat zoon en zijn partner er niet zijn zou dochter best haar vriendin mogen uitnodigingen maar niet tegelijkertijd. 
Dit geruzie blijft ook bestaan omdat je dochter ruimte voelt om zich zo te gedragen. Jullie moeten gewoon duidelijk zijn en ja dan is jullie dochter maar boos. 

Tuinfluiter schreef op 06-10-2025 om 10:29:

Ik vind dat je als ouder in dit geval een duidelijke keuze moet maken waar niet over gediscussieerd wordt.
Zoon en zijn partner zou ik uitnodigen en niet de ex vriendin. Als dochter daar moeite mee heeft gaat ze zelf maar iets anders doen met kerst.
Op momenten dat zoon en zijn partner er niet zijn zou dochter best haar vriendin mogen uitnodigingen maar niet tegelijkertijd.
Dit geruzie blijft ook bestaan omdat je dochter ruimte voelt om zich zo te gedragen. Jullie moeten gewoon duidelijk zijn en ja dan is jullie dochter maar boos.

Hier ben ik het mee eens, met een kleine slag om de arm voor het geval het in dit gezin normaal is dat er met kerst ook gewone vrienden aanschuiven. Vandaar mijn eerdere vraag. 

Maar dan nog, je gaat geen vrienden uitnodigen die niet goed vallen bij een gezinslid, zeker niet die dag.

IMI-x2 schreef op 06-10-2025 om 10:32:

[..]

Hier ben ik het mee eens, met een kleine slag om de arm voor het geval het in dit gezin normaal is dat er met kerst ook gewone vrienden aanschuiven. Vandaar mijn eerdere vraag.

Maar dan nog, je gaat geen vrienden uitnodigen die niet goed vallen bij een gezinslid, zeker niet die dag.

Ook al zijn normale vrienden welkom zou ik de mededeling dat dochter de ex van broer wil uitnodigen als provocerend beschouwen. Ze weet dat dit stennis geeft en daar moet je als ouder niet in meegaan. 

IMI-x2 schreef op 06-10-2025 om 10:02:

Vieren jullie kerst altijd met het gezin/familie, of is het gebruikelijk dat vrienden van je kinderen ook meedoen (zoals je dochter vraagt)?

dit idd? 

Ik zou niet in gesprek gaan met de kinderen hierover. Niet naar argumenten meningen enz vragen en luisteren. Niet vragen wie wat leuk vindt. Niet afwegen of iemand boos, teleurgesteld, buitengesloten wordt. 

Ik zou kerst plannen zoals ík dat wil. En dan mogen de kinderen aansluiten of niet. In mijn geval zou dat zijn: kerst vier ik met mijn gezin. Partners van kinderen hhoren bij mijn gezin. Verder wens ik geen vrienden, buren, de postbode of weet ik veel wie op mijn kerstfeest te ontvangen.

Als jij wel graag vrienden, de buurman, de postbode en de wijkverpleegkundige uitnodigt, dan doe je dat lekker. En dan mogen ook de vrienden van kinderen. En hou je één groot kerstfeest. Vast ook leuk als dat je ding is.

Dus ik zou een keuze en plan maken en dat mededelen aan de kinderen. En dan kunnen zij binnen dat plan meedoen. Of niet.

Tuinfluiter schreef op 06-10-2025 om 10:45:

[..]

Ook al zijn normale vrienden welkom zou ik de mededeling dat dochter de ex van broer wil uitnodigen als provocerend beschouwen. Ze weet dat dit stennis geeft en daar moet je als ouder niet in meegaan.

Mee eens hoor!

Ik zou je dochter een -figuurlijke- schop onder haar kont geven. Dit is puur om te provoceren en haar broer dwars te zitten. Bah, wat een misselijk gedrag. 

Je nodigt zoon, schoondochter en dochter uit voor de kerst. Als dochter niet wil komen, is dat haar goed recht. Maar dat betekent niet dat zij bepaalt wie er aan kunnen schuiven.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.